Червонокнижні види тварин Запорізької області

К. В. Бескоровайна, учитель біології та хімії вищої категорії Кам’янсько-Дніпровської районної гімназії «Скіфія», м. Кам’янка-Дніпровська, Запорізька обл.


Квест — це ігрова технологія, яка має чітко поставлене дидактичне завдання, ігровий задум. Він обов’язково має наставника (керівника), чіткі правила та реалізується з метою розширення в учнів знань і вмінь. За класифікацією квести бувають дуже різноманітними: веб-квест, квест-змагання, комбінований квест, живий квест тощо. До уваги пропонуємо конспект уроку — живий квест. Живий квест — це урок із проблемним завданням, який реалізує освітні цілі з елементами гри та обов’язково пов’язаний із пошуком об’єктів або інформації. Для виконання завдань живого квеста використовують ресурси певної території чи замкненого приміщення.

 

Від учасників живий квест потребує виконання розумових завдань для просування по сюжету. Школярам буде запропоновано подорож країною зоології. Його проводять у приміщенні школи, у кількох вільних класах.
 
Гра починається зі старту, де ведучий пояснює правила, потім пропонує пройти шість зупинок, на яких вони отримують підказки для фінального завдання. На кожній із цих зупинок гравців буде чекати вчитель — за виконані завдання він виставляє бали (максимум — 10) у маршрутному листі. Але складність у тому, що місце розташування зупинок квесту доведеться розгадати, на кожній попередній буде загадка про розташування подальшої зупинки. У кожній команді максимальна кількість гравців — 10 (капітан + 9 учасників), мінімум — 8 учнів. У запропонованому конспекті в грі беруть участь дві команди по 10 учнів. Команда, яка набере найбільшу кількість балів за гру, є переможцем. Нагороджуються учні, які зайняли призові місця (перше, друге). Час гри — 45–60 хв.
 
Цілі:
- навчальна: систематизувати фактичні знання про зовнішню та внутрішню будову тварин, їхнє значення у природі та житті людини, повторити види тварин Запорізької області, занесених до Червоної книги України;
- розвивальна: розвивати вміння працювати в колективі, обстоювати свою думку; формувати й розвивати діалектико-матеріалістичний світогляд про будову й функціонування та значення тварин;
- виховна: виховувати творчу особистість; прищеплювати любов до природи, тварин і необхідність їх охорони; виховувати інтерес до предмета, вимогливість до себе.
 
Обладнання: маршрутний лист, картки із завданнями, картки-підказки, картки-пазли, конверти з буквами, мікроскопи, постійні препарати тваринних тканин, одноклітинних тварин, кольорові олівці, фломастери, маркери.
 
Форма уроку: урок-гра, урок — живий квест.
 
 
Хід уроку
 
І. Організаційний етап
 
У призначений час капітани реєструють усю свою команду й отримують один маршрутний лист. У ньому під час проходження маршруту учні виставлятимуть бали. За завдання на зупинці можна отримати максимум 10 балів. Ще буде оцінюватись і дисциплінованість команди (максимально — 5 балів). Учитель має право відзначити найбільш активних учасників команди у відповідному стовпці маршрутного листа. Після реєстрації всі команди шикуються на старт, і ведучий пояснює правила.
 
 
ІІ . Повідомлення теми й визначення завдань уроку
 
 
ІІІ . Основна частина
 
Після повідомлення теми й завдань уроку учням пропонують пройти шість зупинок, на яких після правильно виконаного завдання вони отримують підказки для фінального завдання (конверт із кількома шматочками пазлу — малюнка червонокнижної тварини Запорізької області або кількома буквами назви цієї тварини). З цих підказок треба скласти малюнок тварини та її назву. Далі капітани тягнуть жереб. Перша за жеребом команда отримує картку-загадку, відгадкою якої є навчальний кабінет, де відбуватиметься перша зупинка.
 
  • І зупинка «Суперечка» (кабінет хімії)
Завдання
Перед учнями лежать картки, розділені за темами тваринного світу. На зворотній стороні написано питання (їх не видно). Гравцям необхідно по черзі вибрати 10 карток з будь-яких тем і відповісти на поставлені запитання. Одна правильна відповідь на питання — 1 бал.
 
Підказка для фінального завдання: конверт із кількома літерами й картка-загадка наступної зупинки.
 
  • ІІ зупинка «Практика» (кабінет біології)
Завдання
Для того щоби пройти цю зупинку, необхідно попрацювати руками й головою. Перше завдання — налаштувати правильно мікроскоп і розповісти правила його використання. Друге — роздивитися запропонований мікропрепарат і описати його. Максимум — 10 балів (5 + 5).
 
Підказка для фінального завдання: конверт із кількома літерами, загадка — шлях прямування.
 
  • ІІІ зупинка «Безлад» (кабінет фізики)
Завдання
Гравцям необхідно розкласти наявні в коробці ілюстрації та розсортувати їх, а ось принцип, за яким вони будуть розподілені, і є найскладнішим завданням (ілюстрації: тварини різних класів і середовищ існування). Далі вони повинні покликати вчителя й пояснити, чому ілюстрації розкладено саме так. Максимум — 10 балів.
 
Підказка для фінального завдання: конверт із буквами й загадка — шлях прямування.
 
  • IV зупинка «Кресляр» (кабінет географії)
Завдання
Ведучий пропонує накреслити схему однієї із систем організму тварини та пояснити її. Згідно з результатами жеребкування, учні отримують аркуш паперу А4 з назвою системи, ручку, олівець, лінійку, гумку.
 
(Системи: дихальна система ссавців, кровоносна система риб і т. д.).
 
Максимум — 10 балів.
 
Підказка для фінального завдання: конверт із кількома літерами, загадка — шлях прямування.
 
  • V зупинка «Пропуск» (актовий зал)
Завдання
Ведучий дає ручку й аркуш формату А4, де надрукований текст, але з пропусками, які й повинні заповнити учні командою. Максимум — 10 балів.
 
Підказка для фінального завдання: конверт із кількома літерами, загадка — шлях прямування.
 
  • VІ зупинка «Фінал» (кабінет біології)
Завдання
Учні отримують папір і пазл червонокнижної тварини, який по елементах вони зібрали під час виконання всіх завдань. Назва його — це конверти з буквами (підказки), зароблені на етапах. Перша команда, яка складе картинку, назве тварину та розповість про неї, отримає 10 балів, друга — 9 балів. На виконання завдання — 5 хвилин.
 

ІV. Підбиття підсумків уроку

V. Домашнє завдання
 
 
Література
1. Серебряков В. В. Біологія: підручн. для 8 кл. загальноосв. навч. закл. — К.: Генеза, 2008. — 304 с.
2. http://nsportal.ru/shkola/biologiya/library/2012/08/25/igra-kvest-puteshestvie-v-stranu-rasteniy-dlya-6-klassa
3. http://www.pandia.ru/text/78/400/9175.php
Dounload PDF

Відгуки читачів