Узагальнення знань учнів про іменник. Урок української мови з використанням програми «Аліса вивчає українську мову» у 2-му класі

Л. П. Крамар, учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, Остерська ЗОШ І–ІІІ ст. ім. Ю. Збанацького, Козелецький р-н, Чернігівська обл.


Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів за темою «Іменник»; удосконалювати вміння знаходити іменники в реченні, визначати їх рід, число; розвивати аналітико-синтетичні вміння, пам’ять, навички самоконтролю, уяву; виховувати інтерес до навчання, потребу у поглибленні своїх знань, прагнення читати.

Обладнання: картки, малюнки та ілюстрації з мультфільмів та фільму «Аліса в Країні Чудес»; вірші про іменник з інтернет-ресурсів; малюнки дітей; паперові ключі; аплікаціїї червоних і білих троянд; картки із зображенням дверей; програма; комп’ютери; проектор; екран.

 

Хід уроку
 
 
І. Організаційний момент
 
У ч и т е л ь
 
Встало сонечко давно,
Зазирнуло у вікно.
На урок час поспішати,
Мову нашу час вивчати.
 
 
ІІ . Повідомлення теми уроку
 
  • Очікування
Учитель читає уривок з казки Льюїса Керрола «Аліса в Країні Чудес».
 
Слайд 1
 
Аліса тяжко занудьгувала, сидячи на березі без діла. Разів зо два зазирнула вона до книжки, яку читала її сестра, але не знайшла там ані малюнків, ані розмов...
 
Вона хотіла пригод.
— Яким ви хочете бачити наш урок? (Відповіді дітей.)
— Сьогодні ми будемо вивчати українську мову разом з Алісою.
 
Слайди 2–3
 
Загадка
  • Хто ти? Що? Твоє ім’я?
— Іменна моя сім’я.
Знають всіх в ній поіменно.
А зовуть сім’ю — ... (іменник).
 
 
Слайд 4
 
Читання вірша про іменник
Іменник — від слова «ім’я».
Предмети всі називає,
Істота — хто?, неістота — що? —
Отак він про них запитає.
 
Якщо це прізвище, ім’я
Чи назва міста чи села,
А також гір, річок, країн —
Це власні назви, зрозумів?
 
З великої букви пиши
Іменники власні завжди.
Загальні з малої напишемо,
Наприклад, вулиця, селище, місто.
 
Іменник має два числа —
Однина і множина.
Один предмет — це однина,
Два і більше — множина.
 
Буває в реченні іменник
Головним членом і другорядним.
Підметом тоді буває,
Як на питання хто? і що? відповідає.
 
— У вас уже ввімкнено програму «Аліса вивчає українську мову».
 
 
Слайд 5–10
 
  • Робота за комп’ютером. Гра «Знайди іменник»
Діти працюють з програмою. У текстах знаходять іменники. Перевіряють, чи правильно виконали завдання.
 
ІІІ . Основний зміст роботи.
 
Закріплення вивченого про іменник
 
1. Хвилинка каліграфії
— Спробуйте уявити себе героями казки.
Каліграфічно запишіть у зошит слова Аліси.
Піти чи не піти нарвати квіток — це ж бо
така втіха сплести собі з них віночок...
— Ті, хто впорався з каліграфічною хвилинкою,
отримає ключ від таємного входу в казку.
Фізкультхвилинка
 
 
Слайд 11
 
2. Бліцопитування (методом «Асоціативний кущ»)
 
Учитель читає уривок тексту.
 
 
Слайд 12
 
Аліса з розгону пірнула слідом за Кроликом, навіть не подумавши, як буде звідти вибиратися.
 
— Аліса пропонує заповнити схему, щоб потрапити у гості до Кролика.
 
— Яка частина мови називається іменником? (Відповіді учнів.)
 
— З чим асоціюєте іменник? (На дошці — схема: іменник → рід → число → власні та загальні назви → назви істот і неістот.)
 
 
3. Повторення вивченого про число і рід іменників
 
  • Гра «Однина та множина»
Обладнання: конверти «однина» та «множина»; письмове навчальне приладдя; картки з іменниками. 
 
Завдання: розкласти в конверти картки з іменниками.
 
Учні розкладають картки з іменниками в конверти «однина» та «множина». Перемагає той, хто правильно і швидко виконає завдання.
 
