Передплатну кампанію на 2019 рік розпочато!

Оформити передплату за пільговими цінами

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Загальна характеристика відділу Покритонасінні. Класифікація покритонасінних

В. О. Головань, учитель біології І категорії Шаповалівської ЗОШ, Борзнянський р-н, Чернігівська обл.


Цілі уроку: продовжити знайомити учнів із будовою та процесами життєдіяльності насінних рослин; дати загальну характеристику і класифікацію покритонасінних рослин; розкрити еволюційне значення квіткових рослин; розвивати вміння учнів визначати біологічне значення квіткових рослин, порівнювати, робити висновки й узагальнення; виховувати бережливе ставлення до рослинного світу своєї місцевості та планети.

Обладнання: малюнки, схеми, таблиці, мультимедійна презентація.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма уроку: урок-подорож.

 
Хід уроку
 
І. Організаційний момент
 
 
ІІ. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів
 
1. Робота біля дошки
 
  • Завдання 1
(Учень повинен самостійно записати визначення пропонованих термінів.)
Насінний зачаток, пилковий мішок, пилок, спермій, яйцеклітина.
 
  • Завдання 2
Порівняйте чоловічі й жіночі шишки сосни.
 
 
2. Робота з класом
 
  • Завдання 3
Випишіть номери ознак, характерні для голонасінних.
1. Перші насінні рослини.
2. Є основні органи — корінь і пагін.
3. Стрижнева коренева система.
4. Пагони галузяться дихотомічно.
5. Є підземний пагін — кореневище.
6. Ріст стебла в товщину відбувається за рахунок збільшення деревини, а не кори.
7. Характерний вставний ріст.
8. Листки відсутні.
9. Листки не розвиваються й мають вигляд зубчиків.
10. Листки є виростами стебла.
11. Серед представників відділу є рівно- й різноспорові рослини.
12. Розмноження насіння.
13. Розмноження спорами.
14. Запліднення залежить від наявності води.
15. Запліднення не залежить від наявності води, оскільки чоловічі статеві клітини досягають яйцеклітини з допомогою пилкової трубки.
16. Гаметофіти утворюються й розвиваються на спорофіті за рахунок його поживних речовин.
17. У життєвому циклі переважає гаметофіт.
18. У життєвому циклі переважає спорофіт.
19. У насінині поєднані гаметофіт і спорофіт. 
 
(Відповіді: 1, 2, 3, 6, 12, 15, 16, 19, 17)
 
 
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
 
 
У ч и т е л ь
Люби природу не як символ душі своєї,
Люби природу не для себе — люби
для неї.
Квіти — це історія народу,
Квіти — це наша природа,
Квіти — це ми.
Вмійте природу любити,
В полі, у лузі, над яром —
Квіти, дерева і трави.
Цвіту не вирви задарма,
Гілки не втни для забави!
Бо людина у цьому світі
Лиш добро повинна творити.
 
 
ІV. Повідомлення теми й мети уроку. Вивчення нового матеріалу
 
У ч и т е л ь. Сьогодні ми з вами вирушаємо у країну Квіткову, де ознайомимося з чудовим і неповторним світом. Дізнаємося, як живуть квіткові рослини, як спілкуються між собою, яке їхнє значення. Подорож буде досить важкою. Але перш ніж ми вирушимо в дивовижну країну, ми маємо придбати білети. Для цього я кожному поставлю запитання.
 
1) Що таке шишка? (Вкорочений видозмінений пагін)
2) З допомогою чого розмножуються хвойні рослини? (Насіння)
3) Назвіть представника хвойних, який належить до листопадних дерев. (Модрина)
4) Що таке хвоя? (Особлива форма листка)
5) З допомогою чого відбувається запилення у хвойних рослин? (Вітру)
6) Назвіть трьох представників голонасінних рослин? (Сосна, ялина, ялиця)
7) Як називаються шишки роду Яловець, що схожі на смородину? (Шишкоягоди)
 
У ч и т е л ь. Добре, молодці! Ми всі разом із вами вирушаємо в подорож.
 
