Механізми й регуляція дихання. Функціональні показники дихальної системи

Я. В. Марчук, учитель біології І категорії Спаського НВК, Сторожинецький р-н, Чернівецька обл.


Цілі уроку: ознайомити учнів із механізмами та регуляцією дихання, функціональними показниками дихальної системи; продовжувати формувати науковий світогляд; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати; виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.

Обладнання: таблиця «Органи дихання», індивідуальні картки.

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

Хід уроку
 
І. Організація класу (1 хв)
 
У ч и т е л ь. Почати наш урок я хочу віршованими рядками:
 
Якщо вранці ти проспав,
Не з ноги тієї встав
Та іще перебуваєш в стані соннім,
Ти до школи поспішай
І гарненько пам’ятай —
Біологія за розкладом сьогодні.
 
А працювати ми будемо за формулою успіху:
Хочу → можу → роблю
 
 
ІІ . Перевірка домашнього завдання (7 хв)
 
Бесіда за запитаннями (3 бали)
1. Чому вуглекислого газу у видихуваному повітрі більше, ніж у вдихуваному?
2. Розкажіть, як відбувається газообмін у легенях. 3. Які показники відрізняють венозну кров від артеріальної?
4. У чому відмінність між газообміном у легенях і тканинах?
 
 
ІІІ . Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
 
Робота за індивідуальними картками (5 хв) (2 бали)
 
Головоломка «Органи дихання» (див. картку)
 
Проблемне запитання
 
Чому під час виконання важкої фізичної роботи дихання в людини прискорюється і стає більш глибоким?
 
 
IV. Вивчення нового матеріалу (6 хв)
 
У ч и т е л ь. Одного разу знесилена і зморена анатомія повільно пішла тісними лабіринтами своєї науки. Вечоріло.
 
— Потрібно десь притулитися на ніч, щоб хоч трішки відпочити, — подумала вона. — Але де, у якої теми попросити притулку? Скрізь стільки тексту, завдань, практичних робіт, тестів, що ніде й курці клюнути, дихнути.
 
Аж тут вона бачить «Дихання».
 
— Отут і переночуємо, — зраділа анатомія. — Слава Богу! Знайшла собі житло. Зараз тут і освоюся.
 
Комірка «Нейрогуморальна регуляція дихання»
 
Куточок 1. Розповідь учителя з елементами бесіди (таблиця «Органи дихання)
 
Питання до учнів: Чи завжди людині потрібна однакова кількість кисню?
 
Потреба організму в кисні в стані спокою й під час виконання якоїсь роботи неоднакова. Так, під час м’язової роботи споживання кисню м’язами та іншими тканинами може збільшитися в 4–5 разів. Тому частота й глибина дихання мають автоматично ставати інакшими, пристосовуючись до змінюваних умов.
 
Для здійснення дихання необхідне узгоджене скорочення величезної кількості м’язів. Координує роботу цих м’язів дихальний центр — спеціальна група клітин довгастого мозку. Із цього центру до діафрагми й міжреберних м’язів ритмічно надходять нервові імпульси, що викликають регулярне й скоординоване скорочення відповідних м’язів. За звичайних умов дихальні рухи здійснюються автоматично, без нашого свідомого контролю. Однак людина може довільно змінювати частоту й глибину дихання, вона може навіть затримати дихання на якийсь час, але якщо затримка дихання стає небезпечною, автоматичний механізм вступає в дію й викликає вдих.
 
Для нормального дихання необхідне періодичне гальмування дихального центру. Дихальний центр стимулюють або гальмують імпульси, що надходять до нього по багатьох нервових шляхах. Гуморальна регуляція дихання пов’язана зі специфічним гуморальним регулятором — умістом вуглекислого газу. Зниження концентрації вуглекислого газу в альвеолярному повітрі (а отже, і в крові) може викликати зупинку дихання. Цим користуються пірнальники, які після посиленої вентиляції легенів можуть затримувати дихання на 2–3 хвилини. Під час спокійного дихання затримка можлива до 60 секунд.
 
Функціонально система дихання пов’язана з кровообігом, і вони тісно взаємодіють, забезпечуючи тканини киснем і виводячи вуглекислий газ.
 
 
Куточок 2. Робота з підручником
 
Робота в групах (дівчата — хлопці) (6 хв) (2 бали)
Питання групі дівчат
Як відбувається перший вдих людини?
Питання групі хлопців
Що спричиняє видих?
 
Робота в парах (6 хв) (3 бали)
 
Складіть план частини тексту «Регуляція дихання». Запропонуйте товаришеві розповісти за ним про регуляцію вдиху й видиху. 
 
Куточок 3. Хвилинка-цікавинка (2 хв)
 
Виступ учня
Роблячи в середньому близько 12 вдихів і видихів на хвилину, до 75 років людина встигає зробити їх понад півмільярда. Під час нормального дихання людина вдихає близько 500 мм багатого на кисень повітря і видихає приблизно стільки ж повітря з підвищеним умістом вуглекислого газу. Фізіологи називають цей процес вентиляцією. Навмисно роблячи глибокий вдих, людина може збільшити об’єм вдихуваного повітря в 6–7 разів, а із силою видихнувши — залишити в легенях менше повітря. Як енергійно б не дихали люди під час важкої фізичної праці, якась кількість повітря в дихальних шляхах і в легенях завжди залишається. Легені дорослої людини загалом поглинають щохвилини понад 4,5 л свіжого повітря.
 
 
Куточок 4. Перша допомога в разі порушення дихання
 
Розповідь учителя (3 хв)
 
У певних ситуаціях виникає потреба в наданні першої допомоги, зокрема проведення штучного дихання. У разі зупинки дихання цю процедуру слід робити негайно, до виклику медичної допомоги, а також до надання допомоги з приводу інших ушкоджень.
 
Штучну вентиляцію легенів проводять методом «донора». У видихуваному повітрі «донора» вміст кисню сягає 17 %, що цілком достатньо для постраждалого. Корисним є те, що у видихуваному повітрі міститься до 4 % вуглекислого газу. Вуглекислий газ, надходячи в легені постраждалого, збуджує його дихальний центр і стимулює відновлення самостійного дихання.
 
 
V. Узагальнення та систематизація знань (6 хв) (2 бали)
 
Освоївшись, анатомія вирішила перевірити на міцність свою оселю, приготувавши для учнів «Торбинку запитань».
 
1. У яких випадках збільшується потреба організму в кисні?
2. Як здійснюється координація роботи дихальних м’язів?
3. Завдяки якому механізму немовля робить перший вдих?
4. Як надавати першу допомогу в разі зупинки дихання?
 
Оцінювання учнів (1 хв)
 
 
VI. Домашнє завдання (2 хв)
 
Прочитати відповідний параграф підручника. 
Створити міні-проект «Алергічний риніт», підготувати виступи «Захворювання органів дихання».
Dounload PDF

Відгуки читачів