Порівняльний аналіз творів М. В. Гоголя «Вечір проти Івана Купала» та Й. В. Ґете «Фауст». 9-й клас

С. М. Федорова, Л. О. Мікус, учителі української мови та літератури, зарубіжної літератури ЗОШ I–III ст. № 138, м. Харків


Тема уроку. Проблема життєвого вибору людини в творах М. В. Гоголя «Вечір проти Івана Купала» та Й. В. Ґете «Фауст»

Мета:

-навчальна: опрацювати зміст творів М. В. Гоголя та Й. В. Ґете, вчити розкривати проблеми, що постають перед героями творів, простежити шлях, яким кожен з персонажів ішов до своєї мети;

-розвивальна: розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки й судження, порівнювати, робити відповідні коментарі; формувати світогляд школярів;

-виховна: виховувати повагу до народних традицій українців, переконання, що чистота душі, остереження гріха — божий і людський заповіти.

Тип уроку: бінарний урок.

Обладнання: портрети М. В. Гоголя, Й. В. Ґете та героїв їхніх творів, мультимедійні колажі свята Івана Купала та Великодня, відео свята Івана Купала, опорна схема.

 

Заглиблюйся в себе й досліджуй душу свою, бо там закони
усього й усьому. Знайди лише ключ до своєї власної душі,
коли ж знайдеш, тоді тим самим ключем одімкнеш душі усіх.
М. В. Гоголь
 
 
Хід уроку
 
I. Організаційний момент
 
 
II. Актуалізація опорних знань
 
1. Слово вчителя зарубіжної літератури
 
— Сьогодні на уроці ми розглядатимемо творчість двох письменників — українського М. В. Гоголя та німецького Й. В. Ґете. На дошці ви бачите їхні портрети в оточенні героїв творів «Ніч проти Івана Купала» та «Фауст».
 
2. Дидактична гра «Впізнай героя»
 
(Учитель зачитує портретну характеристику персонажа, учні повинні назвати ім’я героя.)
 
 
III. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
 
1. Слово вчителя української літератури
 
— У наш нестримний вік дедалі більше людей звертається до ворожок, чаклунів, магів, екстрасенсів. Надзвичайно популярними стали телепередачі «Слідство ведуть екстрасенси», «Битва екстрасенсів». Навіщо це роблять люди?
 
Кожна людина сама вирішує, що їй робити. Петрусь і Фауст теж зробили свій життєвий вибір, звернувшись до «нечистої сили». А от чи правильним був цей вибір для кожного з них, ми дізнаємось сьогодні на уроці, темою якого є «Проблема життєвого вибору людини у творах М. В. Гоголя “Вечір проти Івана Купала” та Й. В. Ґете “Фауст”». Розкриймо проблеми, що постають перед героями творів, та простежмо шлях, яким кожен з персонажів ішов до своєї мети.
 
2. Робота з епіграфом до уроку
 
??На дошці ви бачите епіграф до уроку. Це вислів М. В. Гоголя. Працюючи на уроці, спробуйте сприйняти усе почуте не лише розумом, але й серцем. Наприкінці уроку ми ще раз звернемося до цього епіграфа й спробуємо зрозуміти, чи знайшли ми цей заповітний ключ.
 
 
ІV. Робота над темою уроку
 
1. Бесіда
 
У ч и т е л ь у к р а ї н с ь к о ї л і т е р а т у р и. Уже в самій назві твору М. В. Гоголя, який ми розглядатимемо сьогодні на уроці, є щось містичне, загадкове, як і у святі Івана Купала.
 
  • Розкажіть, що вам відомо про це свято. Яким чином воно відбувалося? Що є обов’язковим його атрибутом?
 
2. Розповідь учня про обряди, що супроводжують свято Івана Купала
 
3. Перегляд відеофрагмента «Свято Івана Купала»
 
4. Бесіда
 
  • Розкажіть, які обряди виконують під час цього свята і що вони символізують.
  • ??У багатьох містах України, також і в Харкові, кожного літа відбуваються дійства, пов’язані зі святом Івана Купала. Яка ж причина популярності цього свята в людей?
  • ??Як ви вважаєте, чи мало це свято таке саме значення для Петра?
 
