Учитель добра і краси (вивчаємо спадщину В. О. Сухомлинського). Година спілкування в 4-му класі

О. О. Бірчак, учитель початкових класів, спеціаліст І категорії, Чорноморська ЗОШ I–III ст., Голопристанський р-н, Херсонська обл.


Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю В. О. Сухомлинського; розвивати інтерес до його творчості; сприяти формуванню образного мислення і мовлення; активізувати фантазію; спонукати до пізнання світу; виховувати працелюбність, повагу до старших, любов до рідної землі на матеріалах творів великого педагога.

Обладнання: портрет В. Сухомлинського; презентація; виставка художньої літератури; ваза із чорнобривцями — улюбленими квітами педагога.

 

Хід заходу
 
1. Вступне слово вчителя
 
У ч и т е л ь. Сьогодні, діти, у нас незвичайне заняття. Свято премудрого вчителя, директора школи, доброго сина і великого письменника та педагога В. О. Сухомлинського. На годині спілкування йтиметься про вчителя добра і краси, який нас навчає своїми оповіданнями, казочками, висловами. Що це за людина? Може, хтось уже знає? (Відповіді учнів.) Звісно, ми читали його твори. Будьте уважні! Послухайте, пригадайте!
 
 
2. Перегляд презентації «Учитель добра і краси»
Слайд 1. Школа у Павлишині
Слайд 2. Пам’ятник педагогові
Слайд 3. Мудрі поради батькам і дітям
Слайд 4. Українська монета з серії «Видатні особистості України»
Слайд 5. І всі зачаровано слухали...
Слайд 6. Мудре слово вчителя...
 
 
3. Гра «Ланцюжок добра»
 
У ч и т е л ь. Ось такою людиною був Василь Олександрович. Ще він дуже любив квіти, а улюбленими його квітами були чорнобривці. Уважаю, що вони вам також подобаються, бо вони довго квітнуть. Якщо згадувати твори великого педагога, то всі вони про добро, щирість, справедливість. Людина у цьому світі лише добро повинна творити.
 
У ч е н и ц я. Сухомлинський заповідав: «Дружи з деревом, пташкою, комашкою. Пам’ятай: без твоєї дружби тяжко їм! А ще подаруй усмішку, квітку, пісню і сонечко. Це найкращий дарунок людині».
 
У ч е н ь. «Не забудь і про плаксу — маленького братика. Розкажи йому казочку про бубликів в’язочку. Радісно бабусі проспівай колискову. Від слів твоїх вона буде здорова».
 
У ч и т е л ь. Добрі й ніжні слова можуть творити дива. Це прекрасно, коли звучать між людьми гарні слова. Сплетемо ланцюжок хороших і гарних слів, візьмемося за руки.
 
Діти промовляють слова і сплітають ланцюжок-коло (мама, тато, бабуся, сім’я, мир, дружба, Україна, сонечко, щастя, милосердя, добро, повага, допомога, веселка, усмішка).
 
 
4. Тренінг «Зроби добру справу»
 
У ч и т е л ь. Як ви будете поводитись у таких випадках?
  • Бабуся захворіла, тому я...
  • Впала сестричка, плаче, тому я...
  • Мама втомлена повернулася з роботи, тому я...
  • Братик не може зашнурувати кросівки, тому я...
  • Двоє четвертокласників б’ються на перерві, тому я...
  • У класі брудна дошка, тому я...
 
 
5. Складання порад
 
Поради великого педагога (з вуст дітей)
  • Будь удячним, великодушним, милосердним.
  • Вір у свої сили і в те, що робиш. Роби із задоволенням те, що робиш.
  • Люби життя.
  • Знай у всьому міру.
  • Будь обережним і чуйним.
  • Подолай страх припуститися помилки.
  • Чергуй розум і фізичні навантаження.
  • Навчайся слухати і чути.
  • Довіряй, але перевіряй.
 
 
6. Інсценізація «Вітання мами»
 
У ч и т е л ь. Мама В. О. Сухомлинського пригадує випадок, коли син її вітав із днем народження.
 
А було це так. Надвечір улітку, пораючись по господарству, вона почула легенькі кроки і повернулася.
 
Перед нею стояв її Василько і щось тримав у руках за спиною.
— Що таке, синку?
— Я прийшов тебе привітати з днем народження і подякувати за твою турботу про мене.
— Спасибі, дорогенький! А що у тебе у руках?
— Це, мамо, мої улюблені квіти — чорнобривці, що я посадив.
— Це твої улюблені квіти? Чому чорнобривці?
— Вони, мамо, гарні, довго квітнуть, яскраві, схожі на тебе. Я хочу, щоб ти жила довго і завжди була такою, як сьогодні.
— Спасибі, Василько, я поставлю твої чорнобривці у воду і буду ними милуватися.
 
 
7. Гра «Кошик доброти»
 
Діти витягують з кошика смужки паперу з прислів’ями, виразно їх читають.
  • Учись добро робити, воно дорожче від золота.
  • Добро не пропадає, а зло вмирає.
  • Приємно жити з добрими людьми.
  • Краще зробити добро раз, ніж зло сто раз.
  • Людина починається з добра.
 
 
8. Підсумкове слово вчителя
 
— Педагог і письменник В. О. Сухомлинський своє серце віддав дітям, учив нас бути добрими, чесними, любити природу, поважати старших, шанувати батьків. Будьте гідними його заповідям і світ стане світліший, добріший, миліший. Усі люди хочуть бути щасливими, це залежить від них самих, адже ми — творці свого щастя.
 
 
Література
 
1. Антонець М. Творча спадщина В. О. Сухомлинського у діалозі з актуальними проблемами сучасної початкової освіти // Початкова школа.— 2008.— № 4.— С. 2–5.
2. Бондаренко Е. Уроки розвитку зв’язного мовлення. 3клас // Початкова школа.— 2010.— № 4.— С. 9–13.
3. Литвин Л. Проблема вільного розвитку особистості у теоріях Р. Штайнера і В. О. Сухомлинського // Початкова школа.— 2010.— № 9.— С. 54–55.
4. Логачевська С. Творче використання спадщини В. О. Сухомлинського // Початкова школа.— 2010.— № 9.— С. 19–24.
5. Мамчур Л. Погляди В. О. Сухомлинського на розвиток комунікативної здатності та зв’язного мовлення молодших школярів // Початкова школа.— 2010.— № 9.— С. 52–53.
6. Стадник. Л. Поспішаймо робити добро // Початкова школа.— 2009.— № 1.— С. 1–3.
Dounload PDF

Відгуки читачів