Урок-гра «Турнір знавців». 10 клас

О. М. Симоненко, учитель біології та екології Ісківської ЗОШ, Лубенський р-н, Полтавська обл.


Цілі уроку: поглибити, узагальнити й систематизувати знання учнів про основні форми життя: віруси, пріони, одноклітинні організми, прокаріоти й еукаріоти, про тканини та їх узаємодію в багатоклітинних організмах; розвивати й узагальнювати матеріал, конкретизувати систематичні знання, уміння й навички про основні форми життя; формувати вміння працювати в групах, орієнтуватися в нестандартній ситуації; розвивати пізнавальну, творчу активність учнів у розв’язанні проблемних ситуацій; залучати учнів до наукової творчості; формувати екологічну культуру учнів, уміння гармонійно взаємодіяти з природою й безпечно жити; навчити учнів самостійно працювати з додатковою літературою, сприймати критично та осмислювати інформацію, працювати з навчальними посібниками, комп’ютером, створювати ситуації, що призводять до міні-дискусій; розвивати вміння самостійно використовувати різні джерела інформації, порівнювати, робити висновки, висловлювати свої думки чітко й лаконічно; виховувати правильне ставлення до свого здоров’я, санітарно-гігієнічні навички з попередження захворювань на СНІД, інфекційні хвороби; продовжувати виховувати в учнів почуття відповідальності за свої вчинки, уміння приймати рішення разом, висловлювати й оцінювати критичні думки інших.

Обладнання: таблиці, схеми, додаткова література.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Форма проведення: урок-гра.

 

Підготовка до уроку-гри:
  • за десять днів до уроку повідомити учням про проведення уроку-гри;
  • вибрати журі;
  • розділити клас на три команди по п’ять учнів;
  • придумати назви командам, девізи, емблеми, що відображали б назву команди;
  • вибрати лідерів команди;
  • повідомити тему, питання, на які учні повинні відповісти;
  • учні працюють групами: збір інформації, її систематизація, аналіз.
 
Кожна гра має правила:
  • кожна команда отримала питання за 10 днів;
  • команда перед початком гри може взяти «вічну відмову» з одного питання, тобто за всю гру інші команди це питання не ставлять;
  • кожна команда перед «Біологічним боєм» може взяти дві практичні відмови (тобто відмовитися від двох поставлених питань);
  • команди можуть ставити будь-які питання з теми уроку;
  • перший етап гри — конкурс лідерів;
  • лідер-переможець обирає команді роль «опонента» та ставить першим будь-яке питання з теми, що виписане для обговорення;
  • друга команда виконує роль доповідача;
  • третя команда виконує роль рецензента;
  • кожен член команди може відповідати тільки один раз;
  • питання до доповідача можуть ставити всі члени команди;
  • після постановки загального питання дозволено обговорення всією командою;
  • діяльність команд-суперниць полягає в тому, щоб уважно стежити за правильністю відповідей;
  • після основної доповіді команда може доповнити доповідача;
  • команди-суперники можуть ставити уточнюючі питання;
  • після доповідача виступає опонент. Він аналізує виступ і доповнює його, вказує на неточності та помилки, допущені у відповіді доповідача;
  • після виступу опонента допускається полеміка між опонентами й доповідачем, а також можлива мінідискусія між командами-конкурентами;
  • після опонента виступає рецензент, який аналізує виступи доповідача й опонента та робить висновки;
  • після виступу доповідача, опонента та рецензента журі виставляє бали (від одного до дванадцяти);
  • за час гри кожна команда повинна виступити в ролі доповідача, опонента й рецензента;
  • кожен член команди повинен уміти працювати в групі в ролі доповідача, опонента та рецензента;
  • ознайомити учнів із правилами гри.
 
Пізнаю — значить існую.
Р. Декарт
 
 
Хід уроку-гри
 
І. Мотивація навчальної дія льності
 
У ч и т е л ь. Сьогодні наш урок буде незвичайним. Це буде узагальнюючий урок-гра, де кожна команда під керівництвом свого лідера виступить у ролі доповідача, опонента й рецензента. Ми проведемо урок у формі колективно-командної конкуренції. Команди виступлять почергово, у різних ролях, з різними питаннями (метод «Карусель»).
 
