М. А. Г. Енде «Джим-Ґудзик і машиніст Лукас». 6-й клас

С. Д. Аляб’єва, спеціаліст вищої категорії, старший учитель Криворізького науково-технічного металургійного ліцею № 16, Дніпропетровська обл.


Тема. М. А. Г. Енде «Джим-Ґудзик і машиніст Лукас». Фантастична країна Усландія та її мешканці. Моральні цінності, що утверджуються у творі
 

Мета:

-навчальна: допомогти учням усвідомити ідейно-художні особливості повісті-казки М. Енде, прочитаної самостійно;

-розвивальна: розвивати навички самостійного обрання та читання художньої літератури відповідно донахилів та здібностей; розширювати кругозір учнів;уміння виокремлювати головне, робити висновки;

-виховна: спонукати до вдумливого та зацікавленого читання художньої літератури; прищеплюватилюбов до книги, сповідування загальнолюдськихцінностей, які утверджуються у кращих творах всесвітньоїлітератури, естетичний смак.

Теорія літератури: повість-казка, біографія, героїхудожнього твору, художні особливості, реальне тафантастичне, анкета.

Тип уроку: урок — бесіда з позакласного читання.

Обладнання: мапа світу, портрет М. А. Г. Енде,видання творів автора, створені учнями ілюстраціїдо повісті-казки «Джим-Ґудзик і машиніст Лукас»; ТЗН(презентація життя і творчості письменника).

 

Друг — це найкраще, що в тебе може бути,
і найкраще, чим можеш бути ти.
Д. Пейджест
 
 
Хід уроку
 
І. Організаційний момент
 
 
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку
 
 
ІІІ. Актуалізація опорних знань
 
1. Слово вчителя
 
— Ось і добігає кінця навчальний рік. Ми перегортаємо останні сторінки нашого підручника.
 
За цей рік ми познайомилися з багатьма художніми творами всесвітньої літератури та їхніми авторами, побували у багатьох країнах світу. Герої багатьох книг, сподіваюся, стали нашими друзями, зразками для наслідування. Збагатився і наш читацький досвід, бо ми навчилися бачити за дрібницями — головне, навіть читати між рядками, розуміти прихований зміст твору. Любов до читання — це чудова риса людини. Адже література дає змогу людині бути. Читаючи добрі книжки, опановуючи їх зміст, переживаючи разом із героями, людина збагачується духовно і в реальному житті намагається сповідувати загальнолюдські цінності.
 
Наш урок буде присвячений і книгам взагалі та їхнім авторам, і конкретному творові, з яким ви ознайомилися самостійно.
 
2. Бесіда
 
(На дошці — мапа-мандрівка (колаж), де розміщено прапорці країн і портрети письменників.)
 
Назвіть країни і митців, твори яких ви вивчали впродовж навчального року.
 
 
ІV. Робота над темою уроку
 
1. Слово вчителя
 
— А тепер ми говоритимемо про ще одну постать літератури загальносвітового значення — Міхаеля Андреаса Гельмута Енде — німецького дитячого письменника (на дошці під портретом митця записуємо його повне ім’я, роки життя) та його казку-повість «Джим-Ґудзик і машиніст Лукас».
 
До цього уроку у вас було випереджальне завдання: прочитати твір, скласти анкету митця, намалювати ілюстрацію.
 
Надамо слово нашим біографам.
 
 
2. Презентація «Життя та творчість М. А. Г. Енде»
 
(1-й біограф робить повідомлення про М. Енде, учні уточнюють свої анкети, доповнюють однокласника. За наявності мультимедійної системи і мапи світу розповідь про митця можна ілюструвати слайдами «Життя і творчість М. Енде».
 
2-й біограф розповідає про популярність творів М. Енде, їх екранізацію.
 
Мультимедійна система — перелік екранізованих творів та кілька фрагментів із них.)
 
3. Творча робота
 
У ч и т е л ь. Тепер я хочу надати вам можливість поділитися своїми враженнями щодо прочитаної казки-повісті. Але перед цим я пропоную послухати відгук вашої ровесниці. Адже найкраща рецензія — це рецензія маленького читача, якому цю книгу адресує митець.
 
Маленька дівчинка Ліза, прочитавши книгу, звернулася до своєї тітоньки зі словами: «Тітонько, я тобі рекомендую прочитати про Джима-Ґудзика, це дуже важливо! Там усі такі хороші! Дуже, дуже хороша книга!».
 
А які ваші враження від прочитаного?
 
(Два-три учні зачитують свої відгуки стосовно прочитаного.)
 
 
4. Практична робота з таблицею «Характеристика повісті-казки М. Енде “Джим-Ґудзик і машиніст Лукас”»
(Учні коментують заповнені стовпчики таблиці.)
 
