Майстерня креативності та інновацій

Т. В. Мурзакова, заступник директора з навчально-виховної роботи КПНЗ «Центр дитячої та юнацької творчості “Терноцвіт”», м. Кривий Ріг


Автор пропонує практичні матеріали майстерні креативності та інновацій, яка створена на час впровадження обласного науково-методичного проекту «Креативна освіта для розвитку інноваційної особистості» і є одним із навчально-методичних підрозділів комунального позашкільного навчального закладу «Центр дитячої та юнацької творчості “Терноцвіт”».

 

Мета діяльності майстерні креативності та інновацій: розвиток творчого та новаторського підходу учасників до власної професійної діяльності.
 
Завдання майстерні:
  • розповсюдження кращого педагогічного досвіду педагогів закладу;
  • набуття навичок упровадження інтерактивних форм і методів навчання у навчально-виховний процес;
  • сприяння застосуванню новітніх технологій в практику роботи керівника творчого об’єднання;
  • мотивація педагогічних працівників до підвищення власного професійного рівня.
 
Заняття майстерні креативності та інновацій проводять у форматі педагогічного тренінгу.
 
Учасники майстерні:
  • знайомляться з сучасними технологіями навчання та виховання;
  • уточнюють, коригують самостійно здобуті знання з питань креативної освіти та виховання;
  • відпрацьовують на практиці методики трансформації інновацій та сучасних технологій у навчальновиховний процес.
 
 
Заняття 1. КРЕАТИВНІСТЬ ЯК ЗАСІБ ДОСЯГНЕННЯ ПРОФЕСІЙНОГО УСПІХУ
 
Мета: розвиток творчого та новаторського підходу учасників до власної професійної діяльності.
 
Завдання:
  • ознайомити з етапами творчості;
  • визначити механізми розв’язання творчих завдань;
  • виявити бар’єри, що заважають проявам креативності;
  • сформулювати сутнісні характеристики креативності як властивості особистості, творчого процесу.
 
Форма проведення: педагогічний тренінг.
 
Термін проведення: 2 години.
 
Ключові поняття: творчість, креативність, інновації, новаторство, етапи творчості, методи фіксації ідей.
 
 
СТРУКТУРА ЗАНЯТТЯ
 
1. ВСТУП
 
Тренер вітається з присутніми та коротко розповідає про тему, мету та завдання заняття, використовуючи плакат «Що відбудеться сьогодні?».
 
 
2. ВПРАВА «МАТЕМАТИЧНЕ ЗНАЙОМСТВО»
 
Учасники групи сидять по колу. Тренер оголошує завдання: «Математики схильні все, що відбувається у світі, усі явища і навіть предмети описувати за допомогою формул. Я пропоную на час нашого знайомства перевтілитися в математиків, і, називаючи своє ім’я, сказати формулу, яка, з Вашої точки зору, достатньо точно описує Вашу особистість.»
 
На виконання завдання відводять 7 хв. Потім кожен з учасників презентує себе через формулу, яку створив самостійно. Наприкінці тренер вітає учасників, адже вони «розпочали створення власного розділу математики».
 
 
3. ПРИЙНЯТТЯ ПРАВИЛ РОБОТИ ГРУПИ
 
На великому аркуші формату А1 записано орієнтовні правила роботи тренінгової групи. Група обговорює кожне з правил і приймає їх шляхом голосування. Потім усі ставлять свої підписи на аркуші, і правила вважають прийнятими.
 
 
4. З’ЯСУВАННЯ ОЧІКУВАНЬ УЧАСНИКІВ. ВПРАВА «ЗЕРНЯТКА»
 
Кожен з учасників записує власні очікування від роботи на маленьких стікерах у формі зерняток, по черзі зачитує їх та прикріплює на нижній частині плаката «Наші очікування».
 
 
5. ВПРАВА НА ФОРМУВАННЯ МАЛИХ ГРУП ДЛЯ РОБОТИ. ГРА «АКВАРЕЛЬ»
 
Ведучий стоїть у центрі. Учасники сидять у великому колі. Кожен з учасників отримує папірець певного кольору. Учасники з певним кольором, який називає ведучий, пересаджуються на інше місце. На сусідні місця пересаджуватися не можна. Усе виконують у швидкому темпі. Певна кількість осіб з папірцями одного кольору утворюють робочі групи, у яких будуть працювати.
 
