Живопис. Мистецтво маринізму, колір у живописі («Образотворче мистецтво», 6-й клас)

І. М. Дуда, учитель образотворчого мистецтва, ЗОШ I—III ст., м. Костопіль, Рівненська обл.


Тема. Живопис. Мистецтво маринізму, колір у живописі. Знайомство із творчістю І. К. Айвазовського. Композиція «Мелодія моря»
 
Мета:
  • навчальна: розширити знання учнів про живопис та колір у живописі; дати поняття про морські краєвиди (марина); ознайомити учнів із творчістю І. Айвазовського;
  • розвивальна: розвивати чуття колористичної цілісності зображуваних об’єктів засобами живопису, спостережливість, уяву;
  • виховна: прищеплювати повагу до творчої спадщини художника; формувати ціннісне ставлення до мистецтва.
 
Форма проведення: урок-екскурсія.
 
Техніка виконання: живописна (акварель на вологому папері).
 
Оснащення
  • Візуальний ряд: девіз уроку (на дошці); зображення моря (фотокартина); портрет І. Айвазовського та репродукції творів митця; зразки дитячих робіт.
  • Музичний ряд: аудіозапис мелодії, що відтворює звуки моря.
  • Дидактичні матеріали: картки з описами моря.
  • Матеріали та інструменти: альбом; акварельні фарби; пензлі; палітра; ємності з водою; поролон або вата; серветки для витирання рук.
  • Обладнання: ТЗН.
 
Тип уроку: комбінований.
 
 
І шторм, і спокій, і стихія…
 
 
Перебіг уроку
І. Організація класу
 
Привітання
Перевірка готовності до уроку
 
 
ІІ. Емоційне налаштування на продуктивну діяльність
 
Слово вчителя
— Бажаю вам гарного настрою, аби ми могли цікаво поспілкуватися про морські краєвиди, пригадати вивчений у попередньому класі матеріал про живопис. Бажаю вам натхнення для створення композиції «Мелодія моря».
 
 
ІІІ. Актуалізація опорних знань
 
Запитання
  • ??Що ми називаємо живописом? (Відповіді учнів.)
  • ??Хто з вас був на морі й милувався ним? (Учні описують свої враження.)
 
 
ІV. Сприймання нового матеріалу
 
Бесіда
У ч и т е л ь. Погляньте, будь ласка, на дошку!
На екрані — девіз уроку.
 
  • На вашу думку, чому девізом нашого уроку є слова: «І шторм, і спокій, і стихія…»? (Відповіді учнів.)
Молодці, ви добре пояснили, і я роблю висновок про те, що ви любите море. Справді, той, хто бачив море хоча б раз, не забуде це видовище. Зміни фарб неба, води, стану моря; хвилі — такі різні, неповторні... Мало кому з художників пощастило опанувати складний пейзажний живопис, що називають мариною.
 
Марина — твір пейзажного живопису із зображенням моря, прибережного пейзажу, морських баталій (битв), трудових подвигів моряків.
 
Сьогодні ми здійснимо уявну екскурсію картинною галереєю видатного мариніста І. Айвазовського.
 
1-ша зала «Біографічна»
На екрані — портрет І. К. Айвазовського.
 
Іван Костянтинович Айвазовський народився 17 (29) липня 1817 року в кримському місті Феодосії. Ще хлопчиком він упродовж годин сидів біля моря, милуючись хвилями. Усе помічав і запам’ятовував. Одного разу Іван, повернувшись додому, на білій стіні свого будинку вугіллям намалював корабель, який гордо плив морем. Тоді хлопчикові виповнилося лише 8 років. Батько не сварив сина, а виніс кілька аркушів паперу, олівці й промовив: «Малюй!».
 
