Передплатна кампанія з січня 2019 закінчино! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Екологічне виховання школярів — актуальна проблема сьогодення

Екологічна стежка як засіб виховання дбайливого ставлення школярів до природи

О. С. Топоркова, вчитель вищої категорії, гімназія 163,

м. Харків

Пізнай природу, пізнай свій народ, пізнай себе.

Г. Сковорода

Українаодна з найбільших країн у Європі за територією, кількістю населення й ресурсним потенціалом. За екологічним станом вона є однією з найбільш неблагополучних країн. Екологічна криза нівечить природу нашої країни.

Таке становище змусило уряд України у 1992 році визнати окремі території держави зонами екологічного лиха. Розвязання цієї проблеми є одним із найголовніших практичних завдань для нашого суспільства. Перед школою і вчителями постало актуальне завданняформувати у дітей відповідальне ставлення до природи.


Екологічне виховання школярівактуальна проблема сьогодення

Екологічна стежка як засіб виховання дбайливого ставлення школярів до природи

О. С. Топоркова, вчитель вищої категорії, гімназія 163,

м. Харків

Пізнай природу, пізнай свій народ, пізнай себе.

Г. Сковорода

Українаодна з найбільших країн у Європі за територією, кількістю населення й ресурсним потенціалом. За екологічним станом вона є однією з найбільш неблагополучних країн. Екологічна криза нівечить природу нашої країни.

Таке становище змусило уряд України у 1992 році визнати окремі території держави зонами екологічного лиха. Розвязання цієї проблеми є одним із найголовніших практичних завдань для нашого суспільства. Перед школою і вчителями постало актуальне завданняформувати у дітей відповідальне ставлення до природи.

На сучасному етапі і педагоги, і батьки усвідомлюють важливість навчання школярів правил поведінки в природі. І чим раніше починається робота з екологічного виховання учнів, тим вищою буде її педагогічна ефективність і результативність. При цьому, в тісному взаємозвязку повинні бути всі форми і види як класної, так і позакласної роботи з екологічного виховання.

Однією з таких форм роботи є екологічна стежка. Вона спрямована на створення оптимальних умов для виховання екологічно грамотних людей та формування у них високої екологічної культури поведінки в природному середовищі. Діти повинні зрозуміти, що жити щасливо і жити в злагоді з природоюодне й те саме.

Навчально-екологічна стежка повинна відповідати двом основним вимогам: бути привабливою для всіх, хто піде нею, і мати достатню інформаційну насиченість. Залежно від віку учнів, стежки повинні змінювати мету і завдання.

Для створення навчально-екологічної стежки ми обрали парк «Зелений гай». При цьому врахували такі особливості: урочище знаходиться недалеко від школи. Воно має достатню кількість природних обєктів. Для зупинок і відпочинку є прекрасні галявини. Цю екскурсію ми проводили під час літньої практики.

Перша зупинка «Земля не належить нам. Це ми належимо Землі»

Початок стежки. Вчитель розповідає про екологічну стежку, про завдання, які стоять перед учнями, розповідає про те, що кожної години на нашій планеті 1700 акрів родючої землі стає пустелею; близько 200 дітей помирають; 55 чоловік отруюються й гинуть від пестицидів та інших хімічних речовин; 100 чоловік вмирають від отруєння водою; 5–6 видів тваринного чи рослинного світу зникають. Кожної хвилини величезна кількість вуглекислого газу виділяється в атмосферу.

Діти! Пройшовши по стежці, ви дізнаєтесь багато цікавого про природу рідного краю. Дізнаєтесь, що природа дарує для життя людини все необхідне, і як людина повинна охороняти все живе. Підіть! Подивіться! Відчуйте!

Через те, що ми починаємо роботу з шестирічними учнями, то завдання й обєкти для спостереження на цій зупинці повинні бути знайомі дітямце дуб звичайний, липа серце-листа тощо. Розповідаючи про обєкти спостереження, вчитель повинен памятати про основи призначення стежкиїї екологічну спрямованість. І тому в своїх бесідах наголошує, що рослинам для нормальної життєдіяльності потрібні певні умови. Це ґрунт, світло, тепло, волога. Птахи, що живуть у лісах, повязані з рослинами, на яких будуть своє житло, з комахами, які є для них кормом. Людина використовує рослини для свого життявони дають їжу, житло, кисень. Так, поступово, діти усвідомлюють, що в навколишньому середовищі існують стійкі взаємозвязки між живою і неживою природою, між природою та людиною.

Друга зупинка «Захисники природи»

Учитель повідомляє, що той, хто рубає дерево лише тому, що йому подобається рубати, скорочує власне життя. Розповідає про правила поведінки в лісі. Обєкти для спостереження: береза повисла, вільха, декілька лікарських рослин, мурашник.

