Сервірування столу в народних традиціях

Т. В. Коваленко, учитель трудового навчання, економіки, старший учитель, ЗОШ № 157, м. Харків


Мета:

- ознайомити учнів із видами сервірування святкового столу, навчити учнів підбирати необхідний посуд і прибори, сервірувати стіл до прийому гостей у народних традиціях, розвивати художній смак;

- виховувати повагу і любов до минулого, традицій наших предків.

Обладнання: плакат «Сервірування столу», «Сервірування святкового столу», інструкційні картки для складання серветок, презентація «Сервірування святкового столу».

Тип уроку: комбінований.

 

ХІД УРОКУ
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
 
Перевірка готовності класу до уроку.
 
 
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
 
Міні-тренінг
  • Які страви української кухні ви знаєте?
  • З якою стравою ви ознайомились на попередньому уроці?
  • Як називають вареники в Україні?
  • Які основні продукти необхідні для виготовлення вареників?
  • Якої температури повинна бути рідина для приготування тіста?
  • Яке призначення цього предмета (сито)?
  • Яких правил безпечної праці слід дотримувати під час приготування їжі?
 
Учитель підбиває підсумки засвоєних знань.
 
 
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
 
  • Гра «Упізнай страву»
Учні називають страву й національну кухню відповідної країни. (Показ слайдів). (Додаток 2)
 
Учитель підбиває підсумок і зазначає, що кожна страва має характерні ознаки. Особливості подачі страв, їх оформлення — це велике мистецтво, яке називають сервіруванням.
 
 
IV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАДАЧ УРОКУ
 
Учитель. Отже, тема сьогоднішнього уроку дуже цікава: «Сервірування святкового столу в народних традиціях».
 
Учні записують тему в зошити.
 
 
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
 
Евристична бесіда з елементами лекції 
 
Учитель. Кожна господиня має навчитися зустрічати і пригощати гостей. Щоб завжди відчувати себе впевнено і спокійно під час прийому гостей, варто вміти правильно сервірувати стіл і смачно готувати. Сьогодні ми спробуємо опанувати столовий етикет, правила сервірування.
  • З якими видами сервірування стола ви ознайомилися в попередніх класах?
  • Дайте визначення «сервірування стола».
Учитель. Сервірувати стіл — означає підготувати його та оформити для споживання їжі, тобто правильно розташувати всі прибори.
 
Робота в групах
 
Користуючись плакатом «Сервірування стола до сніданку», інструкційними картками, учні виконують сервірування стола до сніданку. Учитель оцінює сервірування стола, указує на особливості розташування приборів (учні самостійно оцінюють свою роботу).
 
 
Розповідь з елементами бесіди
 
Учитель. Сервірувати стіл слід в одному стилі. Так, наприклад, якщо до столу подають українські національні страви, то й накривати його бажано в народному стилі. Доречними будуть вишиті скатертини, рушники, серветки. Матеріали та узори серветок, також рушника, який розстеляють посередині стола, мають гармоніювати між собою та з посудом, ваза для квітів та букет — відповідати обраному стилю.
 
Сервірування столу має відповідати таким вимогам:
  • відповідати заходу (сніданок, обід, вечеря);
  • строго поєднуватися з меню закусок, що подаються;
  • бути естетичним;
  • відображати тематику свята;
  • правильність розміщення предметів.
 
Учні записують вимоги до зошита.
 
Показ слайдів «Сервірування святкового столу». Презентація, підготовлена учнями.
 
Завдання: за аксесуарами, які використовують для сервірування столу, визначити свято. (Учитель завчасно готує приклади сервірування столу до різних свят.)
  • Ялинка — Новий рік.
  • Пасха, крашанки — Великдень.
  • Зелень, квіти — Трійця.
  • Яблука, мед — Спас.
 
Робота в групах
 
Учням роздають картки з послідовністю сервірування столу. Завдання: скласти послідовність сервірування столу за картками. Учитель оцінює роботу груп, як вони засвоїли новий матеріал.
 
 
VI. ПРАКТИЧНА РОБОТА «СЕРВІРУВАННЯ СВЯТКОВОГО СТОЛУ»
 
Завдання
1. Розподілити обов’язки в бригаді.
2. Виконати сервірування святкового стола.
3. Виконати презентацію своєї роботи.
 
Вступний інструктаж
 
Учням нагадують правила безпеки праці під час роботи на кухні, з гострими предметами.
 
Організація учнів до роботи згідно з темою
Клас працює бригадним методом, користуючись інструкційними картками.
 
Основні ролі: шеф-кухар, офіціант.
Учитель допомагає, контролює правильність виконання роботи, дотримання правил безпеки, санітарно-гігієнічних вимог, культури праці.
 
 
VIІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
 
Прийом «Мікрофон»
  • З якими професіями ви ознайомились на уроці?
  • Які знання потрібні, щоб стати кухарем, офіціантом? Які навчальні заклади вам відомі, де можна отримати ці професії?
 
 
VIII. ЗАКЛЮЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ
 
Підбиття підсумків уроку
  • Аналіз характерних помилок.
  • Виставлення та мотивація балів.
  • Завдання додому: підготуватися до уроку узагальнення з теми «Технологія приготування страв з крупів та борошна»
 
 
IX. ПРИБИРАННЯ РОБОЧИХ МІСЦЬ
Dounload PDF

Відгуки читачів