День Берізки у дитячому садку

Мета: сприяти формуванню емоційних еталонів взаємодії з компонентами природи; організувати домірне і виважене спілкування дітей із природним довкіллям протягом дня; формувати уявлення про те, що рослини сприяють існуванню природного довкілля; закріпити знання про будову дерева; вчити орієнтуватися у змінах, що відбуваються з деревом під час росту; вчити визначати зміну стану рослини через вплив негативних факторів; заохочувати дітей до самостійності у пізнанні природи; формувати основи екологічної культури; виховувати гуманне ставлення до рослин.


День Берізки у дитячому садку

Мета: сприяти формуванню емоційних еталонів взаємодії з компонентами природи; організувати домірне і виважене спілкування дітей із природним довкіллям протягом дня; формувати уявлення про те, що рослини сприяють існуванню природного довкілля; закріпити знання про будову дерева; вчити орієнтуватися у змінах, що відбуваються з деревом під час росту; вчити визначати зміну стану рослини через вплив негативних факторів; заохочувати дітей до самостійності у пізнанні природи; формувати основи екологічної культури; виховувати гуманне ставлення до рослин.

I половина дня

Вихователь зустрічає дітей на ділянці.

— Яка зараз пора року?

— Як ви можете це довести?

— А чи хотіли б ви з весною потоваришувати?

— Допоможуть вам у цьому молоденькі деревця, загадку про які я вам загадаю.

На узліссі лісовому подруги гуляють:

Веселі, лукаві, гарні, кучеряві,

Сорочки у смужку,

Сережки у вушках

— Я запрошую вас, діти, до нашої березової алеї.

— Скільки тут росте берізок?

— Як ви відрізнили їх від інших дерев?

— Якого вони зросту: однакові чи різні?

— Чи є серед них «березова парочка»?

— Яка вона за рахунком, якщо рахувати берізки зліва направо?

— А якщо — справа наліво?

— Де розташована «березова трієчка»?

— Щоб з весною подружитися і до неї прилучитися, підійдіть до однієї з білостовбурних красунь, придивіться, де є надломлена гілочка, і спробуйте спіймати ротиком квапливу краплинку березового соку.

Поки діти виконують це завдання, вихователь розповідає:

— У кроні кожної берізки є гілочки, зламані зимовим вітром, пошкоджені птахами. Зупиніться, прислухайтесь: «Кап-кап-кап»,— дзвенить дзвінкий капіж. Лише підстав посудинку — вона наповниться живодайним березовим соком. І цей сік значно смачніший, запашніший і солодший за той, що можна отримати за допомогою сокири  із стовбура.

Спіймавши ротом декілька краплинок березового соку, наші далекі пращури справляли язичницький обряд прилучення до весни.

— А вам це вдалося зробити?

— Отже і ми з вами до весни прилучилися і з весною подружилися. А ці ніжні, тендітні білокорі деревця допомогли нам у цьому.

Я пропоную увесь сьогоднішній день присвятити берізкам. Ви згодні? Як ми назвемо цей день? Сподіваюсь, що наші красунечки ще багато таємниць вам відкриють.

Діти, а як нам сповістити сонечко, птахів, комах, діточок, дорослих, що ми святкуємо День народження берізок?

— Давайте прикрасимо їх різнокольоровими стрічечками, а потім із чудовою пісенькою закружляємо поміж деревами у таночку.

Діти прикрашають стовбури берізок стрічечками.

Ведуть кривий танець і співають:

А у нас берізоньки зростають,

Всю малечу радо зустрічають.

Люлі, люлі, зростають,

Люлі, люлі, зустрічають.

Підемо, підем, погуляєм,

Стрічечки їм в кіски повплітаєм.

Люлі, люлі, погуляєм,

Люлі, люлі, повплітаєм

Вітерець їм гілочки гойдає,

Шовкові косиці розплітає.

Люлі, люлі, гойдає,

Люлі, люлі, розплітає,

(Повторюють 1-й куплет.)

— Діти, а кому з вас ми доручимо перегорнути чергову сторіночку екологічного календарика?

— Щоб наш вибір був справедливим, пропоную вивчити нову лічилку і за її допомогою обрати довірену особу.

Вивчення лічилки.

Починається лічилка:

На берізку сіла бджілка,

Два метелика і жук.

Скільки всіх комах отут?

Дитина відкриває чергову сторінку екологічного календаря.

— Багато за що ми вдячні березі. Вона зігрівала наших предків, взувала, напувала, лікувала...

