«В гостях у клоуна Руфа». Автоматизація звука [р]

І. В. Свінціцька, Київська обл.


Мета:

-корекційно-навчальна: уточнити знання про артикуляцію звука [р], та його характеристики; закріпити правильну вимову звука [р] у складах, словах та реченнях; формувати навички звуко-складового аналізу та синтезу;

-корекційно-розвивальна: розвивати граматичну будову мовлення, пам’ять, мовленнєве дихання під час говоріння, виразність мовлення; збагачувати словниковий запас;

-корекційно-виховна: формувати бажання вільно спілкуватися, контролювати свою вимову; виховувати доброзичливість, співпрацю в колективі.

Обладнання: лист-запрошення; картка схема звука [р]; розрізний пазл — автобус; сюжетна картинка — циркова вистава; предметні картинки (замок, клоун, відро, риба, помідор, дерево, рушник, дракон, вітер, груша, рука, гриб, буряк, акробати, тумба, слон, ромашка, барабан, корова, комар, рупор); запис циркового оркестру; фішки, схеми слів для звуко-складового аналізу та синтезу мозаїка «Буква Р».

 

ХІД ЗАНЯТТЯ
 
I ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
 
Психогімнастика «Посмішка»
 
Учитель-логопед. Діти, ключ, яким можна відімкнути всі замки в душі людини, — це посмішка. Зараз ми будемо дарувати її одне одному. Посміхніться сусідові праворуч (ліворуч). Посміхніться гостям. 
 
Діти, сьогодні в нас незвичайне заняття. Завітали, гості, які хотіли би дізнатися, чого ми навчилися. Тому налаштовуємось на плідну роботу.
 
 
II ОСНОВНА ЧАСТИНА
 
Учитель-логопед. Сьогодні вранці на вікні я знайшла лист, а на ньому написано: «Вихованцям ЦРД «Веселка», які відвідують логопедичні заняття», а це означає, що лист для вас? Правильно?
 
Учитель-логопед відкриває конверт, а там — запрошення. 
 
Учитель-логопед. «Дорогі, діти! Довго спостерігав, як ви вчилися вимовляти звуки. Мені так сподобались ваші логопедичні заняттях, що я вирішив запросити і вас до себе в гості. Запрошую відвідати циркову виставу. Ваш друг Клоун Руф»
 
Учитель-логопед. Ну що, ми приймаємо запрошення?
 
Діти. Так!
 
Учитель-логопед. На чому можна в цирк?
 
Діти. На автобусі.
 
Учитель-логопед. Зберімо картинку зрозуміємо, на чому поїдемо на виставу.
 
Діти збирають з частин пазл «Автобус».
 
Учитель-логопед. То на чому ми поїдемо? Завели мотор! Поїхали! Увага! Мотор ричить…
 
Діти. Рррр… рррр…. рррр… (голосно вимовляють звук [р]).
 
 
III ХАРАКТЕРИСТИКА ЗВУКА
 
Учитель-логопед. Який звук ми вимовляємо? Який він, звук [р]?
 
Діти. Приголосний, твердий, дзвінкий.
 
Учитель-логопед. А ось це буква, якою позначається звук [р]. На що вона схожа? Намалюймо її в повітрі.
 
 
1 Автоматизація звука
 
а) У складах
 
Учитель-логопед. Ось ми і в цирку, але тут якийсь дивний замок, а на ньому — записка. Для того щоб ввійти, вимови пароль. Я зачитаю вам склад, а ви промовите його стільки разів, що відповідало б цифрі.
 
Діти. Пра — 2, Кру — 3, Бри — 1, Гро — 2, Тре — 4, Рар — 3
 
Учитель-логопед. Молодці, ось і відімкнувся наш замок!
 
б) У словах — утворення зменшувально-пестливого значення
 
Учитель-логопед. На арені — Фокусник. Він намагається показати фокус, великі предмети перетворити на маленькі. Допоможемо йому?
 
Діти. Так.
 
Учитель-логопед. Я починаю: «Велика Риба, а маленька — … рибка.
  • Буряк — бурячок.
  • Відро — відерце.
  • Помідор — помідорчик.
  • Дерево — деревце.
  • Вітер — вітерець.
  • Рушник — рушничок.
  • Груша — грушка.
  • Дракон — дракончик.
  • Рука — ручка.
  • Гриб — грибочок.
в) У реченнях:

Учитель-логопед. А ось і наш друг, який запросив нас на циркову виставу. Ви пам’ятаєте, як його звати?