 
6. ВПРАВА «АСОЦІАЦІЇ»
 
Учасники спочатку пишуть асоціації, пов’язані із зазначеними поняттями, а потім — визначення до них (пишуть на аркушах у кожній групі, потім презентують для решти).
 
Поняття для обговорення: творчість, креативність, інновації, новаторство.
 
Обговорюючи результати, не можна оцінювати їх, а лише аналізувати: що спільного, що відрізняється, нюанси, які помітила одна група й не помітила інша, різні аспекти цих понять.
 
Тренер звертає увагу на схожість/відмінність отриманих визначень із визначенням учених.
 
 
7. ВПРАВА «ЕТАПИ ТВОРЧОСТІ»
 
Учасники сидять півколом. Тренер працює біля дошки: «Зараз я хочу запропонувати вам нелегкі завдання. Вислухавши умову, займіться пошуком розв’язання. Знайшовши відповідь, дайте про це знати, наприклад, підняттям руки, уголос нічого не кажучи». Під час розв’язання завдань, які пропонують групі по черзі, тренер звертається до тих учасників, які поки що не знайшли розв’язання, із пропозицією проговорювати всі ідеї, що в них виникають. Під час такого промовляння в слухачів, що не мають розв’язання, воно виникає.
 
Звертаючись до учасників з питанням: «Як виникла відповідь?», тренер створює можливості виходу на ідею значення асоціативних механізмів у ситуації розв’язання творчих завдань. Ця робота також дозволяє учасникам усвідомити, як заважають її прояву різні бар’єри, якими вони можуть бути, наприклад:
  • створення самою людиною рамок, що обмежують її можливості під час розв’язання зав дання;
  • неадекватна, особливо занижена самооцінка.
Робота над такими завданнями дозволяє учасникам усвідомити етапи творчого процесу. Для того щоб спонукати учасників звернути увагу на це, тренер, перед тим як дати умову завдання, говорить: «Прошу в ході розв’язання звертати увагу на всі стани, які у вас виникають», а в ході обговорення вражень пропонує розповісти про ці стани, їхні характерні особливості й динаміку.
 
 
8. ВПРАВА «ЯК ПІЙМАТИ ІДЕЮ ЗА ХВІСТ?»
 
За допомогою гри «Броунівський рух» учасники об’єднуються в чотири групи. Перша та третя групи обговорюють питання: «Етапи творчості, створення нового», друга та четверта групи: «Методи фіксації ідей, як піймати ідею за хвіст». Групи фіксують результати обговорення на папері для заміток. Потім кожна група розробляє алгоритм з’ясування питання, що обговорюється, і представляє напрацьоване на велике коло. Тренер нагадує, що, обговорюючи результати, не можна оцінювати їх, а лише аналізувати: що спільного, що відрізняється, нюанси, які помітила одна група й не помітила інша, різні аспекти цих понять.
 
 
9. ВПРАВА «ІСТОРІЇ ТВОРЧОСТІ»
 
Тренер оголошує завдання: «Пригадайте, будь ласка, особу, яка на сьогоднішній день є для Вас зразком людини творчої, неординарної, нестандартної. Скажіть, які якості, особливості поведінки цієї людини дають Вам підставу вважати її креативною, творчою». Учасники самі обирають, розповідати їм про себе чи про іншу особу. Під час розповідей тренер записує основні характеристики на аркуші А1. Після того як учасники завершать свої розповіді, підбивають підсумок: перераховують усі особливості, характеристики, властивості, які були названі й можуть розглядатися як вияви творчості, креативності.
 
 
10. ВПРАВА «СИМВОЛ КРЕАТИВНОСТІ»
 
Учасники сидять по колу. У центрі кола лежить папір, олівці, маркери, фломастери. Тренер оголошує наступне завдання: «Зараз я пропоную кожному з Вас узяти аркуш і намалювати символ креативності так, як Ви це розумієте». Після завершення роботи кожний розповідає про свій символ. Під час обговорення не можна критикувати ні сам малюнок, ні його автора. Можна запитувати, чому саме це намальовано, що це означає для учасника, із чим асоціюється.
 
 
11. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
 
Завершення вправи «Очікування». Обговорення того, що відбувалося під час заняття, почуттів, із якими учасники завершують роботу. Побажання на наступне заняття. 
 
Далі буде.
Dounload PDF

Відгуки читачів