У сиву давнину березу називали деревом чотирьох справ.

1 справа — світ освітлювати (березова скіпка);

2 справа — скрипіння стишувати (скрипіння возу стишували березовим дьогтем);

3 справа — чистоти дотримуватися (березові вінички для лазні, березові мітли);

4 справа — хворих лікувати (листя, бруньки, сік мають лікувальні властивості; бруньки заготовляють в березні).

— Слово «бер» у давніх слов’ян означало: світлий, ясний, блискучий, білий. Від слова «бер» походить слово «берза», а у сучасній мові — «береза».

Кожна берізка живе значно довше людини, тому, спостерігаючи за цими деревами протягом життя, люди навчилися передбачати погоду.

1) Із берези тече багато соку — до дощового літа.

2) Коли береза перед вільхою лист розпустить, літо буде сухим, а якщо вільха поперед — мокрим.

— Діти, а що росте на березі?

— Чи є в неї насіння?

— Хто його розселює по світу?

— Що допомагає березовому горішку прорости?

Розглядання гербарію.

— Сіянець берізки дуже тендітний і страждає на осонні, легко забивається травою. На першому році росте дуже повільно, а з другого року — значно швидше. Молоді пагінці берізки мають буре забарвлення. Біліти береза починає лише з п’яти років.

А нашим берізкам більше п’яти років чи менше?

— Білий колір кори берези гарно відбиває теплові промені. (Дерево не страждає від спеки влітку.)

Білій корі берези не зашкодять різкі коливання температури.

— А як ви вважаєте, діти, чи може берізка захворіти?

— Чому? Поясніть, будь ласка.

— Чи може людина накликати хворобу на дерево? Як саме?

— До ранки від сокири потрапляють спори грибів-трутовиків. Це — неїстівні гриби. Березі від них лише шкода, а ось у давнину гриби-трутовики були дуже корисними для людей. В ті часи, коли не було сірників, із цих грибів робили трут. Шматком заліза били об кремінь, висікали іскру над трутом, щоб розвести вогонь.

— Як ви знаєте, день народження — це завжди свято, це радощі, забави, веселощі. Тож давайте розважатися!

Рухлива гра «Діти і кози».

Діти розподіляються на дві групи, що є рівними за кількістю гравців,— «кози» і діти.

У краси берізки платтячко сріблиться.

Вітерець у кісках радий веселиться.

Діти рухаються до «кіз», що стоять на іншому боці ігрового майданчика.

 

З двору до берізки вискочили кози,

Стали путь берізку, а берізка — в сльози.

«Кози», наставивши роги, тупаючи, йдуть у наступ.

 

Захистить берізку біжимо юрбою,

Щоб росла великою разом з дітворою

Діти, тримаючись за руки, намагаються утворити коло, щоб зловити «кіз». «Кози» намагаються не потрапити в коло

 

 

Конкурс «Хто як найшвидше заплете кіску з трьох стрічок».

Конкурс «Ложкарі».

(Діти відбивають ложками ритмічні «фігури».)

Рухлива гра «Городки».

Конкурс «Березові скоромовочки».

Береза дала берести

Берестового козубенька плести.

Гризе коза березову бересту.

Під березою підберезовик,

Підберезовик під березою.

Березове лото «Чим корисна береза?»

Зі скриньки або мішечка діти по черзі дістають фанти (малюнки, на яких зображено те, що отримують від берези):

музичні ріжки;

береста для письма;

береста для різних поробок;

дрова;

меблі;

дьоготь;

березова сажа (чорнила, фарби);

лижі;

ліки.

Виготовлення сувенірів із цупкого паперу, розфарбованого «під бересту».

Перед сном вихователь співає дітям колискову:

Березонька рип, рип,

Моє дитя спить, спить.

Моє дитятко засне.

В сад чарівний попаде.

А в садку малина,

Вся — моїй дитині.

Спи, дитя маленьке,

Малинка солоденька.

Березонька рип, рип,

А дитина спить, спить.

II половина дня

— Діти, сьогодні, мабуть, кожен із вас на нашій березовій алейці знайшов свою білокору подругу. Намалюйте, якою ви її сьогодні побачили.

Малювання берізки.

Читання російської народної казки «Польова берізонька».

Розглядання репродукцій картин Шишкіна, Саврасова, Левітана.

Вправа «Скажи своїй берізці прощавальні слова, ідучи додому ввечері».

Відгуки читачів