Сучасний урок на свіжому повітрі. Природознавство. 5 клас

О. М. Яркова, учитель біології вищої категорії ЗОШ № 148, м. Харків


Тема уроку. Рослинний і тваринний світ своєї місцевості

Цілі уроку: сформувати конкретні знання про природу рідного краю, значення органів квіткових рослин, ознайомити учнів із рослинами, які ростуть поряд зі школою; показати розмаїтість царств Рослини і Тварини, дійти висновку про взаємозв’язок і взаємозалежність живих організмів; виробити правила поведінки в природі; прищеплювати учнем дбайливе ставлення до природи, прилучати до наукової творчості; формувати культуру спілкування; виховувати відповідальність за стан навколишнього середовища.

 

Основні поняття й терміни: екосистема, природа, рослини, тварини, ярусність.
 
Тип уроку: комбінований.
 
Методи навчання: словесний (бесіда), порівняльний (порівняння екосистем парку й листяного лісу).
 
Методичні прийоми: логічний — самостійний аналіз будови рослин; організаційні — організація дослідної діяльності, самостійна робота.
 
 
Хід уроку
 
I. Організаційний момент
 
У ч и т е л ь. Здрастуйте, діти! Слово яке чудесне, гарне, добре, трішки ніжне! 
 
Покладіть свою долоню на долоню сусіда й побажайте один одному гарного настрою й удачі!
 
Проведення інструктажу (№ 98, 111) з техніки безпеки під час проведення уроку на свіжому повітрі.
 
 
ІІ. Актуалізація опорних знань
 
Кожний учень складає усно пару живих організмів, пов’язаних між собою харчовим зв’язком (наприклад: заєць — трава).
 
Питання до учнів
  • ??Як трав’янисті рослини лісу пристосувалися до умов існування в тіні крон?
  • ??Як тварини пристосувалися до умов існування взимку?
 
 
ІІІ. Мотивація навчальної дія льності
 
У ч и т е л ь. На попередньому уроці ми з вами переконалися в тому, що в природі організми існують не ізольовано один від одного. Вони живуть на певній території, де утворюють екосистему. Сьогодні ми часто будемо згадувати раніше вивчений матеріал.
 
Екосистемою називають сукупність різних організмів і неживих компонентів природи (гірські породи, повітря, вода, ґрунт), пов’язаних між собою.
 
Весна прилетіла до нас на сонячних крилах. За якими ознаками ви це визначили? (За висотою Сонця й довжиною своєї тіні. Діти порівнюють свою тінь узимку й зараз.) Якщо настала весна, то що ми з вами спостерігаємо? (Рослини пробуджуються, з’являються проліски, починає рости трава й, звичайно, прилітають перші птахи) Сьогодні на нашому нестандартному уроці ми вивчимо деякі рослини й тварин на своїй місцевості. Ви одержали завдання заздалегідь.
 
 
ІV. Вивчення нового матеріалу
 
1. Екосистема та її особливості
 
Проблемне питання. Зліва від нас листяний ліс, а перед нами парк. До яких екосистем вони належать?
 
Відповідь учня. Одні екосистеми можуть існувати без участі людини, тому їх називають природними (листяний ліс). Інші екосистеми створює людина для своїх потреб — їх називають штучними (парк).
 
 
2. Рослинний світ своєї місцевості
 
Самостійна дослідна робота
Учні працюють у творчих групах (4 учні) за завданнями:
 
1-ша група — на підставі спостереження визначити класифікацію стебла (дерев’янисте й трав’янисте, характеристика стебел дерев і трав’янистих рослин).
 
2-га група — пристосування дерев і кущів до зими.
 
3-тя група — визначення декількох дерев і кущів за бруньками: розташування їх на гілках, форма, запах.
 
4-та група — визначення сторін обрію за стовбуром дерев — за пристовбуровими поглибленнями й за наявністю лишайників.
 
5-та група — характеристика ярусності рослин.
 
Підбиття підсумків дослідної роботи
 
 
3. Тваринний світ своєї місцевості
 
У ч и т е л ь. Не всіх тварин ми сьогодні побачимо. Але деякі самі до нас летять на зустріч, тому наша розповідь про птахів.
 
Усний журнал
Сторінка перша «Дивне поряд!»
 
Скоро гости к тебе соберутся,
Сколько гнезд понавьют — посмотри!
Что за звуки, за песни польются
День-деньской от зари до зари!
І. Нікітін
 
 
Індивідуальна робота
 
1 - й у ч е н ь. Відкривають весну граки. Зараз вони поважно ходять по дорогах і колупають землю міцними дзьобами. Граки в народі завжди були символом весни. Прилітають 17–19 березня. У народному календарі день 17 березня називають Герасим-грачевник. Є чимало приказок: «Побачив грака — весну зустрічай!», «Грак зиму роздзьобав».
 
2 - й у ч е н ь. Російський художник О. К. Саврасов намалював картину «Граки прилетіли». Картина зберігається у Третьяковській галереї. Коли дивишся на картину, чуєш дзенькіт капелі, дзюркіт води. Кричать граки, в’ється сизий димок із труби дерев’яного будиночка, відчуваєш колихання голих гілок берези.
 
3 - й у ч е н ь. Слідом за граками наприкінці березня прилітають шпаки. Їх люблять за веселу вдачу, в них немає своїх пісень, вони чудові звуконаслідувачі.
 
Сторінка друга «Групи птахів»
 
4 - й у ч е н ь. Основні групи птахів:
  • осілі;
  • кочові;
  • перелітні.
 
Розповідь про горобців, синичок, голубів 
 
Сторінка третя «Птахи й майбутнє»
 
5 - й у ч е н ь. Наш клас узяв участь у конкурсах «Найкраща годівниця для зимуючих птахів», «Шпаківня»; конкурсі малюнків «Природа очима учня». Птахів ми маємо охороняти, головне, не заважати їм. Дуже важливо, щоби птахи, такі чудові створіння, безупинні трудівники, повні притягальних таємниць, жили щасливо на нашій Землі.
 
Підбиття підсумків
 
 
V. Закріплення знань
 
У ч и т е л ь. Давайте пограємо.
 
1. Конкурс «Хто більше?»
Беруть участь по одному представнику від кожної команди, які за знаком учителя на кожний крок називають птаха своєї місцевості. Перемагає той, хто більше назве.
 
2. Робота парою. Інтерактивна гра «Ти — мені, я — тобі»
 
Загадки про рослин. Перемагає той, хто називає останнім.
 
 
VІ. Домашнє завдання
 
Прочитати параграф, підготувати повідомлення про отруйні рослини, тварин, гриби України.
Dounload PDF

Відгуки читачів