Гра «Щасливий випадок». 9–11-ті класи

С. Ф. Смикун, фахівець вищої категорії, учитель зарубіжної літератури Лемешівської ЗОШ І–ІІІ ст., Городнянський р-н, Чернігівська обл.


І тур. Бліцтурнір
 
(Кожна команда витягає по п’ять кульок із номерами запитань. Одна з кульок — «щасливий випадок». На обдумування кожного запитання — 30 секунд, за правильну відповідь — 1 бал, за «щасливий випадок» — додається ще три бали.)
 
1. «Надев широкий боливар, / Онегин едет на бульвар». Що означає слово болівар? (Капелюх)
2. Хто викликав здивування Чичикова, який «довго не міг розгледіти, якої статі була постать: баба чи мужик»? (Плюшкін)
3. Який театр за часів В. Шекспіра вважали найвідомішим? Хто його заснував? (Театр «Глобус», заснував Джеймс Бербедж)
4. Якого свого героя М. Гоголь характеризує так: «Ні те, ні се, ані в місті Богдан, ані в селі Селіфан»? (Манілова з «Мертвих душ»)
5. На знак протесту проти політики Наполеона III цей письменник залишив батьківщину і майже 20 років жив у вигнанні. «Коли повернеться свобода, повернуся і я»,— заявив… (Віктор Гюго).
6. Ім’я цього героя складається з двох давньоєврейських слів, які в перекладі означають руйнівник, обманщик. (Мефістофель)
7. У якому творі головний герой мандрує Португалією, Іспанією, Грецією, Албанією, Туреччиною, Бельгією, Швейцарією та Італією? («Паломництво Чайльд Гарольда» Дж. Г. Байрона)
8. Який стиль отримав свою назву від голландського слова, що в перекладі означає «перлина неправильної форми»? (Бароко)
9. Як саме втілилося в «Божественній комедій» захоплення Данте цифрою 3? (Твір написаний терциною, поема має 3 частини, а кожна частина — 33 пісні.)
10. Дев’ятирічний хлопчик побачив дуже гарну дівчинку, одягнену в усе пурпурове. Відтоді він присвятив їй усі свої думки та мрії, а, ставши поетом, оспівав своє кохання у книжці «Нове життя». Хто ці хлопчик та дівчинка? (Данте та Беатріче)
 
 
ІІ тур
 
(Команди мають упізнати героя за його висловлюванням. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.)
 
Запитання для першої команди
 
1. Невже ви вважаєте, лихий би його забрав,
Що на мені легше грати, ніж на флейті?
Звіть мене яким завгодно інструментом,
Ви можете розладнати, але не грати на мені!
 
(Гамлет. «Гамлет» В. Шекспіра)
 
 
2. У філософію я вник,
До краю всіх наук дійшов —
Уже я лікар, і правник,
І, на нещастя, богослов…
Ну і до чого ж я довчивсь?
Як дурнем був, так і лишивсь.
 
(Фауст. «Фауст» Й. В. Ґете)
 
3. Не дивись на обличчя,
Дівчино, а заглядай у серце.
Серце прекрасного юнака
Часто буває потворним.
Є серця, в яких кохання не живе.
Дівчино, сосна некрасива,
Не така гарна, як тополя,
Але сосна і взимку зеленіє.
Та ба! Навіщо тобі співати про це?
Те, що негарне, нехай гине.
Краса любить лише красу.
І квітень не дивиться на січень.
 
(Квазімодо. «Собор Паризької Богоматері» В. Гюго)
 
4. Хлопчику любий, іди ж до нас!
Дочки мої у танку в цей час.
Дочки мої вийдуть тебе стрічать,
Вітати, співати, тебе колихать!
 
