У пошуках скарбу великого. Т. Г. Шевченко. Поема-містерія «Великий льох». 9 клас

Р. О. Церещенко, учитель-методист української мови та літератури вищої категорії ХСШ № 87, м. Харків


Мета:

- ознайомити учнів із твором Т. Шевченка «Великий льох», дати глибокий аналіз надзвичайно складного змісту поеми-містерії;

- розвивати вміння зосереджувати увагу на аналізі образів-символів твору;

- сприяти розвитку соціально-комунікативних навичок учнів, інтелектуальних і творчих здібностей, культури мовлення школярів;

- формувати вміння говорити перед групою, відстоювати свою точку зору;

- виховувати учнів свідомими громадянами й істинними патріотами.

Очікувані результати: учні знають зміст поеми, уміють її аналізувати, висловлювати власну думку про твір.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього; музичний супровід (звуки лісу); пам’ятки з правилами; м’яч; опорна картка уроку; візитна картка твору; комп’ютер.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
 
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
 
Вступне слово вчителя
 
Вправа «Оцінка емоціонального стану»
 
Інструктаж: оцініть свій емоційний стан за 10-бальною системою. Перед вами малюнки із зображенням основних видів емоційного стану. Виберіть один з них, який відповідає вашому стану на початку заняття. У кінці заняття ми ще раз оцінимо наш емоційний стан.
 
 
Осмислення поставлених задач, формування установи на співробітництво
 
Повторення правил, за якими працює клас.
Правила
1. Доброзичливість.
2. Не перебивай того, хто говорить.
3. Активність.
4. Чесність і правдивість.
5. Тут і зараз.
6. Не оцінюй, не давай поради.
Ці правила допоможуть нам у нашій роботі на уроці.
 
 
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
 
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
  • З чим асоціюються у вас слова багатство та скарб? Чому? (Обговорення)
  • Яке значення ви вкладаєте в поняття багата людина?
  • У чому, на вашу думку, полягає багатство нації?
 
 
ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ
 
  • Містерії (від грец. «таємниця, таїнство») — у давній Греції, Єгипті та Римі таємні релігійні обряди, у яких брали участь тільки посвячені в таїнство — місти.
  • Містерія — масова драматична вистава на сюжети релігійних легенд, які відбувалися у святковий день на майдані в середньовічних містах Західної Європи (XIV–XV ст.) Між сценами релігійного змісту виставлялися світські інтермедії.
  • Символ — це предмет або слово, яке умовно виражає суть певного явища і стає наділеним додатковим, винятково важливим значенням.
 
 
ІV. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
 
Вступне слово вчителя
 
Сьогодні на уроці ми розглянемо з вами складний і проблематичний твір Кобзаря «Великий льох». В основу твору поет поклав три вирішальні моменти з нової української історії, коли важилася доля нашої незалежності народної і державної. У тексті переплітається реальність з легендою. Є декілька джерел про фольклорні витоки поеми. Б. Лепкий писав, що «в селі Суботові, колишньому хуторі Богдана Хмельницького, є два підземелля, так звані Богданові льохи — великий і малий. Народ оповідає, що там схоронені скарби великого гетьмана і що тоді, як москаль розкопає льох, станеться на Україні щось незвичайне».
 
Справді, центральним образом поеми є «церква-домовина» — досить незвичний і моторошний образ. Але Шевченко вірить, що та церква-домовина, себто Переяславський договір, розвалиться і що з-під неї встане вільна, самостійна Україна, яка розвіє тьму неволі, засвітить світ правди і дасть спромогу своїм дітям помолитися на волі. Це провідна ідея, ключ, яким ми спробуємо «відкрити» містичний твір поета.
 
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
  • Яке число є символічним для поеми-містерії?
  • Яке таїнство відбувається в поемі?
 
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
 
Який образ поеми вам найбільше сподобався: три душі дівчат, три ворони чи три лірники? Виберіть за своїми вподобаннями зображення ангела, птаха чи ліри.
 
