Барвисте коромисло

Урок навчання грамоти (читання) у 1-му класі

С. І. Маркіна, учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, Чорнобаївський НВК, Білозерський р-н, Херсонська обл.


Тема. Букви Єє. Позначення буквами Єє звуків [йе] і м’якості попереднього приголосного та звука [е]. Читання і переказ тексту В. Сухомлинського «Барвисте коромисло»

Мета: навчити учнів виділяти на слух злиття звуків [йе], визначати їх місце в слові; учити читати слова, текст із буквою Єє; удосконалювати вміння робити звуко-буквений аналіз слів, ділити слова на склади; виховувати почуття прекрасного; прищеплювати бажання працювати, досягати успіху.

Обладнання: портрет В. О. Сухомлинського, мікрофон, таблички зі звуковими схемами слів, малюнки із зображеннями веселки, тварин, мультимедійна презентація.

 

Хід уроку

 
І. Організаційний момент
 
1. Привітання
У ч и т е л ь
Встаньте, діточки, скоріше,
Усміхніться всім миліше,
Привітайтесь: «Добрий день!»
(Діти вітаються.)
 
Пролунав дзвінок: «Дзелень».
 
2. Гра «Подаруй посмішку»
У ч и т е л ь
Посміхнись тому, хто справа.
Посміхнись тому, хто зліва.
Посміхніться вчителю, а я — вам.
 
— Який у вас настрій? (Відповіді учнів.)
— З гарним настроєм почнемо добру справу.
 
3. Очікування. Вправа «Мікрофон»
— Яким ви хочете бачити наш урок? (Відповіді учнів.)
 
ІІ. Повторення і закріпленн я вивченого матеріалу
 
1. Читання за особами оповідання М. Коцюбинського «Десять робітників»
2. Виразне читання вірша І. Січовика «Руки» 
 
  • Фізкультхвилинка. Вправа «Кошенята»

 

Сплять маленькі кошенята,
Заплющили оченята.
Прокидайтесь! Мишки тут!
Очі в правий, лівий кут.
Гляньте вгору і додолу,
Ще зробіть очима коло.
Поводіть очима трішки
Вліво, вправо: де ж ті мишки?
 
ІІІ. Вивченн я нового матеріалу
 
1. Ігрова ситуація
Робота над загадкою
- Дощ пройшов: через ставок
Перекинувся місток.
Кольорів у ньому сім,
Він подобається всім! (Веселка)
 
— Як ви здогадалися, що це веселка? (Відповіді учнів.)
— Назвіть кольори веселки. (Діти називають.)
— Ось яка гарна веселка з’явилася в нашому класі! Чи хочете ви, щоб веселка засяяла? (Відповіді учнів.)
— Кожен колір веселки приготував для вас завдання. Якщо ви з ними впораєтеся, то веселка засяє в нашім класі.
 
2. Ознайомлення з новою буквою Єє
— Червоний колір веселки пропонує вам послухати віршик.
 
Євген тепер уже школярик,
Раненько в школу сам встає...
А ім’я це — в тім і загадка —
Розпочинає буква... (Є).
 
— Про кого йдеться у цьому вірші? (Відповіді учнів.)
— Які звуки ви чуєте на початку слова? (Відповіді учнів.)
— Ці звуки позначаються однією буквою Єє. (Демонстрування букви.) Зверніть увагу на артикуляцію звука. (Учитель промовляє звук.)
— Чи є у цьому вірші ще слова з буквою є? (Відповіді учнів.)
— Де заховалася літера є у словах? (Відповіді учнів.)
— Якщо буква є стоїть на початку слова, складу — позначає два звуки [йе], а після приголосного — один звук [е] і м’якість попереднього приголосного звука.
 
3. Друкування великої та малої букв Єє
— Оранжевий колір пропонує вам надрукувати цю букву.
 
Аналіз елементів букви. Друкування.
 
4. Звуко-буквений аналіз слів за малюнками і схемами
— Жовтий колір веселки пропонує з’єднати малюнок із відповідною звуковою схемою.
— Хто бачив таку тварину? Як вона називається? (Єхидна)
 
Розповіді учнів із творчої групи про тварину.
Єхидна — тварина, схожа на невеликого дикобраза тому, що вона вкрита грубою шерстю та голками. Максимальна довжина тіла — приблизно 30 см. Щелепи витягнуті у вузький «дзьоб». Кінцівки короткі та сильні, з великими кігтями. Має маленький рот. Не має зубів, тому харчується, злизуючи своїм довгим клейким язиком термітів, мурах.
 
