Передплатну кампанію на 2019 рік розпочато!

Оформити передплату за пільговими цінами

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Узагальнення знань учнів про іменник. Урок української мови з використанням програми «Аліса вивчає українську мову» у 2-му класі

Л. П. Крамар, учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, Остерська ЗОШ І–ІІІ ст. ім. Ю. Збанацького, Козелецький р-н, Чернігівська обл.


Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів за темою «Іменник»; удосконалювати вміння знаходити іменники в реченні, визначати їх рід, число; розвивати аналітико-синтетичні вміння, пам’ять, навички самоконтролю, уяву; виховувати інтерес до навчання, потребу у поглибленні своїх знань, прагнення читати.

Обладнання: картки, малюнки та ілюстрації з мультфільмів та фільму «Аліса в Країні Чудес»; вірші про іменник з інтернет-ресурсів; малюнки дітей; паперові ключі; аплікаціїї червоних і білих троянд; картки із зображенням дверей; програма; комп’ютери; проектор; екран.

 

Хід уроку
 
 
І. Організаційний момент
 
У ч и т е л ь
 
Встало сонечко давно,
Зазирнуло у вікно.
На урок час поспішати,
Мову нашу час вивчати.
 
 
ІІ . Повідомлення теми уроку
 
  • Очікування
Учитель читає уривок з казки Льюїса Керрола «Аліса в Країні Чудес».
 
Слайд 1
 
Аліса тяжко занудьгувала, сидячи на березі без діла. Разів зо два зазирнула вона до книжки, яку читала її сестра, але не знайшла там ані малюнків, ані розмов...
 
Вона хотіла пригод.
— Яким ви хочете бачити наш урок? (Відповіді дітей.)
— Сьогодні ми будемо вивчати українську мову разом з Алісою.
 
Слайди 2–3
 
Загадка
  • Хто ти? Що? Твоє ім’я?
— Іменна моя сім’я.
Знають всіх в ній поіменно.
А зовуть сім’ю — ... (іменник).
 
 
Слайд 4
 
Читання вірша про іменник
Іменник — від слова «ім’я».
Предмети всі називає,
Істота — хто?, неістота — що? —
Отак він про них запитає.
 
Якщо це прізвище, ім’я
Чи назва міста чи села,
А також гір, річок, країн —
Це власні назви, зрозумів?
 
З великої букви пиши
Іменники власні завжди.
Загальні з малої напишемо,
Наприклад, вулиця, селище, місто.
 
Іменник має два числа —
Однина і множина.
Один предмет — це однина,
Два і більше — множина.
 
Буває в реченні іменник
Головним членом і другорядним.
Підметом тоді буває,
Як на питання хто? і що? відповідає.
 
— У вас уже ввімкнено програму «Аліса вивчає українську мову».
 
 
Слайд 5–10
 
  • Робота за комп’ютером. Гра «Знайди іменник»
Діти працюють з програмою. У текстах знаходять іменники. Перевіряють, чи правильно виконали завдання.
 
ІІІ . Основний зміст роботи.
 
Закріплення вивченого про іменник
 
1. Хвилинка каліграфії
— Спробуйте уявити себе героями казки.
Каліграфічно запишіть у зошит слова Аліси.
Піти чи не піти нарвати квіток — це ж бо
така втіха сплести собі з них віночок...
— Ті, хто впорався з каліграфічною хвилинкою,
отримає ключ від таємного входу в казку.
Фізкультхвилинка
 
 
Слайд 11
 
2. Бліцопитування (методом «Асоціативний кущ»)
 
Учитель читає уривок тексту.
 
 
Слайд 12
 
Аліса з розгону пірнула слідом за Кроликом, навіть не подумавши, як буде звідти вибиратися.
 
— Аліса пропонує заповнити схему, щоб потрапити у гості до Кролика.
 
— Яка частина мови називається іменником? (Відповіді учнів.)
 
— З чим асоціюєте іменник? (На дошці — схема: іменник → рід → число → власні та загальні назви → назви істот і неістот.)
 
 
3. Повторення вивченого про число і рід іменників
 
  • Гра «Однина та множина»
Обладнання: конверти «однина» та «множина»; письмове навчальне приладдя; картки з іменниками. 
 
Завдання: розкласти в конверти картки з іменниками.
 
Учні розкладають картки з іменниками в конверти «однина» та «множина». Перемагає той, хто правильно і швидко виконає завдання.
 