Об’єднання в групи за обраними символами.
Робота в групах
  • 1 група — душа.
  • 2 група — птах.
  • 3 група — лірники.
Обговорення в групах проблемних питань 
Які з образів поеми створюють містерію, а які — ні? (Звернення до опорної схеми уроку)
 
 
Творчо-пошукова робота в підгрупах за індивідуальними завданнями
 
Завдання для групи «Душі»
1. Що або кого символізує кожна душа дівчини, яка не може потрапити до раю? За які саме злочини душі несуть такий важкий хрест?
2. Відобразити в кольоровій гамі їхні поневіряння та страждання. (Аргументувати свою відповідь посиланнями на зміст поеми.)
 
Завдання для групи «Птахи»
1. За допомогою фарб зобразити хизування трьох ворон. (Спираючись на зміст твору, пояснити вибрані асоціації.)
2. Поясніть міфічне диво — пророцтво про народження двох близнюків.
 
Завдання для групи «Лірники»
1. Чому в поемі співці є лірниками, а не кобзарями? Можливо, тому, що статус кобзаря для поета священний? Обґрунтуйте свою відповідь.
2. У кольоровій гамі відобразити асоціації до образів трьох калік-лірників.
 
Дискусія між групами щодо проблемних питань, якщо вони виникають.
 
 
Схема
Образи-символи поеми, що належать до містів і виконують містерію
Три душі (три історичні доби України: доба Б. Хмельницького, Петра І, Катерина ІІ)
Три ворони
  • (три біди: польська, російська, українська)
Три лірники
  • (інтелігенція, вчені, письменники)

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

  • Яка головна думка «Великого льоху»? 
  • Чи завершене таїнство містерії?
  • До якого висновку спонукає кінцівка твору?
  • Який розділовий знак ви поставите в кінці фрази: «НЕВИННИХ НЕМАЄ (. ! ? …)»
  • Чим для вас все-таки є великий льох?
 
Обговорення проблемних питань
 
 
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
 
Заключне слово вчителя
 
Як бачимо, Шевченко в поемі «Великий льох» негативно поставився до угоди Богдана Хмельницького з царем Олексієм Михайловичем і його боярами. У містерії лихо, що спіткало Україну, стає, з одного боку, результатом її довірливості, пасивності («Три душі»), а з другого боку — наслідком діяльності зовнішніх та внутрішніх лиходіїв, зокрема вищих класів («Три ворони»).
 
Але головним залишається те, що Шевченко своїм твором виражає й відроджує віру в глибинні життєтворчі струмені нації, якам народить свого визволителя, віру в міць її вільного духу — цього справжнього скарбу великого льоху.
 
Шукайте скарб у своїх душах, а не в землі, відроджуйте духовні джерела, і тоді багатою й вільною стане наша країна.
 
 
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
 
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
  • Чому душі трьох дівчат не пускають до раю?
  • Які ворожі сили України показує Т. Шевченко в образі трьох ворон?
  • Чому Шевченко виводить у творі трьох лірників, а не кобзарів?
 
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
  • Головна думка «Великого льоху»…
  • Таїнство містерії не завершене, бо…
  • Кінцівка твору спонукає до…
 
Рефлексія
  • Які відкриття сьогодні на занятті ви для себе зробили?
  • Що на занятті вам найбільше сподобалось?
  • Які почуття виносите з уроку?
Вправа «Подяка»
Інструктаж: учні за допомогою жестів і міміки по черзі дякують всім за роботу на уроці.
 
Вправа «Оцінювання емоційного стану»
На початку уроку ви поставили оцінку своєму настрою, емоціям. Чи змінився ваш настрій на кінець уроку? Оцініть свій стан знову.
 
 
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 
Творче завдання
Намалюйте словесний портрет України доби Богдана Хмельницького.
Dounload PDF

Відгуки читачів