Змагання знавців правил дорожнього руху


Мета: ознайомити учнів із історією появи ПДР та світлофора; закріпити знання груп дорожніх зна ків та їхнє значення, прав та обов’язків пасажирів/ пішоходів; розвивати творчі здібності (за допомогою рольових ігор), логічне мислення (за допомогою ребусів на тему «ПДР»), уміння ухвалювати рішення в команді; виховувати відповідальне ставлення до свого життя та життя оточуючих, повагу одне до одного під час змагань та роботи в командах.

Обладнання: презентація в Power Point, емблеми команд відповідно до їхнього кольору світлофора, чернетки, ручки, зображення різних груп знаків, червоні та зелені квадратики для капітанів команд.

 

ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ

Учитель. Доброго дня, діти! Сьогодні виховна година присвячена місячнику «Увага! Діти на дорозі!». Проведемо її у вигляді змагання «Знавці Правил дорожнього руху».

Відповідно до кольорів світлофора ви об’єдналися у три команди: «Червоні», «Жовті», «Зелені».

Прошу вас прикріпити собі кольорові емблеми. ПЕРШИЙ КОНКУРС «А ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ, ЩО..?» Максимальна оцінка за конкурс — 5 балів.

1-ша команда. Прес-конференція за правилами дорожнього руху

1-й журналіст. Чи правда, що перші спроби запровадження правил дорожнього руху були ще в Стародавньому Римі?

1-й поліцейський. Так, перші відомі спроби впорядкувати міський рух були зроблені ще в Стародавньому Римі Гаєм Юлієм Цезарем. За його указом у 50-х роках до н. е. на деяких вулицях міста було введено однобічний рух.

1 - й журналіст. Якими були правила пересування Римом?

1-й поліцейський. Зі сходу сонця і до кінця «робочого дня» (приблизно за дві

години до його заходу) був заборонений проїзд приватних возів та екіпажів. Приїжджі

були зобов’язані залишати свій транспорт за межею міста і пересуватися містом пішки, або найнявши паланкін.

1-й журналіст. Поясніть, будь ласка. Значення слова «паланкін».

1-й поліцейський. Паланкін — ноші, або крісло. Це засіб пересування у вигляді

критого крісла або ложа, закріпленого на двох жердинах, що переносили носильники.

2-й журналіст. Коли й де було ухвалено єдині європейські правила дорожнього

руху?

2-й поліцейський. Рішення про створення єдиних європейських правил дорожнього руху було ухвалено 1909 року на всесвітній конференції в Парижі, зважаючи на збільшення кількості автомобілів, зростання швидкостей та інтенсивності руху на міських

вулицях.

2-й журналіст. Яка подія відбулася в Женеві 1931 року?

2-й поліцейський. 1931 року в Женеві, на Конференції з дорожнього руху було

ухвалено «Конвенцію про запровадження однаковості в сигналізації на дорогах».

3-й журналіст. Чи великою є різниця в правилах дорожнього руху України та Європи загалом?

3-й поліцейський. Різниця ПДР України та Європи невелика, оскільки багато країн

приєдналися до Віденської конвенції про дорожній рух, ухваленій 1968 року. Також існує

додаткова конвенція про дорожні знаки і сигнали, тому значної відмінності між нашими

знаками і знаками на дорогах Європи ви теж не помітите.

4-й журналіст. У яких країнах Європи встановлено лівобічний рух?

4-й поліцейський. Автолюбителів Європи, які рухаються ліворуч по дорозі, небагато — це Велика Британія, Ірландія та Мальта.

4 - й журналіст. А що зазначено в ПДР Європи про використання клаксона?

4-й поліцейський. Використання клаксона як способу привернення уваги або вираження невдоволення загрожує в Європі покаранням. Виняток — екстрені ситуації.

5-й журналіст. Прокоментуйте, будь ласка, ситуацію, коли водій у Європі говорить по телефону.

5-й поліцейський. Розмова по мобільному під час поїздки суворо карається європейським законодавством. Для здійснення дзвінків у дорозі водіям знадобляться пристрої Hands free або гучний зв’язок.

5 - й журналіст. А як щодо вимог до швидкісного режиму в європейських країнах?