Слова на картках: ліс, гриб, дуб, кіт, книги, гриби, троянди, ліси, сад, берези, тварини, фламінго, карти, королева, піддані.
  • Робота за комп’ютером
— Погляньте на екран! Назвіть предмети, зображені на ньому. Назвіть іменники, вжиті в однині, у множині. Запишіть ці слова, змінивши їх число. (Учень зачитує виконане завдання.)
 
— Ті, хто виконав завдання правильно, отримує ключі від зачинених дверей.
 
 
4. Повторення вивченого про власні та загальні назви
 
Годинникар загадує загадки.
 
Слайд 13–14
 
Швидка тече річка
Через роки і століття. (Час)
 
 
Сім братиків йдуть один за одним.
Один одного ніколи не обійде.
(Дні тижня)
 
 
Минуло сім днів,—
Кінець і йому. (Тиждень)
 
 
— Утворіть від слова володіти іменник. (Володар)
— Це власна чи загальна назва? (Загальна)
— Які іменники належать до власних? (Відповіді учнів.)
— З якої літери пишуться власні іменники? (Відповіді учнів.)
— Діти, у яких на партах є малюнок з грибами, записують у зошити текст, поданий на картці, та підкреслюють власні назви. Решта учнів, виправте помилки, припущені в записі на екрані. Отримані словосполучення запишіть у зошит. 
 
Перевірка: діти, які працювали з картками, звіряють відповіді із записами на звороті, решта — звіряють із записом на екрані комп’ютера.
 
Діти, які не припустилися помилок під час виконання завдання, отримують ключ від наступного входу.
 
  • Гра «Хто перший?»
Обладнання: письмове приладдя.
 
Завдання: дібрати і записати 5 власних іменників у зошит.
Переможцем уважають того, хто першим правильно виконає завдання.
 
  • Гра «Засели будиночки»
Обладнання: малюнки будиночків із підписами «Власні назви», «Загальні назви»; картки зі словами — власними і загальними іменниками.
 
Завдання: читаючи слово з картки, «поселити» його у відповідний будиночок; повторити правило правопису власних і загальних іменників.
 
Викликаний учень читає слова з карток і розміщує у відповідний будиночок, коментуючи свій вибір. Гру можна повторити кілька разів, викликаючи різних учнів.
 
Матеріал для гри: картки.
1) Річка, Аліса, королева, озеро, вулиця, Трояндова.
2) Володар, море, книжка, Інна, Жан, троянди.
 
5. Повторення вивченого про назви істот і неістот
 
Слайд 15
Зустріч з котом, який посміхається.
 
  • Гра «Ідемо в ліс»
— Пригадайте, на яке питання відповідають іменники — назви істот? назви неістот? (Відповіді учнів.)
 
Обладнання: зошит, ручка.
 
Завдання: за 3 хв написати в зошиті іменники, що означають назви істот та неістот, які ми можемо назвати, перебуваючи у лісі.
 
Учитель об’єднує учнів класу у дві групи:
1-ша — пише іменники, що означають назви істот;
2-га — що означають назви неістот. Переможцем у кожній групі вважають того учня, який написав найбільше іменників.
 
  • Гра «Лото»
Обладнання: картки, червоні та білі троянди.
 
Завдання: закрити на картці червоною трояндою іменники, що відповідають на питання хто?, а білою — які відповідають на питання що?. Кожному учневі роздають картки і паперові троянди; за сигналом учні розпочинають закривати іменники, які відповідають на питання хто?, червоними трояндами, а білими — іменники, що відповідають на питання що?. Переможцем уважають того, хто правильно виконав завдання.
 
6. Повторення вивченого про роль іменників у реченні
 
У дітей — слова. Потрібно придумати речення з цими словами.
 
Слайд 16–18
 
Ребуси
г1а пі2л ві3ло 7я мі100 100рона 3буна
 
— Прочитаймо слова!
— Спробуймо ввести ці слова у речення. Запишіть речення. Знайдіть у реченні іменники, зазначте частину мови над словами. Підкресліть головні та другорядні члени речення. Яким членом речення може бути іменник? Розберіть будь-який іменник як частину мови.
 
 
ІV. Підсумок уроку
 
— Ось і завершується наш урок. Сьогодні ви активно працювали, давали чіткі правильні відповіді. Кожен із вас на згадку отримує ключик від дверей до Країни знань.
 
 
V. Домашнє завдання
 
Слайди 19–21
 
— Завдання додому — від одного з героїв твору. Відгадайте, хто це. У вас у кожного є ключ.
 
Оберіть картку із завданням, що відповідає вашому ключу, і виконайте завдання вдома.
Dounload PDF

Відгуки читачів