Запобігання вживанню наркотиків. Урок-тренінг

О. С. Тимчишин, учитель біології вищої категорії, старший учитель Бібрської ЗОШ ім. Уляни Кравченко, Перемишлянський р-н, Львівська обл.

Матеріали семінару вчителів-біологів у рамках проекту «Школа сприяння здоров’ю».

Цілі уроку: ознайомити учнів із поняттям про наркотичну залежність, вивчити її ознаки, кримінальну відповідальність за поширення наркотичних речовин; навчити учнів оптимально визначати моделі поведінки в ситуації, коли пропонують наркотики, формувати навички створення антинаркотичної соціальної реклами; розвивати критичне мислення, аналізувати причини існування наркоманії, формувати навички прийняття рішень у небезпечних ситуаціях, розуміти необхідність діяти згідно із законом, моделювати проблемні ситуації й обмірковувати найоптимальніші способи їх розв’язання; виховувати свідоме ставлення до збереження здоров’я.

 

Обладнання та матеріали: таблиці «Вплив наркотичних речовин на організм», «Правила поведінки під час тренінгу»; підручники, зошити-практикуми; плакати учнів, стікери, реквізити для  рольових ігор.

Хід уроку

I. Організаційний момент (3 хв)
Вправа «Привітання»
Учитель. Добрий день. Я сподіваюся, що всі ви готові до заняття і на партах у вас є підручники, робочі зошити, зошити-практикуми з друкованою основою, олівці, ручки, чернетки. На столах
у кожної групи лежить виготовлений вами власноруч «Банк знань» і клейкі папірці (стікери) у вигляді зернятка. Для того щоби налаштуватися на позитивний лад, я пропоную стати в коло й  аспівати одну з наших пісень.
Якщо хочеш все знати,
Небезпек уникати,
То на тренінг до нас завітай.
У веселому крузі
Доброзичливих друзів
Ти про все у житті розпитай.
Несподівана тема —
Це для нас не проблема,
Бо наш мозок бере все на штурм,
Бо науки основи
Визначають все нове,
У твоєму житті — пробний тур.
 
Вправа «Правила»
Учитель. Для того щоби наша робота була більш ефективною, пропоную повторити правила роботи під час тренінгу.
Правила роботи під час тренінгу
1. Приходити вчасно.
2. Говорити стисло, по черзі.
3. Слухати інших.
4. Бути толерантним.
5. Не критикувати.
6. Бути активним.
7. Посміхатися.
 
Які з цих правил допомагають зберегти здоров’я?
 
II. Актуаліз ація опорних знань
Учитель. На попередньому уроці у нас сформувалися чотири чудові команди: «Медики», «Правоохоронці», «Психологи» й «Філософи». Кожна з цих домашніх груп отримала завдання підготувати плакат, що ілюструє один з аспектів теми, яку ми вивчаємо. Прошу представників груп пояснити значення ваших робіт. (Учні по черзі презентують плакати.)
 
Вправа «Зворотний зв’язок»
Пригадайте, що з минулого уроку ви запам’ятали найбільше. Відповідь починайте фразою: «З минулого тренінгу я найбільше запам’ятав…»
(Вправу виконують по колу. Бажано, щоби відповіді не повторювались.)
 
Дайте відповіді на питання:
  • Чому, на вашу думку, існує наркоманія?
  • Чи завжди люди, які починають уживають наркотики, не знають про їх шкідливість, і які ще фактори впливають на розв’язання проблеми наркоманії?
III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку
Вправа «Що станеться сьогодні…»
Учитель. Більшість людей упевнені в тому,  що нічого поганого з ними ніколи не станеться… А якщо і трапиться, то не з ними. Більшість людей, які починають уживати наркотики, знають про те, що вони викликають залежність. Але на їхнє рішення вперше вжити наркотик впливають інші люди, обставини, випадок, тобто впливає соціальне середовище. Проте майже завжди кожен, хто опинився у цій ситуації, має можливість вільного вибору. Потрібно лише, знаючи все про наркоманію, вміти чітко та впевнено сказати наркотикам «Ні!». Саме тому темою нашого уроку буде... (Оголошує тему й мету уроку.)
 
