Плетіння віночка знань про вишивку та прозорі техніки вишивання

С. В. Артюх, учитель обслуговуючої праці Великолепетиської ЗОШ І–ІІІ ступенів № 1, Великолепетиський р-н, Херсонська обл.


Мета:

- ознайомити учнів з інформацією про вишивку та мережку, з історією традиційного українського віночка, виготовлення українського віночка знань;

- розвивати інтерес до вишивки та мережки, художній смак, пам’ять, увагу, логічне мислення;

- виховувати в учнів національну свідомість;

- сприяти набуттю дітьми соціального досвіду, успадкуванню ними надбань культури українського народу;

- виховувати охайність, свідоме виконання правил безпечної роботи.

Обладнання: готові вироби, ножиці; матеріали; інструкційні картки; інтерактивна дошка; мультимедійний проектор; комп’ютер; мультимедійна презентація.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма уроку: урок-марафон.
 
 
ХІД УРОКУ
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
  • Перевірка присутності учнів на уроці.
  • Перевірка готовності до уроку.
  • Створення позитивного емоційного настрою учнів за допомогою читання учителем вірша Г. Гаврилюк «Місто закоханих в працю»:
Є місто у школі — не схоже на клас,
Де виробів різних незмінний багаж,
Там Муза натхнення працює невпинно,
Даруючи кожному щастя хвилини.
Там мрія живе про улюблене діло,
Це місто закоханих в працю й умілих.
Постійно вирують там творчі ідеї,
А витворам рук тих позаздрять в музеях.
Живуть там чарівнії різні клубочки,
Які в візерунки складаються точно:
Картини, панно, серветки й дрібнички —
Всілякі роботи лежать на поличках.
Це місто стежину в життя прокладає,
Навчає усіх, хто бажанням палає.
Ну що ж, якщо досі ти в чомусь не певний…
Там класно! Заходь до шкільної майстерні.
 
 
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ЖИТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ
 
Учитель. Квіти — постійні супутники нашого життя. Вони усюди — на клумбах, у кімнатах у вазонах, на вишитих рушниках.
 
А що буде, коли сплести квітку до квітки? Ну звісно ж, віночок!
 
Вінок — це символічне коло, яке з найдавніших часів вважали охоронцем від будь-чого поганого. Він і прикрашав, й оберігав дівчину. 
 
А яке значення мав вінок у житті українського народу?
 
Перегляд відеокліпу про український віночок.
 
Учитель. А почнемо ми з повідомлення. Дівчата здійснили невеличку мандрівку в минуле й дізналися багато цікавого про історію українського традиційного віночка. Послухаймо їхнє повідомлення.
 
 
  • 1. Зупинка «Інформаційна»
Доповіді учениць, які заздалегідь підготували повідомлення, що супроводжували демонструванням слайдів.
 
Вінок у багатьох народів (зокрема в українців) — це дівоча прикраса з живих або штучних квітів, колосків, кольорового пір’я тощо. Вінки досить різноманітні. В Україні налічують понад 77 видів вінків.
 
Вважали, що вінок із живих квітів захищає дівчину від напасників і лихого ока. Народ вірив, що дівчина, маючи на своїй голові вінок, володіє чарами. А ще вінок на голові зберігав здоров’я, тому є квіти, які потрібно обов’язково вплести у вінок.
 
До українського віночка вплітали різноманітні квіти, а всього в одному вінку могло бути до 12 різних квіток.
 
Кожна квітка у віночку щось символізувала.
 
Деревій — красива квітка, схожа на розквітле деревце. Як символ нескореності, деревій посідає центральне місце у віночку.
 
Барвінок — символ життя.
 
Цвіт вишні та яблуні — це символ материнської любові. Пелюстки цих квіток збирали навесні, а потім додавали до купелі немовляти, а чай із них проганяє застуду.
 
Калина — символ України, символ краси та дівочої вроди.
 
Безсмертник у віночку дарує здоров’я, загоює найтяжчі рани. І назва в нього символічна: без смерті прожити.
 
У народі існує легенда, що любисток і волошка колись були птахами й учили людей любити одне одного, бути щирими і відвертими. А коли померли ці пташки, то проросли квітами, пахучими рослинками — любистком та волошкою.
 
Ромашка дає людям здоров’я, доброту й ніжність.
 
Хміль — це весільна символіка. Як хміль в’ється, так і хлопець має витися біля нареченої, бути готовим до одруження.
 
Ніжна пелюстка маку несе в собі пам’ять роду.
 
У найперший віночок дівчатам вплітали чорнобривці, щоб гарними на вроду були, чорнобровими.
 
Ружа — улюблена квітка українців, її дбайливо плекали під вікнами хати, бо нагадує вона Сонце.
 
Вінок — це не тільки сплетені в коло квіти, гілочки. Для завершення його прикрашали стрічками. Кожна дівчина знала послідовність уплітання стрічок у віночок.
 
Про це, юний друже, повинен ти знати:
Коричнева стрічка — земля, наша мати.
Ми хочем, аби ви усі зрозуміли:
Ці жовті стрічки — наше сонечко миле.
Дві стрічки: зелена і темно-зелена —
Це юність, краса. Це природи знамена.
Дві стрічки: блакитна і синя,
Дай Боже, щоб ми вберегли їхню суть,
Нам небо і води здоров’я дають.
Оранжева стрічка — м’яка паляниця.
Це й колос достиглого жита, пшениця.
Багатство й достаток — рожева ця стрічка.
Багатство пора вже нам мати за звичку.
Якщо ви в вінок стрічки білі вплели,
То треба, щоб душу свою берегли.
 
