ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОГО КОЛЕКТИВУ

О. А. Дула, НВК, с. Чорнявка, Черкаська обл.


Мета: сформувати в учасників навички групової взаємодії, ефективного спілкування, активного слухання; стимулювати пізнання себе, самоаналіз особистісних особливостей, сприяти згуртуванню педагогічного колективу, підвищити зацікавленість учасників одне одним, зрозуміти унікальність кожного, місце кожного в різноманітті цього світу і відчути себе частиною цього прекрасного світу; розвивати увагу, відчувати партнера.
 
ХІД ЗАНЯТТЯ
>> Привітання
 
>> Вправа «Чому я вибрала професію вчителя»
Психолог. Праця вчителя важка й відповідальна. Ми завжди маємо бути у формі. Щодня на нас дивляться тисячі очей. Але насамперед ми повинні пам’ятати, що ми — люди. Кожний з нас це особистість, зі своїми «плюсами» і «мінусами».
 
>> Вправа «Я — людина»
Один із учасників тренінгу сідає в середині кола і каже: «Я — людина…». Решта по черзі доповнюють речення якостями, характеристиками цієї людини. Характеристики мають бути лише позитивними.
Обговорення
- Що ви відчуваєте, коли вам говорять, яка и людина?
- Чи погоджуєтесь ви з цими якостями?
- Що б ви доповнили самі?
 
>> Інформаційне повідомлення
Згуртованість колективу — це поняття, що розкриває особливості міжособистісних відносин у колективі, єдність ціннісних орієнтацій, єдність цілей і мотивів діяльності в межах спільної діяльності. Дружні контакти під час роботи і після неї, співпраця і взаємодопомога формують гарний соціально-психологічний клімат. 
 
Фактор, що впливає на соціально-психологічний клімат колективу, обумовлений індивідуальними та психологічними особливостями кожного з її членів. Крізь призму особистісних особливостей людини заломлюються всі впливи на неї як виробничого, так і невиробничого характеру. Тому для формування соціально-психологічного клімату колективу мають значення не стільки психологічні якості членів, скільки ефект їх поєднання. 
 
Загальна мета — досягти хороших міжособистісних стосунків (специфіки формальних і неформальних організаційних зв’язків у колективі і співвідношення між ними), демократичного рівня в колективі, оптимального рівня психологічної сумісності колективу.
 
>> Вправа «Поміняйтеся місцями»
Учасники сидять на стільцях у колі. Ведучий виходить на середину кола і вимовляє: «Поміняйтеся місцями ті, хто ... (вміє смажити яєчню)». У кінці називають будь-яку ознаку чи вміння. Завдання тих, хто володіє названими умінням або ознакою, — помінятися місцями. Завдання ведучого — встигнути сісти на будь-яке місце, що звільнилося. Той, хто не встиг сісти, стає новим ведучим.
 
>> Вправа «Прекрасний сад»
Учасники сидять у колі. Ведучий пропонує спокійно посидіти, можна заплющити очі і уявити себе квіткою. Яким би ти був? Які б у тебе були листя, стебло, а може, шипи? Ти був би високою чи низькою квіткою? Яскравою чи не дуже? 
 
А тепер, після того, як всі уявили це, намалюйте свою квітку. 
 
Далі учасникам пропонують вирізати свою квітку.
 
Потім всі сідають у коло. Ведучий розстеляє всередині кола полотно будь-якої тканини, бажано однотонної, роздає кожному учаснику по шпильці. Полотно править за садовий колумбарій, який потрібно засадити квітами. Всі учасники по черзі виходять і прикріплюють свою квітку. Пропонуємо помилуватися «прекрасним садом» і відбити цю картинку в пам’яті, щоб вона виділила свою позитивну енергію. Слід відзначити, що хоч квітів існує й багато, але всім вистачило місця, кожен зайняв тільки своє, те, яке вибрав сам. Окремо звернути увагу на те, в оточенні яких різних, несхожих одна на одну квіток росте твоя. Але є і спільне — у якоїсь квітки це забарвлення, у якоїсь — розмір або форма листя. І всім без винятку потрібні сонце і догляд.
 
>> Вправа «Тінь»
Мета: розвивати увагу, відчувати партнера. Учителі об’єднуються в пари. Завдання «тіні» — точно та одночасно повторювати рухи партнера. Партнери міняються ролями.
Музичний супровід: повільні мелодії.
 
>> Слово для натхнення «Монах і виноград»
Біля воріт одного монастиря завжди сидів монах і вітав кожного, хто заходив до обителі. Він був старенький і дуже добрий. Одного разу його пригостили ґроном винограду. Але монах не став його їсти. «Краще віднесу настоятелю. Він хворий. Йому це потрібніше», — вирішив монах. А настоятель монастиря подумав, що правильним буде пригостити молодого монаха, який допомагав йому. Молодий монах йшов територією монастиря, ніс ґроно винограду і побачив хлопчика, який грався. «Дитині треба дати», — подумав він і поклав у дитячі рученята велике ґроно. Хлопчик біг територією монастиря і зупинився біля старенького монаха, який сидів коло воріт. Всі знали, що той дуже обмежує себе в їжі, а все краще віддає іншим. Хлопчик підійшов до старенького і пригостив його виноградом.
 
>> Вправа «Скриня змін»
Мета: визначити кроки, які учасники можуть зробити для налагодження взаємодії в колективі та з дітьми. Учасникам пропонують відповісти на запитання: що я хотів би змінити в стосунках з колегами і чим для цього можу поступитися?
 
Усі пропозиції записують на клейних стікерах і приклеюють до плакату «Скриня змін».
 
>> Підсумок
«Будь-яка праця у нас містить елементи самодіяльності, гри. Ми — не за гру в праці, а за продуктивну працю на основі самоуправління із систематичними ігровими елементами», — любив говорити видатний педагог О. Захаренко. Він вважав, що праця тоді приносить задоволення і результат, коли творчість у ній — найнеобхідніший елемент.
Dounload PDF

Відгуки читачів