Гарна хатка та узор-бігунець. Урок образотворчого мистецтва у 2-му класі


Мета: ознайомити школярів з мистецтвом настінного розпису в Україні; формувати уявлення про орнамент, ритм як спосіб організації послідовності, повторюваності елементів; розвивати навички малювання і вміння правильно обирати елементи для декору; узгоджувати декор із силуетом форми; виховувати повагу до традицій і звичаїв українського народу, естетичні смаки.

 

Хід уроку
 
І. Організац ійна час тина
 
 
У ч и т е л ь
Продзвенів шкільний дзвінок
Працьовитих і лінивих,—
Всіх покликав на урок.
А тепер часу не гаймо
І урок наш починаймо!
 
— Посміхніться! Посмішка і гарний настрій хай супроводжують вас протягом усього уроку. Адже кажуть: «Якщо справу почати із гарним настроєм і посмішкою на обличчі, то все обов’язково вдасться».
 
 
ІІ . Актуалізація опорних знань
 
Відгадування загадок кросворда
 
1. Нам привезли білий дім,
Зима живе у домі тім.
Цілий рік вона триває,
Всі продукти зберігає.
Назавжди нам оцю зиму
Привезли із магазину. (Холодильник)
 
2. Не гавкає, не кусає, а в дім не пускає.
(Замок)
 
3. Що за диво це вікно?
У вікні завжди кіно,
Єралаш і мультик,
Якщо в руках пультик. (Телевізор)
 
4. Я речі у собі ховаю,
Від бруду й пилу оберігаю.
Щоб речі були гарніші,
Їх ти у мене ховай скоріше!
Ви, друзі, поспішіть,
Мене швидко назовіть. (Шафа)
 
 
 
У ч и т е л ь. Що таке хата?
 
Хата — споруда, створена руками людини і для людини. Вона може бути дерев’яною, цегляною, глиняною. Ми мешкаємо у гарних, ошатних хатах. У кожній хаті є холодильники, шафи. А без телевізора і взагалі важко уявити наше життя. А чи завжди хати мали такий вигляд? Перегорнемо сторінки історії на кілька десятків років назад.
 
 
ІІІ . Повідомлення теми і мети уроку
 
— На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося, якими були хатки, де мешкали наші прапрабабусі. Тема нашого уроку — «Гарна хатка та узорбігунець». Ми детальніше ознайомимося з народним мистецтвом настінного розпису, з орнаментом, ритмом. Наче справжні майстри, розпишемо орнаментом українську хату. 
 
Допоможуть мені в цьому олівець і фарба.
 
 
ІV. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу
 
1. Слово вчителя (може супроводжуватися переглядом мультимедійної презентації)
 
— Раніше українці прикрашали стіни своїх домівок розписами. Це давня й дуже гарна традиція, що збереглася й досі.
 
Завітаймо до українського села! Подивіться, як гарно прикрашені хати. Можливо, саме в такій хатинці мешкали дід і баба з казок «Колобок», «Кривенька качечка» чи «Курочка Ряба»? В Україні хати розписували зазвичай двічі на рік перед весняними й осінніми святами. Цим займалися дівчатка, підлітки та жінки. Народна майстриня й відома українська художниця Марія Примаченко ще в ранньому дитинстві розписувала хату дивовижними візерунками. Можливо, робила вона це, співаючи такі рядки: «Приходь, брате, з діточками, в мене хата з квіточками».
 
Настінний розпис належить до найпізніших за часом виникнення видів народної творчості. З часом як вид мистецтва почав втрачати своє значення і змінюватися на малювання на папері.
 
Центром так званих «мальовок» стало село Петриківка на Дніпропетровщині.
 
Петриківському розпису притаманний рослинноквітковий орнамент. Змальовуючи центральну квітку, плід чи ягоду, розміщують їх так, щоб зобразити найпривабливіше, показати багато дрібних деталей. Квітка повернута голівкою до глядача, листочки розгорнені. Розпис виконано густими фарбами. Жоден елемент не накладається на інший.
 
Традиції народного розпису розвиваються і в наш час. Усьому світу відомі майстрині народного розпису Катерина Білокур та Марія Приймаченко.
 
Катерина Василівна Білокур — талановита українська народна художниця, майстер народно-
декоративного живопису.
 
