Урок-гра «Що? Де? Коли?». Урок математики в 1-му класі

Л. М. Гавриленко, учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист, гімназія № 13, м. Харків


Тема. Складання та обчислення виразів на додавання і віднімання. Розв’язування задач. Вимірювання довжини відрізків
 
Мета: формувати в учнів уміння лічити в межах 20, розв’язувати задачі вивчених видів, уміння будувати відрізки; розвивати логічне мислення, обчислювальні вміння, самостійність; створити ситуацію пошуку істини, співпереживання; виховувати цікавість та інтерес до математики, бережливе ставлення до природи.
 
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
 
Форма проведення: урок-гра «Що? Де? Коли?».
 
 
Хід уроку
 
I. Орга нізаційний момент
 
У ч и т е л ь
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Всі сідайте, діти, тихо,
Домовляймось не шуміти,
Руку гарно підіймати,
На уроці — не дрімати,
А знання мерщій хапати.
Тож гаразд, часу не гаєм,
І урок розпочинаєм!
 
 
II. Підготовчий етап
 
— Сьогодні у нас незвичайний урок. Нас запросили до себе жителі «Лісової школи», щоб ми з ними позмагалися. Чи готові ви позмагатися з лісовими друзями? (Так)
 
— Ми сьогодні потрапимо на лісову телепередачу «Що? Де? Коли?». З командою знавців учнів 1-го класу змагатимуться учні з «Лісової школи». А я буду ведучою гри.
 
Успіх гри залежить від вас, діти! Будьте сміливими, кмітливими, уважними.
 
У подорож ми вирушимо потягом. Для цього вам потрібно із геометричних фігур скласти наш потяг. (У кожного на парті — геометричні фігури. Діти повторюють їх назви і самостійно складають потяг.)
 
— Але щоб потрапити у потяг, кожному пасажирові потрібно придбати квитки. Це чарівні квитки (учитель показує). Погляньте на них уважно. Що на них зображено? (Обличчя)
 
— А чого бракує? (Ротика)
 
— Ротик, намалюєте наприкінці уроку. Якщо вам урок сподобається, намалюєте усмішку, а якщо ні — то сумний вираз обличчя.
 
 
III. Повідомлення теми і мети уроку
 
— Отже, квитки у вас є, потяг є, ми можемо сміливо вирушати в дорогу.
 
З першої колії вирушає потяг «Харків — “Лісова школа”». Прошу пасажирів зайняти свої місця. (Звучить пісня «Голубой вагон».)
 
— Ми прибули на зупинку «Лісова школа». На нас чекають лісові мешканці. Вони також навчаються в першому класі. Звірі вже вміють лічити до 20, складати та обчислювати вирази на додавання і віднімання, розв’язувати задачі та вимірювати довжину відрізків. Вони пропонують зіграти в гру «Що? Де? Коли?».
 
 
IV. Узагальнення й систематизація знань 
 
Учитель крутить барабан.
 
— Стрілка вказує на сектор 1. З вами грає Зайчик. Необхідно провести «Розумову розминку», щоб перевірити вміння порівнювати числа, зменшувати та збільшувати на кілька одиниць.
 
Робота з числовими віялами
  • Скільки десятків у числах 15? 20?
  • Покажіть число, яке на 1 менше від числа 17.
  • Покажіть число, наступне для числа 18.
  • Збільште на 1 число 12.
 
— Молодці! З цим завданням ви впоралися. Рахунок 1:0 на користь знавців учнів 1-го класу. (На табло висвітлюються результати.)
 
— Граємо далі. (Учитель крутить барабан.) Сектор 2. З вами грає Їжачок. 
 
Він приніс на урок цікаві вирази. Розгляньте приклади 3 в підручнику на с. 87. (Діти розглядають.)
 
— Якщо вираз має декілька дій, як потрібно його розв’язувати? (Ми знаємо правило: якщо у виразі декілька дій додавання і віднімання, то дії потрібно виконувати по черзі.)
 
1 + 7 – 4 = 4 7 + 3 – 5 = 5
8 – 3 – 2 = 3 2 + 2 + 2 = 6
 
— Бачу, що ви добре знаєте, як розв’язувати такі вирази, тому зараз попрацюємо самостійно в зошитах.
 