Слова на картках: ліс, гриб, дуб, кіт, книги, гриби, троянди, ліси, сад, берези, тварини, фламінго, карти, королева, піддані.
  • Робота за комп’ютером
— Погляньте на екран! Назвіть предмети, зображені на ньому. Назвіть іменники, вжиті в однині, у множині. Запишіть ці слова, змінивши їх число. (Учень зачитує виконане завдання.)
 
— Ті, хто виконав завдання правильно, отримує ключі від зачинених дверей.
 
 
4. Повторення вивченого про власні та загальні назви
 
Годинникар загадує загадки.
 
Слайд 13–14
 
Швидка тече річка
Через роки і століття. (Час)
 
 
Сім братиків йдуть один за одним.
Один одного ніколи не обійде.
(Дні тижня)
 
 
Минуло сім днів,—
Кінець і йому. (Тиждень)
 
 
— Утворіть від слова володіти іменник. (Володар)
— Це власна чи загальна назва? (Загальна)
— Які іменники належать до власних? (Відповіді учнів.)
— З якої літери пишуться власні іменники? (Відповіді учнів.)
— Діти, у яких на партах є малюнок з грибами, записують у зошити текст, поданий на картці, та підкреслюють власні назви. Решта учнів, виправте помилки, припущені в записі на екрані. Отримані словосполучення запишіть у зошит. 
 
Перевірка: діти, які працювали з картками, звіряють відповіді із записами на звороті, решта — звіряють із записом на екрані комп’ютера.
 
Діти, які не припустилися помилок під час виконання завдання, отримують ключ від наступного входу.
 
  • Гра «Хто перший?»
Обладнання: письмове приладдя.
 
Завдання: дібрати і записати 5 власних іменників у зошит.
Переможцем уважають того, хто першим правильно виконає завдання.
 
  • Гра «Засели будиночки»
Обладнання: малюнки будиночків із підписами «Власні назви», «Загальні назви»; картки зі словами — власними і загальними іменниками.
 
Завдання: читаючи слово з картки, «поселити» його у відповідний будиночок; повторити правило правопису власних і загальних іменників.
 
Викликаний учень читає слова з карток і розміщує у відповідний будиночок, коментуючи свій вибір. Гру можна повторити кілька разів, викликаючи різних учнів.
 
Матеріал для гри: картки.
1) Річка, Аліса, королева, озеро, вулиця, Трояндова.
2) Володар, море, книжка, Інна, Жан, троянди.
 
5. Повторення вивченого про назви істот і неістот
 
Слайд 15
Зустріч з котом, який посміхається.
 
  • Гра «Ідемо в ліс»
— Пригадайте, на яке питання відповідають іменники — назви істот? назви неістот? (Відповіді учнів.)
 
Обладнання: зошит, ручка.
 
Завдання: за 3 хв написати в зошиті іменники, що означають назви істот та неістот, які ми можемо назвати, перебуваючи у лісі.
 
Учитель об’єднує учнів класу у дві групи:
1-ша — пише іменники, що означають назви істот;
2-га — що означають назви неістот. Переможцем у кожній групі вважають того учня, який написав найбільше іменників.
 
  • Гра «Лото»
Обладнання: картки, червоні та білі троянди.
 
Завдання: закрити на картці червоною трояндою іменники, що відповідають на питання хто?, а білою — які відповідають на питання що?. Кожному учневі роздають картки і паперові троянди; за сигналом учні розпочинають закривати іменники, які відповідають на питання хто?, червоними трояндами, а білими — іменники, що відповідають на питання що?. Переможцем уважають того, хто правильно виконав завдання.
 
6. Повторення вивченого про роль іменників у реченні
 
У дітей — слова. Потрібно придумати речення з цими словами.
 
Слайд 16–18
 
Ребуси
г1а пі2л ві3ло 7я мі100 100рона 3буна
 
— Прочитаймо слова!
— Спробуймо ввести ці слова у речення. Запишіть речення. Знайдіть у реченні іменники, зазначте частину мови над словами. Підкресліть головні та другорядні члени речення. Яким членом речення може бути іменник? Розберіть будь-який іменник як частину мови.
 
 
ІV. Підсумок уроку
 
— Ось і завершується наш урок. Сьогодні ви активно працювали, давали чіткі правильні відповіді. Кожен із вас на згадку отримує ключик від дверей до Країни знань.
 
 
V. Домашнє завдання
 
Слайди 19–21
 
— Завдання додому — від одного з героїв твору. Відгадайте, хто це. У вас у кожного є ключ.
 
Оберіть картку із завданням, що відповідає вашому ключу, і виконайте завдання вдома.
Dounload PDF

Відгуки читачів