Організація пізнавальної діяльності дітей середнього та старшого дошкільного віку навесні

Березень

1. Прочитати вірш С. Маршака «Березень». Пояснити, що назва цього місяця пішла від такого явища, як рух соку у беріз. Розповісти про користь березового соку, про правила збирання. Повідомити дітям, що сьогодні — перший день весни. Тепер із кожним днем ставатиме тепліше. У березні зима з весною зустрічаються, тому будуть і сніг, і дощ, і хуртовини.


Організація пізнавальної діяльності дітей середнього та старшого дошкільного віку навесні

Березень

1. Прочитати вірш С. Маршака «Березень». Пояснити, що назва цього місяця пішла від такого явища, як рух соку у беріз. Розповісти про користь березового соку, про правила збирання. Повідомити дітям, що сьогодні — перший день весни. Тепер із кожним днем ставатиме тепліше. У березні зима з весною зустрічаються, тому будуть і сніг, і дощ, і хуртовини.

Спостереження за таненням бурульок. Звідки взялася вода? Послухати, як дзвенять краплі, падаючи в калюжі. Імітувати цей звук. Загадати загадку: «Росте весною тільки вниз, любить дах та карниз». Чому бурульки тануть?

Попередити про небезпеку, яку приховують бурульки.

Визначити появу листочків на гілочках, поставлених у куточку природи. Де гілочка тополі? А де — бузку? За якими ознаками ви їх відрізняєте? Чи пахнуть листочки? Чому надворі не розпускаються листочки на деревах?

2. Вранці, на свіжому сніжку, погратися в слідопитів і визначити, хто залишив сліди на снігу. Пригадати, які птахи прилітали взимку на майданчик, які тварини відвідували його. Організувати гру «Слід у слід».

Спостереження за небом та хмарами. Якого кольору небо? Чи такі хмари були взимку? Сказати, що з настанням весни небо буде ставати красивішим, буде поступово змінювати свій колір. Пригадати загадки про небо, хмари. Наприклад: «Синя шуба покрила весь світ».

Звернути увагу, як підросли посаджені коренеплоди: на моркві скоро з’явиться квіткова стріла. Розглянути пуп’янки квіток моркви. Чи пахне її зелень? Дидактична гра «Фрукти та овочі».

3. Розглянути з дітьми іній. Із чого він утворився? Двести, що іній — це кристалики водяної пари, які утворилися в морозному повітрі. Іній може випадати як в хмарну, так і в ясну погоду. Якої форми бувають кристалики інею? (Пластинчасті, тупокінцеві голки, шестикутні призми) Чи схожий іній на сніжинки?

Спостереження за тим, як падає сніг. Чому у березні йде сніг, адже зима скінчилася? Що ви можете розповісти про властивості снігу? Чи можна зробити так, щоб снігу не стало? Заспівати закличку «Вийди, вийди, сонечко». Чому сонце не з’явилося?

Розглянути хмари. Якого вони кольору? Швидко чи повільно рухаються? З чим їх можна порівняти? На що вони схожі? Що несуть в собі хмари? Якщо на небі хмари, чи завжди бувають опади?

4. Звернути увагу дітей, що вранці, коли вони приходять до дитсадка, стало значно світліше. Пригадати, як темно було в грудні. Чому це так? Сказати, що з настанням весни сонце краще грітиме землю, тому стане тепліше і світліше.

Запропонувати визначити, чи є надворі вітер. Як ви про це дізналися? Якщо коливаються тільки маленькі гілки, то як можна назвати такий вітер? Де працює вітер? Чи можна штучно створити вітер? Чи завжди від вітру є користь? Як називають дуже сильний вітер?

Спостереження за фіалками. Чи всі фіалки однакові? Чим вони схожі між собою? Чим різняться?

Чи мають фіалки стебло? Прості чи складні у них листочки? Як потрібно доглядати за фіалками? Які рослини куточка природи потребують аналогічного догляду? Відповідь обґрунтуйте.

5. Розглянути ячмінь у куточку природи. Чи однаково ростуть усі рослини? Якого кольору паростки ячменя? Які умови потрібні для росту цієї рослини? Чи відбудуться зміни в стані рослин, якщо їх поставити в темне місце? Якщо їх не поливати?

Демонстрація дітям гілочки верби червоної.

Розглянути її квітки — котики. Чим вкриті квітки? Пояснити, що верба починає дуже рано цвісти, а теплий пушок навколо квіток не дає їм замерзнути.

Притулити «котики» до щік, якими вони є на дотик?

Прочитати вірш А.?М’ястківського «Котики-воркотики».

Обійти майданчик дитячого садка. Запитати в дітей, чи скрізь однакова кількість снігу? Де зовсім немає снігу? Чому? Чи змінився сніг? Запропонувати щось зліпити із снігу. Чому нічого не виходить?

