МЕТОД ПРОЕКТІВ У ФОРМУВАННІ КОМПЕТЕНТНОГО КОРИСТУВАЧА БІБЛІОТЕКИ

Т. Л. Кударенко, завідувачка бібліотеки ЗОШ № 71, м. Харків
Проектна діяльність — одна з найперспективніших складових освітнього процесу, тому що створює умови для творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції.

Проект — один із варіантів продуктивного навчання. Мета проектної діяльності — не засвоєння суми знань, не проходження освітніх програм, а реальне використання, розвиток, збагачення власного досвіду учнів та їхніх уявлень про світ.
 
Види проектів:
  • монопредметні (реалізуються в межах одного навчального предмета);
  • міжпредметні (передбачають використання знань з двох або більше предметів);
  • надпредметні (виходять за рамки шкільних предметів, мають характер дослідження).
 
Типологія проектів:
  • за методом, який домінує у проекті (дослідницький, творчий, рольово-ігровий та ін.);
  • за характером координації проекту: безпосередній (твердий, гнучкий), прихований (неявний, імітує учасника проекту);
  • за характером контактів (серед учасників однієї школи, класу, міста, регіону, країни; різних країн світу);
  • за кількістю учасників (особистісні, парні, групові проекти);
  • за тривалістю: короткострокові (декілька уроків), середньої тривалості (від тижня до місяця), довгострокові (від місяця до кількох місяців).
 
Діяльність учасників проекту можна умовно розподілити на 4 етапи.
 
1-й етап. Організація. Задум творчого проекту, виявлення учнів, які бажають узяти участь у проекті; визначення теми й мети, формулювання проблеми, гіпотези щодо її розв’язання. Реклама проекту: розповсюдження афіш, оголошень; повідомлення на веб-сайті бібліотеки.
 
2-й етап. Планування. Визначення джерел інформації; розподіл завдань і обов’язків; опис бажаних кінцевих результатів. Учасники проекту вирішують, як доцільно працювати над проектом — у групах чи індивідуально. Розподіляють обов’язки та вирішують, що стане підсумком роботи (випуск брошури, буклету, путівника, створення літературної карти, мультимедійна презентація тощо).
 
3-й етап. Дослідження. Збір необхідної інформації, її аналіз; створення тематичної електронної бази даних; висновки, пропозиції. Протягом визначеного терміну (наприклад, три тижні) учасники проектної групи знаходять потрібний матеріал. Один раз на тиждень обговорюють проміжні результати: про що дізналися, які джерела інформації використали, які труднощі виникли під час підготовки.
 
4-й етап. Результати. Оформлення матеріалів проекту (випуск брошури тощо); захист проекту (демонстрація, презентація результату). Колективний аналіз роботи, під час якого оцінюють і результат, і перебіг роботи над проектом. Узагальнення позитивного досвіду роботи в проекті. Визначення перспектив подальшої діяльності.
 
Важливі умови успішної діяльності протягом проекту:
  • знання бібліотекарем (учителем) особливостей проектної методики, усвідомлення широких можливостей розвитку учнів у процесі проектної діяльності;
  • навчання учнів володіння технологією проектної діяльності; здатність чітко, систематично виконувати сплановану роботу, що є неодмінною умовою для розвитку учнів у процесі реалізації проекту;
  • прагнення учнів брати участь у роботі над проектом;
  • визначення рівня оволодіння знаннями з предмета, загальнонавчальними інтелектуальними вміннями;
  • доведення проекту до кінця, поетапне узгодження проміжних результатів;
  • наявність інформації щодо роботи над проектом.
 
Проектна робота може бути представлена в різних формах.
 
Проектна діяльність може використовуватися як засіб залучення підлітків до читання. Літературний проект — один зі способів впливу на почуття дітей, їхню свідомість, погляди й уявлення. Діти відчувають потребу в спілкуванні з книгою. Під час спілкування з книгою вони вчаться любити читання, спостерігати, співпереживати. У шкільній бібліотеці ХЗОШ № 71 реалізовано декілька літературних проектів.
 
Творчий проект «Літературна казка» за книгою Рудольфа Еріха Распе «Пригоди барона Мюнхгаузена» проводили з учнями 5-го класу. Учасники були розподілені на групи, протягом тижня вони готували аплікації та малюнки, що ілюстрували два обрані оповідання з книги.
 
 
ФОР МИ ПРЕДСТАВЛЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ПРОЕКТІВ
Письмовий звіт Візуальний звіт Усний звіт
  • Твір
  • Газета, журнал
  • Буклет, брошура
  • Путівник
  • Інтерв’ю, анкета
  • Казка, вірш
  • Реферат
  • Інформаційний бюлетень
  • Фотовиставка
  • Карта
  • Художня виставка
  • Експеримент
  • Модель, макет
  • Відеофільм
  • Мультимедійна презентація
  • Сайт у мережі Інтернет
  • Доповідь
  • Дискусія
  • Інсценування
  • Радіопрограма
  • Вистава
  • Ляльковий

Захист проекту проходив у Німецькому читальному залі ХДНБ ім. В. Г. Короленка. Кожна група презентувала свої оповідання у вигляді усного та візуального звіту (інсценування та інсталяція). 

 

У проектній діяльності бібліотеки доцільно використання ІКТ. Тому нашим наступним проектом стала віртуальна літературна подорож «Слідами братів Грімм» з учнями 6-го класу. Цей творчий проект також був реалізований спільно з Німецьким читальним залом ХДНБ ім. В. Г. Короленка. Візуальним звітом проекту стала мультимедійна презентація та виставка малюнків-ілюстрацій до казок Братів Грімм.

 
Проект «Створи книгу власноруч» реалізовано з учнями 3-го класу. Діти ознайомилися зі структурою книги, етапами її створення, дізналися про професії людей, причетних до створення книг. Захист проекту проходив у класі, у шкільній бібліотеці була оформлена виставка кращих книг, створених учнями.
 
Проект «Я — автор книги про бібліотеку» об’єднав читачів різних вікових категорій, у ньому взяли участь учні 2–8-х класів. Матеріали проекту були представлені у формі казок та оповідань про книгу й бібліотеку. Книги дітей-авторів поповнили фонд шкільної бібліотеки. Вони користуються неабияким попитом серед читачів.
 
Літературний проект «Відкриваємо для себе Ґете» був реалізований у жовтні 2014 року.
 
У проектну групу увійшли учні трьох шкіл Орджонікідзевського району м. Харкова. Керівниками проекту були бібліотекарі шкіл № 70, 80, 71. Партнером проекту виступив Німецький читальний зал ХДНБ ім. В. Г. Короленка, а спонсором — Ґете-Інститут в Україні.
 
Письмовим звітом проекту стала брошура «Читаємо Ґете», усним звітом — конкурс читців поезії Гете українською, німецькою, російською та азербайджанською мовами.
 
Усі літературні та творчі проекти висвітлені на веб-сторінці шкільної бібліотеки на сайті навчального закладу (http://school71.edu.kh.ua/). Там публікують оголошення, повідомлення про хід проекту, результати проектної діяльності. Інформація про проекти є і на сторінці бібліотеки в соціальній мережі ВКонтакте (http://vk.com/sch_lib71).
 
Використання методу проектів у роботі шкільної бібліотеки дозволяє залучити до активного читання більшу кількість учнів, підвищує рівень інформаційної культури та компетентність читачів, сприяє розкриттю творчого потенціалу учасників проекту, підвищує інтерес і мотивацію до читання тощо.
Dounload PDF

Відгуки читачів