Соціальні аспекти статевого дозрівання. Урок у 8-му класі

Т. Г. Тернова,Харківська обл.


Тема. Соціальні аспекти статевого дозрівання

Мета:

- навчальна — формувати поняття про фізіологічну та соціальну зрілість, їх ознаки; поглибити уявлення учнів про небезпеку для здоров’я раннього статевого життя і вагітності неповнолітніх;

- розвивальна — розвивати здоров’язбережувальну компетентність шляхом набуття учнями навичок здорового способу життя та безпечної поведінки;

- виховна — виховувати розуміння необхідності побудови стосунків між дівчатками та хлопцями на основах дружби і поваги; виховувати свідоме ставлення до свого життя і здоров’я.

 

Обладнання:
  • Основи здоровя: Підручник для 8 кл. загальноосвіт. навч. закладів / О. В. Тагліна, І. Ю. Кузьміна. — Х. : Веста, 2008;
  • робочий зошит;
  • аркуші паперу формату А4 (для роботи в групах);
  • роздавальний матеріал: картки для проведення діагностичного тестування, роботи в групах;
  • мультимедійне обладнання та презентація.
 
Основні поняття й терміни: соціальна зрілість, фізіологічна зрілість, дружба, любов.
 
Тип уроку: засвоєння нових знань (за В. О. Онищуком).
 
 
СТРУКТУРА УРОКУ
 
І. Організаційний момент (1 хв)
ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду (5 хв)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)
ІV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку (1 хв)
V. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу (7 хв)
VІ. Оздоровлювальна вправа (фізкультхвилинка) (2 хв)
VІІ. Осмислення учнями нового навчального матеріалу (15 хв)
VІІІ. Узагальнення та систематизація знань (5 хв)
ІX. Підбиття підсумків (5 хв)
X. Повідомлення домашнього завдання (1 хв)
 
 
ХІД УРОКУ
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка наявності та готовності учнів до уроку.
 
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ
 
1. Вправа «Дерево роздумів»
На маленьких аркушах у формі квіток та листочків (учні вибирають форму аркуша за бажанням) учитель просить учнів написати своє розуміння поняття дружби (на аркушах у формі листочків) та любові (на аркушах у формі квіток).
 
2. Діагностичний тест
Виконують для перевірки наявних знань в учнів перед вивченням розділу «Соціальна складова здоров’я».
 
Діагностичний тест
Перевір, що ти знаєш.
1. Статева зрілість настає:
  • із соціальною зрілістю;
  • раніше соціальної зрілості;
  • після настання соціальної зрілості.
2. Ранні статеві відносини:
  • ніяк не впливають на здоров’я;
  • завдають шкоди здоров’ю;
  • корисні для здоров’я.
3. Наслідками ранніх статевих відносин підлітка можуть бути:
  • кохання;
  • порушення здоров’я;
  • ІПСШ;
  • шлюб;
  • вагітність;
  • розчарування в житті.
 
4. Шляхи поширення ІПСШ:
  • через їжу;
  • через кров;
  • за рукостискання;
  • у разі статевих контактів;
  • повітряно-крапельний.
 
5. Найпоширеніші ІПСШ:
  • СНІД;
  • сифіліс;
  • ангіна;
  • сколіоз;
  • гонорея;
  • вугрова висипка;
  • генітальний герпес;
  • кандідоз.
 
6. Види криміногенних ситуацій:
  • пожежа;
  • шантаж;
  • ураган;
  • аварія;
  • бійка;
  • напад;
  • пограбування;
  • ДТП.
 
7. Основні види впливу релігійних сект на підлітка:
  • навіювання почуття величі;
  • зомбування психіки;
  • справжня віра в Бога;
  • придушення волі підлітка;
  • підпорядкування лідеру секти.
 
 
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
 
Розв’язування ситуації
«Восьмикласнику Юркові подобається однокласниця Ірина. Хлопчик сказав дівчинці, що любить її, та запропонував сходити в кіно. Ірина відмовилася зустрічатися з Юрком. Хлопчик засмутився й не знає, як себе поводити далі. Що б ви порадили Юркові?»
 
 
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
 
 
V. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
 
1. Розповідь учителя з елементами бесіди
 
Як хронологічно визначають підлітковий вік?
 
Підлітковий вік характеризується переходом до фізичної та соціальної зрілості. Цей «перехід» визначає всі особливості цього періоду (cлайд 1).
 
Організм дозріває фізіологічно, але до повної фізіологічної зрілості йому ще далеко, іде соціальне дорослішання, проте соціальна зрілість ще не настала.
 
Ознаками фізіологічної зрілості є фізіологічне дозрівання всіх систем організму, їх готовність до виконання функцій зрілого віку (cлайд 2).
 
Соціальна зрілість — це результат життя в суспільстві, соціального розвитку й пристосування до спільного буття з іншими людьми (cлайди 3, 4).
 
У підлітка поступово формується «почуття дорослості». Він починає ставитися сам до себе як до дорослого, претендує на рівноправні стосунки з дорослими.
 
Підліток починає розуміти, що соціальна зрілість передбачає відповідальність. Відповідальність — це обов’язкова складова будь-якого зрілого вчинку. Крім того, для соціально зрілої особистості характерний саморозвиток. Людина прагне стати кращою, набувати нових якостей, які зроблять її більш унікальною і привабливою для інших людей.
 
Соціальна й фізіологічна зрілість тісно пов’язані між собою, оскільки соціальна зрілість передбачає фізіологічну.
 
2. Записи в робочому зошиті
Записати визначення понять «фізіологічна зрілість», «соціальна зрілість».
 
3. Вправа «Моє ставлення»
Учням пропонують вибрати правильну відповідь (ставлення) до означених проблем (слайд 5).
 
 
VІ. ОЗДОРОВЛЮВАЛЬНА ВПРАВА 
(фізкультхвилинка)
 
 
VІІ. ОСМИСЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВИХ ЗНАНЬ 
 
Робота в групах
 
Завдання групам: проаналізувати запропоновану проблему та дійти власного висновку.
 
Група 1. Небезпека для здоров’я дівчини від раннього статевого життя й вагітності. (Робота за підручником, с. 69–70.)
 
Група 2. Спілкування дівчат і юнаків на засадах дружби. (Робота за підручником, с. 70–71.)
 
Група 3. Узаємозв’язок сексуальних стосунків із відповідальністю перед іншими людьми. (Робота за роздавальним матеріалом.)
 
Група 4. Кохання і секс. (Робота за роздавальним матеріалом.)
 
Обговорення роботи в групах.
 
 
VІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
 
1. Вправа «Міфи й факти про статеві стосунки»
Визначити правильні й хибні твердження (слайд 6).
 
2. Вправа «Вибери правильну відповідь»
Вибрати серед запропонованих варіантів записи, що називають людей, у яких можна отримати відповіді на питання щодо статевих стосунків. (слайд 7).
 
 
ІX. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
 
1. Вправа «Минуле, теперішнє, майбутнє»
Учні висловлюються про цінність для них здобутих знань. (Слайд 8)
 
2. Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів.
 
 
X. ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
 
1. Опрацювати матеріал підручника, § 7.
2. Підготувати індивідуальні повідомлення окремим учням за темами: «Причини й наслідки СНІДу»; «Причини поширення ІПСШ серед молоді».
Dounload PDF

Відгуки читачів