IV. Ос новна частина
Вправа «Очікування»
Учитель. Візьміть у руки клейкі папірці й напишіть на них ваші очікування від цього заняття. А тепер наклейте стікери на нижню частину картонної коробки «Банк знань», уявляючи, що це ваші вклади. Наприкінці заняття ви перемістите свої папірці вгору настільки, наскільки справдилися ваші очікування та, відповідно, збільшилися вклади в «Банку знань».
 
Мозковий штурм «Що таке наркоманія»
Учитель. Прошу висловити свої думки вголос із приводу того, що ви вкладаєте в поняття «Наркоманія». (Записує всі пропозиції учнів, не відкидаючи жодної, за методикою «Гроно».)
Отже, наркоманія, у нашому розумінні, — це (Зачитує всі версії, записані на дошці.)
 
Інформаційне повідомлення
Наркоманія — це хвороба, пов’язана з уживанням наркотичних речовин, які в малих дозах викликають ейфорію, а у великих — наркотичний сон. Вона характеризується трьома основними ознаками: психічною й фізичною залежністю від наркотичних речовин і звиканням (толерантністю) до них.
 
Психічна залежність виникає після кількаразового вживання наркотичного препарату. Швидкість її виникнення залежить від виду самого наркотику й від особливостей організму людини. Що являє собою психічна залежність? Це хворобливе прагнення безперервно або час від часу застосовувати наркотичний препарат для того, щоби штучно відчувати позитивні емоції. На цій стадії бажання увести повторну дозу наркотику стає нав’язливим.
 
За постійного вживання наркотичного препарату в людини формується фізична залежність, яка супроводжується абстиненцією. Абстиненція — стан, який виникає в разі припинення вживання наркотику або зменшення його дози й характеризується важкими фізичними болями. Водночас для цього стану властиві прискорене серцебиття, нудота, задишка, різке зниження артеріального тиску.
 
Толерантність — стан звикання до наркотичних речовин. На цій стадії хворий уже не відчуває ейфорії і наркотики вживає лише для того, щоби зняти біль. Щоби відчути хоч якісь емоції, наркоман змушений постійно збільшувати дозу. Тому більшість таких хворих помирають від передозування.
 
Хворий на наркоманію зазнає фізичної та психічної деградації. Фізична деградація — це атрофія м’язів, послаблена координація і швидкість рухів, психічна — сповільнення процесів мислення, пам’яті й уваги. Зрозуміло, що така людина не може виконувати ні розумової, ні фізичної праці та стає тягарем для суспільства. Потребуючи уведення чергової дози препарату, яка зазвичай коштує чимало, наркоман зважується на грабежі та вбивства.
 
Вилікувати наркоманію дуже складно, практично неможливо, оскільки жодні ліки не можуть позбавити психічної залежності від наркотиків. Найменше горе, стресова ситуація спонукають хворого знову взятися за старе.
 
Робота з підручником (за інструктивною карткою)
Інструктивна картка для роботи з підручниками
 
Завдання для груп
1. «Філософи»
Опрацюйте текст «Наркотики — державна проблема» й текст «Чому вживання та поширення наркотиків є небезпечним для суспільства». Дайте відповідь на запитання: Яких заходів боротьби
з поширенням наркотиків потрібно вживати на державному рівні?
2. Група «Правоохоронці»
Опрацюйте текст «Законодавство у сфері боротьби з наркотиками» й текст «Відповідальність за злочини, пов’язані з наркотиками». Дайте відповідь на питання: Яка відповідальність існує за
злочини, пов’язані з наркотиками?
3. Група «Медики»
Опрацюйте текст «Небезпека передозування наркотиків» за підручником і складіть модель поведінки на випадок, коли ви стали свідком передозування наркотиків.
4. Група «Психологи»
Опрацюйте текст «Методи прилучення до наркотиків » і розкажіть, які психологічні прийоми прийнято використовувати в таких випадках.
(Тексти групи готують заздалегідь і обмінюються під час уроку.)
 
Рольова гра «Як відмовитися від наркотиків»
Розіграйте ситуації відмови від наркотиків у групах.
 