Коли Айвазовському виповнилося 16 років, його зарахували до Академії мистецтв у Санкт-Петербурзі, яку він закінчив достроково із золотою медаллю. 1836 року художникові вперше дозволили вийти у відкрите море на бойовому кораблі. Там Айвазовський побачив усю красу
морської стихії, а згодом намалював 7 картин із життя військово-морського флоту.
 
Твори митця експонувалися в Італії, Франції, Іспанії, Голландії, Німеччині, Англії. Він приїхав назад до Петербурга зі світовою славою. Але художника вабило до Криму, до Чорного моря. Він повернувся до рідної Феодосії, де жив до кінця життя. 
 
І. Айвазовський створив 6000 творів (із-поміж яких 4000 — про море), здобувши почесні звання й нагороди (Почесний громадянин Феодосії; член п’яти найбільших у Європі академій мистецтв; професор живопису). Іван Костянтинович був живописцем Головного морського штабу з правом носити адміральський мундир.
 
Учитель пропонує учням об’єднатися в три групи.
 
1-ша група вирушить до зали «Морська тиша», 2-га — до зали «Хвилі відкритого моря», 3-тя — до зали «Буря».
 
  • Вправа-асоціація
На екрані — полотна з морськими краєвидами.
 
Завдання
  • Розгляньте уважно ці твори, звернувши увагу на їх назви, кольори. Яку мелодію ви чуєте? Як автор передає ці звуки? (1-ша група — спокійну, ніжну, світлу, лагідну, колискову; 2-га — піднесену, величну, вільну, шум хвиль; 3-тя — тривожну, страшну, з різкими звуками.)
  • Зверніть увагу на зображення неба й води. Які кольори переважають на картинах? (Холодні)
  • ??Чи є у вас кольори, потрібні для роботи? (Ні)
  • ??Що ми маємо зробити, щоб отримати необхідний колір? (Змішати кольори на палітрі)
  • ??Які кольори змішуємо, зображуючи воду? (Синій + зелений, зелений + білий…)
  • ??Як виконати живопис на вологому папері? (Роботу слід починати зі світліших місць.)
Аналізування дитячих робіт паралельного класу
 
 
V. Визначення практичних завдань уроку
 
У ч и т е л ь. Ви створюватимете композицію «Мелодія моря». Пропоную заплющити очі та уявити те, що ви прочитали на картках з описами моря.
 
Картки
 
1-ша група
Тиша в морі… ледве-ледве
Колихає море хвилі;
Не колишуться од вітру
На човнах вітрила білі.
З тихим плескотом на берег
Рине хвилечка перлиста.
Леся Українка
 
 
2-га група
З моря вільні хвилі
Несуть до берега красу
Тонких і неповторних
ліній,
Прозорості і пінного дощу.
 
 
3-тя група
Чорна хмара наступає,
Небо й сонце криє,
Синє море звірюкою
То стогне, то виє…
Запінились хвилі
Кругом хвилі, як ті гори:
Ні землі, ні неба.
Т. Шевченко
 
 
VІ. Самостійна художньо-практична діяльність учнів
 
Створення композиції «Мелодія моря»
 
Учні працюють під музичний супровід (звуки моря).
 
 
VІІ. Підбиття підсумків уроку
 
Аналізування та оцінювання виконаних робіт
 
Готові композиції вивішують на дошку. Учні допомагають вербально оцінювати роботи (чудова, незвичайна, розкішна, дивна, бездоганна, незрівнянна і т. ін.).
 
 
Обговорення результатів уроку
  • ??Які картини Айвазовського запам’ятали? (Відповіді учнів.)
  • ??Як можна продовжити наш девіз уроку? (Мелодійне, неповторне, казкове)
 
Слово вчителя
— Ви сьогодні дуже добре працювали: вивчили основні правила живопису, навчилися грамотно виконувати морську композицію. Отже, ви отримуєте звання «Юний мариніст».
 
 
VІІІ. Домашнє завдання
 
Удома розповісти батькам про творчість І. Айвазовського.
Dounload PDF

Відгуки читачів