Без математики не мислиме життя. Інтерактивна вистава для учнів 5 класу

Л. В. Поставець, с. Зоря, Томаківський р-н, Дніпропетровська обл.


Недостатньо лише отримувати знання, треба знати їм застосування.
Йоганн Гете
 

Мета: закріпити здобуті на уроках математики знання та вміння учнів із тем «Геометричні фігури та величини», «Звичайні дроби»; спонукати до вивчення математики як прикладної дисципліни, що формує життєві математичні компетентності; учити учнів застосовувати математичні знання на практиці; розвивати креативне мислення, логіку, увагу, уяву; формувати пізнавальний інтерес до математики; виховувати лідерські якості; почуття колективізму, відповідальності за доручену справу.

Підготовка до заходу

Учитель призначає учнів старших класів на ролі навчальних предметів: Мистецтва, Літератури, Фізкультури, Фізики, Математики, роздає їм тексти, проводить репетицію вистави.

 

Хід заходу
 
Дія перша. Чи потрібна нам математика?
 
Учитель. Із давніх-давен ведуться суперечки з приводу того, чи потрібна математика в житті людини.
 
Мистецтво. Ви чули таке: у неї є своя краса, як у поезії та музиці?!
 
Література. Знайшли з ким мене порівнювати!
 
Фізкультура. А ще говорять, що вона — це гімнастика для розуму. Та звідки їй відомо про гімнастику?
 
Фізика. Цариця наук! Як би не так!
 
Мистецтво. Та ми проживемо і без цієї цариці. Не потрібна вона нам!
 
Література. Давайте збудуємо власний будиночок і будемо жити окремо від неї.
 
Фізика. Чудова ідея! Я знаю всі закони фізики.
 
Мистецтво. Я розфарбую, прикрашу і оздоблю наш будиночок.
 
Фізкультура. А я маю фізичну силу для будівництва.
 
Учитель. Так і домовились.
 
Література. Із чого ж починати? Потрібні відра, щітки, шпалери…
 
Мистецтво. Із фундаменту.
 
Фізика. Ні. Спочатку треба накреслити план забудови, зробити огорожу.
 
Фізкультура. Як же будемо креслити, вимірювати без креслярських інструментів? Вони ж усі в неї, у Математики.
 
Література. Та й користуватися ними ми не можемо.
 
Мистецтво. Житло — не проблема! Я знаю, де можна купити будинок. Там тільки треба підлогу зробити і все.
 
Фізкультура. А як же підрахувати, скільки квадратних метрів покриття треба для підлоги?
 
Мистецтво. Не знаю... Гаразд, купимо вже готовий будинок.
 
Фізика. Так це ж, мабуть, дорого?!
 
Література. А грошей нам вистачить?
 
Мистецтво. Не знаю.
 
Фізкультура. А хто ж їх порахує?
 
Фізика. Говорили: самі-самі! І що самі?
 
Виходить Математика.
 
Математика. Можливо, я зможу вам допомогти?
 
Література. Мабуть… (невпевнено).
 
Математика. Діти, допоможемо виконати обчислення для побудови будинку?
 
Діти. Так!
 
Дія друга. Будуємо будинок
 
Математика. Щоб працювати дружньо, згуртовано, нам потрібно об’єднатися в дві команди.
 
Учитель. Царице наук, дозвольте мені обрати капітанів цих команд.
 
Учитель обирає капітанів команд, капітани формують команди, придумують назви команд.
 
Учитель. Математико, ми просимо вас пильно стежити за правильністю математичних розрахунків.
 
Математика. Будьте уважні під час розрахунків! Щоб налаштуватися на роботу, проведемо розминку.
 
Учитель. У математиці, як і у фізкультурі, теж є розминка, але для розуму. Вона потрібна для того, щоб ви ставали кмітливішими, уміли знаходити раціональні розв’язання завдань. За кожну правильну відповідь зарахуйте собі 1 бал (наклейте одну наліпку). Оберіть від кожної команди учня, який буде відповідати за підрахунок балів. Я вам даю наліпки, які цей учень клеїтиме на дошку. Відповідати на запитання ви будете по черзі. Починає розминку та команда, яка першою розгадає ребус.
 
Запитання для розминки
1. Що показує знаменник дробу?
2. Що показує чисельник дробу?
3. Як називають одну соту частину метра?
4. Як називають одну шістдесяту частину години?
5. Чи може правильний дріб бути більшим за одиницю?
6. Чи може неправильний дріб дорівнювати одиниці?
7. Як додати дроби з однаковими знаменниками?
8. Чи може результат ділення двох натуральних чисел бути дробовим числом?
 
