Передплатна кампанія з січня 2019 закінчино! Що робити далі?

Подробиці...

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Урок-мандрівка з української мови

Тема. «а вже весна, а вже красна...»

Л. В. Черепеня, вчитель вищої категорії, Петрівська ЗОШ № 1,

Станично-Луганський р-н, Луганська обл.

Матеріал уроку: «Весняний вітер» (за В. Сухомлинським).

Мета: вдосконалювати навички правильного, виразного читання; збагачувати словниковий запас; закріпити знания дітей про характерні ознаки весни; розвивати усне мовлення, пам’ять, фантазію, творчість, спостережливість, вміння зв’язно відповідати на запитання; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до неї.


Урок-мандрівка з української мови

Тема. «а вже весна, а вже красна...»

Л. В. Черепеня, вчитель вищої категорії, Петрівська ЗОШ № 1,

Станично-Луганський р-н, Луганська обл.

Матеріал уроку: «Весняний вітер» (за В. Сухомлинським).

Мета: вдосконалювати навички правильного, виразного читання; збагачувати словниковий запас; закріпити знания дітей про характерні ознаки весни; розвивати усне мовлення, пам’ять, фантазію, творчість, спостережливість, вміння зв’язно відповідати на запитання; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до неї.

Обладнання: на дошці зображена весняна галявина з квітами, деревами, птахами; на парті картки для читання складів, слів; весняні листочки з текстом казки «Весняний вітер»; костюми соловейка, їжака, білки, лисиц!, весни; шаблони для склеювання листівок «Пролісок»; капелюшки з квітами; планшети для запису слів; магнітофонний запис пташиних го-лосів, мелодії А. Вівальді із циклу «Пори року», інструментальної ком-позиції Г. Земфіра «Самотній пастух»; радіомікрофон; підручник «Українська мова» (О. Н. Хорошковська, Г. I. Охота).

Хід уроку

I. Організаційна хвилина

Звучить мелодія інструментальної композиції Г. Земфіра «Самотній пастух».

Учитель. Добрий день, любі друзі! День сьогодні й справді добрій, теплий, щедрий на гостей. Гостям ми завжди раді. Тож пригостимо сьогодні усіх дружньою працею, щоб залишився добрий спогад про вас, діти, та про урок. Посміхніться, хай гарний настрій допоможе вам на уроці.

П. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку

Уч и т ел ь

Діти, а погляньте у віконце, Там яскраве сяе сонце, Верба брунечки випускае, I травичка оживае.

Дітки, що за пора року настала? Підкажіть, будь ласка,

Чи це раптом не... (весна), Чи це, може, сниться казка?

Так, це настала весна. Які ознаки допомогли вам здогадатися? (Верба брунечки пускає, травичка оживає, сонечко сяє.)

Весна настає 1 березня за новим календарем, а за старим — 14 березня. Сьогодні ми «підемо» на весняну галявину, зустрінемось із весною, будемо милуватися нею, спостерігати, продовжимо вчитися правильно читати і розмовляти українською мовою, розказувати вірші про весну, тому що тема нашого уроку «А вже весна, а вже красна...»

III. актуалізація знань, умінь, навичок

Але спочатку підготуємося до подорожі. Згадайте, що настає весною? (Два учні діалогом декламують вірш К. Перелісної «Весна».)

Що з весною настає?

— Сніг у полі розтає.

А чому то так буває?

— Сонце його пригріває.

— Що ж синіє на землі?

— Ніжні проліски малі.

А що пнеться з-під листа?

— То травичка вироста.

А над полем що бринить?

— Любий жайворон дзвенить.

У ч и т е л ь. Бачите, скільки змін відбувається у природі з настанням весни.

