О. М. Бакута, учитель української мови та літератури ЗОШ І–ІІІ ст. № 5, м. Ніжин, Чернігівська обл.
Мета:
- повторити й поглибити вивчене про особливості типів мовлення, навчити п’ятикласників доводити правильність чи неправильність твердження шляхом міркувань;
- розвивати вміння складати тексти-роздуми, пов’язані із власним життєвим досвідом, викладати матеріал логічно й послідовно, використовуючи мовні засоби відповідно до комунікативного завдання;
- виховувати почуття любові та пошани до жінки.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.
Обладнання: презентація до уроку, відеокліп «Темна ніч».
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ПОЕТИЧНА ХВИЛИНКА МАТЕРІ
Я твій портрет фіалками вберу —
ти ж так любила голубі фіалки.
Мене ти вчила правді і добру,
мене до праці ти привчала змалку...
Я доторкнуся до твого чола,
на ньому зморшки — й ті такі ласкаві...
Ти все дала й нічого не взяла:
ні крихти хліба, ні спасибі навіть...
Все те, що мав, і те, що в мене є,
що від людей, що від землі святої,
що радістю в рядках моїх встає,
передано в моє життя тобою...
Дочку, можливо, матиму... Хто зна,
про що в гаю зозуля накувала...
О, як я хочу, мамо, щоб вона
твоє велике, щедре серце мала!.. (В. Підпалий)
-
Які почуття викликав у вас цей вірш?
-
Як бачимо, В. Підпалий зумів передати звичайними, простими словами почуття вдячності найдорожчій людині — матері.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Учитель. Сьогодні на уроці ми будемо готуватися до написання твору-роздуму, удосконалювати вміння доречно і красиво висловлювати власні думки.
— А тема твору-роздуму буде така: «Жінка — берегиня роду».
— Пропоную записати слова Г. Чубач, які будуть епіграфом до нашого уроку.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
— Чи замислювалися ви, чому жінку називають берегинею?
— Ось як подано в довідковій літературі лексичне значення слова берегиня.
Словникова робота
-
Само походження слова oбepiг пов’язане із Берегинею — богинею добра, захисту від хвороб та інших злих сил. Вона була найдавнішим зразком оберегу.
-
Від часу прийняття християнства символом берегині став образ Богородиці, яку сприймали як всемогутню заступницю людства перед Богом.
-
Образ Берегині — символічна постать жінки з піднятими руками — вишивали на одязі, на білих рушниках, вирізьблювали на деревах, на дверях, віконницях. ґанках.
— Образ Берегині поширений у живописі, зокрема в іконописі, на вишивках, є ляльки-мотанки, а також скульптура Берегині на Майдані Незалежності в Києві.
-
Пригадайте, чим роздум відрізняється від розповіді, опису.
-
Як ви вважаєте, про що людина може роздумувати, розмірковувати?
-
Що головне в роздумі?
-
Назвіть частини, з яких утворено роздум.
Структура роздуму
Орієнтовний план |
Опорні слова |
Вступ |
|
Теза |
Я думаю. що...;
мені здається, що...;
я вважаю, що...
|
Аргументи |
Чому? Тому що...;
по-перше,...; по-друге,...
|
Докази |
Хочеться згадати твір...;
наведу приклад
з власного життя
|
Висновок |
Отже,...; підсумовуючи,
можна зазначити...
|
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з текстом
Матуся... Скільки приємних спогадів пов’язано з цим словом, скільки можливого i неможливого зробила ця жінка для нас. Xіба хтось може бути ближчим за неї?
Руки та обличчя жінки-матері — це те, що завжди заспокоїть, підтримає, збереже від будь-якого зла.
Мама — найрідніша і найдорожча в цілому світі людина, i все в дитині — від матері.
Це вона вчила нас вимовляти перші слова, посміхатися до людей. говорити з ними ввічливо, з любов’ю. Вона нас вчила бути дорослими, і, пізнаючи закони життя, саме від матері ми перейняли наймудрішу науку — любити людей.
Лише з любові народжується прекрасне. Мати вчила нас поважати друзів, бути вірними їм i в радощах, i в горі. Вірність — це почуття, яке теж виховала в нас ненька: вірність матері, вірність друзям, вірність Батьківщині...
1. Прочитайте текст. Чи можна його вважати роздумом?
2. Яке речення може бути тезою в тексті? Зачитайте аргументи й докази, наведені в тексті.
3. Чи цей текст пов’язаний якось із вашим життям? Який висновок можна зробити про роль жінки-матері?
— Як бачимо, бути матір’ю — це велична роль жінки, бо виховати гарних дітей — нелегка справа.
— Берегинею називають не тільки матір, а й дружину.
— Ви з цим згодні? Наведіть приклади з власного життя.
Відповіді учнів.
— Отже, дружина — це вірний друг і підтримка чоловікові.
— Яскравим прикладом особисто для мене є пісня «Темна ніч». Вона була написана далекого 1942 роціку, але актуальною залишається і сьогодні. Уперше її виконав наш земляк Марк Бернес у фільмі «Два бійці». Пропоную послухати пісню, яка звучить мовою оригіналу.
Перегляд відеокліпу.
— Чи сподобалася вам пісня? Що найбільше вразило?
Цікавою є історія написання твору. Пісня була написана Володимиром Агатовим і покладена на музику Микитою Богословським 1942 року для кінофільму «Два бійці» Зі спогадів Микити Богословського: «Якось увечері зайшов до мене режисер картини Леонід Луков і сказав: «Розумієш, ніяк не вдається у мене сцена в землянці без пісні». Так схвильовано розповів, яка тема пісні, її настрій, що я сів за рояль і одразу зіграв мелодію «Темної ночі».
А вже потім Володимир Агатов написав слова. Розбудили Марка Бернеса, який відпочивав після зйомок, увечері знайшли гітариста, вночі на студії записали фонограму, а вже зранку Луков знімав Марка Бернеса під цю фонограму». Коли фільм «Два бійці» вийшов на екрани, пісню заспівала вся країна. Її співали на передовій, вдома, чекаючи рідних з фронту. Цікавий факт: у далекі 40-і увесь перший випуск платівки було забраковано: відділ технічного контролю виявив у фонограмі якийсь шурхіт. З’ясувалося, що одна із робітниць заводу, слухаючи пісню, не стрималась і заплакала. Сльози потрапили на воскову мат рицю...
— А зараз мені хотілося б, щоб ви склали сенкан до слова мама. Це буде приємним подарунком для ваших мам.
Виконання учнями завдання.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Бесіда
-
Що ми сьогодні вивчили на уроці?
-
Чи виникали труднощі під час уроку? Що сподобалося ?
Оцінювання
Домашнє завдання
Підготуватися до написання контрольного
твору-роздуму на тему «Жінка — берегиня роду».
— Хочу подякувати вам за роботу на уроці, побажати щасливої долі. Пам’ятайте, що у вас є найдорожча людина. Вона щодня проводжає вас до школи, переживає за ваші успіхи й поразки більше, ніж за свої, любить вас не за досягнення й результати, а за те, що ви є, бо це — «жінка, це — мати, це запалена Богом остання свіча».
ЛІТЕРАТУРА
1. Історія написання пісні «Темна ніч». — Режим доступу: http://sovmusic.ru
2. Підпалий В. Матері. — Режим доступу: http://www.poetryclub.com.ua
3. Усі уроки української мови в 5 класі / С. А. Омельчук, А. І. Ляшкевич, М. В. Кравець. — Х. : Видавнича група «Основа». — 2009. — 480 с.