Великодня символіка й фізичні досліди. 7 клас

О. В. Кривицька, ЗОШ № 86, м. Одеса


Цілі:

- навчальні:шляхом проведення фізичного дослідження повторити й узагальнити основні фізичні поняття; навчити встановлювати аналітичні зв’язки між фізичними величинами за результатом домашнього експерименту та колективного наукового дослідження;

- розвивальні:розвинути в учнів експериментальні вміння, готовність і прагнення проводити дослідження; дати можливість учням сприймати навчальний матеріал на вищому рівні пізнавальної активності;

- виховна:розкрити світоглядні основи пізнання, роль природничих наук і релігії, горизонти й перспективи духовного відродження; донести до учнів необхідність союзу науки й релігії.

Метод проведення: експериментально-пізнавальний.

Обладнання: лабораторний штатив, динамометр, терези, вимірювальний циліндр, посудина з насиченим розчином солі, посудина з водою, великодня символіка (яйця-крашанки, паски), портрети науковців-фізиків, картки для самостійної роботи у вигляді великодніх зображень листівок.

 

План уроку
 
І. Розкриття зв’язків між фізикою та релігією, горизонти й перспективи духовного відродження. Увести деякі історичні факти розвитку науки фізики, імена науковців, причетних до цього.
 
ІІ. Перевірка завдань, пов’язаних із груповою роботою учнів із різним рівнем складності, за проблемою, яку поставив учитель.
 
ІІІ. Самостійна робота за картками (10 варіантів).
 
IV. Підбиття підсумків домашнього наукового дослідження, запропонованих учителем експериментів, що пов’язані з великодньою символікою.
 
V. Підсумки уроку.
 
 
Хід уроку
 
І. Вступне слово вчителя про початок уроку, його план та поставлене завдання
 
Учитель. На шляху духовного відродження нашого народу все помітніше місце посідають релігія й церква. Наше національне й духовне відродження немислиме без розуміння ролі науки й релігії. Символічно також, що проведення нашого уроку співпадає зі святкуванням Великодня, яке триває на цьому тижні. Тому тема нашого уроку — «Великодня символіка й фізичні досліди».
 
Виходять учениці в народних українських костюмах та вітають присутніх зі святом Великодня.
 
Повідомлення учня про фізиків, що мали релігійні погляди на світ.
Повідомлення учениці на тему «Чарівний світ писанки».
 
 
ІІ. Перевірка завдань, пов ’язаних із груповою роботою учнівнів із різним рівнем складності, за проблемою, яку поставив учитель
 
  • Задача на дошці
Маса шоколадного яйця дорівнює 120 г. Густина шоколаду становить 12,г/см3. Яку масу має його точна копія із золота?
 
1. Визначити тиск паски на стіл (вибрати прилади й скласти алгоритм розв’язання експериментальної задачі).
 
Очікувана відповідь: виміряти за допомогою лінійки діаметр яйця; за допомогою динамометра визначити вагу яйця й обчислити за формулами.
 
2. Визначити густину яйця методом гідростатичного зважування.
 
Очікувана відповідь: за допомогою динамометра визначити вагу тіла в повітрі, вагу тіла у воді, за формулами визначити густину досліджуваного тіла.
 
3. Визначити масу парафінового яйця та обчислити масу його точної копії з іншого матеріалу.
 
Очікувана відповідь: визначити за допомогою терезів масу яйця, точна копія має такий самий об’єм; за формулами виразити очікувану масу.
 
 
ІІІ. Самостійна робота за карткама (10 варіантів)
 
 
IV. Підбиття підсумків домашнього наукового дослідження, експериментів, які запропонував
учитель і що пов’язані з ВЕЛИКОДНЬОЮ символікою
 
  • Запропоновані експерименти
1. Як відрізнити варене яйце від сирого?
 
Очікувана відповідь: напіврідка речовина внаслідок інерції відстає від обертання шкарлупи й гальмує.
 
2. Як за допомогою яйця встановити насичений розчин солі?
 
Очікувана відповідь: яйце буде спливати в насиченому розчині солі, оскільки на нього діє більша відштовхувальна сила, ніж у воді, бо густина розчину більша за густину води.
 
3. Оцінити міцність шкаралупи курячого яйця.
 
Очікувана відповідь: оскільки форма яйця округла, тиск на поверхню в одному місці перерозподіляється на інші ділянки. Відбувається деформація стиску, при цьому багато матеріалів витримують значні навантаження.
 
4. Як за допомогою круто звареного яйця встановити існування атмосферного тиску?
 
Очікувана відповідь: за наливання окропу в пляшку тиск усередині збільшується, частина повітря виходить. Зовнішній тиск втискує яйце в пляшку — це й є атмосферний тиск.
 
 
V. Підсумки уроку
 
Додатки
 
Експериментальна задача
Визначити масу парафінового яйця та масу його точної копії з іншого матеріалу (вибрати вимірювальні прилади, зробити дослідження, скласти алгоритм розв’язання).
 
Експериментальна задача
Визначити тиск паски на стіл (вибрати вимірювальні прилади, зробити дослідження, скласти алгоритм розв’язання).
 
Експериментальна задача
Визначити густину яйця методом зважування яйця спочатку в повітрі, а потім у воді (вибрати вимірювальні прилади, зробити дослідження, скласти алгоритм розв’язання).
   
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 8388
 
Догори