Створення доступного бібліотечного простору для дітей з вадами зору

О. І. Гуменна, бібліотекар СШ № 15, м. Хмельницький


Дитині, яка з’являється на світ, необхідні їжа й житло, любов і ласка, можливості навчатися і розвиватися, спілкуватися з однолітками, відчувати себе під захистом дорослих.
 
Виняткової турботи потребують діти з вадами зору. Таким дітям необхідно створити оптимальні умови, які б допомогли звести до мінімуму наслідки їхніх розладів. Їм необхідна допомога фахівців і, що найважливіше, чуйне й доброзичливе ставлення оточуючих.
 
Інтегрування дітей з особливостями психофізичного розвитку в загальноосвітній простір України є одним із напрямків гуманізації всієї системи освіти. Інклюзивна форма освіти визнана сьогодні пріоритетною для здобуття освіти дітьми з особливими потребами.
 
Інклюзія (від англ. inclusion — включення) — процес збільшення ступеня участі всіх громадян у соціумі, насамперед тих, що мають труднощі у фізичному чи розумовому розвитку.
 
Інклюзивна освіта — це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами, зокрема дитини з особливостями психофізичного розвитку, в умовах загальноосвітнього закладу. В основу інклюзивної освіти покладено ідеологію, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей, забезпечує рівноцінне ставлення до всіх дітей, але створює спеціальні умови для дітей з особливими потребами. Отримані поза соціумом знання і вміння не могли допомогти дітям з особливими освітніми потребами цілковито адаптуватися в суспільстві, підготуватися до подолання неминучих життєвих труднощів, а отже, реалізуватися повною мірою як рівноправні й повноцінні члени суспільства.
 
Хто такі діти з особливими потребами? Термін «діти з особливими потребами» стосується дітей до 18 років, які потребують додаткової навчальної, медичної та соціальної підтримки з метою покращення здоров’я, розвитку, навчання, якості життя, участі в громаді.
 
Так, у березні 2005 року наша школа виграла гранд Українського фонду соціальних інвестицій з мікропроектом «Соціальна реабілітація та адаптація дітей з проблемами зору шляхом організації класів інклюзивного навчання “Вікно у світ”», і вже 1 вересня 2005 року в школі відкрито два інклюзивних 1-х класи, в яких навчалися 16 дітей із вадами зору.
 
За 10 років існування цього проекту в школі працює 8 інклюзивних класів, у яких навчається 61 учень з вадами зору (слабозорих дітей). Дітей з порушенням зору поділяють на дві групи: сліпих і слабозорих. Сліпі діти не сприймають зорову інформацію, а слабозорі — під час використання оптичних приладів одним оком, яке краще бачить, можуть сприймати зорову інформацію на одну третину або одну четвертину менше, ніж зрячі діти.
 
Сліпі діти навчаються без використання зору, з допомогою рельєфно-крапкового шрифту Л. Брайля. У слабозорих дітей є труднощі у сприйманні оточуючих предметів, малюнків, текстів. Під час читання та письма у слабозорих спостерігають повільність, фрагментарність, нечіткість, викривлення у сприйманні елементів літер, заміна літер, пропуски зображуваних елементів. Треба пам’ятати про ці специфічні особливості дітей.
 
Розмовляючи з незрячою дитиною, необхідно дивитися прямо на неї. Не робити зайвих, прихованих від неї жестів, оскільки вона це відчуває й ображається.
 
У школі створено умови для лікування, навчання та відпочинку дітей з порушеннями зору:
1. Обладнано кабінет корекції зору.
2. У школі працює лікар-офтальмолог і медсестра-ортоптистка.
3. Щоденно з дітьми працює соціальний педагог і психолог.
4. Для дітей зі складною патологією зору проводять індивідуальні заняття.
5. Для дітей з порушенням зору проводять корекційні заняття.
6. Наповнюваність інклюзивних класів — до 20 учнів.
 
Головна мета колективу школи — зробити навчання доступним для всіх дітей, щоб діти, які мають проблеми із зором, проживали в родині й мали змогу отримати освіту й адаптуватись у суспільстві.
 
Всім добре відомий вислів, що ми всі родом з дитинства. І якщо добре згадати своє дитинство, то кожен може розповісти, що в середовищі їхніх однолітків були діти з обмеженими можливостями. Чи ходили вони в бібліотеку? Напевно, не завжди. Через свої індивідуальні особливості й фізичні вади їм складно приходити до бібліотеки. Тому будь-який вихід у бібліотеку — це вікно у світ книги. Нові враження, нові інтелектуальні можливості.
 
Бібліотекарі мають стати справжніми професіоналами й постійно вдосконалювати методи та накопичувати досвід роботи з особливими дітьми, щоб ураховувати інтереси різних категорій читачів і нести світло книги і знання будь-якій дитині, незалежно від здібностей, статусу, звичок, характеру. Тому, як бібліотекар школи, де навчаються слабозорі діти, я намагаюся забезпечити доступ до знань, інформації та художніх творів шляхом використання ряду ресурсів усіма учнями, оскільки залучення до книги, до бібліотеки є безперечною умовою їх повноцінної соціальної реабілітації.
 
Як допомогти дитині з обмеженими фізичними можливостями адаптуватися в бібліотеці?
Для цього в бібліотеці є:
1. Література для лікування та профілактики проблем зору.
2. Розробки методичної літератури вчителів школи.
3. Спеціальна плівка жовтого кольору, що накладається на текст, який читає дитина.
4. Призма для збільшення тексту для слабозрих дітей.
5. Видання, надруковані великим шрифтом.
6. Легкі для читання книжки.
7. Електронні книжки.
8. Підручники для слабозорих дітей.
 
Часто бібліотекарі вважають, що обслуговування дітей з особливими потребами займає багато часу, а тому не стимулюють їхню появу в бібліотеці. Насправді давно настав час здолати ці стереотипи й перетворити бібліотеку на гостинний дім для всіх. Адже правильно підібрана книга, що викликає позитивні емоції, не менш важлива, ніж уміло підібрані ліки.
 
 
ЛІТЕРАТУРА
1. Інклюзивна освіта: основні положення [Електронний ресурс]. — URL: http: //metodist.ucoz.com/
2. Волкова Л. С. Теоретичні аспекти реалізації інклюзивного навчання / Л. С. Волкова // Дитина з особливими потребами. — 2015. — № 11. — С. 3–4.
3. Горобець С. С. Переваги та недоліки інклюзивного навчання в загальноосвітніх та дошкільних закладах освіти / С. С. Горобець // Дитина з особливими потребами. — 2015. — № 2. — С. 2–6.
4. Особливості роботи бібліотеки з соціально-незахищеними дітьми [Електронний ресурс]. — URL: http://laginlib. org.ua//
Dounload PDF

Відгуки читачів