Зима-чарівниця. Автоматизація звука [р]. 2-й клас. (ЗПР)

С. М. Добриніна, м. Кіровоград


Мета: вправляти дітей у чіткій вимові звука [р], учити виділяти звук у складах, словах; визначати кількість складів у слові, наголос; розвивати логічне та образне мислення, спостереження, увагу, пам’ять; удосконалювати навички читання, правильної звуковимови, чітких артикуляційних рухів; виховувати інтерес до природи, до всього живого.

Обладнання: малюнки, паперові сніжинки, ялинкові іграшки, кубики з літерами, схеми слів.

 

ХІД ЗАНЯТТЯ
 
1 ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
 
Логопед. Добрий день, діти! Сьогодні в нас незвичайне заняття — подорож до лісової галявини, зустрінемося з чарівницею-зимою. Погляньте, будь ласка, на малюнок і відгадайте загадку.
 
Мета: розвивати пізнавальні здібності, пам’ять.
 
Стало біло навкруги —
Я розтрушую сніги,
Нагоняю холоди,
Води сковую в льоди —
В дружбі з дітьми я всіма.
Назовіть мене! (Зима)
 
Логопед. У яку пору року проходить наше заняття? Зима тільки на порозі, але ми вирушимо їй назустріч! Незабаром настане веселе свято, а яке, ви дізнаєтесь, коли прочитаєте слова на кубиках.
 
Діти складають з літер, написаних на кубиках, вислів і читають його: «Новий рік».
 
 
2 ОСНОВНА ЧАСТИНА
 
Логопед. Діти! Щоб потрапити на лісову галявину, нам потрібно подолати різні перешкоди, що виникнуть на шляху. Тільки тоді ми зустрінемося із Зимою. Зараз потрібно прочитати слова, визначити кількість складів у ньому, наголошений склад і знайти відповідну схему слова, а в конвертах містяться малюнки до цих слів.
 
Діти читають слова, визначають кількість складів, наголошений склад, знаходять схему і відкривають конверти.
 
На набірному полотні виставлено малюнки: рука, руки, рак, риба.
 
Логопед. Яким звуком починаються ці слова? (Звуком [р])
— Який це звук? (Приголосний)
— Де знаходиться кінчик язика? (Біля верхніх зубів, угорі, тремтить.)
— Який відчувається струмінь повітря? (Приривчастий)
 
Логопед виставляє іграшки собачки і тигреня.
— Як собачка гарчить? (Гр-р-р)
— Тигреня мале ричить? (Р-р-р)
 
 
Вправи на закріплення правильної артикуляції звука [р]
 
Мета: розвивати артикуляційну моторику — м’язи язика.
 
«Грибочок». Відкрити рота, притиснути до піднебіння широкий язик (краї язика притиснуто до верхніх зубів).
 
«Маляр». Відкрити рота, «побілити» язиком піднебіння, роблячи повільні рухи язиком від верхніх зубів углиб рота й назад.
 
«Барабанщик». Відкрити рота, постукати кінчиком язика за верхніми зубами, чітко вимовляючи твердий [д]. Ударяти слід не дуже швидко, ритмічно, стежачи, щоб не рухалася щелепа.
 
«Балалайка». Відкрити рот, посміхнутися. Вимовляючи звук [д], вказівним пальцем робити під язиком швидкі рухи ліворуч-праворуч, наче грати на балалайці.
 
 
  • Гра «Придумай слово»
Учні придумують слова зі звуком [р] (в усіх позиціях).
Мета: розвивати мислення; збагачувати словниковий запас.
 
 
  • Гра «Впіймай звук»
Мета: розвивати фонематичне сприймання, слухову увагу.
 
Діти плескають у долоні, почувши слова зі звуком [р].
 
Вимова жартівливих чистомовок
Ра-ра-ра — весела гра.
Рро-ро-ро — нове перо.
Ру-ру-ру — з дошки беру.
Рік-рік-рік — незабаром Новий рік.
 
Логопед. А зараз ми сядьмо у літаки і вирушимо в путь.
 
 
  • Рухлива гра «Літаки»
Діти імітують політ на літаках — руки в сторони, рухи спочатку повільні — ходьба, далі швидше — біг і уповільнення — посадка.
 
