Підготовка до написання твору-роздуму: «Ти знаєш, що ти — Людина?». Урок розвитку зв’язного мовлення

Г. І. Капко, учитель-методист української мови та літератури вищої категорії Озерянської ЗОШ І–ІІІ ст., Варвинський р-н, Чернігівська обл.


Мета:

- підготувати десятикласників до написання твору-роздуму;

- продовжити роботу над формуванням умінь і навичок вільного володіння українською мовою в усіх видах мовленнєвої діяльності;

- формувати всебічно розвинену, духовно багату, грамотну особистість, залучати до вдумливого прочитання поезій.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ
 
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
 
 
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
 
Учитель. Уважно вчитайтеся в рядки теми й мети сьогоднішнього уроку. Усі ми знаємо, що істина народжується в спілкуванні, тому пропоную спільно обговорити цю тему. А результатом нашої роботи стане твір-роздум, який напишете вдома.
 
 
ІІІ. РОБОТА З ПІДГОТОВКИ ДО НАПИСАННЯ ТВОРУ
 
Мовна розминка
 
Учитель. Розпочнімо із мовної розминки. Спершу працюємо усно.
 
1) дібрати українські відповідники до іншомовних слів.
  • Аеропорт — (летовище).
  • Девіз — (гасло).
  • Фотографія — (світлина).
  • Журнал — (часопис).
  • Аплодисменти — (оплески).
  • Реставрувати — (відновлювати).
 
2) Відредагувати речення.
а) На протязі усього уроку будемо говорити про справжню Людину. (Упродовж усього уроку говоритимемо про справжню Людину).
б) Сама найлюдяніша — моя мама. (Найлюдяніша — моя мама).
в) Ми із задоволенням прийматимемо участь у обговоренні теми. (Ми із задоволенням братимемо участь в обговоренні теми).
г) На слідуючому уроці писатимемо твір-роздум. (На наступному уроці ми писатимемо твір-роздум).
 
3) Назвіть орфограми, що є в словах третього речення.
 
4) Розкрийте дужки й правильно запишіть слова. Будь(хто), по(по-людськи), віч(на)(віч), (В в)севишній (Б б)ог, твір (Ю ю)рія (З з)банацького (М м)іж добрими людьми, (Д д)ень (М м)атері, вряди(годи), на(щастя), люд(ськ, ск)ий, пів(людини), людино(людство). 
 
5) Назвіть спільнокореневі слова із записаних, визначте значущі частини в слові по-людськи (за будовою розібрати).
 
6) Поясніть значення висловів непересічна людина (звичайна, рядова людина), бувала людина (людина з досвідом).
 
 
2. «Мозкова атака»
 
Учитель. Працюємо далі в режимі «Мозкова атака».
 
— Що, на вашу думку, означає слово людина (біологічна істота, наділена розумом; Боже створіння; господар на Землі; нерозгадана таємниця; носій вищого розуму; причина екологічних катаклізмів). А що записано в тлумачному словнику? Прочитаймо.
 
 
3. Словникова робота
 
Людина — 1. Одиничне до люди; будь-яка особа; кожний; людська постать; уживається у значенні одиниця ліку людей. 2. Особа як утілення високих інтелектуальних та моральних властивостей.
 
— Яке із визначень більше підходить до цього слова, якщо його писати з великої літери?
 
 
4. Робота в парах
 
1) Створити «Асоціативний кущ», дібравши означення до слова людина (добра, щира, свята, оспівана поетами, справжня, чесна порядна, щаслива, відкрита, зла, жорстока, підступна, самозакохана, безжалісна, покірна)
 
2) Створити сенкан до слова людина.
 
3) Використовуючи метод «Прес», обґрунтувати свої думки на тему:
 
Що робить людину Людиною;
  • Я вважаю...
  • Я впевнена...
  • На мою думку...
 
5. Психологічне розвантаження
 
— Сядьте зручно, заплющте очі, уявляйте все те, про що я говоритиму.
 
Коли де-небудь квітку бачу,
«Зірви!» — кричить мені, аж плаче.
Повз деревце іду зелене,
«Зламай!» — схиляється до мене.
В гніздечку пташку стріну в гаї,
«Зжени!» — мерщій мене благає.
«Забий !» — цвіркун сюркоче в просі…
«Обідь!» — товариш десь голосить…
Та я ж — Людина все-таки.
Повинно бути навпаки.
Коли де бачу квітки очі,
«Люби!» — вона мені шепоче.
Повз деревце іду зелене,
«Привіт!» — схиляється до мене.
В гніздечку пташку стріну в гаї
Питає пташка: «Як ся маєш?»
«Спочинь!» — з болота жаба просить,
«Всміхнись!» — цвіркун сюркоче в просі…
Який же світ кругом чудовий!
Людина я — в добрі й любові…
 
— Отже, з одного боку людиною бути легко, а з іншого — важко.
 
6. Створення міні-висловлювань
 
— У вас на партах аркуші, на яких треба створити міні-висловлювання на одну з тем «Людиною бути легко, адже…» або «Людиною бути важко, адже…». А тепер приколіть їх до шальок терезів і визначте, яких думок більше. Як бачимо, більше висловлювань про те, що Людиною бути важко. 
 
Звучить пісня «Ти знаєш, що ти — людина?».
 
 
7. Метод «Сувій»
 
Обґрунтуйте твердження.
 
1-й ряд. «Інженером можна стати за п’ять років, вчитися на людину треба все життя».
 
2-й ряд. «Людина повинна працювати не тільки для того, щоб добувати собі хліб і одежу, побудувати житло, а й для того…»
 
3-й ряд. «Якщо людину з дитинства виховують на красі, на гарних книгах, то навряд чи вона стане людиною розбещеною, безсердечною».
 
4-й ряд. «В ідеї людина людині — друг, товариш і брат — закладено глибокий зміст».
 
Учитель. На сьогодні деякі з учнів заучували напам’ять поезії про справжню людину. Послухаймо їх.
 
8. Виразне читання поезій
 
Якщо спокійний ти перед юрбою,
Де зведено на тебе поговір,
Зневірений залишився собою
І зрозумів тягар чужих зневір.
Якщо навчився ти терпляче ждати,
Поміж брехні самому чесним буть,
Не прибирався у святкові шати
І люттю не відплачував за лють.
Якщо ти мріям не віддавсь на ласку,
Якщо ти владар пристрастям своїм,
Якщо приймаєш успіх за поразку
І знаєш, що ціна та сама їм.
Якщо слова твої, немов приманку,
Негідник перед дурнем вихваля
І знищено твій труд весь до останку,
А ти зумієш все почать з нуля.
Як все твоїми зроблене руками
Зробити зможеш ставкою у грі,
Програть і знову працювати роками,
Не згадуючи програші старі.
Якщо ти змусиш Серце, Нерви, Жили
Служить тобі, як їх уже нема,
І вистоїш, коли бракує сили,
І залишилась воля лиш сама.
Як ти шляхетний між простого люду,
Як ти простий і серед королів,
Якщо на тебе не зведуть облуди
Ні ворог твій, друг твій поготів,
Якщо, забувши біль, поразки, втому,
Свій шанс єдиний можеш віднайти, —
Твій, сину, світ і все, що є у ньому
Та більш того — тоді Людина ти.
Р. Кіплінг
 
 
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
 
  • Яку отриману на уроці інформацію ви використаєте для написання твору-роздуму?
  • Що нового дізналися з уроку?
 
 
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 
Написати твір-роздум на тему «Ти знаєш, що ти — Людина?»
Dounload PDF

Відгуки читачів