Командотворення шкільного класу. Проводимо тренінг

Д. Д. Гірко, СЗОШ смт. Високий, Харківська обл.


Мета: розвиток психологічної культури навичок спілкування, командної роботи учнів середньої і старшої школи; розвиток єдності, групової ідентифікації учнів.

Учасники: учнівські колективи середньої і старшої школи.

Очікуваний результат: підвищення навчальної та просоціальної активності учнів.

 

ХІД ЗАНЯТТЯ
 
  • Ритуал зустрічі «Ми — одна сім’я» (5 хв)
Учні стають у коло, беруться за руки. Психолог просить учнів повторювати за ним такий вислів: «У цьому колі друзі всі, ну і звісно — я і ти. Посміхнись тому, хто зліва, посміхнись тому, хто справа. Ми — одна сім’я».
 
  • Повідомлення мети і змісту занять (5 хв)
— Шановні друзі! Мета тренінгу — єднання класу і побудова ефективної командної взаємодії. Єднання — це можливість для класу стати одним цілим, командою для досягнення конкретних цілей. Ви маєте спільні цілі: навчання в школі, здобуття знань для майбутньої професії. І для того, щоб більш ефективно досягати цілей, ви потребуєте підтримки, і ви можете її отримати у своєму класі. Адже згуртований колектив, команда досягає успіху.
 
  • Обговорення правил поведінки на заняттях (10 хв)????
  • Вправа «Очікування» (5 хв)
 
  • Гра «Шосте почуття» (15 хв)
Вивчення рівня єдності групи. Для цього учням пропонуємо відповісти на запитання, але не від себе, а так, як би, на їхній погляд, відповіла більшість учнів класу. Відповіді учні повинні записувати мовчки і на кожне запитання дати тільки один варіант відповіді.
 
Запитання
  • ???? Який у більшості групи найулюбленіший день тижня?
  • ???? Яка найулюбленіша пора року ?
  • ???? Яке найулюбленіше число? (Від 1 до 9)
  • ???? Яку геометричну фігуру вибрала би група? (Прямокутник, квадрат, трикутник, коло)
  • ???? Який найулюбленіший колір у групи? (Зелений, синій, жовтий, червоний)
 
Після виконання першої частини завдання психолог знову зачитує варіанти відповіді, а кожний учень підіймає руку в тому випадку, якщо прозвучала його відповідь. Чим більше учнів дають подібні варіанти відповіді, тим більше балів вони отримують.
 
Основне правило під час підрахунку балів: кожний учень за відповідь отримує стільки балів, скільки учасників дадуть такий же варіант відповіді, як і він. Якщо ніхто із інших учасників такий варіант відповіді не дає, то учень отримує нуль балів.
 
Учні підраховують загальну кількість балів і отримують інформацію про ступінь розвитку у себе «шостого почуття».
 
  • Вправа «Важливі уроки життя» (15 хв)
Психолог просить учнів ознайомитись з матеріалами під загальною назвою «Важливі уроки життя» і обрати один вислів, який їм здається в цей момент найбільш актуальним.
 
Важливі уроки життя
  • Важливо не те, що з нами трапилось, а те, як ми вийшли з ситуації, що склалася.
  • Зреагувати набагато легше, аніж подумати.
  • Ми відповідальні за свої вчинки незалежно від того, які почуття ми переживаємо стосовно них.
  • Ніколи не варто говорити дитині, що її мрії безглузді та нереальні. Складно придумати щось більш трагічне та образливе, якщо вона вам повірить.
  • Довіра будується роками, а руйнується протягом кількох секунд.
  • Важливо не те, що ти маєш у цьому житті, а те, хто поруч із тобою.
  • Простіше запалити одну маленьку свічку, ніж проклинати темряву.
  • Двоє можуть одночасно дивитись на одну і ту саму річ, але бачити дещо абсолютно протилежне.
  • Багато говорити і багато сказати — це не одне і те саме.
  • Що чесніша людина, то менше вона підозрює інших у нечесності.
  • Краще розумно мовчати, ніж нерозумно говорити.
  • Дружба закінчується там, де починається недовіра.
  • Перемагає лише той, хто вірить.
  • Ми не стільки потребуємо допомоги від друзів, скільки впевненості, що ми її отримаємо.
  • Чудеса трапляються там, де в них вірять, і чим більше вірять, тим частіше вони трапляються.
  • Найкращий спосіб зробити дітей хорошими — це зробити їх щасливими.
  • Щоб повірити в добро, треба почати його робити.
 
Після цього кожен з учасників коротко говорить про те, який з уроків він обрав і чому саме цей.
 
Обговорення
  • Чому, на вашу думку, деякі з вас обрали однакові вислови? (Люди усі різні, але є спільні цінності)
  • Яке значення життєвих цінностей у спілкуванні людей?
 
  • ???? Вправа «Душа класу» (10 хв.)
— Уявімо, що в нашому комп’ютері є унікальна програма, яка може допомогти створити нову людину. Це ваш новий однокласник. Яким ви хочете бачити його? Зараз я дам кожному по 5 чистих карток. Запишіть на кожній з них якості однокласників, які ви найбільше цінуєте. (2 хвилини на виконання завдання)
 
А тепер підрахуймо кількість однакових карток і з’ясуймо, які якості особистості трапляються у ваших відповідях найчастіше. (Картки групують і підраховують кількість однакових.) Отже, яку людину можна вважати душею класу? Виділімо п’ять якостей, які частіше повторюються.
 
Обговорення отриманих результатів у загальному колі.
????
  • Вправа «Мій подарунок класу» (30 хв)
— Поміркуймо, що ми можемо подарувати вашому класу, щоб він був більш успішним, згуртованим? Скажіть, що кожний з нас подарує класу. Я, наприклад, дарую вашому класу оптимізм і взаємну довіру.
 
Далі кожний з учасників говорить, що він хотів би подарувати класу.
????
  • Заключне слово психолога (30 хв)
Наш тренінг добіг кінця. Хочу спитати у вас, що нового ви узнали? Що корисного винесли для себе, для класу?
 
 
ЛІТЕРАТУРА
1. Бочелюк В. Й. Інтегративні процеси командотворення групи: соціально-психологічний та етнічний аспекти — Луганськ: СНУ, 2013. — 264 с.
2. Горбунова В. В. Психологія командотворення: ціннісно-рольовий підхід до формування та розвитку команд — Житомир: ЖДУ, 2014. — 378 с.
3. Равикович Н. Е. Тренинг командообразования — М.: Генезис, 2003. — 111 с.
Dounload PDF

Відгуки читачів