6. Розглянути квіти мімози. Як називається ця рослина? Де вона виросла? Розповісти, що на Кавказі, де мешкають грузинські діти, вже зовсім тепло, і там росте ця рослина. У нас, на Україні, перші весняні квіти розцвітуть трохи пізніше. Запропонувати позмагатися, хто більше придумає красивих слів про ці ніжні красиві квіти.

Розгляд калюж. Звідки вони утворилися? Куди подівся сніг? Розповісти, що снігова вода напуває землю, і це корисно для рослин.

Вивчити прислів’я «Багато снігу, багато хліба»; «Від березневої води земля квітне». Чому так кажуть у народі?

Оглянути квіти в куточку природи. Пригадати назви кімнатних рослин. Визначити, що там з’явилося нового. В яких рослин виросли молоді листки? В яких рослин з’явилися пуп’янки?

Чому квіти стали краще рости? Які умови потрібні для росту рослин куточка природи?

7. Розглянути квітку тюльпана. Якого вона кольору? Скільки пелюсток має? Що знаходиться в середині квітки? Продемонструвати цибулинку тюльпана. Розповісти, що скоро цибулинки проростуть, з’являться перші листочки, а потім — і квіти. А ця квітка вирощена в квітнику-парнику, спеціально до весняних свят. Помилуватися красою тюльпана.

Дати дітям завдання: визначити, в яких місцях сніг тане швидше. Чому? А де снігу ще багато?

Куди потрапляє вода, яка утворюється від танення снігу? Чи буває сніг влітку?

Розучити вірш В. Ладижеця «Вийшло сонце на лужок».

Закріпити знання про ознаки весни, вчити дітей бачити красу природи.

Розглянути картинки із зображенням весняних явищ у природі, провести коротку бесіду про стан погоди.

8. Звернути увагу дітей на паморозь на землі. На що вона схожа? Чи однакова вона на всій поверхні землі? Чому? Підвести до підсумку, що коли на землю потрапляють сонячні промені, паморозь зникає (розтає). Чому паморозі не буває вдень?

Спостереження за граками. Якого кольору птах? Який у нього дзьоб? У яких місцях ходить птах? Що шукає на землі? (Дзьобом витягає із землі шкідливих комах, гусінь) Грак — дуже корисний птах. Скоро граки полетять на поля і будуть там поїдати шкідливих комах.

Розглянути колеус у куточку природи. Назвати складові частини рослини. Складні чи прості листочки вона має? Яке мають забарвлення? Сказати, що існує безліч видів колеусів. Колеус розмножується паростками та дуже швидко росте. Цій рослині потрібно багато світла, тоді її листочки мають красиве, яскраве забарвлення. Але від прямих сонячних променів колеус гине.

У народі цю рослину називають «кропивкою». Як ви думаєте, чому?

9. Звернути увагу дітей на те, як весело в кімнаті і надворі, коли світить сонце. Усе в кімнаті стає красивішим: і діти, і квіти, і золота рибка в акваріумі. Але ночами є ще міцні морози, і тільки вдень можна помітити, що весна ступає на землю певними кроками. Прочитати вірш А. Барто «Сонечко».

Зробити психогімнастику «Ми — сонячні зайчики». Чому люди та вся природа радіють сонечку?

Запитати в дітей, чому сніг так швидко розтанув на асфальті? Чому асфальт швидко висихає? Який одяг швидше нагрівається — темний чи той, який має світлий колір? Підвести до підсумку, що темні кольори поглинають більше сонячних променів, ніж світлі.

У куточку природи розглянути гілочки в вазі. На яких гілочках найкраще розвиваються листочки?

На гілочках яких рослин з’явилися корінці? Розповісти, що є рослини (смородина, верба), які можна розмножувати пагінцями. А є і такі рослини, що розмножуються лише насінням.

10.    Прочитати вірш Г. Демченко «Весняні струмки».

Звідки вони з’явилися? Яка вода в струмках? Запропонувати пустити човники. Чи швидко вони рухаються? Чому? Підвести до підсумку, що швидкість човника залежить від швидкості струмка.

Запропонувати дітям глибоко вдихнути. Чим пахне повітря? (Весною) Що змінилося в природі? Які картинки природи на нашому майданчику вам подобаються? Що відбулося із снігом? (Почорнів і розтанув) Чому це сталося? Чому він не був таким у січні? Взяти сніг у руки. Який він? (Крупчастий, колючий) Чи можна з такого снігу зліпити казкових героїв? Чому?

Розглянути бегонію Рекс. Що з’явилося у неї нового? Якого розміру та кольору є молоді листочки? Чим вкрите стебло цієї рослини? Як потрібно доглядати за бегонією Рекс? Чому не можна збризкувати рослину? (На листках від води утворюються руді плями — опіки.) На що схожі листки бегонії Рекс? Запропонувати порахувати їх.