А ви знаєте, діти, у наших давніх родичів слов’ян — українців, росіян, білорусів — Новий рік починався не 1 січня, як сьогодні, а у березні, весною, коли пробуджується земля, відроджується природа, починається нове життя. Зустрічали весну радісно піснями, танцями, подарунками, пекли печиво у формі пташок, виходили на галявини, пагорби, навіть на дерева залізали та закликали теплу, благодатну пору року. Ми з вами теж ходили 1 березня весну зустрічати, співали, танцювали, спостерігали за змінами у природі, сьогодні пригадаємо веснянки, вірші, будемо сумлінно працювати, а допоможуть нам на уроці і знання, і весняне сонце, і небо, і квіти... А ось і перші квіточки весни — проліски.

(Учні у костюмах пролісків читають вірші М. Познанської «Пролісок».)

Гра «Диктор» (проводиться протягом усього уроку).

1-й   учень Я — перша квіточка весни, Я — пролісковий цвіт, Я пережив зимові сни І знов родився на світ.

2-й   у че нь

У мене очі голубі

Такі, як неба синь,

Росту між кленів, між дубів,

Люблю і сонце, й тінь.

3-й   у че нь Зелені рученьки мої Листочками зовуть. Я полюбив ліси й гаї, Живу я здавна тут.

4-й   у че нь

І знаю, люблять всі мене,

Як весну золоту,

Бо знають, що зима мине,

Коли я розцвіту.

Ось така чудова квіточка! Діти, а які весняні квіти ви ще знаєте? (Барвінок, кульбабка, фіалки, котики вербиці, конвалії, сон-трава, мати-й-мачуха...)

IV. вправи для розвитку читацьких навичок

1. Відгадування букв, декламування віршів про букви.

Наш пролісочок залишив завдання: потрібно назвати букви на ньому та пригадати вірші про ці букви.

(Хорове декламування вірша про букву І діалогом, за варіантами.)

І

Гей, стовпчику!

Я не стовпчик!

Гей, хлопчику!

— Я не хлопчик!

Хто ж ти?

— Я — буква І.

А що в тебе на голові,— шапка?

— Та ні, це — крапка.

Ї

Буква Ї — така ж, як І, Лиш дві крапочки вгорі.

И

И — ця літера цікава, Зліва дивиться направо І дивується сама: «Я у дружбі з усіма! Гарно мовлюсь, голос маю, Але слів не починаю».

Є

Буква Є — вона яка? Вона, як скибка кавуна. Рота широко розкрила, Язиком всіх поманила.

Е

«Е-е-е,— сказала буква Е,— Звір мене не дожене».

Ґ

Ґ завмерла до пори, Та на радість дітвори, Руку виставила вбок І танцює гопачок.

2.  Гра «Складіть речення».

На планшеті запишіть слова, які я буду називати.

Гаї, вкриває, луки, весна, квітами.

Складіть речення з цих слів.

У ч и т е л ь. Усе, що потрібно для подорожі, ми повторили, отже вирушаємо на весняну галявину. Дорогою будемо до всього приглядатися. Як вести себе у природі, ми вже знаємо, тож підемо тихенько, щоб не заважати лісовим мешканцям. Для цього я перетворю вас на кві-точки. Зараз скажу чарівні слова: «Абри, квабри, бумс! Діти, станьте квіточками!» (Діти одягають капелюшки-квіточки.)

3.  Вправа на римування. Доповнення чистомовки.

— Любі мої квіточки, дивіться, на ялинці чистомовка весняна,— закінчіть її, будь ласка.

На-на-на — а вже настала... (весна).

Ні-ні-ні — раді ми... (весні).

Не-не-не — листя на деревах... (зелене).

В’ї-в’ї-в’ї — прилетіли... (солов’ї). Ає-ає-ає — весняна пісня... (лунає).

4.  Гра «Буква загубилась».

У ч и т е л ь. Весна завжди надихає на гарні пісні, вірші, нові завдання. Погляньте, на цьому кущику записані слова (ліс, кіт, дім, дід), але загубилась якась буква. Уважно подивіться і скажіть, яка буква у лісі заблукала?

