Моральні уроки моєї сім’ї. Форум для учнів та їхніх батьків

С. С. Шитра, Л. І. Крецул, Липецька ЗШ, Котовський р-н, Одеська обл.


Мета: показати батькам значущість духовно-морального виховання дітей у сім’ї; формувати культуру спілкування батьків і дітей, їхню комунікативну компетенцію, уміння батьків бачити, аналізувати негативні моменти у вихованні власних дітей.

Обладнання: аркуші паперу, «дерева дружби та любові», заготовки умовного гербу своєї домівки, стікери, маркери, олівці.

 

ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ
 
Сім’я — це те первинне середовище, де людина повинна вчитися творити добро.
В. О. Сухомлинський
 
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
 
Учні та їхні батьки сідають групами по 5–6 чоловік. Групи створюють батьки і діти окремо.
 
 
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ТЕМИ
 
1-й учень
Сім’я — це дерево родинне,
З широким листям на гілках,
Це роздоріжжя, де з дитинства,
Життєвий починаєм шлях.
 
2-й учень
Сім’я — це те гніздо, з якого
Всі пташенята у політ,
Летять, але до гілля того
Вертаються, крізь далеч літ.
 
3-й учень
Щоб знову у гніздечку тому,
Ще побувати, хоч на мить,
Бо що ще є рідніше дому?
То ж сім’ї ваші бережіть.
 
4-й учень
Не обминайте добрим словом,
Увагою не обходіть,
Зігрійте ласкою й любов’ю,
Або й сльозами окропіть.
 
5-й учень
Так дерево сильнішим стане,
І буйним цвітом зацвіте,
Обгорне ніжно вас гілками,
Й корінням глибше проросте.
 
6-й учень
Не спіши... не біжи... не лети...
Зупинись... почекай... обернись...
Роздивися... побач... задивись...
Насолоджуйся... віруй... живи...
 
Класний керівник. Багато років по морському узбережжю, на якому влітку і взимку відпочивало багато людей, ходила маленька бабця. У неї було сиве розкуйовджене волосся, брудний та розірваний одяг. Вона щось бубнила про себе, підбираючи з піску якісь речі та перекладаючи їх до себе в сумку.
 
Дітям було дуже цікаво подивитися, що кладе бабця в сумку, але батьки забороняли до неї наближатися. Коли вона проходила повз, часто нагинаючись, щоб щось підібрати, вона усміхалась людям, але ніхто не відповідав на її привітання.
 
Тільки коли маленька бабця померла, люди дізналися про те, що вона присвятила своє життя тому, щоб підбирати з узбережжя розбите скло, яким діти могли поранити ноги… Це не легенда, це історія з реального життя, шановні дорослі й діти!
 
Скільки таких людей, як ця бабуся, про яку я вам розказала, живуть поруч з нами, дарують нам тепло і ласку, любов та доброту, а ми розуміємо це лише через багато років, якщо взагалі розуміємо, що вони означали в нашому житті, яке тепло випромінювали їхні серця та душі.
 
Сьогодні поговоримо про те, як ми будуємо своє життя, чим розплачуємося за любов і тепло людського серця.
 
 
ІІІ. ТРЕНІНГ-ПРАКТИКУМ
 
  • Вправа «Умовний герб моєї домівки»
Класний керівник. У стародавні часи існував гарний звичай — кожному роду мати свій герб. А щоб ви зобразили на гербі своєї домівки, які б слова на ньому написали, якщо мали б таку можливість?
 
Учні, порадившись з батьками, на аркушах із зображенням умовного гербу своєї домівки дають відповіді.
  • Розв’язування проблемних ситуацій
Об’єднуються дві творчі групи батьків та дітей. Одночасно в кожній групі дітей і батьків розв’язують одну і ту саму ситуацію. Спочатку дає відповіді група дітей, а потім — група дорослих. Представники інших груп пропонують свою думку щодо розв’язання певної ситуації.
 