У розповіді вчителя використовується матеріал про значення лікарських рослин, про те, як діти виконують правила поведінки в природі на практиці.

Практична роботаобгородження мурашника.

Третя зупинка «Птахинаші друзі»

Вчитель закликає: «Діти! Восени збирайте плоди і насіння дерев, кущів, трав. Допоможіть пташкам пережити сувору зиму. Весною в парках та садах розміщуйте для птахів штучні гнізда. Влітку охороняйте птахів, не шуміть поблизу їхніх гнізд, не руйнуйте пташиних домівок».

Обєкти для спостереження: кущі шипшини, клен, старе дерево з дуплом.

На цій зупинці проводиться бесіда про птахів, приводяться цифри, які характеризують корисну діяльність птахів.

Четверта зупинка «В лесу родилась ёлочка...»

Учитель розповідає, що, для того, щоб зберегти наші ліси, кожен із нас може посадити хоча б одне хвойне або листяне дерево; записатися в загін зелених патрулів; брати активну участь в охороні природи; не рубати ялинок на новорічне свято.

Обєкти спостереження: хвойні дерева, зокрема, ялинка звичайна. В бесіді використовується інформація про хвойні види дерев.

Пята зупинка «Ми повязані з усім живим у природі»

Учитель читає вірш Б. Заходера «Про всіх на світі».

Це остання зупинка. На ній проводиться підсумкова бесіда за всією екс­курсією і завершується знайомство з іншими обєктами. Ведеться розмова про тваринний та рослинний світ наших лісів. Практична роботарозчищення джерельця. На зупинці є можливість показати деякі звязки, що існують у навколишньому середовищі. Для того, щоб учням шестирічного віку ця стежка стала цікавішою, на зупинках проводимо рухливі ігри екологічного спрямування. Наприклад: «Знайдіть дерево», «Врятуємо ліс від вогню», «Знайдіть свій дім», «Хто спритний».

Екологічна стежка має важливе значення і в подальшому навчанні школярів. Отримані в ході екскурсії знання діти використовують на уроках довкілля, а також у повсякденному житті. Діти, які пройшли хоча б один раз екологічною стежкою, не зламають деревце, не образять пташку чи тварину, вони самі роблять перші кроки у світ, розвиваючи свої творчі здібності, виявляючи свою індивідуальність.

Література

1. Білявський Г. О., Падун М. М., Фурдуц Р. С. Основи загальної екології.— К. : Либідь, 2000.

2. Новиков Ю. В. Природа и человек. 2001.

3. Шаповал Л. Рухливі ігри екологічного спрямування // Початкова школа.— 2003.— 4.— С. 22–23.

Урок природознавства у 3 класі

Тема. Навколишнє середовище (довкілля) — середовище життєдіяльності людини. Екологічне середовище регіону проживання

Мета: дати уявлення про довкілля як життєвий простір людини, тварини, рослини; пояснити, що таке навколишнє середовище, екологічне середовище; навчити розрізняти природні та техногенні елементи навколишнього середовища; ознайомити з елементарними методами захисту здоровя школяра від несприятливих екологічних чинників; довести до свідомості дітей те, що кожен повинен зробити все, щоб зберегти природу рідного краю.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку

Прочитайте привітання щиро та радісно. Говоріть так, щоб ваш голос було приємно слухати.

Я всміхаюсь сонечку:

Здрастуй, золоте!

Я всміхаюсь квітоньці

Хай вона цвіте!

Я всміхаюсь дощику:

Лийся, мов з відра!

Друзям усміхаюся

Зичу їм добра!

(М. Познанська)

Як ви думаєте, чи змінюється ваш голос залежно від настрою?

II. Поетична Хвилинка. Постановка завдань уроку

Прочитайте слова з віршів М. Сингаївського та І. Гнатюка (за варіантами).

Перші крокидо порога,

Перша стежкадо воріт,

Далі стрічкою дорога

Простелилася у світ.

(І. Гнатюк)

Біжать стежки до гаю

На захід і на схід.

Біжать до водограю

І кличуть нас у світ.

(М. Сингаївський)

Як ви розумієте слово світ? (Це земля з усім, що на ній є. Це все, що нас оточує.)

III. Робота над темою уроку

1. Розрізнення понять навколишнє середовище і природне середовище.

Що ж таке довкілля?

Навколишнє середовище (довкілля) — це природа, яка нас оточує, і все, що створене руками людини. Це все, чим ви, діти, повязані у світі. І самі вичастина довкілля.

Навколишнє середовищеце життєвий світ людини та інших істот. Але, на відміну від тварин, людина змінює природу для своїх потреб. Вона будує житло, села і міста, заводи і фабрики, електростанції, залізниці, дороги, вирубає ліси та розорює поля.

