Узагальнення та систематизація вивченого про словосполучення. Урок-гра «Що? Де? Коли?» 5 клас

Н. А. Григорчук, учитель української мови та літератури вищої категорії Черняхівської гімназії, Житомирська обл.


Мета:
— систематизувати знання про словосполучення, його структуру, засоби зв’язку, закріпити вміння виокремлювати словосполучення в реченні, визначати головне та залежне слово;
— формувати вміння відрізняти словосполучення від речення, розвивати логічне мислення, мовлення;
— прищеплювати любов до усної народної творчості, зокрема до казки.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
 
Обладнання: мовна скарбничка, мультимедійна дошка, алгоритм розбору словосполучення, рулетка, чорний ящик.
 
ПЕРЕБІГ УРОКУ
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учитель. Доброго дня, шановні учні! Ви, мабуть, звернули увагу, що в нас сьогодні незвичайний урок: урок-гра «Що? Де? Коли?».
— Яким ви його уявляєте?
— Що ви очікуєте від уроку?
Очікування дітей.
 
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ МЕТИ УРОКУ
На сьогоднішньому уроці ми закріпимо здобуті знання про словосполучення, його структуру, засоби зв’язку, закріпимо вміння виокремлювати словосполучення в реченні, визначати головне та залежне слово; формувати вміння відрізняти словосполучення від речення, розвивати логічне мислення, мовлення; прищеплювати любов до усної народної творчості, зокрема до казки.
 
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ
— А чи знайомі ви з грою «Що? Де? Коли?» Якщо так, то ви вже знаєте, у чому полягає суть цієї гри. Ви — команда «Знавців», що грає проти глядачів. Вам пропонують запитання, які ви обираєте за допомогою рулетки. Ваше завдання: правильно відповісти або виконати вправи письмово. За кожну правильну відповідь гравці отримують один бал. Приз переможця — мудра сова.
 
У нас сьогодні командна гра, тому про те, як ви маєте працювати, підкаже девіз, що перед вами на дошці.
Розшифруйте його, підставляючи голосні літери. Уважно прочитайте вислів.
 
..д..н з.. вс..х .. вс.. з.. ..дн..г..! (Один за всіх і всі за одного)
— Як ви розумієте цей девіз?
— Що є обов’язковим у командній грі?
Справді, у командній грі повинна бути повага, взаємодопомога і взаємопідтримка. Тож, візьміться за руки, побажайте успіху одне одному та вдалої гри. А ми починаємо.
 
ІV. ГРА «ЩО? ДЕ? КОЛИ?»
1. Чорний ящик
Учитель. Увага! Чорний ящик! Те, що зараз знаходиться в чорному ящику, — це збірник усних народних оповідань про вигадані події, що сприймаються як реальні. Що це? (Казка)
 
Молодці! Невипадково в чорному ящику опинилися казки, адже проти вас гратимуть казкові герої. Крутіть рулетку, розпочинаємо гру.
 
Відповідно до обраного сектора з’являються казкові персонажі на мультимедійній дошці, які пропонують завдання для дітей.
 
2. Завдання Котика і Півника
Учні крутять рулетку, стрілка вказує на сектор № 1.
— З вами грає… Відгадайте хто.
Читаємо загадку.
 
Сидить півник на печі
Їсть смачненькі калачі.
Ось лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить півень рятувати,
В лиса півника забрати. (Котик і Півник)
 
Котик і Півник пропонують 2 завдання.
 
1) «Утвори словосполучення» (виконують письмово).
(Смачненький) калачі, не знати (втома), турбуватись про (півень), подумати над (завдання), збігти з (гора), сидить на (піч), забрати в (лис), на (наш) землі.
— Зробіть висновок, що таке словосполу чення?
 
2) Порівняйте словосполучення за будовою (усно):
— збирати ягоди;
— збирати лісові ягоди;
— збирати стиглі лісові ягоди.
— Які бувають словосполучення за будовою?
 
Учитель. Із завданнями Котика і Півника ви впорались добре, я задоволена.
Рахунок на табло.
 
3. Завдання від Колобка
— Продовжуємо гру: крутіть рулетку. Сектор № 2.
Читаємо загадку.
 
Хто кругленький і смачненький,
Із віконця скік та скік.
Втік від баби та від діда
До лисички на язик? (Колобок)
 
Колобок пропонує такі завдання.
 
1) «Підбери синонім»
— Для виконання цього завдання треба згадати, які слова називаються синонімами?
 
Завдання: до поданих словосполучень доберіть синонімічні (виконуємо усно).
 
Зразок: свято взимку — зимове свято.
 
Нора зайця, шапка батька, ложка з срібла, метро в Києві, дівчинці десять років, насіння з соняшника.
 
— Якою частиною мови виражене головне слово в кожному словосполученні?
— Як називаються такі словосполучення?
 
2) «Лабіринт»
За допомогою алгоритму виконайте розбір запропонованих словосполучень, дописуючи слова.
— Розповідати (про кого?)…
— Казка (яка?)…
— Говорити (як?)…
— Приїхати (куди?)…
— Серце (яке?)…
— Шукати (що?)…
— Поясніть, як визначити головне і залежне слово в словосполученні?
— На які групи поділяються словосполучення залежно від того, до якої частини мови належить головне слово?
 