11.    Запитати в дітей: де зимували комахи? Чим живляться вони навесні? Коли прокидаються жаби й раки? Які птахи прилітають до нас весною? Чому птахи повертаються тільки навесні? Чим корисні птахи? Як ми взимку піклувалися про них? Як зустрічають весну тварини?

Огляд майданчика дитячого садка. Що з’явилося нового? Чи немає свіжих паростків рослин?

Пригадати назви перших весняних квітів. Які рослини росли влітку та восени на нашому майданчику? Чому рослини не ростуть надворі взимку?

Звернути увагу на те, що ввечері стало значно світліше, ніж у грудні. Чому? (Сонце піднімається вище, день стає довшим і теплішим.)

Дидактична гра «Коли це буває?» (Загадки: «Тече вода, зеленіють поля, день прибуває, коли це буває?» (Навесні) «Сніг на полях, лід на річках. Хуга гуляє, коли це буває?» (Взимку) «Сонце пече, липа цвіте, вишня поспіває. Коли це буває? (Влітку))

12.    Спостерігати за небом. Що змінилося в забарвленні неба? Які з’явилися хмари? (Порівняти із зимовим небом.) Чи так пахне повітря, як узимку? Кому потрібне повітря в природі? Як ви сприяєте тому, щоб повітря було чистим?

Спостереження за птахами. Де взимку птахи шукали їжу? Що зараз вони шукають на таловинах? Чим живляться граки? Яку приносять користь? Що змінилося в поведінці горобців? Чи легше зараз горобцям знайти собі їжу? Що вони зараз їдять? Як ми можемо допомогти їм?

Оглянути на рабатках братки. Чи добре перезимували рослини під сніговою ковдрою? Чому весною всі рослини швидко розвиваються?

Зробити висновок про вплив тепла і світла на ріст рослин.

13.    Запитати в дітей: чому в народі березень називають «крапельником»? Вранці по­ставити під дах відерце і протягом дня поспостерігати, яка кількість води набереться в відерце. Звідки крапає вода? Запропонувати полити кімнатні рослини талою водою. Чому людям не можна вживати талу воду?

Спостереження за працею двірника. Чому двірник збиває сніг з доріжок за допомогою лома і розкидає його? Як ви вважаєте, де важче прибирати сніг — на доріжках і у містах, де він злежався, чи там, де він лежить рихлим шаром? Чому? Де швидше тане сніг?— на темному асфальті чи за павільйонами, у затінку? Чому?

Визначити, як зустрічають весну рослини. Сніг ще лежить, але скрізь біля стовбурів з’явилися воронки. Це нагрілася від сонця темна нижня частина стовбура і розтопила навколо себе сніг. Куди поділася тала вода? Чому ще не з’явилися листочки на деревах?

14.    Показати дітям нову рибку в акваріумі. Вона називається гурамі. Якого вона кольору? Порівняти зовнішній вигляд гурамі та карася. Чим вони схожі і чим різняться? Які умови потрібні для життя риб? Запропонувати погодувати риб, звернути увагу на те, що корму потрібно дати більше, ніж завжди. Чому?

Спостереження за транспортом. Які види транспорту рухаються вулицями нашого міста? Чому автобус називають «пасажирським транспортом»? А КамАЗ — вантажним? Чому «швидку допомогу» вважають спеціальним транспортом? Хто керує автомобілями? Які правила поведінки на вулиці потрібно пам’ятати?

Оглянути цибулю в куточку природи. Чи змінився вигляд цибулин? (Вони «схудли» і пом’якшали.) Що з’явилося у цибулин, які лежать у порожніх склянках? Чому? Де краща зелень? Які умови потрібні для росту рослин? Чим корисна цибуля?

15. Розглянути живі та штучні квіти. Чим схожі вони, а чим різняться? Які умови потрібні для росту рослин? Що потрібно штучним квітам? Чи виростуть у штучних квітів паростки, якщо їм створити умови, які потрібні живим квітам? Чому? Відповідь обґрунтуйте.

Спостереження за травою. Звернути увагу дітей на стан трави. Чи змінився її вигляд порівняно з осінню? Що з’явилося нового? Назвати складові частини трави. Кому і для чого потрібна трава? Запропонувати скласти «ланцюжок харчування». (Сонце, дощ, земля, трава, тварини)

Прочитати оповідання Л. Толстого «Навіщо потрібні миші?» Миші — це свійські чи дикі тварини? Чому ви думаєте саме так? Розглянути картину із зображенням мишей і звернути увагу на особливості їх зовнішнього вигляду, харчування. В яких казках зустрічається миша?