Діти. Руф.

Учитель-логопед. Як ви гадаєте, що робить клоун у цирку? Правильно, смішить дітей, ось і тебе він хоче розсмішити. Послухайте, правильно говорить клоун?

 

2. Гра з м’ячем «Буває, не буває?»

  • Доріжка вибігла на Гришку.
  • Барліг зробив ведмедя.
  • Морква тре тертушку.
  • Дрова рубають сокиру.

Учитель-логопед. А подивіться, кого це ми зустріли? (Картинка акробатів)

Діти. Акробатів.

Учитель-логопед. А щоб бути такими самими сильними та спритними, як вони, що треба  робити?

Діти. Тренуватися.

Учитель-логопед. Правильно — тренуватись. Ось і ми трішечки розімнемось.

 

3. Фізкультхвилинка

Довго слухали малята,

Час настав відпочивати.

 

Руки — вгору, руки — вниз (піднялися на носочки, руки вгору, опустити руки вниз)

І легесенько прогнись (руки в боки, прогнутися назад).

Покрутились, повертілись (опустили руки вниз, повернулися вправо, вліво)

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали (руки на поясі, стрибки на двох ногах)

Раз — присіли, другий — встали (руки перед собою, присіли — встали)

Вдих глибокий — раз, два, три...(вдих — видих)

Вчитись знову почали.

 

4. Розвиток звукового аналізу та синтезу

 

а) Визначення місця звука в слові

Учитель-логопед. А вистава тим часом продовжується. На арену виходить дресирований слон.

Йому за командою потрібно посісти одну з  трьох тумб. Якщо звук [р] на початку слова, слон встане на першу тумбу, якщо всередині — на другу, а якщо в кінці слова — на третю тумбу(картинки: ромашка, комар, риба, барабан, корова, помідор).

Дитина називає картинку, визначає місце звука Р в слові та розміщує слона на потрібній тумбі.

 

б) Звуковий аналіз слова

Учитель-логопед. Під час вистави голосно грає цирковий оркестр. Давайте поглянемо, які ж інструменти в ньому звучать.

Діти. Труба, гітара, скрипка,піаніно, бубон.

Учитель-логопед. Але ще один інструмент ми не назвали. Відгадайте загадку та дізнаєтесь, що це.

Ані ротика, ні язика я не маю, а  слова гучно вимовляю? Що це?

Діти. Рупор.

Учитель-логопед Як можна ще його назвати?

Діти. Мегафон, гучномовець, мікрофон.

Учитель-логопед. Назвіть перший звук? (Р — приголосний)

  • Назвіть 2-й звук. (У — голосний)
  • Назвіть 3-й звук. (П — приголосний)
  • Назвіть 4-й звук. (О — голосний)
  • Назвіть 5-й звук. (Р — приголосний)

Де стоїть звук [р]? Скільки голосних ви назвали? А приголосних? Так скільки звуків у слові рупор? А скільки складів у цьому слові?

 

5. Автоматизація звука [р] у чистомовках

Учитель-логопед. Вистава закінчується. Артисти  прощаються  з глядачами. А ми з вами повторимо їхні слова:

Ирк-ирк-ирк — діти люблять цирк,

Тра-тра-тра — до побачення дітвора,

Пра-пра-пра — відпочивати вже пора.

Прощаючись, артисти подарували нам мозаїку. З фішок мозаїки викладімо букву Р.

 

 

ІV. Підсумок заняття

Учитель-логопед. Час повертатися нам до себе в групу. Скажіть, дітки, який звук ми брали з собою на виставу в цирк? Що найбільше вам сподобалось?

 

Література

1. Журова Л. Е. Подготовка к обучению грамоте в детском саду. — Минск, 1992.
2. Логопедія. Підручник. / За ред. М. К. Шеремет. — К. : Видавничий Дім «Слово», 2010.
3. Науково-методичний журнал «Логопед» / ТОВ «Видавнича група «Основа». — Х. : «Тріада Принт», 2014 №4.
4. Пінчук Ю. В. Основи методики виховання правильної вимови звука при дислалії // Педагогіка та методика спеціальні: зб. наук. праць. — К. : 2000.
5. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» — О. І. Білан, Л. М. Возна, О. Л. Максименко та ін. Тернопіль : Мандрівець, 2013. — 264 с .
Dounload PDF

Відгуки читачів