Варіант рольової гри групи «Правоохоронці»
(Виконують чорні й білі постаті в театральних масках.)
Білі. Людина — та, що народжена для щастя. Та, що прийшла у світ творити добро.
Чорні. Ти хочеш відчути ейфорію, самозабуття?
Білі. Для чого?
Чорні. Може, тобі складно жити? Тебе не розуміють батьки, тобі нудно. У тебе немає друзів. Ходімо у віртуальний світ, ти втечеш від реальності й забудеш про проблеми.
Білі. На короткий час. А що далі?
Чорні. Наркотик. Він проникає у твою свідомість. Він прагне керувати тобою.
Білі. Не піддавайся. Чуєш! Бо станеш рабом свого страху, свого болю. Ти відповідальний за своє життя. Лише ти можеш його зберегти.
Чорні. Що варте одне життя?
Чорні. А може, ти відкриєш нову галактику, напишеш пісню, посадиш дерево, винайдеш ліки та врятуєш іще чиєсь життя. Життя…
(Білі перетягують людину на свій бік. Чорні відходять.)
 
Варіант рольової гри групи «Правоохоронці»
(Виконують під мелодію в стилі реп.)
Я хочу знати, я дуже хочу знати,
Чому наркотики заполонили світ.
Я — молода, революційна генерація,
І все, що бачу, так мені болить,
болить, болить.
Бо можна збожеволіти
Від рекламних анотацій,
Усіх отих, що хочуть затягти
Тебе у цю велику наркотичну сіть.
А ти не дайся, ти скажи, що знаєш
Рекламні хитрощі і всі їхні гачки.
І все, що треба у житті, ти маєш,
І їх рекламу ти сприймаєш навпаки.
Нова реклама прославляє волю.
Щоб дихати на повні груди,
не хворіть,
Ти сам свою твори щасливу долю,
Не піддавайся ейфорії ні на мить.
І я усім кажу — одне життя.
Не піддавайся, не піддавайся…
Не одягай на себе ці кайдани,
Бо нецікаво у кайданах жити.
Відмовся першим ти, а за тобою —
Десятки, сто, мільйони,
І наркобізнес щезне, згине вмить.
І я усім кажу — одне життя.
Не піддавайся, не піддавайся…
 
Створення антинаркотичної соціальної реклами
Варіант рекламного ролика групи «Філософи»
Щоб мрії всі збулись,
Проблем аби не мати,
Потрібно нам усім
Здоров’я зберігати.
Ми всі приїхали до вас!
Привіт! Бонжур! Хеллоу!
Щоб небезпечних ситуацій
Ніколи не було.
Нумо, увага. Нумо, увага!
Ми здоров’я любимо,
Ми про нього дбаємо.
Скажемо наркотикам «Ні!». 
 
Якщо ти розумний і здоровий, якщо ти гориш бажанням, якщо ти невиправний мрійник, ніколи не вживай наркотиків, і тоді стануть реальністю всі твої найзаповітніші мрії.
 
Сьогодні кращі з кращих зібралися тут, щоби підкорити вершину успіху, блиснути своїм талантом. Хто вони? Нове покоління молодих і перспективних, вільних і незалежних, що намагаються
завжди бути першими. У країні демократії нове покоління вибирає світ без наркотиків!
У нас є мрії потаємні,
Літаємо з ними до небес,
Дарма, що більшість нездійсненні —
Допоки мрієш — ти живеш.
Сьогодні добре знають люди —
Без мрій майбутнього не буде.
Рожеві, білі, голубі,
Нехай насняться і тобі,
Нехай насняться і тобі!
(Учасники закривають табличку «Отрута» (її демонструє один з учнів) хмарками з написами на кшталт «Я хочу бути прем’єр-міністром», «Хочу стати співачкою».)
 
V. Підбиття пі дсумків уроку
Аналіз очікувань
Учні переміщують стікери у верхню частину банку знань настільки, наскільки справдились їхні очікування.
 
Вправа «Незакінчене речення»
Учні по черзі продовжують речення «Сьогодні на тренінгу я дізнався, що…».
 
Прощання
Усі учасники стають у коло й висловлюють побажання один одному.
 
 

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

 
Dounload PDF

Відгуки читачів