А як ви розумієте поняття природне середовище?

Природне середовище містить лише елементи природного походження. Це земля, вода, повітря, вітер, дощ, хмара, сонце, дикі тварини та рослини, а також мікроорганізми.

Чим різняться ці поняття?

У поняття довкілля, крім природних, входять елементи, що створені руками людини, тобото техногенні. Це будинки, міста, села, заводи, фабрики, домашні тварини, культурні рослини.

2. Фізкультхвилинка.

КОЛИСКОВА

Вітеречку мій,

Невтихайку!

Наспівай-навій

Колисанку

У ряснім гіллі,

Калино,

Погойдай співучу

Пташину

Люленьки-люлі,

Люлі...

Похитай квітучу

На тонкім гіллі,

Люленьки-люлі,

Люлі...

Вже вона ліском

Наліталась,

Срібним голоском

Наспівалась

У ряснім гіллі,

Люленьки-люлі.

Люлі...

3. Робота в групах.

Запитання

  Що належить до живої та неживої природи?

  Чи може живе існувати без неживого? Доведіть.

  Назвіть предмети, які створили люди. Як називаються ці елементи навколишнього середовища?

  Обведіть зеленим кольором природні елементи довкілля, а червонимтехногенні. (На картках зображені дерево, земля, холодильник, місяць, будинок, риба, колосся, заєць, літак, людина, кущ, телевізор, трактор, корова.)

  Назвіть природні та техногенні елементи на шкільному подвірї.

  Як техногенні елементи змінили місцеву природну систему?

4. Висновок.

У довкіллі є жива і нежива природа та предмети, що створені людиною. Людина не може жити без довкілля. Природні елементи та системи формувалися на Землі упродовж багатьох тисячоліть. У процесі розвитку елементи систем пристосовувалися один до одного, і системи набували рівноваги. Створюючи техногенні елементи, людина порушує цю рівновагу, що нерідко призводить до руйнування природних систем.

5. Коротка довідка.

Президентом України був підписаний указ «Про День довкілля». Цим глава держави підтримав ініціативу Міністерства охорони навколишнього середовища та ядерної безпеки України і громадських екологічних організацій, що була започаткована Всеукраїнською акцією «Дерева життя» та іншими природоохоронними заходами.

День довкілля відбувається щороку у третю суботу квітня. Він покликаний сприяти залученню громадськості нашої держави до заходів, спрямованих на поліпшення навколишнього середовища, озеленення, очищення водних джерел, збереження заповідників.

IV. Екологічне середовище регіону проживання

1. Поняття про екологічне середовище людини.

Коли говорять про екологічне середовище людини, то мають на увазі лише ті елементи довкілля, які впливають на людину, або ж людина впливає на них. Є така наукаекологія, яка вивчає, як навколишнє середовище впливає на здоровя людини. Екологія вчить, як захищатися від забрудненого довкілля.

Розгляньте малюнки екологічного середовища людини і зайця. Які елементи цього середовища спільні, а яківідмінні?

2. Фізкультхвилинка.

  Станьмо, діти, чітко в ряд.

    Вирушаємо у сад.

    Руки вгору піднімаєм,

    Наче яблука зриваєм.

    Назбираємо багато,

    Щоб узимку ласувати.

  Ширше, діти, треба стати,

    Будем дрова ми рубати.

    Разпідняли руки вгору,

    Двазмахнули всі додолу.

    І рубаємо завзято,

    Хай тепло приходить в хату.

  Руки на пояс ставимо усі,

    Будем стрибати, мов горобці.

    Скік вперед і скік назад (6 р.)

    Крильця вниз всі опустили

    І на місці походили.

3. Територія Україниекологічне середовище нашого народу.

Взагалі, екологіяпарадоксальна річ. Якоюсь мірою їй на користь економічна криза: менше працюють промислові підприємствакількість отруйних викидів в атмосферу зменшується. Менше хімії на поляхчистіші ґрунтові та поверхневі води. А з іншого боку, ми виявляємося неспроможними належно утримувати каналізаційні системи, збільшуються смітники. Через технічну зношеність машин, механізмів, трубопроводів зростає загроза техногенних аварій. Даються взнаки наслідки варварського використання природних ресурсів. Ще свіжа й довго загоюватиметься чорнобильська рана.

Україна здавна славиться своїми родючими землями і сприятливим кліматом.

Але саме зараз природні умови в Україні не можна назвати сприятливими. Кліматичні чинники у північних областях, сонячна радіація та інфекційні хвороби на півдні, навіть специфічні корисні копалини в деяких регіонах (уран, ртуть) також віку нам не додають. У результаті тривалого комплексного дослідження, яке провели київські вчені Віктор Шевченко та Геннадій Нечипоренко, виявилося, що всі ми живемо в екологічних зонах. Таких зонза умовами життя людейв Україні науковці визначили чотири: сприятлива для проживання, помірно сприятлива, малосприятилива і небезпечна.