Народилася в селі Богданівка, тепер Яготинського району Київської області. Жила в тяжких умовах, не вчилась у художній школі. У неї був природний талант. Зображені на її картинах квіти сприймаються як живі.
 
Як дивовижно прекрасно зображувала Катерина Білокур кожну квіточку! Її обриси такі прекрасні, а барви такі ніжні, тремтливі, що реально відчувається поетичність квітки. Легко прокреслені лінії на пелюстках і листочках заледве помітним колірним малюнком підкреслюють красу і життєвість квітки. Її картини з квітів сприймаються мовби живими квітами: на них відчувається волога, а іноді й полиски вранішньої роси. Дивлячись на них, ви ніби відчуваєте їх запах, свіжість повітря. Їх хочеться торкнутися рукою, злегка гойднути.
 
Погляньте на узор-бігунець. Поміркуйте, чому цей візерунок називають саме так.
 
Узор-бігунець називають так тому, що його основою є хвиляста лінія. Можна уявити, як за цією лінією-стеблиною нескінченно «біжить» візерунок із рослинних елементів. Зверніть увагу на те, де розташовані головні елементи — квіти. 
 
Головні елементи квіти розташовані між «хвилями». Разом із другорядними елементами — листочками та пуп’янками, квіти повторюються в кожному бігунці як за формою, так і за кольором. Ритмічно повторюючись, вони утворюють орнамент.
 
Орнамент — це візерунок, побудований на ритмічному чергуванні елементів.
 
Дуже важливим є ритм, адже він — основна риса будь-якого орнаменту.
 
Ритм — це повторюваність, послідовність елементів.
 
Орнамент є основою народної творчості. Здавна найпростішим декором були навкісні та хвилясті лінії, спіралі, крапки, намальовані або вирізьблені на глиняному посуді, вишиті на рушничках чи зображені на хаті.
 
 
2. Демонстрування та аналіз зразка
 
— Спочатку потренуймося в малюванні хвилястої лінії. Пензлик тримайте вертикально над
папером. Малюйте кінчиком пензлика, легко спираючись на мізинець.
 
Малюємо хвилі. Намагайтеся, щоб лінії були тонкими, а «хвилі» — однаковими, не дуже витягнутими. Ставимо крапки всередині кожної «хвилі» способом примакування. Це серединки наших майбутніх квіток.
 
Аналогічно малюємо пелюстки.
 
 
3. Повторення правил користування ножицями
 
1. Користуйся ножицями із заокругленим кінцем.
2. Зберігай ножиці у спеціально відведеному для цього місті.
3. Не користуйся притупленими ножицями.
4. Не тримай ножиці лезами вгору.
5. Не користуйся ножицями під час ходьби.
6. Не заважай товаришеві, коли він вирізує ножицями.
7. Передавай ножиці товаришеві кільцями вперед.
8. Під час різання матеріал тримай так, щоб не порізати ними руки.
 
 
4. Практична робота. Конструювання хатинки
 
— Аркуш паперу складаємо навпіл. Зрізуємо з одного боку кінчик. Якщо розгорнути аркуш, отримаємо хатинку.
 
Тепер візьміть шаблони хаток і розпишіть їх красивими узорами-бігунцями. Подумайте, де і як намалювати візерунки, щоб ваші хатки стали гарними та яскравими.
 
 
V. Самостійна робота учнів (під звучання музики)
 
Послідовність виконання
1. Намалюй хвилясту лінію.
2. Пензлик тримай вертикально над папером.
3. Малюй кінчиком пензлика, легко спираючись на мізинець.
4. Намагайся, щоб лінії були тонкими, а «хвилі» — однаковими, не дуже витягнутими.
5. Став крапки всередині кожної «хвилі» способом примакування. Це серединки майбутніх квіток.
6. Аналогічно малюй пелюстки.
 
 
VІ. Підсумок уроку
 
1. Бесіда
— З яким мистецтвом ви сьогодні ознайомилися?
— Чому узор називають бігунцем?
— Де можна побачити узор-бігунець?
— Що таке орнамент?
— Що таке ритм?
 
2. Виставка та оцінювання робіт учнів
 
3. Створення композиції «На вулиці другокласників»
 
На дошці — малюнок села. Діти розміщують свої роботи на малюнку.
Dounload PDF

Відгуки читачів