Передплатну кампанію на 2019 рік розпочато!

Оформити передплату за пільговими цінами

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Технологія маркетрі за заміни шпону самоклейною плівкою. Майстер-клас

С. Б. Вовк, учитель трудового навчання, технологій та креслення вищої категорії, старший учитель ЗОШ І–ІІІ ступенів № 2, м. Хоростків, Гусятинський р-н, Тернопільська обл.


У варіативній складовій програмного матеріалу з трудового навчання в 7–9 класах за новою програмою для вивчення запропонований модуль «Технологія оздоблення виробів із деревини мозаїкою».

Технологія оздоблення виробів із деревини, металу, рогу та інших матеріалів відома ще з часів скіфської культури. У Києві в Софійському соборі збереглися такі вироби, що є історичними пам’ятками XI ст. Їх фрагменти оздоблювали технологіями, які народні умільці застосовують і нині. Однією з них є мозаїка. Це орнаментальне або сюжетне зображення, виконане з однорідних або різних матеріалів (камінь, скло, керамічна плитка, деревина).

 
Залежно від матеріалів, які використовують, прийомів виконання та художніх особливостей є кілька видів мозаїки по деревині: інтарсія, інкрустація, маркетрі.
 
Інтарсія — це зображення або узори, які виконують шляхом уклеювання тонких пластинок деревини іншої породи у вирізані на поверхні виробу заглиблення.
 
Інкрустація — це оздоблення врізаними в поверхню деревини пластинками із металу, слонової кістки, перламутру та інших матеріалів. При цьому врізування (вставки) розташовані на одному рівні з оздоблюваною поверхнею і відрізняються від неї тільки кольором або матеріалом.
 
Маркетрі — це наклеювання рисунка, набраного зі шматочків шпону різних порід дерев, на поверхню виробу.
 
 
Моїм вихованцям дуже сподобалася саме технологія маркетрі.
 
 
Технологія маркетрі
  • Перший етап роботи. Контури допоміжного рисунка (ескізу), виконаного в натуральну величину й у кольорі, переводять на кальку. Комбінований рисунок через копіювальний папір переносять на фоновий шпон.
  • Другий етап — вирізування гнізд і вставок окремих елементів мозаїчного набору.
  • Третій етап — приклеювання набору на основу (облицьовування). Клей наносять рівномірним шаром на основу й накладають на неї набір (покритий клейовими стрічками) лицьовим боком угору. Приклеєний до основи мозаїчний набір витримують під тиском між щитами, стягнутими струбцинами. Після висихання з набору акуратно знімають клейову стрічку і циклею вирівнюють поверхню мозаїки.
  • Останній етап роботи — шліфування дрібно-зернистою шліфувальною шкуркою, покриття лаком і полірування поверхні.
 
Ознайомившись із технікою виконання, інструментами та матеріалами, я зрозуміла, що це не для нас. Потрібних стамесок, шпону в школі немає, купити браку коштів. Я почала шукати альтернативу. Результат не забарився. Як кажуть, було б бажання, а можливості знайдуться. Мені в голову прийшла цікава ідея: замінити шпон самоклейною плівкою. Самоклейку використовують для обклеювання меблів. Тому її малюнок за структурою схожий на дерево. Сам матеріал недорогий, та й з інструментів знадобляться лише звичайні ножиці. Дітям дуже сподобалася така практична робота. За основу для мозаїки вони приносили кухонні дощечки, фанеру, а дехто просто картон. Такий виріб може бути подарунком мамі на кухню (якщо це кухонна дошка) або сувеніром.
 
Послідовність виконання практично така сама, як у «справжньому» маркетрі, але набагато простіша.
 
 
ТЕХНОЛОГІЯ МАРКЕТРІ ЗА ЗАМІНИ ШПОНУ САМОКЛЕЙНОЮ ПЛІВКОЮ (МАЙСТЕР-КЛАС)
 
Матеріали й інструменти: картон (2 шт.); олівець; копіювальний папір; ножиці; самоклейна плівка; основа для мозаїки.
 
Повторюємо правила безпечної праці під час роботи з ножицями.
 
  • Перший етап роботи
Підбираємо малюнок та переносимо його через копіювальний папір на картон у двох екземп лярах.
  • Другий етап роботи
Усі деталі нумеруємо на обох екземплярах, позначаємо колір, перший малюнок вирізаємо окремо по деталях, а другий (пронумерований ) тримаємо перед собою, щоб потім бачити, куди яку деталь клеїти.
  • Третій етап роботи
Підбираємо самоклейну плівку двох або трьох кольорів. Прикладаємо вирізані з картону деталі до плівки, обмальовуємо й теж нумеруємо. Важливо звертати увагу учнів, щоб під час перенесення всі деталі розміщували одним боком (цифрами донизу або доверху). У вас може постати запитання: для чого так багато зайвої роботи з деталями на картоні, коли можна відразу перенести малюнок на плівку. Якщо вирізати деталі й розкласти їх у хаотичному порядку, то й самоклейку зекономимо, і сам виріб матиме природніший вигляд за рахунок напрямку малюнка деревини, що на плівці. Далі вирізаємо деталі виробу.
  • Четвертий етап роботи
Наклеюємо деталі на основу. За основу беремо дощечки, фанеру. Якщо немає деревини, то можна використати картон.
Dounload PDF

Відгуки читачів