На попередніх уроках за темою «Організмений рівень життя» ви відповідали самі за себе, виконували практичні та лабораторні роботи, складали таблиці та схеми. Більшість учнів оволоділа основними навчальними досягненнями індивідуально.
 
Але світова практика показала, що сучасні відкриття — це результат саме колективної думки, а праця в колективі, навіть однодумців, має свої цікаві сторони. Адже, окрім знань, кожен повинен мати ще дуже багато якостей, котрі дають змогу одну команду назвати командою, а іншу — лише колективом різних людей. Усі ми знаємо, що справжня справа під силу лише команді однодумців: будь то команда біологів… чи навіть команда самого Президента. І хоча, звичайно, історія може назвати дуже багато геніїв чи дослідників — одинаків саме в біології, та все ж час довів, що один у полі не воїн. От і сьогодні ви, шановні учні, повинні показати свою ерудицію, всебічну обізнаність, уміння відстоювати свою точку зору, наводити переконливі докази своїх знань, вміло, чітко, коротко висловлювати власні чи чужі думки, вміти слухати та визначати помилки у відповідях команди-конкурента.
 
 
ІІ. Оголошення теми й питань уроку
 
Питання для обговорення
  • Неклітинні форми життя: віруси, пріони.
  • Одноклітинні організми: прокаріоти.
  • Одноклітинні організми: еукаріоти.
  • Явище колоніальності.
  • Взаємодія клітин у багатоклітинних організмах.
  • Тканини рослинних організмів.
  • Тканини тваринних організмів.
  • Принципи організації та функціонування багатоклітинних організмів: грибів, рослин, тварин.
 
 
III. Основна частина уроку.
 
Актуалізація знань
1. Команди займають свої місця.
2. Представлення команд.
3. Представлення журі.
4. Конкурс лідерів.
 
У ч и т е л ь. В одній біологічній книзі є слова: «Ціанобактеріям ми зобов’язані яскравим теплим полум’ям вогнища, поїздкою на автомобілі, червоним кольором нашої крові та багатьом іншим. Дякуємо ціанобактеріям за те, що 450 млн років тому завдяки їхній діяльності світ навколо нас став таким, яким він є. Дякуємо маленьким першим на Землі виробникам…»
 
Запитання лідерам: За що автор цих рядків дякує найдавнішим організмам?
 
Й. В. Ґете сказав: «Природа!.. Вона створює вічно нові образи…», а поет І. Аксаков зазначав: «Повні чудес невичерпних природи вічні діла». Ці слова можна взяти епіграфом до нашого уроку.
 
Прислухайтесь… (Звучить музика, голоси птахів, звуки неживої природи.)
 
Ці звуки — диво природи. Створивши безліч форм, природа й далі є основним творцем життя на Землі. Ви повинні завжди пам’ятати, що ми живемо серед живих організмів, які можуть бути нашими друзями й ворогами. Ви повинні знати про них якомога більше й використовувати ці знання для збереження навколишнього середовища та свого життя. Командам хотілося б побажати перемоги та творчої наснаги в нашому «Турнірі знавців», адже гра — це творчість, гра — це праця.
 
 
Гра команд
 
Далі команди виступають почергово в ролі доповідача, опонента, рецензента за обраними питаннями. Після кожної доповіді проводять обговорення, дискусії.
 
Потім виступають опоненти та рецензенти. Команди ставлять питання. Для відстоювання своїх думок учні повинні швидко знаходити варіанти відповідей. Показник результативності учнів — уміння енергійно включатися в роботу.
 
Результат гри є фіналом, що надає грі завершеності.
 
Журі підбиває підсумки, дає оцінку командам.
Учитель виставляє оцінки в журнал.
 
 
IV. Домашнє завдання
 
Підготувати питання, які не обговорювали під час гри.
Dounload PDF

Відгуки читачів