АНДРІЙ ЧАЙКОВСЬКИЙ «ЗА СЕСТРОЮ» ГЕРОЙСТВО І ЛИЦАРСЬКА ВІДВАГА ПАВЛУСЯ

Л. О. Коротун, учитель української мови та літератури Черняхівської гімназії


ТЕМА. Геройство і лицарська відвага головного героя

Мета:

— характеризувати головного героя, формувати усвідомлення поняття лицарства;

— розвивати вміння висловлювати власні судження про геройство і лицарську відвагу головного героя;

— виховувати лицарські чесноти.

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання: підручник, схеми, ілюстрації.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
— Доброго дня! Мені приємно всіх бачити в доброму настрої. Я сподіваюся, що ми з вами будемо вдало працювати на уроці і розуміти одне одного з півслова. У кожного з вас є паперові сердечка. 
 
Я пропоную вам прикласти їх до своїх сердець, заплющити очі і глибоко вдихнути. Уявіть нашу Україну і згадайте свою мрію. Сьогодні я запропоную вам зробити ще один крок до своєї мрії, до свого успіху. Пригорніть долоньками ці маленькі сердечка і зберігайте їх протягом усього уроку, зігрівайте своєю енергією, що допоможе вам досягти успіху.
 
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Гра «Найуважніший читач»
— Я пропоную вам гру «Найуважніший читач».
Я зачитую фразу, а ви визначаєте, кого з героїв вона описує.
 
— «Стала оборонятися кулаками, мов довбнями, і зубами. Не могли її подолати, бо коли побачила, як її Ганю таки взяв татарин на руки і поніс, замлілу, вона, мов несамовита, кусала і била кулаками та розкидала татар». (Палажка)
«Його огорнув страх. У його уяві татарва була такою силою, що її ніхто не переможе. Дідусь розказував йому, як козаки били татар». (Павлусь)
— «Був кремезний козак літ тридцети. Одягнений у широчезні, як море, червоні штани, які підперезував шовковим поясом. На ногах добре шкапові чоботи». (Семен Непорадний)
— «Пильнував пасіки, доглядав хату і дітей. Вважав своїм обов’язком привчити Павлуся до лицарського ремесла». (Дід Андрій)
— «Був відважний козак і не жалів себе. Тепер йому стало ніяково, коли подумав, що його можуть убити, а далі Павлусь стане круглим сиротою». (Петро)
— «Цей татарин для нас вартіший, ніж сьогоднішня перемога». (Молодий Мустафа-ага)
 
У ч и т е л ь. Отже, це герої з якого твору? 
Ми будемо працювати над повістю «За сестрою». Вона повертає нас у лиховісну пору татарських набігів на Україну. Але були герої, які ставали на захист нашої землі від татарських набігів.
 
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Робота з епіграфом уроку
— Як ви розумієте значення епіграфа?
Учні висловлюють свою думку.
(Шанувати честь більше, ніж власне життя, не звертати увагу на негаразди, не страшитись нічого, крім безслав’я)
— Вслухайтесь у слово «лицар». Які асоціації у вас виникають з цим словом?
 
2. «Асоціативна павутинка»
У ч и т е л ь. А зараз ми заповнимо таблицю. Допоможе вам у цьому твір, який ви вивчали на уроці світової літератури. Підкажіть мені його назву. Так, правильно, «Айвенго». Саме так звуть головного героя твору, що зачаровує надзвичайною силою, благородством, бо він лицар.
 
Лицар:
> кмітливість;
> честь;
> хоробрість;
> героїзм;
> здатність допомогти;
> вірність
 
— Чи відповідає Павлусь наведеним у таблиці характеристикам до слова «лицар»?
 
У ч и т е л ь. Справді, Павлусь відповідає образу лицаря. Він викликає симпатії до себе. Читач захоплюється його патріотизмом, щирою любов’ю до сестри, здатністю долати труднощі.
 
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розширити зміст виразу «вчися лицарського ремесла»
 
2. «Займи позицію» за запитаннями
— Що таке героїзм? (Героїзм — вчинення визначних дій, які вимагають від людини особистої мужності, стійкості, готовності до самопожертви) 
— Чи можна вважати Павлуся справжнім героєм? (Так, бо він оборонявся від татар)
 
У ч и т е л ь. Павлусь майже ваш ровесник. Він потрапляє в такі ситуації, з яких, беручи до уваги юний вік, йому не під силу вибратися. Але автор наділяє його рисами характеру, які роблять його привабливим і викликають бажання наслідувати.
 
3. Інтерактивна гра «Сонечко»
— Назвіть риси характеру Павлуся.
 
4. «Вільний мікрофон»
— Які риси вдачі Павлуся можуть у наш час бути зразком для наслідування?
 
5. Фізична хвилинка
 
Встаньте, діти, посміхніться
Землі нашій поклоніться
І до сонця потягніться.
Веретеном покружіться,
Вліво, вправо нахиліться.
Раз — присядьте, два — присядьте
І за парти тихо сядьте.
 
6. Читання ІХ розділу за ролями (виразно)
[В тій хвилині його покликали до Девлет-гірея … вернеться з тобою в Україну]
 
7. Усне мовлення «Яким ви уявляєте Павлуся»
 
8. Творче завдання. Скласти сенкан Павлусь, ..., лицар.
 
9. «Рольова гра»
— Розкажіть від імені Павлуся, що з ним сталось, коли він вирішив самостійно вирушити на пошуки сестри.
 
V. РЕФЛЕКСІЯ
У ч и т е л ь. Які ще слова після характеристики образу можна дописати в асоціативну павутинку? 
Ми говорили про лицарів, які жили багато століть тому.
 
— Лицар ХХІ ст. Хто він?
— Яким лицарським чеснотам віддають перевагу сучасні дівчата?
 
У ч и т е л ь. Ви хочете, щоб ваші хлопці були лицарями? То якими вони повинні бути?
 
Мить творчості (Незавершене речення)
Лицар мене вчить…
 
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
— Скласти план до характеристики образу Павлуся.
— Розповідати цікаві епізоди з твору.
— Твір-мініатюра «Чим запам’ятавсь мені Павлусь» (за бажанням).
 
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чи хотів би я мати собі такого друга, як Павлусь?
— Що я дізнався на уроці?
 
У ч и т е л ь. Українці протягом багатьох століть обороняли свою землю від загарбників, які зазіхали на її кордони. Тож ми, сучасне покоління, повинні брати приклад в них, як любити свою країну, рідних. Протягом уроку ваші паперові сердечка наповнювались вашою любов’ю до рідного краю, тож подаруймо їх нашій Україні. 
 
Любіть свій народ, свою країну, яка зазнала стільки незгод у минулому, цінуйте єдність і згуртованість.
 
Dounload PDF

Відгуки читачів