(Діти пропонують свої варіанти, доводять, чому так повинно бути, пояснюють значення слів, читають їх разом.)

5.  Гра «Біг по стежинці» (читання стежинки складів на одному видиху: ЗА, ЗО, ЗЕ, ЗЄ, ЧИ, ЦІ, ІЦЬ, ИЧ, ЄЗ, ЕЗ, ОЗ, АЗ).

Біжіть швиденько, тому що з’явилися перші чарівні краплинки дощу. Прочитайте слова на них. (Учитель пе-ревертає краплинки, на них написані слова.)

6.  Робота зі скоромовкою.

Бабин біб розцвів у дощ, Буде бабі біб у борщ.

1)  Повільне читання з простукуванням;

2)  прискорене читання;

3)  промовляння з логічнім наголосом на кожному слові першої час-тини скоромовки;

4)  промовляння здивовано, сумно, радісно;

5)  промовляння на швидкість у парах;

6)  промовляння на швидкість окремими учнями.

V. хвилинка відпочинку

А дощик капотить... Весною дощі теплі, жадані, вони — передвісники багатого врожаю.

Дощам співають пісні-заклички. Давайте і ми з вами заспіваємо заклич-ку дощу.

(Діти стоячи співають закличку «Іди, іди, дощику» та пританцьовують. Учитель па-расолькою пробиває під стелею повітряні кульки — «хмарки», звідти сиплеться срібляста мішура.)

— Який рясний дощ! Квітам, рослинам дощ не страшний, вони тільки краще ростуть від нього.

VI. робота над темою уроку

1.  Гра «Відгадайте слово» (розгадування ребусів).

А ось і наша галявина. Скажіть, як ви дізналися, що це весняна галявина? (Багато весняних квітів, зелені деревця, кущі, травиця, весняні слова, ребуси весняні...)

— Які слова заховалися у ребусах? (Березень, квітень, травень — назви весняних місяців)

— Знайдіть звукову схему до назви кожного місяця. (Учні закріплюють відповідну схему до назви місяця; пояснюють, чому так зробили.)

У ч и т е л ь. Діти, весна настає тричі. У березні пробуджується береза, повниться соком, розвивається, тому й назвали цей місяць березнем, ранком року. У березні настає перша весна — весна світу, бо у березні і небо ясне, і сонечко яскраве, і довшим стає день.

Квітень — місяць квітів і тепла. У квітні настає друга весна, весна води. Весело біжать струмочки, тане лід на річках. Кажуть, якщо квітень із водою, то травень із травою.

У травні настає третя весна — весна зеленої трави. Травень ліси в зелене вбрання одягає, поля, луки в трави наряджає.

2.  Робота над текстом казки «Весняний вітер» за В. Сухомлинським.

1) Читання з передбаченням.

  Хай шумлять струмочки, йдуть дощі, зеленіють гаї, а ми відпочинемо, тихенько прочитаємо спочатку слова на галявинці, дивлячись на крапочки.

 

клен

 

 

спа

 

ли

 

вес

 

 

на

кві

 

 

ти

пта

 

 

хи

дере

 

 

ва

зазеле

 

 

ніли

2) Робота в парах. Гра «Мікрофон».

— Які слова запам’ятали? Складіть своє невеличке оповідання, використовуючи ці слова. (Діти складають, пропонують свої варіанти.)

3)  Читання казки вчителем.

Я знаю, ви всі любите казки. Пропоную вам послухати казку видатного українського педагога, письменника Василя Олександровича Сухомлинського, який дуже любив дітей і написав багато розповідей для малечі.

У кожного з вас є весняний листочок. Переверніть його, послухайте казку, стежте, порівнюйте зі своїми оповіданнями. Подумайте, чому посміхнувся клен?

4)  Відповідь на проблемне питання.

Клен посміхнувся, бо землею йшла весна. Стало тепло, з’явились квіти.

