Передплатна кампанія з січня 2019 закінчилася! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Зовнішнє оцінювання в інших країнах

Ольга Новікова

Все, що не вбиває мене, робить мене сильнішим.

Фрідріх Ніцше

У цьому році вперше для випускників українських шкіл проводиться незалежне зовнішнє тестування з 11 предметів. Таке тестування стало нормою для багатьох країн світу. Серед пострадянських держав, які вже ввели таку систему, можна назвати Росію, Грузію, Білорусію, Латвію, Литву, Азербайджан, Киргизію.


Зовнішнє оцінювання в інших країнах

Ольга Новікова

Все, що не вбиває мене, робить мене сильнішим.

Фрідріх Ніцше

У цьому році вперше для випускників українських шкіл проводиться незалежне зовнішнє тестування з 11 предметів. Таке тестування стало нормою для багатьох країн світу. Серед пострадянських держав, які вже ввели таку систему, можна назвати Росію, Грузію, Білорусію, Латвію, Литву, Азербайджан, Киргизію.

У Франції єдиний державний іспит діє уподовж багатьох роківце Baccalaureat (BAC). Мотивація його введення була приблизно такою, що й у нас: поставити всіх учнів у рівні умови, унеможливити корупцію в освіті, уніфікувати вимоги до випускників. Людина, яка витримала BAC, має право без іспитів вступили до будь-якого університету свого профілю і вчитися безкоштовно. А якщо учень одержав оцінку, що вище від зазначеного рівня, то має право записатися на підготовче відділення до так званої Grande Ecole елітного університету. Щоб бути зарахованим у такий навчальний заклад після підготовчих курсів, треба скласти вступні іспити.

У Великобританії школа спрямована на те, щоб якомога більше дітей продовжило навчання у вищих навчальних закладах. Тому завдання вчителя підтягнути слабких учнів до відповідного рівня. З цією метою розроблено приблизно 25 різних показників. Учитель відповідає «за прогрес кожної дитини». Тестування учні проходять постійно. Але адміністрація навчального закладу стежить за тим, щоб учитель не стільки готував дітей до тестів, скільки розвивав їх. Єдиний державний іспит або загальнодержавне тестування поділяється на дві сесіїзимову і весняну. Шкільні вчителі беруть участь у перевірці результатів. Підсумкові роботи виконуються учнями на паперових носіях і перевіряються вручну. Випускники готують свої творчі портфоліо. Цікавий факт: якщо кілька абітурієнтів мають однакову кількість балів, щоб отримати бюджетне місце, перевагу має представник з робітничого середовища. Політика державних університетів носить соціальний характер!

Американська освітня система має децентралізований характер. Але існує певна стандартизація шкільних програм. На програми середніх шкіл відчутний сильний вплив тих вимог, які ставлять перед абітурієнтами коледжі й університети, а також загальнонаціональні тести оцінювання знань. Одним з таких тестів є «Загальнонаціональна оцінка освітнього розвитку» (NAEP) — періодична перевірка навичок і знань спеціально відібраних учнів віком 9, 13, та 17 років з таких предметів, як читання, письмо, математика, природничі, суспільні науки та ін.

До вищих навчальних закладів США не потрібно складати вступні іспити. Вирішальними є результати загальнонаціонального тесту SAT (Scholastic Aptitude Test) — понад 700 балів. Цей тест витримують усі випускники Сполучених Штатів. Або ACT (American College Test) — 500 балів. Кожен ВНЗ самостійно встановлює прохідний бал. Атестація проходить у спеціальних центрах для здачі національних тестів і результати реєструються в загальнонаціональному компютері. Тест, витриманий один раз, можна використовувати для вступу до будь-якого ВНЗ. І тільки у США перехід від одного ступеня навчання до іншого відбувається без іспитів. Хоч за час навчання в школі учні виконують необмежену кількість стандартизованих тестівїх результати не мають жодного впливу.

Загальнодержавне тестування не є обовязковим, але без його результатів не приймуть до коледжу, університету, на роботу. Здобуті результати тестів випускники відправляють до різних навчальних закладів. «Конкурс», «немає місць» таких понять там не існує. Скільки буде бажаючих вчитися, стільки знайдеться й викладачів, і аудиторій, і обладнанняБатьки можуть не хвилюватися: якщо в дитини є бажання вчитися, то вона буде вчитися. Якщо ж у тебе результати, мяко кажучи, незадовільні, престижний університет запропонує тобі вчитися «дорожчою ціною». Менш престижний університет або коледж може запропонувати навчатися у своєму закладі навіть зі стипендією.

Ключова позиція західної, в тому числі й американської, моделі — відсутність адміністративного втручання: ВНЗ не отримують завдання зарахувати на 1-й курс, наприклад, не менше 50 % студентів за результатами загальнонаціонального тестування. Керівництво кожного ВНЗ самостійно вирішує, якою мірою враховувати й чи взагалі враховувати результати тестування, яке служить лише допоміжним матеріалом для прийняття остаточного рішення.

У нас останнім часом зявилися полярні думки щодо проведення зовнішнього незалежного тестування випускників. З одного боку, більшість погоджується з тим, що введення такого контролю — це вимога часу, це важливо для країни, яка хоче зберегти єдину освітню систему. З іншого боку, ми говоримо про недосконалість такої системи перевірки знань: якість підготовки тестів, іноді субєктивний підхід авторів до вибору використаної літератури, інші проблеми. Є і третя позиція: замість того, щоб самим думати і вчити думати своїх дітей, ми намагаємося все звести до алгоритмів і тестів, «і вся наша система вищої освіти буде налаштована до підготовки не «homo sapiens», а, в рамках Болонської системи, тієї самої «болонки», що подає голос певну кількість разів відповідно до сигналу телевізора, і це треба занести в клітинку».

Початок Болонського процесуСорбонська декларація від 25 травня 1998 року, яку підписали міністри освіти чотирьох європейських країн: Великобританії, Німеччини, Франції та Італії. її Сутьу намаганнях створити в Європі до 2010 року єдиний навчальний процес. Декларацію було підписано в 1999 році в Болонському університеті (Італія) міністрами освіти 29 країн Європи. Цей документ визначив загальні правила, критерії і вимоги, яким мають відповідати національні системи освіти країнучасниць Болонського процесу. Україна приєдналася до Болонського процесу 19 травня 2005 року на конференції в Бергені (Норвегія)

 

Відгуки читачів