Зошит свій я відкриваю
Та під нахилом кладу,
Ручку я ось так тримаю,
Уважним і активним буду,
Про каліграфію не забуду.
 
Діти працюють у зошитах.
 
— Перевіримо відповіді сигнальними картками «“Так” чи “Ні”». (Перевірка.)
 
— Молодці! З цим завданням ви впоралися! Рахунок 2:0 на вашу користь.
 
Учитель крутить барабан.
 
— Сектор 3 «Музична пауза». З вами грають каченята. Вони ще маленькі, не ходять до школи, тому хочуть з вами потанцювати.
 
  • Фізкультхвилинка «Танок каченят»
— Граємо далі. Сектор 4 «Королівство задач». З вами грає Білочка.
 
Вона пропонує вам задачу, розв’язок якої ви запишете в зошити.
 
Романові 7 років, Наталка на 2 роки старша від нього. Скільки років виповниться Наталці?
 
— Скільки років Романові? (7)
 
— Що відомо про Наталку? (На 2 роки старша.)
 
— Скільки років Наталці? (9)
 
— Молодці! З цим завданням ви впоралися. Рахунок 3 : 0 на вашу користь.
 
— Граємо далі. Сектор 5 «Геометричний матеріал». З вами грає Сорока-Білобока. Скрекотуха принесла кожному з вас смужки завдовжки 10 см. Відріжте спочатку 4 см, а потім — 3 см.
 
— Скільки всього сантиметрів відрізали? (4 + 3 = 7 см)
 
— На скільки коротшою стала смужка? (На 7 см)
 
— Виміряйте довжину смужки. (3 см)
 
— Накресліть подібний відрізок у зошиті. (Діти креслять.)
 
— Добре, виконали завдання. Рахунок 4:0. Учитель крутить барабан.
 
— Сектор 5 «Цікава математика». З вами грає Лисичка. Оскільки вона хитра, то і завдання в неї не прості.
 
 
??Задача 1. З однієї берези зірвали 4 яблука, а з іншої — 1. Скільки всього яблук зірвали?(Нуль, на березі яблука не ростуть.)
 
??Задача 2. Чотири індики пішли на музики, танцювали, гупали. Скільки лапок тупало? (8 лапок)
 
??Задача 3. Скільки сонечок на небі? (Одне)
 
— Скільки вух у зайця? (Два вушка)
— Скільки лапок у ведмедя? (Чотири лапи.)
— Скільки учнів у класі? (Діти відповідають хором.)
— Молодці, діти! Ви із цим завданням впоралися. Тому ви перемогли знавців «Лісової школи» із рахунком 5:0.
 
 
V. Підсумок уроку. Рефлексія
 
У ч и т е л ь. Я вітаю вас з перемогою! З якими лісовими друзями ви сьогодні змагалися? (Відповіді учнів.)
 
— Які завдання виконували? (Відповіді учнів.)
 
— Молодці, діти! Наближається до завершення наша гра. Нам потрібно повертатися додому. Прошу зайняти свої місця. Ми вирушаємо назад додому. (Звучить пісня «Голубой вагон».)
 
— Ось ми і вдома, повернемося до наших квитків і кожен з вас намалює на квитку ротик. Якщо вам урок сподобався, намалюйте усмішку, а якщо ні — то сумний вираз обличчя. (Діти показують квитки вчителеві, одне одному.)
 
 
У ч и т е л ь
Хай вам, любі діти, сонечко сміється
І наука хай дається.
Не привчайтеся в роботі
Відкладати все на потім.
Хай щастить вам, діти, всюди!
Хай ростуть з вас гарні люди!
 
— Молодці, діти! Ви на уроці були активними, старанними, уважними. Я вам усім ставлю оцінку МОЛОДЕЦЬ.
 
Попереду у вас ще багато подорожей, пригод. Удома розкажіть своїм батькам, де ви побували, що ви бачили цікавого, що вам найбільше сподобалося.
 
На цьому наш урок-гра завершено. До побачення!
   
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 8500
 
Догори