Буду я природі другом. Інтегрований урок з позакласного читання, природознавства, музичного мистецтва

С. М. Давидовська, учитель початкових класів, спеціаліст ІІ категорії; Л. В. Корбут, учитель музичного мистецтва, спеціаліст вищої категорії, ЗОШ І–ІІІ ст. № 1, м. Долинськ, Кіровоградська обл.


Мета: продовжити ознайомлення учнів з життям та творчістю Василя Олександровича Сухомлинського; формувати уявлення про різноманітність природи України навесні, про причиново-наслідкові зв’язки поведінки людей і стану природи на основі змісту оповідання В. О. Сухомлинського «Хлопчик та Дзвіночок Конвалії»; учити любити природу; створювати доброзичливий настрій у колективі; удосконалювати читацькі вміння дітей; сприяти розвитку мислення і мовлення учнів; прищеплювати любов до мистецтва музики; виховувати бережливе ставлення до світу, що оточує людину, доброту, порядність, уміння володіти своїми емоціями, дарувати іншим позитивні емоції, що сприяють розвитку духовного світу особистості, формуючи здорову людину.

Обладнання: дидактичні картки; диски; телевізор; DVD-програвач; виставка книг та малюнків; портрети П. І. Чайковського та В. О. Сухомлинського.

 

Хід уроку
 
І. Організаційний момент
 
Музичне привітання
 
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
Привітаймось дружно всі:
До, ре, мі, фа, соль, ля, сі.
Плесніть діти кілька раз,
До роботи, все, гаразд.
Привітаймось дружно всі:
До, ре, мі, фа, соль, ля, сі.
 
— Діти, я дуже рада вас вітати на уроці позакласного читання. Хочу, щоб ми почали наш урок з побажання.
 
У ч и т е л ь
Я всміхаюсь сонечку.
 
Д і т и
Здрастуй, золоте!
 
У ч и т е л ь
Я всміхаюсь квіточці.
 
Д і т и
Хай вона росте!
 
У ч и т е л ь
Я всміхнуся дощику.
 
Д і т и
Лийся, мов з відра.
 
У ч и т е л ь
Друзям усміхаємось.
Зичим їм добра.
 
— Отже, ми побажали одне одному добра. І я хочу, щоб наш урок був саме таким: добрим, цікавим і продуктивним. А ви — активними, працьовитими, творчими.
 
 
ІІ . Повідомлення теми та мети уроку
 
— Перед вами — павутинка зі складів. Поєднуючи їх, проспівайте слова, що стануть темою нашого уроку.
 
Буду я природі другом. (Учні співають.)
 
— Як ви розумієте ці слова? (Відповіді учнів.)
 
— Сьогодні ми помандруємо до Школи добрих вчинків любителів природи, ознайомимося з творчим шляхом В. О. Сухомлинського та його творами. А для вдалої мандрівки проведемо розминку.
 
 
ІІІ . Мовленнєва розминка
 
1. Робота над скоромовкою
Весняні ідуть дощі,
Все блищить: трава, кущі,
Парасольки і плащі.
Весняні ідуть дощі.
 
2. Робота над чистомовкою
 
На, на, на — крокує весна.
Ить, ить, ить — в небі ясная блакить.
Ає, ає, ає — вже вісною повіває.
Їсть, ість, ість — вже з’явився перший гість.
Ок, ок, ок — голубіє пролісок.
 
3. Гра «Склади речення»
 
— Я буду починати речення, а ви — додавати кінцівку.
 
Крокує по землі... (сонячна весна).
Вона принесла багато... (тепла і світла).
Весна... (квітуча і зелена).
Назустріч їй побігли... (дзвінкі струмочки).
В рідні краї повертаються... (гомінкі й співучі птахи).
Наш дивний світ такий, як казка.
Тож бережи його, будь ласка!
 
 
IV. Актуалізація читацького досвіду школярів
 
1. Робота з виставкою книжок
 
Бесіда
— Чи відповідають темі книжки на виставці?
— Які твори В. О. Сухомлинського ви вже читали?
— Які назви мають книжки?
 