 
Ситуація 1
 
Хлопчик побачив у свого однокласника гарну ручку, яку йому давно хотілося мати. Принагідно він забрав її та приніс додому. Ручка йому дуже подобалася. Батьки запитали у хлопчика, звідки у нього ручка. Хлопчик відповів, що ручку йому дав на деякий час друг.
 
 
Ситуація 2
 
Діти вирішили не піти на урок, але в останню хвилину один з тих, хто вирішив прогуляти урок, прийшов і розповів учителеві про прогул інших. Діти були покарані, отримали незадовільну оцінку з поведінки. Батьки також покарали учасників прогулу.
 
 
Ситуація 3
 
Хлопчик 12 років іде вулицею. Поряд із ним іде його мати та несе дві великі сумки. Їй важко, але хлопчик, не звертаючи уваги, йде поруч. Люди, які проходять повз них, обурливо дивляться на нього, співчуваючи дивляться на його матір, але хлопчик на погляди не реагує.
 
 
Ситуація 4
 
Бабуся та дідусь дуже хочуть побачити онуків, але ті люблять лише отримувати від бабусі та дідуся подарунки. Їхати ж до них не хочуть, пояснюючи це тим, що в них бракує часу, багато уроків.
 
  • Твір «Найдорожчі люди»
Заздалегідь учням пропонують написати твір про тих людей, яких дуже цінують у їхній сім’ї. Зачитують уривки творів. Намагаються відгадати про кого з присутніх ідеться.
 
  • Вправа «Дерево дружби та любові»
Кожній сім’ї пропонується разом зі своєю дитиною оформити «Дерево дружби та любові». На гілці «дерева» вони прикріпляють сердечка з уписаними в них іменами дорогих для них та їх сім’ї людей. «Дерева» виставляють у класі, усіх присутніх ознайомлюють з описом свого «дерева дружби та любові» (за бажанням).
 
Потім класний керівник разом з учнями ознайомлюють учасників форуму з творами дітей про тих людей, чиї імена в сім’ях цінують, шанують і люблять. На честь дорогих серцю людей разом запалюють маленькі свічки.
 
Учитель та групи учнів зачитують розповіді, вірші дітей, які вони написали про дорогих серцю рідних. Учасники форуму визначають найкращий твір.
 
  • Аналіз анкет «Який я? Чи варто бути собою»?
 
Класний керівник аналізує анкетування учнів з точки зору моральності.
1. Удома я _____________________________
2. У класі я _____________________________
3. З друзями я __________________________
 
Висновок. Після аналізу анкет очевидно, що:
- 62 % учнів удома, у класі та з друзями — це зовсім різна людина;
- 19 % у класі та з друзями — непосидючі, говірливі, безпечні, а вдома — спокійні, добродушні.
- тільки 19 % учнів завжди поводяться однаково.
 
Класний керівник. Тому переді мною, як класним керівником, і батьками постає завдання: виховати наших дітей так, щоб вони зажди, в будь-якому суспільстві, залишалися самими собою.
 
  • Робота в творчих групах «Моральні закони нашої сім’ї»
Батьки та діти об’єднуються в творчі групи.
 
Класний керівник пропонує кожній групі скласти «Моральні закони нашої сім’ї» з точки зору моралі («можна» та «не можна» у нашій домівці).
 
- У нашій домівці можна…
- У нашій домівці не можна…
 
Кожна група обговорює, вносить свої пропозиції та записує їх на аркуш паперу. Кожен аркуш передають по колу.
 
За підсумками група експертів з-поміж дітей і батьків визначає ті положення, що зустрічаються найчастіше, записує їх і зачитує всім.
 
 
ІV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
 
Батьки та учні обмінюються враженнями про побачене та почуте на форумі. Зважаючи на результати обміну думками дорослих та дітей, батьки визначають значущість духовно-морального виховання дітей у сім’ї, значущість культури спілкування батьків і дітей, визначають найважливіші заходи щодо попередження аморальної поведінки та скоєння аморальних учинків учнями класу.
 
Батьки та учні визначають значущість і цінність сім’ї для повноцінного гармонійного життя кожної людини.
Dounload PDF

Відгуки читачів