5-й поліцейський. Переважно у всіх європейських країнах вимоги до швидкісного

режиму збігаються. Обмеження по швидкості в межах населеного пункту в середньому

50 км/год, за містом — 90 км/год, на швидкісних автострадах — близько 120 км/год.

Існують винятки, тому перед поїздкою варто звіритися з нормами конкретної країни.

6 - й ж у р н а л і с т. Наостанок прес-конференції дайте пораду нашим автолюбителям під час подорожі Європою.

6-й поліцейський. Уважність та обережність під час автопоїздки незнайомою країною — запорука приємного та безпечного відпочинку. Зверніть увагу, телефонний номер для екстрених ситуацій, що діє по всій Європі,— 112.

2-га команда. Неймовірна історія світлофора

1 -й у ч ень. Привіт, Андрію, чого такий сумний?

2-й учень. Мені необхідно підготувати повідомлення про історію виникнення світлофора.

3-й учень. Так що ж тут сумного?

2-й учень. Так на завтра… бо я забув, що це завдання отримав ще тиждень тому.

1-й учень. Так ти не хвилюйся! Ми тобі допоможемо!

3 -й у ч ень. Мій брат і його товариші працюють у поліції, гадаю, вони можуть нас ви-

ручити з пошуком інформації. Нуж бо ходімо до них у відділок!

Виходять троє поліцейських.

1-й поліцейський. Доброго дня! Вам потрібна допомога з історією про світлофор?

2-й учень. Так!

2-й поліцейський. Ми будемо розповідати, а ви робіть помітки й ставте запитання, не соромтеся.

1-й поліцейський. Перший світлофор був встановлений 10 грудня 1868 року в Лондоні біля будівлі Британського парламенту.

3-й поліцейський. Той світлофор був механічним і керувала ним спеціально призначена людина.

1-й учень. А хто його винайшов?

2-й поліцейський. Його винахідник — Джон Пік Найт!

2-й учень. Які дії виконувала людина,

працюючи зі світлофором?

1-й поліцейський. За допомогою системи ременів відповідальний піднімав і опускав стрілку приладу.

3-й учень. Овва! А що ж було далі?

2-й поліцейський. Потім стрілку замінив ліхтар, що працював на світильному газі. У ліхтарі було зелене і червоне скло.

3-й учень. А жовте?

3-й поліцейський. А жовте ще не використовували на той час.

1-й поліцейський. 1914 року у США, у місті Клівленді, з’явився перший електричний світлофор. Він теж мав лише два сигнали: червоний і зелений.

1 - й учень. І цей світлофор працював сам чи ним теж керували?

2-й поліцейський. Ним теж керували

вручну. А жовтий сигнал заміняв застережливий свисток поліцейського!

2 -й у ч ень. Коли з’явилися всі три кольори на одному світлофорі?

3-й поліцейський. 1918 року у Нью - Йорку. Це були електричні світлофори з автоматичним управлінням.

3-й учень. А послідовність розташування кольорів була завжди такою, як зараз?

1-й поліцейський. Уявіть, у перших світлофорах зелений сигнал був розташований угорі! Але з часом вирішили, що краще зверху помістити червоний.

2-й поліцейський. І тепер у всіх країнах світу сигнали світлофора розташовують за єдиним правилом: угорі — червоний, посередині — жовтий, унизу — зелений.

3-й поліцейський. Один зі світлофорів, винайдений Гарі Хау з Йельського університету, був установлений у Нью-Хейвені, штат Коннектикут, у квітні 1928 року.

2-й учень. У чому була особливість саме цього світлофора?

1-й поліцейський. Цей механізм, що працював за допомогою тиску, указував напрямок руху на дорогах.

2-й поліцейський. Машина, під’їжджаючи до такого покажчика, давала сигнал у сигнальну будку, і звідти виходила команда, щоб увімкнути вирішальний сигнал для машини, що під’їхала.

3-й поліцейський. Цей тип світлофора, але тільки тепер уже із застосуванням світлового сигналу, існує і в наші дні.

1-й поліцейський. Чарльз Адлер 1928 року також винайшов регулятор дорожнього руху, у якому використовував мікрофон для подавання сигналу в сигнальну будку. Водій, побачивши червоне світло, дув у ріжок.

