Творча майстерня. «Давня весна». Складання твору за малюнком та планом

Урок розвитку зв’язного мовлення у 3-му класі

О. А. Торхова, учитель початкових класів, спеціаліст І категорії, старший учитель, Іршанський НВК «Гімназія — ДНЗ», Володарськ-Волинський р-н, Житомирська обл.


Мета: учити школярів складати розповідь за малюнком, будувати зв’язні висловлювання, добирати риму, працювати за планом, самостійно добирати заголовки; розвивати мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до читання віршів, до творчості Лесі Українки.

Обладнання: таблиці; малюнки; картки; вірші; лист до незнайомки; план уроку; фотографії Лесі Українки та її сім’ї; аудіозапис п’єси П. Чайковського «Підсніжник».

 

Хід уроку
 
І. Організаційний момент
 
Учитель. Як ви вважаєте, від кого цей лист?
 
Учитель зачитує лист від незнайомки.
 
«Любі друзі!
Щороку я приходила в гості до однієї дівчинки.
 
Я її звеселяла, підтримувала, давала надію. Але зараз вчасно прийти не зможу!
 
Допоможіть, будь ласка!
 
З’ясуйте ім’я дівчинки, де вона народилася, ким стала, чому так мене чекала? А потім відгадайте моє ім’я! І незабаром я прийду!»
 
— Сьогодні ми будемо працювати за таким планом... (Учитель вивішує план уроку, обговорює його з учнями, вислуховує пропозиції щодо зміни та доповнення пунктів плану.)
 
 
ІІ . Повідомл ення теми та мети уроку
 
— У нас буде не звичайний урок, а урок — творча майстерня. Творчі майстри — не тільки художники, композитори, але й письменники, поети. Ми спробуємо сьогодні складати вірші, писати твори.
 
 
ІІІ . Робота за темою уроку
 
1. Робота в групах
Завдання: складіть з розсипаних слів речення або частину речення.
 
1-ша група. Як, дитиною, бувало, упаду, собі, на, лихо.
 
2-га група. То, хоч, в, серці, біль, доходив, я собі, вставала, тихо.
 
3-тя група. Що, болить, мене, питали, але, я, не, признавалась.
 
4-та група. Я, була, малою, горда, щоб, не, плакать, я, сміялась.
 
Командири груп виходять до дошки з планшетами, на яких викладено речення.
 
Завдання для командирів. Складіть зв’язний текст з цих речень. Поставте розділові знаки. Перевірте вірш.
 
 
2. Читання вірша напам’ять
 
— Хто є авторором цього вірша? (Відповіді учнів.) Що ви знаєте про Лесю Українку? (Відповіді учнів.)
 
 
3. Робота у парах над текстом
 
Завдання. Поставте в тексті пропущені розділові знаки. Прочитайте та перекажіть текст. Придумайте заголовок.
 
Народилася Леся у місті Звягелі вона була другою дитиною в сім’ї Олени Пчілки та Петра Антоновича Косачів її справжнє ім’я Лариса у дитинстві Лариса біла жвавою та допитливою дівчинкою Леся любила співати і танцювати свій перший вірш дівчинка написала у 9 років.
 
 
4. Розглядання ілюстрацій, фотографій. Розповідь учителя про сім’ю Лесі, її улюбленого брата Михайла та сестер
 
— Мама (Олена Пчілка, теж відома українська письменниця) порадила донечці підписати свій перший вірш — Леся Українка. Під таким ім’ям її знають не тільки в Україні, але й у Росії, Грузії, Польщі та інших країнах світу.
 
 
5. Добирання рими
 
— Як ви вважаєте, чи складно писати вірші? (Відповіді учнів.)
 
— Сьогодні попрацюйте у групах і спробуйте добирати риму самостійно.
 
  • Тексти віршів для роботи в групах
Для 1-ї групи
Кожна ягідка в калини,
Як червона...
Багряніють ґрона в листі,
Мов жаринки...
 
Для 2-ї групи
Засоромилась калина,
Червоніє, як...
 
Для 3-ї групи
З листя падають росинки,
Ніби сонячні...
 
Для 4-ї групи
Роси падають на квіти
І блищать, як...
 
Для 5-ї групи
На траві блищать росинки,
Мов сріблясті...
 
Довідка: дівчина, пломенисті, намистина, самоцвіти, сльозинки, намистинки.
 
 
6. Бесіда
 
— Повернімося до листа незнайомки.
— Як ви гадаєте, хто була та дівчинка? (Леся Українка)
— На яку гостю чекала вона щороку? (Діти роблять різні припущення.)
— Ми про це дізнаємося, прослухавши вірш Лесі Українки «Давня весна».
 
Вірш розповідають учні.
 
— Одного разу маленька Леся промочила взимку ноги та сильно застудилася. Хвороба була невиліковна. Усе своє життя Леся боролася з недугою. Саме тому дівчинка так прагнула побачити весну. Це була надія, любов, підтримка. У багатьох своїх віршах Леся Українка пише про весну.
 
 
7. Д екламування вчителем вірша про весну під музику П. Чайковського «Підсніжник»
 
 
8. Розглядання ілюстрацій весни
 
Обговорення побаченого і почутого
— Які прикмети весни ви бачите на малюнку та чули у вірші?
— Які кольори використав художник?
— Який настрій у вас залишився після прослуханої мелодії?
 
 
9. Гра «Берег — річка»
 
??Завдання. Дібрати прикметники до іменників (робота у парах змінного складу).
 
Вітер — легкий, теплий.
Небо — високе, синє, чисте.
Листочки — клейкі, маленькі, зелені.
Бруньки — набубнявілі, великі.
Квіти — маленькі, пахучі.
Діти — веселі, щасливі.
Сонце — гаряче, жовте.
Пісні — радісні, веселі.
Птахи — заклопотані, співучі.
Трава — молода, зелена.
Хмарка — легенька, біла.
 
 
10. Складання тексту за планом
 
План
1. Яка пора року настала?
2. Що можна сказати про сонечко?
3. Яким стало небо?
4. Які стали трава та дерева?
5. Хто радіє настанню весни?
 
 
11. Написання текстів учнями
 
Спочатку кожний пункт плану обговорюють, а потім учні самостійно записують тексти у зошит.
 
  • Варіант 1. Діти самостійно складають текст, придумують заголовок.
  • Варіант 2. Діти пишуть під керівництвом учителя.
 
 
IV. Підсумок уроку
 
1. Заслуховування учнівських творів.
2. Складання сенкану «Весна».
 
Сенкан
1. Весна.
2. Зелена, молода.
3. Прилинула, защебетала, забриніла.
4. Ми любимо весну.
5. Це чудова пора року.
   
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 4612
 
Догори