5)  Читання «луною» за вчителем.

У нашої казки немає назви. Яку назву можна дати казці? Працюємо у парах. («Весна іде», «Чому посміхнувся клен», «Весняний вітер», «Птахи несуть весну»...)

6)  Самостійне читання.

(Під час читання проводяться ігри «Дощик» та «Півник водичку п’є».)

а) Пішов дощик — читати спокійно;

дощик припустив сно;

читати голо-

   злива — читати дуже голосно;

   дощик закінчився — закінчити читання.

6)   «Півник водичку п’є».

Зі словами: «Півник» — діти голівки піднімають, «водичку п’є» — нахиляють голівки, знову читають.

7)  Читання «ланцюжком».

8)  Читання за особами.

9)  Вибіркове читання.

Про що шепотів вітер?

— Хто приніс весну?

10) Робота з підручником.

У ч и т е л ь. Раді ми весні, раді діточки у нашому підручник, подивіться на С. 83. До кого діти звертаються, про що співають? (Діти радіють весні, журавликам, що повертаються з теплих країв, звертаються до сонечка і, мабуть, співають веснянку.)

11) Фізкультхвилинка.

— Приготуйтесь і ви співати веснянку «Вийди, вийди, сонечко». (Діти

йдуть по колу, співають веснянку, рухами супроводжують спів.)

Вийди, вийди, сонечко, На дідове полечко, На бабине зіллячко, На наше подвір’ячко, На весняні квіточки, На маленькі діточки, Там вони граються, Тебе дожидаються.

(Після виконання веснянки діти танцюють під українську мелодію, потім сідають на нові місця за капелюшками по групах: «Проліски», «Дзвіночки», «Фіалки».)

12) Хвилинка фантазування.

Звучить мелодія А. Вівальді «Пори року» («Весна»).

У ч и т е л ь. Слухаючи вірш, мелодію А. Вівальді «Пори року» («Весна»), пофантазуємо, заплющивши очі. Потім нам «Проліски» скажуть, що вони відчули; «Дзвіночки» — що побачили; «Фіалки» скажуть, якого кольору весна.

Учень

Принесло нам сонечко

Знов тепло

І ласкаві промені розлило,

З трав і квітів виткало килими,

На лугу погралося із дітьми.

І співають весело

Поле й гай —

Кличе птахів сонечко в рідний край.

   «Проліски» відчули... (тепло, свіже повітря, запах квітів, трави, ласкаве сонячне проміння...)

   «Дзвіночки» побачили... (сонечко, квіти, зелені дерева, травицю, птахів, метелики, синє небо...)

   «Фіалки» знають, що весна... (зелена, блакитна, фіолетова, синя, рожева, жовта, різнобарвна...)

У ч и т е л ь. Діти, лісові мешканці теж відчули весну і радо зустрічають її. Послухаємо, про що вони розмовляють,

13) Інсценізація.

(Звучить магнітофонний запис співу пташок. Діти — у костюмах соловейка, їжачка, білочки, лисиці.)

С о л о в е й к о. Тьох, тьох, тьох, вітаю вас, як гарно тут, у лісі! Я дуже скучив за рідною домівкою. Ми з пташками довго і здалеку летіли, а тепер, нарешті, ми вдома, будемо будувати гніздечка та виводити пташенят.

Ї ж а ч о к. Добрий день! Довго ми з вами не бачились. Ми з ведмедиком всю зиму спали, а зараз прокинулись — дуже худі і голодні.

Б і л о ч к а. А я почуваю себе дуже добре. Я не голодувала, бо запасів їжі було багато: і грибочки, і горішки, і насіння з дерев.

Л и с и ц я. А я голодна, схудла, бо тільки мишенят взимку їла.

Білочка. Облиш, лисиця, ти ж кожного дня у село за курчатами бігала, а кажеш — голодна...