5. Слово вчителя зарубіжної літератури
 
— Фауст розчарований в усьому. Утративши сенс свого існування, він вирішив випити отрути. Але, піднісши келих до губ, він раптом зупинився.
 
6. Бесіда
  • ??Що зупинило його?
  • ??Розкажіть, що вам відомо про це свято?
  • ??Слухаючи інформацію, складіть асоціативний кущ до слова Великдень.
  • ??Яку роль відіграло свято Великодня в житті Фауста?
  • ??Розкрийте роль свят у вирішенні взаємин людина — «нечиста сила».
 
Висновок. У кожному з творів свято — це відправна точка для героїв у здійсненні їхнього життєвого вибору. Свято — це кульмінація протистояння сил добра і зла.
 
7. Постановка та розв’язання проблемного питання
  • ??Чи можна ототожнити поняття «нечиста сила» і «злодіяння»?
8. Робота зі схемою «Життєві шляхи
 
Петруся та Фауста»
Кожен герой робить свій вибір яким шляхом піти в житті. Кожен крок — це вчинок героя, який або підносить людину, або скидає її у прірву. Простежте шлях, який пройде кожен герой.
 
 
9. Бесіда
 
Учитель української літератури ставить запитання:
  • ??Яку мету має Петрусь?
  • ??Яким шляхом він ішов до мети?
  • ??Який фінал життєвого шляху Петруся?
  • ??Куди, на ваш погляд, зникає Петрусь наприкінці твору? Обґрунтуйте свою думку.
 
Учитель зарубіжної літератури ставить запитання:
  • ??Чого прагне Фауст?
  • ??Розкажіть про життєвий шлях Фауста.
  • ??Що є відправним етапом для Фауста?
  • ??Чи чекала на Петруся доля Фауста? Поясніть свою думку.
  • ??Чи можна ототожнити поняття «нечиста сила» і «злодіяння»?
 
10. Постановка та розв’язання проблемного питання
 
У ч и т е л ь у к р а ї н с ь к о ї л і т е р а т у р и. Чи принесло щастя близьким людям те, що Петрусь і Фауст звернулися по допомогу до нечистої сили?
 
 
V. Закріплення знань, умінь та навичок
 
Робота з епіграфом до уроку
  • ??А зараз знову звернімося до епіграфа. Як тепер ви розкриєте зміст висловлювання М. В. Гоголя?
  • ??Упродовж уроку ми зробили змогу розібратися в самих собі. Який відгук у ваших душах він залишив?
 
 
VI. Підбиття підсумків уроку
 
1. Заключне слово вчителя зарубіжної літератури
 
— Я вважаю, що сьогоднішній урок нікого не залишив байдужим. Ми говорили про важливі морально-етичні проблеми. Кожному з вас ми пропонуємо оцінити свою роботу на уроці.
 
2. Рефлексія
??Наповніть серце маленькими кольоровими сердечками.
  • Рожеве — ви вважаєте, що урок пройшов для вас плідно, ви все зрозуміли;
  • зелене — ви вважаєте, що навчились, але ще треба попрацювати;
  • жовте — ви вважаєте, що матеріал уроку надто складний для вас.
 
3. Заключне слово вчителя української літератури
 
— Подякуймо одне одному за урок. Мабуть, ви зрозуміли, що проблеми, які ми порушили сьогодні на уроці, є актуальними і для вас. Зверніть увагу на це велике яскраве серце, яке я тримаю в руках,— воно утворено з маленьких сердечок, у кожне з яких вкладено краплиночки вашої душі. І хочеться побажати, щоб ваші серця завжди були відкриті для добра, позитиву та добрих вчинків.
 
 
VII. Домашнє завдання
 
Написати твір-роздум за темою «Чи принесло щастя близьким людям те, що Петрусь і Фауст звернулися по допомогу до нечистої сили?»
Dounload PDF

Відгуки читачів