 
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
 
Учитель. Діти, сьогодні на уроці ми будемо заплітати віночок знань. Але для того щоб вплести у віночок квіти, потрібно виконати під час зупинок певні завдання. Першу квітку ми можемо вже вплести, оскільки отримали від дівчат цікаву інформацію про український народний віночок.
 
 
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
 
Учитель. Різноманіття яскравих квітів України надихає нас не тільки на плетіння віночків, а й на створення чарівних узорів вишивки.
 
Ми з вами є спадкоємцями чудових зразків виши-
вального ремесла.
 
  • 2. Зупинка «Нових знань»
Учитель. Тому й тема нашого сьогоднішнього уроку: «Плетіння віночка знань про вишивку та прозорі техніки вишивання».
 
- Яка функція вишивки? (Оздоблення, самостійний твір, оберег)
- Що таке вишивка? (Вишивка — це вид декоративно-прикладного мистецтва, у якому зображення виконують різними швами)
 
Учитель. В Україні відомо понад 100 технік вишивання, які можна поділити на лічильні та вільні. Пригадайте, які лічильні шви ви виконували в попередніх класах? (Хрестик, штапівка)
 
Лічильні шви, які виконують на тканині полотняного переплетення з підрізаними та витягнутими нитками, називають ажурними.
 
 
Виконай завдання
Закресли літери, які повторюються тричі. З літер, що залишилися, склади слово, і ти знайдеш назву прозорої техніки, яку ми будемо вивчати сьогодні на уроці.
 
... — прозора лічильна техніка вишивання.
  У М С Е Я О Н
Р О Е С У Ж Я Н
Я С О К Н У А  
 
Відповідь
  У М С Е Я О Н
Р О Е С У Ж Я Н
Я С О К Н У А  
 
До таких технік належать мережки. Мережка — це прозора (ажурна) техніка вишивання. Виконують мережку на місці висмикнутих із тканини ниток.
 
Віддавна мережки були відомі у вишиванні багатьох народів. В Україні нею оздоблювали найрізноманітніші вироби: одяг, рушники, скатертини, узорні покривала на ліжка, занавіски тощо. 
 
Демонстрування готових виробів, оздоблених мережкою.
 
Учитель. Оздоблення виробів мережкою було завжди популярне. Орнаменти з використанням мережки надають вишивці витонченості та вишуканості. Гарний вигляд мають мережки на жіночих блузах, платтях, костюмах, чоловічих сорочках, дитячому одязі, білизні, косинках, серветках тощо. Мережки можуть бути основною частиною узору або способом обробки країв вишитих виробів — скатертини, серветки, рушника, фіранки. В одязі за допомогою мережки можна з’єднувати полотнища, що називають змережуванням. Суттєве значення для вишивки має кольорова гама. Потрібно враховувати ритмічне чергування кольору, виділення основного тону, який надає вишивці необхідної цільності й завершеності. Візерунки мережок виконують переважно нитками світлих тонів (білими, голубими, рожевими) на білій тканині. На тканинах інших кольорів мережки виконують нитками в тон тканини. У південних і західних областях України застосовують і кольорові нитки, за допомогою яких створюють яскраві візерунки на ажурному тлі.
 
Інструменти й матеріали для виконання мережки: канва або тканина з полотняним переплетінням, ножиці (маленькі), лезо, голка, п’яльці.
 
 
V. ПРАКТИЧНА РОБОТА
  • 3. Зупинка «Охорони праці». «Відпочинкова»
Проведення фізкультхвилинки під музичний супровід.
  • 4. Зупинка «Технологічна»
Учитель має націлити дітей на творчий підхід до роботи.
 
Учитель. Мережки починають із вишивання качалочок (закріпок). За допомогою технологічних карток ми з вами цим і займемося.
  • 5. Зупинка «Умілі руки»
Виконання шва «качалочка».
Учитель. Діти, а зараз час побачити, як впоралися із сьогоднішнім завданням наші групи.
 
 
VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
  • 6. Зупинка «Виставкова»
Виставка кращих робіт учнів, оцінювання.
 
 
VІІ. РЕФЛЕКСІЯ
- Найцікавішим для мене на сьогоднішньому уроці було…
- Що нового пізнали на уроці?
- Для чого ви зможете використати здобуті сьогодні знання?
 
Учитель. Діти, сьогодні ми з вами виготовили та сплели український віночок із квітів, які символізують ваші знання та вміння, що знадобляться вам у подальшому житті.
 
На ньому — гроно й пелюстки,
Квітки і віти.
Він оберіг краси
Здавна у нашій стороні.
Веселі ви чи сумовиті,
На схилах Ворскли чи Дінця,
Нема такої дівчини у світі,
Якій би він не до лиця.
 
На екрані фото дівчини у вінку.
 
Учитель. На згадку про нашу зустріч я хочу подарувати вам пам’ятки з інформацією про український національний віночок, яка, гадаю, зможе вам стати в пригоді й на інших уроках, пов’язаних із народознавством.
 
 
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 
Знайти інформацію про вишивку (пісні, прислів’я, вірші, легенди, можна про майстринь вишивки) та принести для виготовлення мережки канву, нитки, голку, ножиці (маленькі).
Dounload PDF

Відгуки читачів