  • Зупинка «Знайомство»
Завдання. Кожен отримує шість ознак покритонасінних рослин. Потрібно визначити біологічне значення цих ознак (використовуючи підручник).
 
1. Виникнення нових органів:
а) квітка;
б) плід.
 
2. Подвійне запліднення.
 
3. Удосконалення тканин:
а) провідних;
б) покривних;
в) механічних.
 
4. Скорочення часу від запилення до запліднення, короткочасне дозрівання насіння.
 
5. Велика різноманітність вегетативних органів.
 
6. Вегетативне й насіннєве розмноження.
 
  • Зупинка «Хто краще?»
Розповідь учителя
Заповнити таблицю «Порівняльна характеристика одно- і дводольних покритонасінних» (див. с. 53).
 
Приблизна відповідь
До Дводольних належать близько 200 тис. видів. Їхні характерні ознаки:
  • зародок має дві сім’ядолі;
  • листки мають пірчасте або пальчасте жилкування;
  • судини розміщені одним великим масивом у центрі стебла або мають вигляд кільця між корою й серцевиною;
  • коренева система стрижнева;
  • комахозапильні.
 
До однодольних належить близько 50 тис. видів. Характерні ознаки:
  • у зародка одна сім’ядоля;
  • листки мають дугове або паралельне жилкування;
  • пучки судин розкидані по всьому стеблу;
  • коренева система мичкувата;
  • квітки переважно без справжньої оцвітини;
  • вітрозапильні.
 
  • Зупинка «Хто ми?»
Завдання: учні мають назвати, до якої родини належать рослини й за якими ознаками вони віднесли їх до тієї чи іншої групи. (Слайд)
 
  • Зупинка «Цікавинки»
Повідомлення учнями цікавої інформації про квіткові рослини
 
  • Зупинка «Фініш»
Тестові завдання зі взаємоперевіркою (слайд)
1. Насіння формують:
а) квіткові;
б) водорості;
в) мохоподібні;
г) хвощі.
 
2. Покритонасінні відрізняються від голонасінних:
а) здатністю утворювати насіння;
б) здатністю до подвійного запліднення;
в) здатністю утворювати пилкові зерна.
 
3. Більшості дводольних притаманне жилкування:
а) сітчасте;
б) дугове.
 
4. Більшості однодольних притаманне жилку- вання:
а) сітчасте;
б) дугове;
в) паралельне;
г) паралельне й дугове.
 
5. Серед дводольних не трапляються:
а) комахозапильні;
б) вітрозапильні;
в) ті, що розмножуються спорами.
 
6. У більшості однодольних коренева система:
а) мичкувата;
б) стрижнева.
 
7. У дводольних зачаток насінини має:
а) одну сім’ядолю;
б) дві сім’ядолі;
в) не має сім’ядоль.
 
8. У рослин дводольних коренева система:
а) стрижнева;
б) мичкувата.
 
9. До класу Дводольні належать родини:
а) Лілійні;
б) Капустяні;
в) Айстрові;
г) Злакові.
 
10. До класу Однодольні належать родини:
а) Лілійні;
б) Капустяні;
в) Айстрові;
г) Злакові.
 
 
V. Узагальнення й систематизація знань учнів
 
Дати обґрунтовану відповідь на запитання:
 
-Що дало змогу покритонасінним стати панівними серед рослин на Землі?
 
У ч и т е л ь. Ось і закінчилася наша подорож.
-Чи сподобалася вона вам?
-Що найбільше ви запам’ятали й чому?
 
 
VІ. Підбиття підсумків уроку
 
Учитель аналізує діяльність учнів на уроці, оцінює й коментує їхні навчальні досягнення.
 
 
VІІ. Домашнє завдання
 
Опрацювати матеріал за підручником, відповісти на запитання; підготувати повідомлення про значення родини Капустяні в природі та житті людини.
Dounload PDF

Відгуки читачів