Математика. Відчуваєте, що після розминки ви стали розумнішими? Тепер розв’яжемо задачі, які постають під час будівництва будинку.
 
Учні пишуть розв’язання на аркушах і прикріплюють їх до дошки. Правильність розв’язання оцінює вчитель. Максимальна оцінка — 3 бали.
 
  • Задача 1
Скільки потрібно метрів паркану, щоб обгородити земельну ділянку довжиною 24 м, ширина якої становить 5/6 довжини, а ворота займуть 2 м?
  • Задача 2
Скільки квадратних метрів паркету потрібно, щоб застелити підлогу в двох кімнатах квадратної форми, якщо довжина кожної з них дорівнює 3 м?
  • Задача 3
Щоб будинок був теплим, обшиємо його стіни пінопластом, а потім пофарбуємо. Скільки фарби потрібно для фарбування стін будинку, довжина якого дорівнює 10 м, ширина — 8 м, висота — 3 м, а вікна і двері мають площу 18 м2, якщо на 1 м2 витрачається 200 г фарби?
Математика. Ви знаєте: для того щоб побудувати будинок, потрібні різноманітні інструменти. Але і під час розв’язання математичних задач також використовують інструменти. Які саме? Для того щоб дати відповідь, проведемо конкурс «Пантоміма».
  • Конкурс «Пантоміма»
Учитель. Від кожної команди запрошуємо по одному учаснику, якому потрібно без слів, лише рухами та мімікою, зобразити предмет так, щоб учасники команди сказали його назву. (Циркуль, транспортир, калькулятор, олівець.)
 
За кожну правильну відповідь зарахуйте собі 1 бал.
 
  • Історична довідка
Олівець
Приблизно 500 років тому в шахтах міста Камберленд в Англії був виявлений графіт. Вважають, що тоді ж почали виготовляти і графітні олівці. У німецькому місті Нюрнберг знаменита родина Фабер із 1760 року почала виготовлення олівців, використовуючи графітовий порошок, але не зовсім успішно. Нарешті 1795 року майстер Конт винайшов олівці, виготовлені із суміші графіту і деяких сортів глини й обпалені в печі. Цю технологію використовують і сьогодні.
 
Транспортир
Хто і коли винайшов транспортир, достеменно невідомо. Під час проведення археологічних робіт 1906 року в Єгипті був знайдений інструмент, який, за припущенням, є першим в історії транспортиром. Такого висновку дійшла Амелія Спаравінья, італійський фізик. Вік інструменту становить близько 3400 років.
 
Циркуль
Сьогодні не можливо сказати, хто саме винайшов цей інструмент, — історія не зберегла ім’я винахідника. Історія циркуля налічує вже декілька тисяч років. Збережені накреслені кола свідчать про те, що інструментом користувались ще вавилоняни та ассирійці (II–I ст. до н. е.). На території Франції, у гальському кургані, був знайдений залізний циркуль (I ст. н. е.). Під час розкопок у Помпеях було знайдено багато римських бронзових циркулів.
 
Калькулятор
1643 року французький математик Блез Паскаль розробив пристрій для додавання (шестицифрових чисел), щоб полегшити працю свого батька — податкового інспектора. 1673 року німецький учений Готфрід Лейбніц винайшов арифмометр. І тільки 1961 року в Англії було розпочато випуск першого масового калькулятора. Калькулятор замінив ручні (механічні) обчислювальні пристрої, такі, як абак, рахівниця, логарифмічна лінійка, механічні або електромеханічні арифмометри.
 
Математика. Ви відпочили, і ми продовжуємо будувати будинок.
 
  • Задача 4
На зведення даху будинку не вистачило грошей, тому потрібно взяти кредит. Скільки грошей потрібно сплачувати щомісяця для погашення кредиту, якщо відомо, що треба повертати 3/150 від 45000 грн.
 
Математика. Ось і вийшов у нас гарний будинок. І це все завдяки правильним математичним розрахункам.
 
Прикріплює на дошку рисунок будинку.
 
Фізкультура. Пані Математико, дозвольте провести гру, адже діти вже втомилися.
 
Математика. Добре, але гра має бути математичною.
 
Фізкультура. Звичайно. Ось вам правила гри.
 
Передає вчителеві конверт.
 
Учитель. Я називаю число. Якщо воно мішане, ви стрибаєте, якщо правильний дріб, підіймаєте руки вгору і аплодуєте, якщо неправильний дріб, тупаєте ногами.
 
