Чому посміхається Джоконда? 6-й клас

І. М. Братанич, фахівець вищої категорії, учитель російської мови та зарубіжної літератури Оболонської ЗОШ І–ІІІ ст., Коропський р-н, Чернігівська обл.


Тема. Знищення природи, цивілізації, культури як наслідок бездуховного науково-технічного прогресу в новелі «Усмішка» Рея Бредбері
 
 
Мета:
  • навчальна: з’ясувати з учнями причини знищення цивілізації в оповіданні Р. Бредбері «Усмішка»; розкрити нищівний вплив бездуховності на життя людини; навчати учнів вдумливо ставитися до авторського тексту, закріпити знання про особливості оповідання-антиутопії;
  • розвивальна: вдосконалювати вміння аналізувати художній твір, характеризувати образи;
  • виховна: виховувати повагу до національної та світової культурної спадщини, небайдужість до долі людства.
 
Тип уроку: комбінований урок.
 
Обладнання: репродукція картини Леонардо да Вінчі «Джоконда», картки із завданням, комп’ютер, плакат «Фотоколаж».
 
Красою врятується світ.
Ф. М. Достоєвський
 
 
Хід уроку
 
І. Організаційний момент
 
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
 
ІІІ. Актуалізація опорних знань
 
1. Слово вчителя
 
— Я впевнений, що кожен із нас хотів би бодай на хвилинку зазирнути у майбутнє. Людина дорого заплатила б, аби знати, що з нею станеться, хоча це і є страшним гріхом. Маги, пророки, ясновидці, екстрасенси завжди посідали особливе становище у суспільстві: їх боялися, їм поклонялися, вірили. А зараз уявімо суспільство, де всі знають, що чекає на них завтра, через місяць, роки… Цікаво буде жити? Життя стане безрадісним, люди перетворяться на роботоподібних істот. Отож, не будемо чекати, що хтось зробить наше життя щасливим і світлим, а творімо його самі. Змінімо своє ставлення до всього, що і хто нас оточує. Щоб не залишити своїм нащадкам таке майбутнє, яке ми побачили в новелі Рея Бредбері.
 
 
2. Перевірка домашнього завдання
 
1) «Режисерування тексту»
(Складання діафільму до оповідання Рея Бредбері «Усмішка».)
 
2) Дидактична гра «Знайди помилку»
(Учитель читає уривки тексту з помилками. Учні повинні знайти помилку та виправити її.)
 
 
IV. Робота над темою уроку
 
1. Усне словесне малювання «Знайомтесь: 2061 рік» (робота в групах)
??
Намалюйте картину життя людей майбутнього за планом, спираючись на текст оповідання Рея Бредбері «Усмішка».
 
План
1) Зовнішній вигляд людей.
2) Побутові умови життя.
3) Духовне життя.
4) Навколишнє середовище.
 
 
2. Бесіда
 
Використовуючи знання, набуті на уроках історії, дайте відповіді на запитання.
 
1) На яке суспільство схожа країна, описана в оповіданні «Усмішка»?
2) Із якою подією пов’язане поняття вандалізм? Яка його суть?
3) Наведіть приклади вандалізму, описані Реєм Бредбері.
4) Чи доводилося вам чути або бачити випадки вандалізму в наш час?
5) Кого, на вашу думку, можна назвати вандалами: представників минулого чи людей 2061 року?
6) Від чого письменник застерігає людей?
7) Чи є надія на майбутнє у суспільстві, описаному Реєм Бредбері? Доведіть думку цитатами з твору.
8) Як ви вважаєте, хто стане носієм цього майбутнього?
 
 
3. Дидактична гра «Літературне лото»
 
1) «Усмішка» — футуристичний твір, бо… (зображено події, що відбуваються 2061 року, тобто в майбутньому).
2) «Усмішка» — це антиутопія, бо… (майбутнє зображено в похмурих тонах).
3) «Усмішка» — це твір-попередження, бо… (автор попереджає людство про небезпеку, яка чекає на нього від бездуховного технічного прогресу).
4) «Усмішка» — це новела, бо… (має несподіваний фінал).
 
 
4. Фізкультхвилинка
 
5. Словникова робота (у групах)
 
Символ (грецьк. symbolon — умовний знак, натяк) — предметний або словесний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища (лотос — символ божества в індійців, хліб-сіль — символ гостинності в українців, блакитний колір — символ надії та ін.), має філософську смислову наповненість, тому не тотожний знакові.
 
Виділіть головні образи оповідання. Доведіть вашу думку прикладами з тексту.
 
1-ша група: Том — символ надії цивілізації.
2-га група: Грігзбі — представник натовпу, символ жорстокості, бездуховності, насилля, зла.
3-тя група: усмішка — символ мистецтва, краси, духовності.
 
 
6. Бесіда
Чи можна картину Леонардо да Вінчі «Джоконда» назвати шедевром?
 
 
7. Поетична пауза
 
Хто смів сказать, що не богиня ти?
Де той безбожник, що без серця дрожі
В твоє лице небесне глянуть може,
Неткнутий блиском твої красоти?..
Та ти й краса твоя — не казка, ні!
І час прийде, коли весь світ покине
Богів і духів, лиш тебе, богине,
Чтить буде вічно — тут, на полотні.
(І. Я. Франко)
 
 
Монолог Мони Лізи
Уже віки ви дивитесь на мене,
Всі дивитесь на усмішку мою.
Я ж перед вами стільки літ стою —
І мила, і проста, і незбагненна.
Не думайте, що дуже легко це —
Між поглядів захоплених, і хтивих,
І ніжних, і скорботних, і вразливих
Ховати тільки душу, не лице.
(В. О. Даник)
 
 
8. Робота з епіграфом уроку.
 
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
 
Прочитайте слова Ф. М. Достоєвського, що стали епіграфом до уроку. Як ви розумієте цей вислів?
 
 
V. Підбиття підсумків уроку
 
1. Презентація слайдів із зображенням Джоконди з коментарем учителя
 
2. Бесіда
??Як ви вважаєте, чому посміхається Джоконда?
 
3. Рефлексія. Інтерактивна вправа «Продовжте речення»
— Сьогодні на уроці я…
а) замислився (-лась) над…
б) вирішив (-ла) …
 
4. Захист малюнків «Моє майбутнє»
 
5. Складання фотоколажу «Усмішка»
 
Учитель. Серед посмішок на фотоколажі ви можете знайти і свою та порівняти її з усмішками однокласників і навіть… Мони Лізи. Усміхніться одне одному, і нехай ваші щирі посмішки сяють на личках щодня. Тоді, я переконаний, наше майбутнє буде світлим, не затьмареним бідою. Пам’ятаймо, що вже сьогодні, щохвилини ми творимо його, своє майбутнє. Тож зробімо його щасливим, бо це в наших руках.
 
6. Оцінювання роботи учнів
 
 
VI. Домашнє завдання
 
1. Скласти план новели «Усмішка».
2. Написати твір-мініатюру «Що станеться з Томом у майбутньому? Що він зробить з клаптиком картини, який зміг сховати?».
Dounload PDF

Відгуки читачів