Майстерня креативності та інновацій

Т. В. Мурзакова, заступник директора з навчально-виховної роботи КПНЗ «Центр дитячої та юнацької творчості “Терноцвіт”», м. Кривий Ріг


Продовження. Поч. див. у № 8, 9 (2016 р.)
 
Заняття 4. РОЗКРИТТЯ ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПЕДАГОГІВ ШЛЯХОМ ВИКОРИСТАННЯ ВПРАВ ДЛЯ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОСТІ
 
Мета: розвиток соціальної адаптивності особистості (під адаптивністю розуміється креативна активність: не просто підстроювання своєї поведінки під інших людей та ситуації, а творча побудова взаємодії з навколишнім світом, що веде до досягнення поставлених цілей).
 
Завдання:
  • навчитися виявляти творчі здібності у своїй професійній діяльності;
  • усвідомити й подолати перешкоди для вияву і розвитку творчого потенціалу;
  • формувати навички та вміння управління творчим процесом;
  • розвивати креативність.
 
Форма проведення: педагогічний тренінг.
 
Термін проведення: 2 години.
 
 
СТРУКТУРА ЗАНЯТТЯ
 
1. ВСТУП
  • Привітання.
  • Повідомлення теми, мети, завдань заняття.
 
 
2. ВПРАВА «ФОРМУЛА МОЄЇ ОСОБИСТОСТІ»
 
Тренер. Математики все, що відбувається у світі, усі явища і навіть предмети, описують за допомогою формул. Я пропоную на час нашого знайомства перевтілитися в математиків і, називаючи своє ім’я, сказати формулу, яка, з Вашої точки зору, досить точно описує Вашу особистість».
 
Це завдання може викликати значні труднощі у деяких учасників, часом виникає подив, з’являються питання, прохання навести приклад. Тренер у цих випадках веде себе так, щоб збереглася невизначеність ситуації. Не варто наводити приклади, можна сказати, що мова математичних описів дуже багата, до того ж кожен має можливість створити власний розділ математики.
 
 
Питання для обговорення
  • Що допомагало у виконанні завдання?
  • Які труднощі виникли під час виконання завдання?
  • Яким чином ця вправа відповідає цілям тренінгу?
 
 
3. ПРАВИЛА РОБОТИ «ПАНТОМІМА»
 
Учасники об’єднуються в декілька робочих груп. Кожна група впродовж 10 хвилин повинна опрацювати декілька правил роботи групи, перетворивши їх на пантоміму. Під час презентації інші учасники повинні вгадати, про яке правило йде мова.
 
 
4. ВПРАВА «ОЧІКУВАННЯ»
 
5. ВПРАВА «АЛФАВІТ»
 
Учасники сидять по колу.
 
Тренер. Для виконання цієї вправи нам знадобиться знання алфавіту. Усі його пам’ятають? Я починаю і називаю іменник, що починається на букву «А». Далі по колу, учасник повинен сказати слово-асоціацію, яка виникла у нього у відповідь на це слово, але тільки починатися воно має на літеру «Б». Нехай це теж буде іменник. Далі наступний учасник називає своє слово-асоціацію, що починається на букву «В» і так далі. Таким чином, ми отримаємо ряд іменників, початкові літери яких складуть алфавіт.
 
Це вправа, з одного боку, спрямована на розвиток уміння залучати зі свого досвіду необхідну інформацію, удосконалення асоціативних механізмів мислення; з іншого боку, характер завдання потребує одночасної роботи лівої (треба стежити за послідовністю букв у алфавіті) і правої (виникають асоціації) півкуль головного мозку. Крім того, відбувається тренування швидкості мислення.
 
 
6. ВПРАВА «СУПЕРСКРІПКА»
 
Учасники об’єднуються в 3–4 робочі групи. Завдання: записати на аркуші паперу всі способи використання канцелярської скріпки.
 
Після виконання завдання групи презентують свої варіанти. Переможцем вважається та група, яка віднайде максимальну кількість найбільш оригінальних способів використання скріпки.
 
 
7. ВПРАВА «СТОП-КАДР»
 
Учасники вільно переміщаються аудиторією. За командою ведучого, яка подається за допомогою плескання в долоні, вони зупиняються і демонструють за допомогою міміки і пантоміміки (пози, жестів, рухів тіла) те слово, яке називає ведучий. «Стоп-кадр» триває 8–10 секунд, після чого за командою ведучого (повторне плескання) знову починають вільно переміщатися по приміщенню, поки не прозвучить наступний звук і не буде названо чергове слово.
 
Бажано зняти «стоп-кадри» на фото або відеокамеру і продемонструвати матеріали учасникам безпосередньо після виконання вправи.
 
Можна використовувати, наприклад, такі набори слів: час, минуле, дитинство, сьогодення, навчання, майбутнє, професія, успіх, зустріч, спілкування, розуміння, дружба, любов, сім’я, щастя.
 
 
8. ВПРАВА «КЛІПМЕЙКЕРИ»
 
Тренер. Прослухайте музичний кліп із заплющеними очима. Під час звучання музики асоціюйте і запам’ятовуйте свої асоціації. Створіть власний варіант кліпу, спираючись на асоціації. «Намалюйте» створений кліп словами і продемонструйте свій варіант учасникам групи. Після демонстрування творчих продуктів один одному перегляньте авторський варіант кліпу. (Демонстрування творчих продуктів педагогами здійснюється тільки за бажанням.)
 
 
9. ВПРАВА «ГОДИННИК»
 
І частина
Інструкція: — Заплющте очі. Уявіть годинник. Яким би ви хотіли стати годинником? Чому? Якою частиною годинника ви би стали? Чому? 
 
Упродовж 5 хвилин вам потрібно схематично намалювати свій годинник, а потім презентувати свій творчий доробок.
 
Малюнки годинників прикріпляють до плаката «Годинникова крамниця».
 
ІІ частина
Учасники об’єднуються в декілька робочих груп (по 4–5 чоловік). Група повинна придумати та зобразити годинник. При цьому на годиннику необхідно зобразити справжній час.
 
 
10. ПІДСУМКИ ЗАНЯТТЯ
 
Далі буде.
Dounload PDF

Відгуки читачів