 
5. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Визначте головну думку твору.
 
 
Очікувані відповіді
— Утвердження таких моральних цінностей, як дружба, кохання, сім’я, повага до інших, любов до батьківщини.
 
— Цікаво пізнавати світ, долати свій страх перед невідомим.
 
 
6. Спостереження над текстом художнього твору
(Уривки твору роздруковані на картках.)
??Поясніть закінчення твору.
 
 
Уривок № 1
 
…І обоє вони були одностайні в тому, щоб незабаром здійснити нову велику мандрівку в невідоме. Їм треба розгадати ще багато загадок…
 
Характеристика повісті-казки М. Енде «Джим-Ґудзик і машиніст Лукас»
Герої твору Місця дії Казкові елементи
Джим-Ґудзик, машиніст Лукас, усландський
король Альорокс за-Чверть-
Дванадцята, пані Ваас, пан Ермель, цар
мигдальський Пунь Гінь, Лі Сі, Пін-Понг,
жителі Мигдалії
Усландія, Мигдалія,
Ліс Тисячі
Див, Корона Світу,
Долина, Сутінок,
Кінець світу
Чарівне походження героя, фантастичні краї,
перетворення героїв (локомотив Емма перетворюється
на дракона), магічні числа (подорож
тривала 7 днів, у палаці 99 сходинок),
щасливі закінчення
  
Вони хотіли з’ясувати, звідки морські розбійники викрали Джима-Ґудзика, коли він був зовсім маленьким. Але для цього друзям спочатку треба було відшукати й перемогти Тринадцять Лютих, які ще погрожували морям. А це вже точно не дрібниці.
 
(Твір має так званий «відкритий фінал».)
 
Визначте художні засоби в наведеному описі та їхню роль.
 
 
Уривок № 2
 
…Країна, у якій жив Лукас-машиніст, називалася Усландія та була дуже маленька. Навіть порівняно з іншими країнами. Будучи десь удвічі завбільшки нашої квартири, вона переважно була утворена з гори з двома вершинами, одна нижча за іншу.
 
Гору оповивали усілякі дороги з маленькими мостами та переїздами…
 
Були в Усландії, звісно, і будинки: один звичайний, а інший — із крамничкою. Ще до будинків належала маленька будівля залізничної станції, що стояла просто біля підніжжя гори. У ній жив Лукас-машиніст. А на верху гори стояв замок. Країна була збудована ґрунтовно. Більше в неї нічого не поміщалося.
 
(В описі фантастичної країни вжито художній засіб, протилежний до гіперболи, тобто применшення (літота), що підкреслює казковість місця дії.)
 
 
Уривок № 3
 
…Лукас-машиніст був невисоким та дещо огрядним, і його анітрохи не хвилювало, вважається локомотив потрібною річчю чи ні. Він носив робочого комбінезона та кашкета із козирком. Очі в Лукаса були сині, як небо над Усландією в сонячний день, а обличчя та руки майже чорними від мастила та кіптяви. І хоч він щодня мився особливим милом для локомотивних машиністів, кіптява так і не сходила. Вона дуже глибоко в’їлася до його шкіри, тому що на роботі Лукас багато років бруднився щодня. Коли Лукас сміявся — а робив він це часто, було видно, як блищать його чудові білі зуби, якими він міг розколоти будь-який горіх.
 
Крім того, Лукас носив у лівому вусі маленьку золоту сережку у формі кільця та палив коротеньку товсту люльку-носогрійку.
 
(Це портрет героя, для змалювання якого автор використовує різні художні засоби: порівняння, епітети, метафори.)
 
 
7. Робота з ілюстраціями учнів до твору М. Е нде. Інтерактивна вправа «Сонечко»
 
Подивіться на портрети героя (ілюстрації учнів на дошці) і згадайте наведені вище рядки твору (уривок № 3). Визначте риси його характеру.
 
(Учні називають риси, притаманні Лукасу-машиністу, і, заповнюючи схему «Сонечко», діляться враженнями про героя.)
 
 
V. Підбиття пі дсумків уроку
 
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
??Продовжте речення.
 
«Мені повість-казка М. А. Г. Енде запам’яталася тим, що…»
 
2. Оцінювання навчальних досягнень учнів
 
 
VI. Домашнє завдання
 
Підготуватися до контрольної роботи № 6 за розділами «Образ майбутнього в літературі» (Р. Д. Бредбері, Р. Шеклі) й «Сучасна література. Зростання і взаємини зі світом» (К. Нестлінґер, А. Ліндґрен, М. Енде).
Dounload PDF

Відгуки читачів