А зараз всім нам стане краще, бо настала весна, всього буде достатньо: і тепла, і їжі.

У ч и т е л ь. Спасибі вам, друзі, вітаємо з весною! Діти, скажіть, будь ласка, а які пташки ще, крім соловейка, прилітають до нас навесні? (Діти розглядають малюнки пташок у підручнику (С. 82, 83), на дошці, відповідають.) Які пташки прилітають і що вони нам приносять, ми читали сьогодні у казці. (Пташки на крилах приносять весну.)

А ось до нас прийшла весна і говорить так вона...

Дівчинка-весна (учениця у костюмі Весни виходить під мелодію Д. Земфіра «Самотній пастух», продовжує вірш).

Одягай, синочку, Голубу сорочку: Нині річка голуба, Голубіє там верба, Ясне небо височіє, Всім на радість голубіє!

VII. узагальнення знань

У ч и т е л ь. Давайте «скупаємо» нашу гостю під «дощем» компліментів! Ми багато про неї читали, говорили, то яка ж весна? (Тепла, ласкава, сонячна, красива, різнобарвна, щедра, дзвінкоголоса, проліскова, барвінкова, чудова, казкова, чудодійна, весела, про-зора, чарівна, роботяща...)

— Весно-красуню, а з чим ти до нас прийшла?

Весна

Я прийшла до вас з теплом, І з зеленим житечком, І з озимою пшеницею, І всякою пашницею, Щоб росли всі квіточки, І раділи діточки!

— Мені дуже сподобались ваші компліменти, ваші вірші, пісні, читання. У мене для вас є подаруночки, але спочатку нагадайте мені, що ж на-весні відбувається?

Орієнтовні відповіді учнів

   Весною стає тепліше.

  Тане сніг, лід на річках.

   Повітря свіже, прозоре.

   З’являються перші квіти, на деревах — зелені листочки.

   Яскравіше сяє сонечко.

   Небо чисте, ясне.

   Пробуджуються звірята.

   Із теплих країв прилітають птахи, в’ють гнізда, виводять пташок.

   Люди засівають поля, городи.

В е с н а. Молодці, гарні відповіді! Друзі мої, а все у природі ви повинні оберігати, допомагати і птахам, і деревам, і квітам.

У ч и т е л ь. Давайте «посадимо» зараз ось таку весняну квіточку, щоб квітів було більше, все необхідне для роботи у вас є.

(Учні склеюють листівку «Пролісок», дарують присутнім, залишають собі на згадку про урок.)

В е с н а. На прощання я пропоную вам народну гру «Мак», повторюйте за мною слова і рухи.

Ой, на горі льон, а у долині мак, Любі мої друзі, зробіть ось так! (Махають руками, ніби крилами) Ой, на горі льон, а у долині мак, Любі мої друзі, зробіть ось так! (Аплодують — оплески за дружню, сумлінну працю)

Ой, на горі льон, а у долині мак, любі мої друзі, зробіть ось так! (Руку прикладають до серця, вклоняються)

В е с н а. Порадували ви мене, добре відповідали, за гарну роботу я пригощу вас чарівним весняним печивом (роз-дає печиво у формі пташок). Хай весна завжди панує у ваших серцях!

VIII. Підсумок

У ч и т е л ь. Такі весняні чарівні пташечки, якими вас пригощають, при-носять у родини тепло, радість, щастя, добро. На сьогодні наша подорож завершується! «Квабри, абри, бумс» (учні знімають капелюшки) — ви знову мої першокласники. Що вам сподобалось на уроці найбільше?

(Гра «Мікрофон».)

— Попереду у вас ще багато подорожей, пригод. Вдома розкажіть, де були, і що було цікавого. Бажаю вам і вашим родинам добра, успіху, злагоди.

Будьте всі здорові, як вода, Багаті, як земля, І красиві, як весна!

Дякую за злагоджену, результативну роботу.

 

Відгуки читачів