Учитель. Молодці! І це завдання виявилося вам під силу. 
Рахунок на табло.
 
4. Завдання від Маші
— Продовжуємо гру: крутіть рулетку. Випадає сектор № 3.
Читаємо загадку.
 
Сидить дівчина в корзині
На ведмежій дужій спині.
А чому ж вона сховалась,
До ведмедя не призналась? (Маша і ведмідь)
 
— Перед вами зі своїм завданням Маша.
 
«Четверте зайве»
Випишіть сполучення слів, які не утворюють словосполучення.
 
1. Щира посмішка, вовк і ягня, подякував дядькові, на прохання глядачів.
2. Під калиною, відповідати гарно, дуже весело, вдячний татові.
3. Осіннього вечора, дзвінко співати, дівчина малює, солов’їна пісня.
4. Приїхати з Києва, змайструвати верстат, дерти носа вгору, підтанцьовувати під музику.
 
— Зробіть висновок, які сполучення слів не можна назвати словосполученням?
 
Чи стомилися ви? А зараз музична пауза.
 
Молодці! Ви впоралися і з цим завданням.
Рахунок на табло.
 
— А зараз музична пауза.
 
5. Музична пауза. Фізкультхвилинка
 
У країні казочок
Жив веселий Колобок.
Разом з ним усі звірятка
Вирушали на зарядку.
Похитали головою,
Раз притупнули ногою,
Руки вгору піднесли,
Трішки ними потрясли,
Нахилились вліво, вправо.
Та цього іще замало.
Руки вгору, руки вниз,
Раз присіли, піднялись.
Головою похитали
Й працювати знов почали.
 
— Продовжуємо гру: крутіть рулетку. Випадає сектор № 4.
З вами грає…
Читаємо загадку.
 
Працювала я у хатці,
Танцювала у палаці.
Є така у мене звичка —
Десь губити черевички.
(Попелюшка)
 
6. Завдання від Попелюшки
 
«Антонімічні пари»
Прочитайте уривок з казки. Випишіть антонімічні словосполучення парами.
— Пригадайте, які слова називаються антонімами.
 
Жили колись-то два брати: один багатий, а другий бідний. От раз зійшлися вони та й заговорили.
Бідний каже:
— Хоч як гірко у світі жити, а все ж солодко правдою жити.
— Де ти тепер знайдеш правду? Немає тепер правди на світі, тепер скрізь сама кривда. Кривдою краще жити… — відповідає багатий. — Давай підемо людей питати. Як на твоє скажуть, то я свою худобу тобі віддам. А як по-моєму, то я твою худобу заберу.
 
— З якої казки ці слова?
 
— Молодці! Ви впоралися і з цим завданням.
Рахунок на табло.
 
7. Завдання від Айболитя
— Продовжуємо гру: крутіть рулетку. Випадає сектор № 5.
Читаю загадку.
 
Він звірят усіх лікує,
Від холери їх рятує.
Вилікує він за мить
Все, що в звірів заболить.
Це ж наш доктор… (Айболить).
 
— Які ж завдання пропонує вам лікар Айболить?
 
«Деформований текст»
Прочитайте деформований текст, укажіть, з якої казки взято уривок.
 
лоБу бісо вад тибра — боугий ат гатийба. шлиПі ниво позиватися од напа. оТ нів і жека їм:
— Хто гавідєда юмо кугадза, гото й вароко дебу. оЩ у вісті є шеситні, шепрудкі, шельми дан сеу.
 
Запишіть друге речення, визначте головні та другорядні члени речення.
 
— Чи є словосполучення в цьому реченні? Виконайте його розбір.
 
8. Завдання від Червоної Шапочки
— Продовжуємо гру: крутіть рулетку. Сектор № 6.
Читаємо загадку.
 
Старенька бабуся у лісі жила,
Гостинці для неї онука несла.
Хто дівчинку цю по дорозі зустрів?
Як казка ця зветься?
Хто б відповів? (Червона Шапочка)
 
— Проти вас грає Червона Шапочка. Вона пропонує вам диференційоване завдання відповідно до рівнів.
 
1) 1 група. Скласти речення на тему «Подорож осіннього метелика».
2) 2 група. Скласти речення за малюнками, використовуючи словосполучення з довідки.
 
Довідка: багряний листочок, опадає з дерева, легкий, мов пір’їнка, шурхотить під ногами, осіння мелодія…
 
Показ слайдів на осінню тематику. Звучить повільна мелодія.
 
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Учитель. Отож, гравці показали гарні знання з теми: ви знаєте, що таке словосполучення, можете виконати його розбір, а ще добре обізнані з казками. Найактивніші отримують зароблені бали (оголошую бали). Кожен гравець отримує емблему із символом сови, що означає розум і мудрість.
 
— Чи здійснилися ваші сподівання щодо сьогоднішньої гри? Бажаю вам мудрості в усьому і завжди досягати перемог.
 
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Дописати уявну подорож осіннього метелика.
Dounload PDF

Відгуки читачів

  • Тетяна Бондарчук

    12 жовтня 2016

    Креативно