(Вільшаний король. «Вільшаний король» Й. В. Ґете)
 
 
Запитання для другої команди
 
1. Немає більшого страждання,
Як згадувати любий щастя час
В біду; твій вождь здає в тім
справоздання.
Коли ж ти прагнеш знать, який у нас
Початок був коханню, збудься
спраги,—
Я плакать буду й мовить водночас…
 
(Франческа. «Божественна комедія» Данте Аліґ’єрі)
 
2. «…я люблю ворогів, хоч не по-християнськи. Вони мене тішать, збурюють мою кров. Бути завжди насторожі, ловити кожний погляд, значення кожного слова, відгадувати наміри, руйнувати змови, прикидатися обдуреним і раптом одним поштовхом знищити всю величезну і великотрудну будівлю із хитрощів та задумів — ось що я називаю життям».
 
(Печорін. «Герой нашого часу» М. Ю. Лермонтова)
 
3. «Моя матусю, циганка все це мені передбачала. Серед них була одна добра циганка, що завжди піклувалася про мене як годувальниця,— вона померла торік. Це вона одягла мені на шию ладанку».
 
(Есмеральда. «Собор Паризької Богоматері» В. Гюго)
 
4. Сідає сонце. Ми в той край
Мчимо серед стихій.
До завтра, сонця лик! Прощай!
Добраніч, краю мій!
По ночі знову ти зійдеш,
Народжуючи день.
Побачу небо, даль без меж,
Не Англію лишень…
 
(Чайльд-Гарольд. «Паломництво Чайльд-Гарольда» Дж. Г. Байрона)
 
 
ІІІ тур
 
(Учні мають дібрати із запропонованих слів 3 ключових, які характеризують кожну зі згаданих історико-літературних епох.)
 
Енциклопедія, закон розуму, виховання громадянських почуттів, книгодрукування, розквіт, рапсоди, лицарський роман, християнство, герої на п’єдесталі, темний стиль, міфологія, правила і логіка, газета, гуманізм, гекзаметр, героїчний епос, культ книги, перлина неправильної форми.
 
Завдання для першої команди
 
Дібрати 3 ключових слова до епохи античності. (Міфологія, рапсоди, гекзаметр)
 
Завдання для другої команди
??Дібрати 3 ключових слова до епохи Просвітництва. (Закон розуму, енциклопедія, культ книги)
 
 
IV тур. Ти — мені, я — тобі
 
(Команди по черзі ставлять по три запитання одна одній.)
 
1. «Єдині двері в світ, які природа залишила перед ним широко відчиненими, раптом зачинилися назавжди. Зачиняючись, вони погасили єдиний промінь світла й радості, що проникав у душу Квазімодо. Ця душа поринула у глибоку пітьму». Які «двері» зачинилися перед Квазімодо? (Він втратив слух.)
 
2. Ромео говорить: «В його халупі висить черепаха. І алігатор напнутий, і шкура потворних риб». Про кого йдеться? (Про аптекаря)
 
3. И вслед за ним, как бури шум,
Другой от нас умчался гений,
Другой властитель наших дум.
Исчез, оплаканный свободой,
Оставя миру свой венец.
Шуми, волнуйся непогодой:
Он был, о море, твой певец.
 
Кому присвятив О. С. Пушкін ці рядки? (Дж. Г. Байрону)
 
4. «Вклоняйтеся! Корпус рівно! Спирайтеся трохи на ліве стегно. Ближче ноги, тримайте їх на одній лінії. Руки проти стегна. Кінець рапіри проти плеча. Не протягайте так руки… Ліва рука нарівні ока… Ліве плече назад. Голову вище. Дивіться сміливіше. Вперед!» Хто, кого й чого вчить?
 
(Учитель фехтування навчає пана Журдена фехтувати.)
 
5. Про якого боксера початку XІX століття говорили: «У нього погано працює ліва, проте прекрасно пише права»? (Про Дж. Г. Байрона)
 
6. Хто сказав про себе: «Слух обо мне пройдёт по всей Руси великой…»? (О. С. Пушкін)
Dounload PDF

Відгуки читачів