Одяг. Формування лексико-граматичних категорій у старшій групі для дітей із ЗНМ ІІІ рівня

А. Р. Тарнавська*, м. Миколаїв


Програмовий зміст: продовжувати вчити дітей утворювати присвійні прикметники, добирати антоніми до прикметників, узгоджуючи їх в роді та числі з іменниками, складати з ними порівняльні речення зі сполучником а; учити дітей утворювати прикметники вищого та найвищого ступенів порівняння; утворювати складні прикметники (з двох назв кольорів — синьо-червоний); учити складати речення з прийменниками між, за, перед, поруч, у, на, в; вживати дієслова у різних особових формах зі змінами звуків (повісь — вішаю); вправляти у вживанні слів у знахідному відмінку; активізувати словник дітей назвами видів одягу, його частин, словами (плічки, сушарка, мішанина); розвивати фонематичний слух; учити виділяти певний звук з тексту, давати йому характеристику, співвідносити його з літерою; придумувати самостійно чистомовки; розвивати слухову увагу, мислення, дрібну моторику пальців рук; виховувати бажання допомагати, доводити справу до кінця

Матеріал: лялька Забуваша; шафа; сушарка; ляльковий одяг з різного матеріалу; плічки; ілюстрації до скоромовок, до вірша; математичний та звуковий планшети; дзеркальця; шар розсувний; дидактична гра «Кишеньки» (за тестом Равена); ляльки пласкі; одяг на магнітах; символи-картки.

 

Попередня робота: розглядання одягу з різних тканин; вивчення пальчикової гімнастики «Як ми одяг бережемо»; розучування фізкульт хвилинки «Сукня»; читання віршів «Праля» В. Лучука; відгадування та складання загадок про одяг; вивчення скоромовок; розглядання картини «В магазині одягу»; складання описових розповідей про одяг за картками; дидактичні ігри «З якої тканини», «Що забув намалювати художник?», «Килимки» (за тестом Равена), «Де лежить?», «Кольорові стрічки», «Скажи навпаки», «Куди вдягнути» (види одягу).
 
 
ХІД ЗАНЯТТЯ
 
I ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
 
Учитель-логопед. Діти, хтось плаче у куточку! Хто це? (Чути звук — плач зі спальні, за дверима — лялька.)
 
— Та це дівчинка Забуваша! Що з тобою? Лялька. Мама пішла на роботу і задала мені завдання. А я нічого не можу зробити, бо забула, як це робити…
 
Учитель-логопед. Діти, ви здогадалися, чому цю дівчинку звати Забуваша? А у вас трапляються такі моменти, коли ви щось забуваєте? Що хочеться в такі хвилини?
 
Діти. Щоб хтось допоміг, підказав, нагадав.
 
Учитель-логопед. Який тоді у вас настрій? Покажіть.
 
Діти показують мімікою настрій.
 
Учитель-логопед. Хочете допомогти Забуваші? (Так!) Забувашо, ми розумні, тому всі завдання виконаємо!
 
Ой, вона зраділа! А ми як раді!
 
Діти показують мімікою настрій.
 
Учитель-логопед. Що мама тобі задала? Залишила записку? Зараз прочитаємо!
 
 
II ОСНОВНА ЧАСТИНА
 
1 Виконання завдань
Скласти випрані речі до шафи
 
Учитель-логопед відкриває шафу.
У цій шафі — мішанина
Тут і шуба і машина,
Шапка, груша і шнурок,
Чашка, майка й фартушок,
Кошик, шишка, шоколад…
Як же тут навести лад?
 
— Допоможемо Забуваші скласти речі на місця! Приберемо зайві предмети і назвемо, де вони лежали. Де лежить чашка? (За шапкою)…
 
— Забувашо, чи знаєш ти, що одяг шиють з різних тканин? У тебе в шафі спідниця з шовку. Діти, яка вона?
 
Діти. Шовкова.
 
Учитель-логопед. А тепер розвішаємо та розкладемо потрібний одяг, що мама випрала. Тут є і плічки, на які можна повішати одяг.
 
Діти беруть речі із сушарки для білизни.
 
Учитель-логопед. Жилетка з хутра. Яка вона?
 
Діти. Хутряна.
 
Учитель-логопед. Настю, повішай хутряну жилетку на плічки і скажи, що ти робиш.
 
Настя. Я вішаю хутряну жилетку на плічки у шафу між шубою та курткою.
 
Учитель-логопед. Риммо, тримай майку з бавовни. Яка вона? (Бавовняна)
 
Рима. Я покладу бавовняну майку на верхню полицю.
 
Діти. Я покладу шовкову спідницю на середню полицю — під майкою. Я повішаю байковий халат у шафу перед курткою.
 
Учитель-логопед. Навіщо ці дві полиці?
 
