Архітектура як вид мистецтва: композиція «Стара фортеця» («Образотворче мистецтво», 7-й клас)

І. С. Антипова, учитель образотворчого мистецтва, гімназія «Ерудит», м. Київ


Мета:

- дидактична: узагальнити знання учнів про архітектуру як вид мистецтва; формувати уявлення про особливості архітектурних стилів та єдність архітектурної тріади; ознайомити дітей з різними видами архітектурних споруд; узагальнити знання щодо стилізації форми реальних обкатів;

- розвивальна: розвивати творчі навички, уміння аналізувати мистецькі твори; розвивати вміння формулювати та висловлювати аргументовану думку щодо прочитаного чи побаченого, узагальнювати, виокремлювати головне; формувати комунікативні здібності;

- виховна: прищеплювати інтерес до мистецтва, ціннісне ставлення до культурної спадщини; виховувати чуття прекрасного, естетичний смак.

Оснащення

- Візуальний ряд: слайд-презентація «Сім див світу» (зображення архітектурних споруд).

- Матеріали та інструменти: альбомні аркуші; простий олівець; гумка; гуашеві (акварельні) фарби; ємність із водою; пензлі; серветки для витирання пензлів і рук.

- Обладнання: ТЗН.

Тип уроку: комбінований урок.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
 
Вітання
Перевірка готовності учнів до уроку
 
 
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
 
 
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
 
Завдання «Закінчи речення»
  • Мистецтво будувати, проектувати та споруджувати — це… (архітектура).
  • Архітектура має бути… (красивою, корисною, міцною).
  • Усе боїться часу, але час боїться… (пірамід).
 
 
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
 
Розповідь учителя
 
Учитель супроводжує розповідь демонструванням слайдів (зображення архітектурних пам’яток).
 
— Моя розповідь — про чудові споруди, що люди будували з дерева, каменю, цегли й бетону, про дивовижні міста й видатні пам’ятки різних часів і різних країн, тобто — про архітектуру.
 
Сьогодні ми подумки подорожуватимемо старовинними містами. Під час нашої подорожі ви навчитеся відчувати й розуміти велич прекрасних творінь художників і зодчих.
 
Звісно, будівництво й архітектура — це не те саме. Видатний архітектор ХХ століття Ле Корбюзьє писав: «Ви використовуєте як будівельний матеріал камінь, дерево або бетон, ви зводите з нього будинки чи палаци. Це є будівництво. Та раптом ви зворушили моє серце, і мені стало добре. Я захоплено вигукнув: «Як гарно!». Це вже архітектура».
 
Архітектура — це мистецтво й наука проектування та зведення споруд. Саме здатність викликати у глядача певні почуття й настрій робить архітектуру мистецтвом.
 
Давні архітектурні пам’ятки часто називають «кам’яними літописами». Мова архітектури доступна для всіх. Велетенські піраміди, що вже майже 5 тисяч років стоять у долині Нілу, є свідченням величі цивілізації навіть для тих, хто ніколи не вмів читати.
 
На ранніх етапах розвитку архітектури провідна роль належала матеріалу, хоча не лише йому. Велике значення мав розвиток інженерної думки. Завдяки винаходам зодчих Давнього Риму (бетону, арковим, купольним конструкціям) майстри змогли значно розширити внутрішній простір приміщень. Також значення мав політичний лад суспільства й, відповідно, його ідеологія.
 
Наприклад, зміна політичного ладу в Греції за часів Олександра Македонського спричинила зміну архітектурного стилю.
 
За призначенням архітектуру поділяють на види:
  • архітектура об’ємних споруд — житлові будинки, школи, театри, стадіони та ін.;
  • ландшафтна архітектура — садово-паркова архітектура, алеї, бульвари;
  • містобудівництво — створення нових міст і поселень, міських ансамблів.
 
Архітектурні споруди мають відповідати трьом основним вимогам: доцільність, міцність, краса.
 
Архітектура містить елементи інших мистецтв: будівлі прикрашають скульптурою, мозаїкою або творами живопису. Часто архітектурна пам’ятка має сприйматися не окремо, а в складі архітектурного ансамблю, що містить кілька будівель.
 
Сьогодні ви матимете змогу випробувати себе в ролі архітектора. Ви створюватимете зображення старовинної фортеці, застосовуючи знання, здобуті на попередніх уроках.
 
 
V. ПРАКТИЧНА РОБОТА
 
Інструктаж
 
Етапи роботи
1. Визначити основні елементи та форми, що найбільше відповідають фортеці.
2. Розв’язати композиційні завдання (перспектива: лінійна, фронтальна…).
3. Визначити розмір зображення.
4. Визначити колір тла та зображення фортеці.
 
Самостійна художньо-творча робота учнів 
Учні виконують завдання. Учитель допомагає їм за потреби індивідуально.
 
 
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
 
Презентація учнівських робіт
 
Оцінювання
 
 
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 
Архітектура є візитівкою країни, епохи, культури. Поміркуйте й виконайте ескіз нашої гімназії.
Dounload PDF

Відгуки читачів