Історичні пісні («Музичне мистецтво», 4-й клас)

Я. А. Настояща, учитель музичного мистецтва ЗОШ І—ІІІ ст. № 4, м. Корюківка, Чернігівська обл.


Мета:

-навчальна: сформувати в учнів уявлення про історичну пісню як жанр народної творчості; розкрити значення пісні «Ще не вмерла Україна» в житті українського народу;

-розвивальна: розвивати творчі здібності, вокально-хорові навички;

-виховна: прищеплювати інтерес і повагу до героїчного минулого українського народу; виховувати почуття патріотизму.

Тип уроку: комбінований урок.

Музичний матеріал:

-українська народна пісня «Ой на горі та й женці жнуть»;

-М. Вербицький. «Ще не вмерла Україна»;

-Державний Гімн України;

-Є. Адамцевич. «Запорозький марш».

Обладнання: ТЗН; музичний інструмент (фортепіано); слайд-презентація за темою уроку (ілюстрації до музичних творів, портрети М. Вербицького, П. Чубинського та ін.).

 

Перебіг уроку
 
І. Організаційний момент (слайди 1, 2)
Музичне вітання
 
 
ІІ. Повідомлення теми й завдань уроку
 
Слово вчителя
— Сьогодні на уроці ви ознайомитеся ще з одним жанром української народної пісенної творчості — історичними піснями.
 
 
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
 
Розповідь учителя (слайд 3)
 
— Історичні пісні є поетично-пісенною біографією українського народу, ушановують імена славетних синів нашої Батьківщини. Образ могутнього воїна, відданого рідній землі, постає з рядків цих народних творів. Вони не лише оспівують подвиги героїв, але й передають найтонші відтінки їхніх почуттів.
 
Переходячи з покоління в покоління, історичні пісні збереглися до нашого часу. Одна з найвідоміших народних історичних пісень — «Ой на горі та й женці жнуть».
 
 
Вокально-хорова робота (українська народна пісня «Ой на горі та й женці жнуть») (слайди 4—6)
 
У ч и т е л ь. Уважають, що в цій пісні йдеться про хотинський похід козаків, що відбувся 1621 року. За свідченням сучасників, до місця битви спочатку прийшли козаки разом із гетьманом Михайлом Дорошенком, а потім до них приєднався і Петро Сагайдачний, поранений під час походу.
 
Згодом пісню вже не сприймали як розповідь про конкретні історичні події, вона стала козацькою піснею-маршем.
 
 
Розучування пісні
 
Учитель звертає увагу учнів на особливості твору, притаманні й іншим історичним пісням:
  • хоровий спів без супроводу;
  • розспівування окремих складів;
  • багатоголосся;
  • паралельний рух голосів.
 
Примітка. Під час розучування окремих місць слід звернутися до нотного запису.
 
Слухання музики (слайди 7, 8)
 
У ч и т е л ь. Протягом кількох століть козаки мужньо захищали свободу рідної землі. А допомагала їм у цьому музика. Поперед козацького війська йшли музики, підбадьорюючи бійців мужніми маршами. Похідна маршова пісня додавала сили, єднала, карбувала крок…
 
Козацькі марші відтворив український композитор, кобзар Євген Адамцевич. Його «Запорозький марш» звучить як музичний символ козацької слави.
 
 
Сприймання музичного твору («Запорозький марш» Є. Адамцевича)
 
Порівняйте «Запорозький марш» та українську народну пісню «Ой на горі та й женці жнуть».
 
??Чи відчутні в цих музичних творах інтонації історичних козацьких пісень?
 
Відповіді учнів.
 
 
Бесіда за ілюстрацією до твору Є. Адамцевича
 
Сприймання музичного твору («Ще не вмерла Україна» (муз. М. Вербицького, сл. П. Чубинського))
 
  • ??Чи впізнали ви цей твір?
  • ??Яким є його значення для України?
  • ??Визначте характер пісні, особливості її змісту.
 
Відповіді учнів.
 
Вокально-хорова робота (слайди 9, 10)
 
У ч и т е л ь. Створення Державного Гімну України бере початок з 1862 року.
 
Український поет П. Чубинський написав вірш «Ще не вмерла Україна». Вірш справив враження на композитора М. Вербицького, який написав музику до нього. Так з’явилася пісня, яка в майбутньому стала національним, а згодом і Державним Гімном України.
 
Створена понад 150 років тому, пісня має трагічну історію. Протягом тривалого часу вона була забороненим для виконання твором. Але волелюбний дух твору надихав наш народ на боротьбу за свободу й незалежність України. І сьогодні саме з цією піснею на вустах сучасні українці віддають життя заради щасливого майбутнього України. Пісня живе і житиме надалі.
 
Виконання Державного Гімну України
 
 
ІV. Повторення вивченого (слайди 11, 12)
 
Виконання української народної пісні «Гей, там на горі Січ іде», зокрема з ритмічним супроводом за зразком
 
 
V. Підбиття підсу мків уроку
 
Контрольні запитання (слайд 13)
  • ??З якими творами ознайомилися на уроці?
  • ??Чи сподобалися вам українські народні історичні пісні?
  • ??Чим вони відрізняються від інших народних пісень?
  • ??Назвіть ім’я композитора, який створив «Запорозький марш».
  • ??Рік написання вірша «Ще не вмерла Україна»…
 
Оцінювання діяльності учнів
Dounload PDF

Відгуки читачів