4. Робота з екологічною картою України.

  Знаходження на карті чотирьох зон проживання людей.

  Позначення спеціальним значком місця проживання та визначення ступеня забрудненості території проживання.

Ми з вами, діти, живемо у помірно сприятливій зоні, яка охоплює 60 % території України. Для неї характерними є відносна екологічна чистота, зокрема поблизу великих населених пунктів та вздовж великих шляхів. У північній частині зони ще відчутний вплив чорнобильської катастрофи.

Які дані про стан забрудненості повітря нашого міста ви можете назвати?

5. Елементарні методи захисту здоровя школярів від несприятливих екологічних чинників.

  Не можна гратися поблизу заводів, фабрик, звалищ, складів отрутохімікатів, телевеж, високовольтних ліній електропередач.

  Не слід купатися у забруднених водоймах.

  Необхідно пити тільки очищену воду і вживати якісні продукти харчування.

  Не потрібно брати в руки невідомі предмети й речовини.

  У забруднених місцях не можна збирати гриби та ягоди, довго перебувати на сонці, їсти немиті овочі та фрукти, пити неочищену воду.

  Бажано хоча б один місяць на рік кожній людині перебувати в екологічно чистій зоні.

  Необхідно зробити все, щоб зберегти природу рідного краю.

V. Повторення та закріплення вивченого

1. Тестування.

Обведіть кружечком, що вивчає екологія.

1)       Рослинний світ;

2)       здоровя людей, їх лікування;

3)       тваринний світ;

4)       навколишнє середовище;

5)       вплив навколишнього середовища на здоровя людей і методи захисту здоровя від несприятливих екологічних чинників.

2. Гра «Добре чи погано

  Недалеко від нашого будинку є парк, і ми граємося в ньому.

  Багато людей живе на берегах великих річок. А у нас протікає маленька річечка. Вода в ній чиста і прозора. В ній ми купаємося.

  Недалеко від нашого будинку є новобудова. Вона не огороджена, й ми граємося там.

  Ми граємося у дворі. Тут чисто і затишно, бо ми стежимо за чистотою свого подвіря.

  Наше місто побудоване на березі річки. Підприємства скидають у її води промислові відходи та різні нечистоти. Але ми цього не боїмося й завтра збираємося купатися в річці.

  У нашій воді дуже багато хлорки. Наша сімя вживає тільки відстояну воду.

  Заводи й фабрики нашого міста серед відходів вивозять у звалища й деякі цінні речі. У вихідний день ми з хлопцями збираємося йти на звалище.

3. Відгадування загадок.

Які з відгадок є природними, а які техногенними елементами навколишнього середовища?

  Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. (Річка)

  Ішла пані вночі, погубила ключі;

    Місяць бачивне сказав;

    Сонце всталопозбирало. (Роса)

  Стоїть дід над водою

    Та шелестить бородою. (Очерет)

  І печуть мене, і варять,

    І їдять мене, і хвалять, —

    Бо я добра! (Картопля)

  Голоднамукає, ситажує,

    Всім дітям молоко дає. (Корова)

  Як не бий, він не заплаче,

    Тільки сам завзято скаче. (Мяч)

VI. Підсумок уроку

1. Коротка довідка вчителя.

Екологія в Україні визнана найгіршою серед європейських держав.

2. Обговорення правила.

«Кожен повинен зробити все, щоб зберегти природу рідного краю».

Памятай,

Не забувай

Батьківську

Стежину.

Прикрашай,

Шануй свій край,

Дім свій

Батьківщину.

                   (В. Гринько)

Якщо ви, діти, будете виконувати це правило, вдячна природа подарує вам здоровя і сили, вонаваш вірний друг, неоціненне багатство. Берегти природуозначає берегти Батьківщину. Залежно від того, як ставишся до природи, вона може бути доброю матірю або злою мачухою. У прислівях і приказках наш народ намагався довести це. Прочитайте прислівя:

Не кожному природа є матірю, іншому й мачухою.

Від природи бери те, що вона дає, та й за те дякуй.

Горнися до природине матимеш пригоди.

А які прислівя ви знаєте?

3. Висновок учителя.

Отже, суспільство не розвяже екологічних проблем, якщо не перегляне свого способу життя. Потрібно негайно виховувати екологічну відповідальність щодо самих себе, щодо навколишнього середовища. Правильне виховання відповідальності передбачає докорінну зміну в способі мислення та поведінці.

VII. Домашнє завдання

Розкажіть своїм батькам, як потрібно берегти свій рідний край, як захиститися від несприятливих екологічних чинників. Порадьтеся з ними, як це краще робити.

 

Відгуки читачів