— Куди ми прилетіли? Яка чудова лісова галявина! Зимовий ліс завжди нагадує казку. Усе в ньому чарівне, незвичайне. Під кожним кущиком на нас чекає несподіванка, на кожній галявині — диво. Не вірите? Тоді погляньте на ось це дерево!
 
На сосні сидять дві ворони: Каркуша і Карлуша.
 
  • Вправи для пальчиків у поєднанні з мовленнєвим матеріалом
Мета: розвивати дрібну моторику рук.
 
Ой у лісі дві ворони,
Дві ворони-каркарони —
Кар та кар, кар та кар!
Влаштували тут базар —
Кар та кар, кар та кар!
 
— Про що вони сперечаються? Каркуша і Карлуша отримали завдання від Діда Мороза прикрасити ялинку іграшками, у назві яких є звук [р]. Баба Яга переплутала всі іграшки. Допоможемо Каркуші й Карлуші?
 
Діти. Так!
 
 
НОВОРІЧНА ЯЛИНКА
 
Ой, весела в нас зима,
Веселішої нема —
Грає срібними зірками,
В’ється синіми димками,
Снігом землю обійма.
Ой струнка ялинка в нас!
Скільки грає тут прикрас!
Ми зібралися юрбою,
Разом з піснею новою
Рік Новий зустріти час!
Максим Рильський
 
  • Гра «Прикрась ялинку»
Мета: розвивати мислення, увагу, пам’ять.
 
Діти допомагають воронам, прощаються і йдуть далі.
 
Логопед. Чарівниця Зима розсипала навкруги сніжинки. Вони не прості, а чарівні. Сніжинки вміють промовляти різні слова. Зима дуже поспішала і забула надрукувати деякі літери в словах. Але ми впораємося із завданням і вирушимо далі!
 
Учні. Так!
 
 
ЗИМОВІ СВЯТА
 
Вже перший сніг кружляє над землею.
І тихо падає. Уже вода
Замерзла на озерах. Опада
Останнє листя і яснить алею.
Останній сніг, там бурий, там блакитний,
Іще лежить в окопах і ярах,
Ще в пам’яті метелиць білий жах,
Ще сонце спить.
Максим Рильський
 
 
  • Гра «Сніжинки»
Мета: коригувати зорове сприймання, аналітико-синтетичну діяльність, логічне мислення.
 
Діти збирають паперові сніжинки, читають слова, придумують з ними речення.
 
Логопед. Яка чудова ялинка! А під нею сидить мишка і плаче. Вона знайшла чарівну книжку, а прочитати її не може. Допоможемо їй?
 
Настала зима. Мороз прикрасив візерунками вікна. Замурував у лід ріки, озера, ставки. Надворі вітер. Зима морозна, але весела.
 
— Ми прочитали текст. Про що ми читали? Придумаємо йому заголовок. (Зима)
 
Весела мишка дякує школярам, а ми на згадку про нашу зустріч подаруймо їй картинки зі звуком [р].
 
 
  • Гра «Добери картинку»
Мета: удосконалювати навички читання; розвивати зв’язне мовлення.
 
Логопед. Наша мандрівка наближається до кінця. (З’являється Зима.) Ми подолали всі перешкоди, виконали всі завдання і додали сил Зимі.
 
Зима. Щиро дякую вам, хлопчики й дівчатка, за те, що ви додали мені сил! Тепер ми радісно і весело разом зустрінемо новорічне свято!
 
 
  • Гра «Сніг біленький»
Мета: розвивати темп мовлення, силу і висоту голосу.
 
Разом ми зустрінемо
Новорічний день.
(Присідають.)
Будем веселитися
І співать пісень.
(Підводяться.)
 
— Сідайте у літаки і летімо до школи, до класу!
 
 
3 ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ, ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ ДІТЕЙ
 
Логопед. Діти, вам сподобалося заняття? Що ми робили?
Сьогодні добре працювали...
 
Домашнє завдання: вивчити скоромовку зі звуком [р].
 
Мурлика муркоче —
Морозива хоче.
Муркоче руденький —
Замерзнеш, дурне н ький!
Dounload PDF

Відгуки читачів