2. Розглядання та стислий аналіз дитячих ілюстрацій до теми
 
 
V. Обговорення прочитаних творів
 
1. Робота над віршем «Зламана гілка»
 
Учитель читає вірш.
 
Зламав Івасик гілку ясеневу
І кинув геть, коли награвся нею.
Веселий він побіг собі додому,
Вона ж лежить на глинищі рудому.
В самотині зітхає гілка тяжко:
Уже на ній не сяде більше пташка.
Вже вітерець її не захитає,
«Хитати ще?» — її не запитає.
В її прожилках не бродити соку,
Не гріти мрію ніжну і високу!
Івась у ліжку спить спокійно, тихо.
Невже не знає він, що скоїв лихо?
 
Бесіда
— Як ви оцінюєте вчинок хлопчика?
— Чому так називається вірш?
— Як переживає гілка?
— Чи траплявся у вас подібний випадок у житті?
— Які почуття у вас викликало читання цього вірша?
 
 
2. Гра «Хто більше?»
 
Учитель читає уривки із творів В. Сухомлинського, а діти пригадують їх назву.
 
Фізкультхвилинка
Хто ж це, хто ж це вже втомився
І наліво похилився?
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Сонечко прокинулось,
В боки потягнулось,
Потім весело всміхнулось,
Кругом себе повернулось,
Стали квіти оживати,
І голівки нахиляти.
Діти стали танцювати,
Миле сонечко вітати.
 
 
VІ. Читання та обговорення нового твору
 
1. Слово вчителя
— З роду в рід, з покоління в покоління передавалися знання про рослини: в одних цінне коріння, в інших — листя, а в третіх — квіти. Коли я сьогодні поспішала на урок, то сонечко дорогою мені розповіло дуже цікаву історію...
 
2. Передбачення за заголовком
— Спробуйте передбачити тільки за заголовком, про що може йтися в цьому оповіданні.
 
3. Читання оповідання за диктором
Учитель читає, а діти пошепки читають за ним.
— Чи правильним було наше передбачення? (Міркування учнів.)
 
4. Словникова робота
 
5. Перевірка усвідомлення тексту
 
Бесіда
— Що вам сподобалося?
— Яким є характер твору?
— З яким питанням ви звернулися б до хлопчика?
 
6. Вибіркове читання
— Прочитайте, як народилася квітка. (Учні зачитують.)
— Знайдіть місце, де йдеться про зустріч хлопчика і квітки. (Учні зачитують.)
— Краще зрозуміти цей твір нам допоможе музика.
 
 
VІI. Слухання музики П. Чайковського з альбому «Пори року» («Квітень. Підсніжник»)
 
— А почути музику весни нам допоможе композитор П. І. Чайковський. Його твір називається «Пори року. Весна». Коли почне звучати музика, заплющте очі та пошепки вимовте слово «весна...». Після прослуховування скажете, яке почуття виникло у вас.
 
— Слухаючи музику, подумайте, які почуття може виражати ця музика, що зображує, на якому інструменті виконується.
 
Аналіз прослуханого твору
— Що ви відчуваєте після слухання музики?
— Оберіть зі словничка.
— Яким є характер музики? Визначте за допомогою слів-помічників.
— Що зобразив композитор за допомогою мови музики?
— На якому інструменті виконувався твір «Підсніжник»?
 
 
VIІI. Підсумок уроку
 
Гра «Кольорові дзвіночки»
На голови учням надягають паперові шляпи різного кольору. Учитель ставить запитання, на які учень повинен відповісти правдиво.
  • Зелений — колір нового. Що нового ти дізнався сьогодні на уроці?
  • Жовтий — колір дружби. Хто найкраще працював сьогодні на уроці?
  • Синій — колір правди. Як ти сам працював сьогодні на уроці?
  • Червоний — колір творчості. Які творчі завдання ти виконував сьогодні на уроці?
  • Фіолетовий — колір настрою. Який настрій у тебе після сьогоднішнього уроку?
 
Закріпимо цей настрій веселою піснею «Не давайте суму жити». (Учні виконують пісню.)
Dounload PDF

Відгуки читачів