— Чи є у цьому вірші ще слова з буквою є? (Відповіді учнів.)
— Де заховалася літера є у словах? (Відповіді учнів.)
— Якщо буква є стоїть на початку слова, складу — позначає два звуки [йе], а після приголосного — один звук [е] і м’якість попереднього приголосного звука.
3. Друкування великої та малої букв Єє
— Оранжевий колір пропонує вам надрукувати цю букву.
Аналіз елементів букви. Друкування.
4. Звуко-буквений аналіз слів за малюнками і схемами
— Жовтий колір веселки пропонує з’єднати малюнок із відповідною звуковою схемою.
— Хто бачив таку тварину? Як вона називається? (Єхидна)
Розповіді учнів із творчої групи про тварину.
Єхидна — тварина, схожа на невеликого дикобраза тому, що вона вкрита грубою шерстю та голками. Максимальна довжина тіла — приблизно 30 см. Щелепи витягнуті у вузький «дзьоб». Кінцівки короткі та сильні, з великими кігтями. Має маленький рот. Не має зубів, тому харчується, злизуючи своїм довгим клейким язиком термітів, мурах.
— Зелений колір веселки бажає, щоб ви розім’ялися.
Хмарка сонечко закрила,
Срібні зірочки зронила.
Ми ті зірки пошукаєм,
На подвір’ї позбираєм.
Пострибаєм, як зайчата,
Політаєм, як пташата,
Потанцюємо ще трішки,
Щоб спочили наші ніжки.
— Всі веселі?
— Так!
— Чудово! А тепер до праці знову!
5. Робота за Букварем
— Блакитний колір пропонує нам розгорнути Букварики і почитати слова у стовпчиках.
І с т о в п ч и к (читає перший ряд)
> Запитання за прочитаним:
— До якого слова належать ці ознаки?
— Які, на вашу думку, зайві слова в цьому стовпчику. Чому?
І І с т о в п ч и к (читає другий ряд «луною»)
> Запитання за прочитаним:
— Яке найдовше слово у цьому стовпчику? Чому?
І І І с т о в п ч и к (читає третій ряд)
> Запитання за прочитаним:
— Яке найкоротше слово у цьому стовпчику? Чому?
I V с т о в п ч и к (читають тільки дівчатка)
> Запитання за прочитаним:
— Що означають ці слова?
— Як вони пишуться? (Повторення правила написання великої букви.)
V с т о в п ч и к (діти читають за учителем)
6. Робота над загадкою
1) Відгадування загадки.
— За синім кольором криється творче завдання «Прочитати, відгадати загадку».
— Які слова допомогли відгадати загадку? (Відповіді учнів.)
2) Словникова робота.
Коромисло — дерев’яна, вигнута палиця із зарубками або гачками на кінцях, якою носять на плечах відра з водою.
3) Складання речень за малюнком.
7. Опрацювання оповідання «Барвисте коромисло» за В. Сухомлинським
— Послухайте, що приготував фіолетовий колір.
1) Розповідь учителя про В. О. Сухомлинського.
— Народився В. О. Сухомлинський на Кіровоградщині у селі Василівка в родині бідного селянина. Тут він закінчив сім класів. У 17 років почав працювати учителем, де нещодавно був сам учнем. Надмірне фізичне та моральне навантаження, тяжкі умови післявоєнних років різко погіршили і без того слабке здоров’я Василя Олександровича. Після хвороби він був призначений директором Павлиської школи, якій віддав 22 роки життя. Прожив Василь Олександрович 52 роки. Він написав понад 70 томів наукових праць, цікавих розповідей для дітей: мініатюр, казок, оповідань, легенд, притч, новел. Сьогодні ми прочитаємо оповідання «Барвисте коромисло».
2) Читання твору учителем.
3) Бесіда за почутим.
— Де повисла барвиста веселка?
— Що вона робить?
— Де сидить Грім-Буревій?
— Що він робить?
4) Гра «Чарівний дотик». Читання твору учнями.
— Прочитайте слова з літерою є.
— Назвіть слова, що позначають назву предмета.
— Коли можна побачити райдужне диво?
— Срібні зірочки, що зронила хмарка під час фізкультхвилинки, осіли на кольорах веселки. Погляньте, як вона засяяла!
ІV. Підсумок уроку
Рефлексія
— Яку букву вивчали?
— Які звуки вона позначає на початку складу, слова, після приголосного звука?
— Хто написав твір «Барвисте коромисло»?
— Чи сподобався вам урок? Яким він був?
Література
1. Вашуленко М. С., Вашуленко О. В. Буквар : підруч. для 1 кл.— К. : Видавничий дім «Освіта», 2012.— 152с.
2. Володарська М. О. Навчання грамоти. Читання. 1 клас.— Х. : Вид. група «Основа», 2014.— 112 с.
3. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи // упоряд. Стребна О. В.— Х. :Вид. група «Основа», 2006.— 176 с.