  • Фізкультхвилинка
— Зелений колір веселки бажає, щоб ви розім’ялися.
 
Хмарка сонечко закрила,
Срібні зірочки зронила.
Ми ті зірки пошукаєм,
На подвір’ї позбираєм.
Пострибаєм, як зайчата,
Політаєм, як пташата,
Потанцюємо ще трішки,
Щоб спочили наші ніжки.
 
— Всі веселі?
— Так!
— Чудово! А тепер до праці знову!
 
5. Робота за Букварем
— Блакитний колір пропонує нам розгорнути Букварики і почитати слова у стовпчиках.
 
І с т о в п ч и к (читає перший ряд)
> Запитання за прочитаним:
— До якого слова належать ці ознаки?
— Які, на вашу думку, зайві слова в цьому стовпчику. Чому?
 
І І с т о в п ч и к (читає другий ряд «луною»)
> Запитання за прочитаним:
— Яке найдовше слово у цьому стовпчику? Чому?
 
І І І с т о в п ч и к (читає третій ряд)
> Запитання за прочитаним:
— Яке найкоротше слово у цьому стовпчику? Чому?
 
I V с т о в п ч и к (читають тільки дівчатка)
> Запитання за прочитаним:
— Що означають ці слова?
— Як вони пишуться? (Повторення правила написання великої букви.)
 
V с т о в п ч и к (діти читають за учителем)
 
6. Робота над загадкою
1) Відгадування загадки.
— За синім кольором криється творче завдання «Прочитати, відгадати загадку».
— Які слова допомогли відгадати загадку? (Відповіді учнів.)
 
2) Словникова робота.
Коромисло — дерев’яна, вигнута палиця із зарубками або гачками на кінцях, якою носять на плечах відра з водою.
 
3) Складання речень за малюнком.
 
7. Опрацювання оповідання «Барвисте коромисло» за В. Сухомлинським
— Послухайте, що приготував фіолетовий колір.
 
1) Розповідь учителя про В. О. Сухомлинського. 
— Народився В. О. Сухомлинський на Кіровоградщині у селі Василівка в родині бідного селянина. Тут він закінчив сім класів. У 17 років почав працювати учителем, де нещодавно був сам учнем. Надмірне фізичне та моральне навантаження, тяжкі умови післявоєнних років різко погіршили і без того слабке здоров’я Василя Олександровича. Після хвороби він був призначений директором Павлиської школи, якій віддав 22 роки життя. Прожив Василь Олександрович 52 роки. Він написав понад 70 томів наукових праць, цікавих розповідей для дітей: мініатюр, казок, оповідань, легенд, притч, новел. Сьогодні ми прочитаємо оповідання «Барвисте коромисло».
 
2) Читання твору учителем.
 
3) Бесіда за почутим.
— Де повисла барвиста веселка?
— Що вона робить?
— Де сидить Грім-Буревій?
— Що він робить?
 
4) Гра «Чарівний дотик». Читання твору учнями.
— Прочитайте слова з літерою є.
— Назвіть слова, що позначають назву предмета.
— Коли можна побачити райдужне диво?
— Срібні зірочки, що зронила хмарка під час фізкультхвилинки, осіли на кольорах веселки. Погляньте, як вона засяяла!
 
ІV. Підсумок уроку
 
Рефлексія
— Яку букву вивчали?
— Які звуки вона позначає на початку складу, слова, після приголосного звука?
— Хто написав твір «Барвисте коромисло»?
— Чи сподобався вам урок? Яким він був?
 
Література
1. Вашуленко М. С., Вашуленко О. В. Буквар : підруч. для 1 кл.— К. : Видавничий дім «Освіта», 2012.— 152с.
2. Володарська М. О. Навчання грамоти. Читання. 1 клас.— Х. : Вид. група «Основа», 2014.— 112 с.
3. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи // упоряд. Стребна О. В.— Х. :Вид. група «Основа», 2006.— 176 с.
 
Dounload PDF

Відгуки читачів