Я — п’ятикласник! Заняття з профілактики дезадаптації п’ятикласників

І. В. Овадюк, ЗОШ № 15, м. Одеса


Мета: профілактика дезадаптації учнів.

Завдання:

-надання психологічної підтримки учням в період їх адаптації до умов навчання в середній школі.

-допомога в роботі з самоорганізації, самоконтролю;

-зниження рівня шкільної тривожності.

 

ТЕМА. ОДНА ГОЛОВА ДОБРЕ, А ДВІ?...
 
Мета: зниження тривожності, досягнення внутрішньогрупового згуртування.
 
 
ХІД ЗАНЯТТЯ
 
Привітання «Посміхнулися, потягнулися»
 
Мета: налаштування на робочий лад, зняття емоційного напруження.
 
Діти, домовмось, що наступні наші заняття ми будемо починати із вправи «Посміхнулися, потягнулися». Отже, спробуймо: посміхнулися, потягнулися вгору, руки вище, тягнемося вгору, як рослини до сонечка, тягнемося вгору, стаємо на носочки, посміхаємося і тягнемося все вище і вище. Молодці!
 
Обговорення
  • Чи змінився ваш стан після вправи?
  • Що ви відчували, виконуючи вправу?
  • Що дає нам ця вправа?

 

 

  • Правила роботи в групі
Встановлення правил роботи в групі (наприклад: говорити тільки від свого імені, не говорити за інших, не коментувати, не перебивати тощо).
 
  • Притча «Віник і соломинки»
В одного старого було три сини, які ніяк не могли ужитися разом. Батькові ж дуже хотілося, щоб після його смерті сини жили мирно. Він вирішив навчити їх цього, покликав їх до себе і попросив розламати навпіл віник. Спочатку спробував старший син, але, скільки він не старався, нічого не вийшло. Такі ж невдачі спіткали середнього і молодшого. Тоді батько розв’язав віник і попросив кожного сина розламати по кілька соломинок. Це, звичайно ж, їм із легкістю вдалося.
 
Тоді батько сказав:
— Ось також і в житті. Якщо ви будете разом, то вас ніхто не зламає, а окремо вас також легко перемогти, як і зламати кілька соломинок.
 
Обговорення
 
  • Вправа «Бджоли і змії»
Мета: розвиток уміння співпрацювати, уведен-
ня учасників в активну групову взаємодію.
 
Учасники об’єднуються у дві рівні групи. Одні «бджоли», інші — «змії». Кожна група вибирає собі «короля»: «короля бджіл» і «короля змій» відповідно. Обидва «королі» виходять за двері. У цей час ведучий ховає два предмети, один з яких («мед») повинен знайти «король бджіл», а інший («зміїне яйце») — «король змій». «Бджоли» і «змії» допомагають своїм «королям» — «бджоли» дзижчать: «Ж-ж-ж-ж-ж», «змії» шиплять: «Ш-ш-ш-ш-ш». Чим ближче «король» підходить до заповітного предмета, тим голосніше йому повідомляє про це група. Перемагає та група, чий «король» швидше знайшов предмет. Розмовляти під час гри заборонено!
 
Обговорення
  • Як ви почувалися в ролі короля?
  • Що для тебе було найважчим у цій ролі?
  • Групи добре допомагали королям?
  • Як ви взаємодіяли одне з одним?
  • Яка група найбільш ефективно допомагал своєму «королю»? Як саме?
 
  • Вправа «Веселі картинки»
Мета: розвиток групової згуртованості, вміння координувати спільні дії.
 
Обладнання: аркуші ватману, ножиці, клей, журнали, олівці, кольоровий папір, маркери.
 
Клас об’єднується в кілька команд.
 
Завдання: створити колаж за темою, пов’язаною з 5 класом. Пропонують такі теми: «Найдружніший 5-й клас!», «Кодекс законів 5 класу», «Цікаве життя 5 класу» і т. ін.
 
Після виконання завдання групи представляють свої роботи (по черзі).
 
Примітка. Плакати з готовими колажами краще за все на деякий час розмістити у кабінетах, закріплених за 5 класами.
 
  • Вправа «Ті, хто...»
Мета: емоційна розрядка, розвиток групової згуртованості.
 
Роблять крок вперед ті, хто любить солодке; піднімають праву руку ті, у кого є кішка; присідають ті, кому подобається грати у футбол, і тому подібне. Після закінчення вправи пропонується взятися за руки всім, хто є учнем 5-го класу. При цьому ведучий підкреслює, як багато спільного в учасників.
 
Підсумок
 
— Підтримуйте одне одного, допомагайте, намагайтеся побачити в кожному з однокласників щось хороше, і тоді у вас все вийде.
????
Рефлексія
 
 
ЛІТЕРАТУРА
1. Овчарова Р. В. Справочная книга школьного психолога.— М.: Просвещение, 1996.
2. Психологическая профилактика дезадаптации учащихся в начале обучения в средней школе / Под ред. Л. П. Пономаренко.— Одесса, 1998.
3. Рогов Е. И. Настольная книга практического психолога. — М.: Владос, 1999. — Кн. 2.
4. Фопель К. Как научить детей сотрудничать? Психологические игры и упражнения. Том 1 / Пер. с нем. — М.: Генезис, 1998. — 160 с.
5. Хухлаева О. Хочу быть успешным // Школьный психолог. — 2000. — № 2.
 
ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ: http://pritchi.ru/id_2433
Dounload PDF

Відгуки читачів