СЕНСОРНИЙ РОЗВИТОК ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ ЗАСОБАМИ ҐУДЗИКОТЕРАПІЇ

С. Ю. Штіль, Рівненська обл.

Продовження. Початок див. № 7 (67) 2016


Ці ігри незвичайні. Їх не можна, як будь-яку іграшку, просто дати дитині та сказати: «Грайся!», їх не можна показувати дитині всі одразу, а лише поступово. Проте ними можна гратися не лише одному, а й усією сім’єю.
 
Такі ігри — це справжня гімнастична зала для тренування... розуму! Особливе вміння гратися з дитиною, а граючись — спілкуватися з нею. Не повчати її, а «заряджати» творчістю, бажанням розв’язувати різноманітні завдання і навіть придумувати нові. Але щоб «заряджати» дитину, потрібно насамперед зацікавитися самому, захопитися цими іграми.
 
Гра «Акваріум»
 
Учитель. Ми спіймали дві рибини. Принесли їх додому. У нас є акваріум (показує миску з водою), там уже живуть три «рибки» (кладе до миски з водою три ґудзики). Ти добре запам’ятав нашу здобич? Зараз ми відпустимо наших «рибок» в акваріум, заплющимо очі. Чи зможеш, зануривши руку в акваріум, упізнати свою «рибку»? А мою? Молодець! А якби в нашому акваріумі було більше «риби»?
 
>> Коментар. Для гри потрібні миска з водою й різні ґудзики. Особливістю цієї гри є взаємодія з водою. Це дає змогу зменшити напруження, збільшити запас відчуттів дитини.
 
Гра «Рибалка»
 
Учитель. Ми рибаки. Ходімо на рибалку в «ґудзикове море». Наші руки допоможуть нам виловити рибку-ґудзичок. Опусти руки в «ґудзикове море» та впіймай «рибку». (Нехай дитина візьме будь-який ґудзик.)
— Яку «рибку» ти впіймав? Велику чи маленьку? Гладеньку чи ні? Круглу чи квадратну?
— Якого кольору твоя «рибка»?
— Вона легка чи важка?
— Тепла чи холодна?
— А тепер я впіймаю «рибку». Візьми мою «рибку» до рук. Яка вона?
— Чи вона справді маленька (гладенька, слизька, холодна, легка)?
— Тепер покладемо те, що ми піймали, у відро. Заплющимо очі. Опусти руку у відро і знайди свою «рибку». Чому ти впевнений, що це твоя рибка?
 
Гра «Ґудзикове намисто»
 
Учитель. Зробимо подарунок нашій бабусі — біле (або інший колір) намисто. Вибери всі білі ґудзики. Візьми великий ґудзик. Він буде центром намиста. Поклади його перед собою. Тепер вибери два менших ґудзики. Поклади їх праворуч і ліворуч від центрального. А тепер вибери два ще менших ґудзики...
 
Так, викладаючи ґудзики у формі півкола, ви отримуєте намисто. Ускладнюючи гру, можна нанизувати ґудзики на нитку чи ліску.
 
 >> Коментар. Гра закріплює знання кольору, форми, розміру і знання просторових напрямків. Крім того, дитина радіє творчості: перед нею те, що вона створила власноруч, принесла радість ближньому. Використовуючи принцип гри «Ґудзикове намисто», ви можете створювати різноманітні візерунки з ґудзиків, змінюючи колір, форму, розмір, просторове розміщення.
 
Гра «Ґудзикове лото»
 
>> Візьміть дві яскраві ілюстровані книжки. Знайдіть найкращі картинки. Одну книжку віддайте дитині, іншу візьміть собі. Пересипте ґудзики в мішечок. 
 
Учитель. Будемо грати в лото. У кожного з нас є картинка. Я діставатиму з мішечка ґудзики. Ти називатимеш їх колір і шукатимеш колір ґудзика на своїй картинці. Якщо ти знайшов цей колір, то отримаєш ґудзик і кластимеш його на картинку на місце такого самого кольору, як ґудзик. Потім ти дістаєш ґудзик, я називаю його колір і шукаю на своїй картинці. Якщо я правильно назвала і знайшла цей колір, ти даєш мені ґудзик, і я кладу його в потрібне місце. Виграє той, хто закриє всі кольори картинки ґудзиками.
 
>> Коментар. Особливістю цієї гри є те, що вона має інструкцію і правила, які можна змінювати під час 
наступної гри. Також у грі може бути переможець, тому в дитини виробляється адекватне ставлення до своєї та чужої перемоги. Вона вчиться зазнавати поразки. Через систему гри ми переходимо від «мануального» інтелекту до «соціального». 
 
Гра «Приший ґудзик»
 
Учитель. Діти, а що ми сьогодні робили з ґудзиками? (Розглядали їх, пришивали, складали казки...)
— Спробуємо за допомогою ґудзиків намалювати візерунок... А малювати вам буде краще, коли ви будете працювати вдвох. (Діти за допомогою розрізаних карnок шукають свою пару, отримують завдання і виконують їх. Потім разом милуються роботами.)
— Діти, у ґудзика є друзі? Хто вони? (Петелька, нитка, голка)
— Я гадаю, що ґудзик мріє завжди бути зі своїми друзями і ніколи не губитися. 
 
Поробки з ґудзиків
 
Вироби з ґудзиків можуть бути самостійною роботою, можуть бути елементом прикраси листівки, картини, рамочки для фотографій, вази або закладки для книг. 
 
Для роботи вам знадобляться ґудзики різної величини і фактури, клей і олівець. Складіть з ґудзиків майбутню картинку, як мозаїку. Якщо потрібні ґудзички опинилися на своїх місцях, можна починати їх закріплювати. Елементи картинки, яких бракує (ніжки, вії, пальчики і т. ін.) можна домальовувати олівцем або фломастером. Фантазуючи, можна використати у своїй роботі дріт, нитки, бантики, намистинки, бісер, камінчики, тобто будь-який матеріал для прикрашання роботи.
 
Пам’ятайте, що дітям значно цікавіше, корисніше для розвитку зайнятися самостійною і захопливою роботою, ніж весь вільний час проводити біля телевізора чи комп’ютера.
 
Така праця завжди пов’язана з витратою фізичних сил, вимагає напруження уваги, тому необхідно дозувати час, ураховуючи фізичні можливості та психологічні особливості дітей певного віку, тобто тривалість, обсяг, складність, визначення фізичних навантажень, що спричиняють стомлення. Необхідно звернути увагу на появу зовнішніх ознак втоми: прискорене дихання, часті зупинки, почервоніння обличчя, пітливість. Тоді необхідно перемикати дитину на іншу діяльність.
 
Далі буде >>
Dounload PDF

Відгуки читачів