Діти. Для головних уборів зверху, а знизу — для взуття.
 
Учитель-логопед. Ми навели лад у шафі.
 
— А чи вмієте ви складати чистомовки?
 
 
Діти з утворених раніше словосполучень придумують чистомовки.
 
Учитель-логопед. Розкажіть Забуваші чистомовки про одяг.
 
Діти. Ця-ця-ця — шовкова спідниця.
Етка-етка — хутряна жилетка.
 
Учитель-логопед. А я хочу вам розповісти вірш про те, як сорока купувала одяг.
 
Сорока блискучу копійку знайшла,
З копійкою тою в крамницю пішла,
В крамниці сороці дали продавці
Для доні — спідничку, синочку — штанці.
 
— Діти, які звуки я голосом виділяла в цьому віршику? ([с], [ш])
 
— Розкажіть Забуваші, які це звуки. Спочатку зобразіть до кожного звука букву. А потім за допомогою звукових планшетів розкажіть про свій звук. (Завдання в парах.)
 
— Трохи ми стомились! Пропоную розім’ятися.
 
 
2 Фізкультхвилинка «Сукня»
 
Гарна сукня у Христинки.
(Кружляють.)
А на сукні — горошинки.
(Показують всіма пальчиками.)
Ну а ще є дві кишеньки,
То нічого, що маленькі!
(Присідають.)
В ці кишеньки невеличкі
Йдуть долоньки — дві сестрички!
(«Ліхтарики».)
 
— Забуваша згадала щось про кишеньки! Прочитаймо мамине завдання.
 
 
Підготувати до одягу правильні кишеньки, щоб увечері я їх пришила
 
— Забувашо, неси їх нам! Зараз ми швиденько все зробимо.
 
 
3 Дидактична гра «Кишеньки» (за тестом Равена)
 
Робота за столами.
 
Учитель-логопед. Хлопчики допоможуть з сорочками, а дівчатка — з сукнями.
 
— Якого кольору у вас сукні, сорочки?
 
Діти. Синя і жовта. А одним словом — синьо-жовта.
 
Учитель-логопед. Що є у сукні, у сорочки?
 
Діти. Кишеня, комірець, ґудзики, манжети, спідниця, поясок.
 
Учитель-логопед. Ось і все зробили. Були кишеньки відірвані, а стануть пришиті. Пограймо в гру «Навпаки».
 
 
4 Дидактична вправа «Навпаки»
  • Нарядні сукні — повсякденні сукні.
  • Брудне пальто — чисте пальто.
  • Вдягати штани — знімати штани.
  • Дитячий одяг — дорослий одяг.
  • Вузька спідниця — широка спідниця.
  • Коротка сукня — довга сукня.
  • Нова кофта — стара кофта.
  • Цілий одяг — порваний одяг.
  • Мокра сорочка — суха сорочка.
  • Зимовий одяг — літній одяг.
— Чи можете ви з цими парами слів скласти речення? Розкажіть їх Забуваші.
 
 
5 Дидактична гра «Склади речення»
  • Вранці ми вдягаємо одяг, а ввечері — знімаємо.
  • У мене коротка спідниця, а у мами — довга.
  • Щодня ми вдягаємо повсякденний одяг, а на свято — святковий.
  • Якщо одяг порвався, його треба зашити.
  • У Римми широка спідниця, а у мене — вузька.
  • Ми вдягаємо дитячий одяг, а батьки — дорослий.
  • Я не люблю вдягати старий одяг, а люблю новий.
 
— А якщо одяг дуже-дуже чистий, як ми про нього скажемо? Допоможе нам чарівна кулька.
 
 
Діти, розтягуючи кульку, утворюють прикметники вищого та найвищого ступеня порівняння.
 
Діти. Чистий — чистіший — найчистіший.
 
Варіанти слів: охайний, красивий, теплий, прекрасний, довгий, новий.
 
Учитель-логопед. Діти, щоб виконати наступне завдання, нам необхідно розім’яти пальчики!
 
 
6 Пальчикова вправа «Як ми одяг бережемо»
 
В миску воду наливаємо,
Порошечку насипаємо.
Одяг ми замочимо,
Плями відітремо,
Поперемо, прополощемо,
Відіжмемо і стряхнемо,
А потім легко без помарки
Все розвісимо на сушарку!
 
Одягнути ляльок у різний одяг за призначенням відповідно позначок.
 
 
7 Дидактична гра «Який одяг»
 
Класифікація за позначками на фланелеграфі: спортивний, пляжний, святковий, повсякденний, домашній, демісезонний, літній, зимовий.
 
— Молодці! А які завдання матусі вам найбільше сподобалося виконувати?
 
— Забуваша дякує вам і обіцяє, що тепер ніколи не буде забувати! І не боятиметься роботи, бо це ж так цікаво!
Dounload PDF

Відгуки читачів