2-й поліцейський. Мікрофон передавав звук у сигнальну будку, звідти у відповідь надходив сигнал змінити колір світлофора. У наші дні існують різні види дорожніх регуляторів, що теж реагують на звук для перемикання світлофора.

3-й учень. Друзі, я зробив багато записів. Дуже дякую всім за допомогу! Завтра обов’язково отримаю гарну оцінку! Бувайте!

3-тя команда. Калейдоскоп неймовірних ПДР у різних країнах світу

1-й знавець. Пропонуємо вашій увазі калейдоскоп неймовірних правил дорожнього

руху в різних країнах світу. Подорожуючи Іспанією, водії повинні знати незвичне правило паркування: у більшості міст, особливо в невеликих, автомобілі потрібно паркувати на одному боці дороги за парними числами місяця, а на протилежній — за непарними. Часто таке правило поширюється і на номери будинків: у визначений день можна паркуватися лише на стороні з непарними номерами.

2-й знавець. У багатьох міських зонах в австрійських містах, зокрема, у всій центральній частині Відня заборонено сигналити, тому особливо емоційним водіям доведеться володіти собою, а у Сінгапурі водіям авто заборонено під’їжджати до пішоходів на відстань більшу, ніж 50 м.

3-й знавець. Найбільш незвичайні правила дорожнього руху очікують на водіїв у Каліфорнії. Там жінкам заборонено сідати за кермо у вечірній сукні з довгим шлейфом.

У правилах також прописаний пункт про те, що машину не можна мити чи витирати старою нижньою білизною. Так, авто драйверам у Пенсільванії, на шляху яких зустрінеться вершник на коні, необхідно ретельно спостерігати за реакцією тварини. Якщо кінь злякається автомобіля, водій повинен зупинити машину і накритися ковдрою. У разі якщо це не допомагає і кінь, як і раніше, боїться йти, автомобіль повинен сховатися в найближчих кущах.

4-й знавець. Кіпріоти досить консервативні щодо правил поведінки за кермом, наприклад, повністю заборонено водіям їсти чи пити під час керування авто. Ще дивніші правила дорожнього руху на Філіппінах. Там власникам авто із номерними знаками, що закінчуються на 1 чи 2, заборонено сідати за кермо щопонеділка. У Таїланді, наприклад, заборонено, щоб водії носили футболки. У Саудівській Аравії жінкам взагалі заборонено кермувати автомобілем, за винятком приватних доріг.

5-й знавець. У Японії пішоходи завжди почуваються в безпеці, тому що водій, який облив перехожого водою з калюжі, ризикує отримати штраф. До речі, таке саме правило актуально і для Нового Південного Вельсу, де за правилами дорожнього руху вважається злочином для водіїв автобусів на автобусній зупинці плескати брудом на пасажирів, які очікують.

6-й знавець. На Алясці водіям заборонено перевозити собаку, прив’язану до даху автомобіля. Така заборона пов’язана з історією про кандидата в президенти США Мітта Ромні, який в одному з інтерв’ю згадав, що під час щорічної поїздки на відпочинок через брак місця в салоні він прикріпив спеціальну клітку на дах автомобіля і посадив туди собаку. Коли справа дійшла до виборів, багато виборці оцінили таку поведінку Ромні, як негуманну.

ДРУГИЙ КОНКУРС «ВІДГАДАЙ ЗНАК»

Учитель. Удома команда «Червоних» на папері малювала попереджувальні знаки та знаки пріоритету, «Жовті» — заборонні та наказові знаки, «Зелені» — інформаційновказівні та знаки сервісу. Зараз команда «Зелених» має вийти до дошки із зображеннями знаків і демонструвати по одному. Змагаються між собою «Червоні» та «Жовті». За кожен правильно названий знак команда отримує бал.

Після «Зелених» виступають «Жовті», а потім — «Червоні». На одному аркуші

Сподобалась тема?
Бажаєте отримувати сучасні педагогічні матеріали вчасно та легко?

Найкращий спосіб бути поінформованим про освітні новини та мати завжди поряд актуальні та сучасні розробки уроків — передплатити журнал!

Інструкція, як оформити передплату на http://osnova.com.ua/help/8/

Dounload PDF

Відгуки читачів