Мистецтво. Будинок у нас гарний, але я пропоную його прикрасити. Ось вам завдання від мене.
 
Передає вчителеві конверт.
 
  • Конкурс «Квітник»
Учитель. Прикрасимо наш будинок квітами. Для цього треба спочатку знайти значення виразів, потім відповідно розфарбувати квітку. Будьте уважні: кожній правильній відповіді відповідає свій колір.
 
За правильно розфарбовану квітку зарахуйте собі 2 бали.
 
Знайдіть значення виразів і розфарбуйте квітку:
 
Команди прикріплюють квіти біля будинку.
 
Учитель. Погляньте, який чудовий будинок ми побудували, вдало над дизайном попрацювали, подвір’я прикрасили. Усе раціонально продумали, свої математичні знання на практиці застосували. Вам подобається будинок? Нарешті можна і відпочити.
 
Література. Я хочу організувати ваше дозвілля. Я так захопилася математикою, що у мене в голові всі казкові герої перетворилися на математичних. Допоможіть з’ясувати, які ж це казки?
 
  • Конкурс «Знайомий сюжет»
Учитель. Послухайте фрагменти математичних казок і вгадайте, сюжети яких відомих казок вони повторюють. Укажіть назву казки і за правильну відповідь зарахуйте собі 1 бал.
 
  • Перша казка
Холодного зимового дня гуляло Натуральне число площиною та й побачило нічийну пряму.
 
— Хто-хто на прямій живе? — запитало Натуральне число.
Не почувши відповіді, поселилося Натуральне число на прямій і стало на ній жити.
Пробігало площиною Дробове число. Побачило пряму, підбігло до неї й запитує:
— Хто-хто на цій прямій живе?
— Це я, Натуральне число. А ти хто?
— А я — Дробове число. Пусти мене до себе.
— Заходь!
 
Стали вони жити разом. Не просто жити, а працювати. Натуральне число прибутки рахує, Дробове число ділить усе на частини, вимірює.
 
Через деякий час пробігало площиною Ціле число. Побачило пряму, підбігло до неї й запитує:
 
— Хто-хто на прямій живе?
— Я, Натуральне число.
— Я, Дробове число. А ти хто?
— Я — Ціле число, пустіть до себе.
І стали вони жити разом.
 
(Казка має продовження, тому нам, крім цілих, потрібно ще вивчити раціональні, ірраціональні числа.)
 
Відповідь. Українська народна казка «Рукавичка».
 
  • Друга казка
Жили-були три брати. Були вони однакові за зростом, але різні за формою. І звали їх Трикутник, Прямокутник, Квадрат. Ціле літо вони веселилися, гралися-розважалися. Аж ось осінь прийшла. Квадрат мовив:
 
— Браття, осінь іде, потрібно і про житло подумати.
— Ще встигнемо! — відповів Трикутник і побіг із Прямокутником пустувати…
 
А Квадрат часу не гаяв: наносив каміння, глини, піску і збудував міцний будинок.
 
Аж ось пішли дощі, калюжі покрилися пошерхлим льодом, стало нестерпно холодно.
 
Трикутник вирішив побудувати курінь із соломи. (Адже форма куреня трикутна). А Прямокутник змайстрував хлів прямокутної форми і покрив його дахом із листя та гілок… Перший порив вітру зруйнував курінь Трикутника, а шквальна злива вщент розкидала у різні боки хлів Прямокутника. Лише правильні математичні підрахунки, працелюбство і передбачливість Квадрата врятували трьох друзів.
 
Відповідь. Казка «Троє поросят».
 
  • Дія третя. Підбив Підбив аємо підсу ідсуідсумки
Мистецтво
Без математики життя не має,
Вона завжди усім допомагає.
 
Фізика
Математика — це успіху запорука,
Вона — наймогутніша наука.
 
Фізкультура
Щоб математика приносила плоди,
Вивчай її, вперед іди!
 
Література
Сьогодні ми зробили відкриття:
Без математики не мислиме життя!
 
Математика. Дякую вам, друзі, за теплі слова. Я завжди готова прийти на допомогу всім працелюбним, наполегливим, небайдужим.
 
Учитель. Сьогодні ви змогли використати свої математичні знання, свій, хоч і небагатий, життєвий досвід, щоб побудувати будинок (дарма, що він віртуальний).
 
Я вітаю переможців гри. Незалежно від того, яка команда здобула перемогу, я вважаю, і сподіваюся, що ви зі мною погодитеся, що сьогодні перемогла Математика.
Dounload PDF

Відгуки читачів