16.    Спостерігати, як рухаються хмари. Пояснити, що там високо, вітер гонить їх.

Якщо вітер сильний, то і хмари рухаються швидше; якщо слабкий — то рух їх буде ледь помітним. Чи змінюють хмари форму? З чим їх можна порівняти? З чого утворюються хмари? Чи можна їх всі порахувати? Чому?

Спостереження за ялинами. Чи змінився їх вигляд? Чи всі гілки однакового розміру та кольору?

Що ви помітили під ялиною? (Сухі голки) Сказати, що навесні пробуджується природа, і старі голки осипаються, а нові, молоді, починають з’являтись. Які плоди є у ялини? Які плоди — у сосни?

Розглянути перші паростки рослин. Чому почали рости рослини? Показати сходи мати-й-мачухи і порівняти їх із зображенням на картині. Яка квітка буде в рослини? Чи є мати-й-мачуха лікарською рослиною? Від яких хвороб вона лікує? Чому не можна топтати рослини?

Квітень

1. Прочитати дітям вірш С. Маршака «Квітень». Чому другий місяць весни так називається? Які першоцвіти ви знаєте? Чому їх називають первоцвітами? Як ще можна назвати другий місяць весни? Чому?

Запропонувати дітям оглянути майданчик, знайти кущі та дерева. Що спільного мають ці рослини? Чим вони різняться? Як називаються кущі, що ростуть на майданчику? Чи змінився вигляд рослин, порівняно з тим, який вони мали взимку?

Дидактична гра «Біжіть до дерева, яке я назву».

Звернути увагу дітей на те, що на газоні підростає свіжа зелена трава. Порівняти її з темною торішньою травою. Чому суху траву потрібно вигрібати?

Чому і як потрібно піклуватись про рослини?

2. Прислухатись до вранішнього співу пташок. Які пташки починають свій спів навесні? Чому вони співають? Звуконаслідувати спів синиці, горобця. Яку користь приносять птахи? Які птахи ще не повернулись із вирію? Які зимували в наших краях?

Розглянути проліски. Якого кольору квіти, якого розміру? Якого кольору листя? На що схоже? Прочитати вірш М. Познанської «Пісня проліска». Де ростуть проліски? З чим або з ким можна порівняти ці квіти? Про що свідчить поява первоцвітів? Чому їх називають вісниками весни?

Порівняти гілочки, які є у вазі в кімнаті, з тими, що надворі (на деревах). Чому гілочки у вазі розпустилися? Чому немає листочків на гілках дерев? Які умови були створені для гілочок, що у вазі? Чого не вистачало деревам надворі? Чому взимку не росли рослини?

3. Продемонструвати ілюстрації із зображенням ранніх весняних квітів — пролісків, рясту, сон-трави, фіалок. Як називаються ці квіти? Де ростуть? Чи мають запах? Де можна побачити ці квіти? Наголосити на тому, що вони прикрашають весняний ліс, їх потрібно берегти. Деякі занесені до Червоної книги. Що означає колір цієї книги?

Спостереження за небом. Показати купчасті хмари. Змінюються вони чи ні? Яким є колір неба? Чи буває небо блакитного кольору, коли немає сонця? Пригадати пісню з мультфільму «Облака, белокрылые лошадки». Чому хмари називають білокрилими? Що вони несуть?

Оглянути квіти в куточку природи. Назвати їх. Що знаходиться у горщиках під землею? Що рослини корінцями беруть із землі? Чи добре рослинам, коли мало землі? Підвести до підсумку, що рослини добре ростуть у землі. Якщо землі мало, то їх необхідно пересаджувати.

4. Розглянути сходи ірисів та лілій. Як називаються рослини? Чи схожі вони між собою? Чим різняться? Нагадати, що це багаторічні рослини. Вони зимували в землі і тепер прокинулися від сну. Запропонувати дітям підпушити землю біля них. Для чого це потрібно робити?

Спостереження за роботою двірника. Що робить двірник? Для чого потрібно обкопувати дерева? Які інструменти потрібні для догляду за рослинами? Показати дітям секатор. Пояснити, що дерева обрізають весною, щоб був кращий врожай.

Розглянути квітку мати-й-мачухи. На яку квітку вона схожа? Чому її називають сонячним вогником? Яким є в неї стебло? Розповісти, чим вона корисна. (Прикрашає природу, лікує людей.) Чому її потрібно берегти? Пояснити назву цієї рослини. Запропонувати прикласти до щоки листочок мати-й-мачухи. Що відчували?

5. Показати сходи тюльпанів. Запитати: як називаються ці рослини? Пригадати, які у тюльпанів корінці (цибулинки). Чи всі сходи однакового розміру?

Пояснити, що розмір сходів залежить від деяких умов: на яку глибину висаджена цибулинка та який має стан.

Показати ілюстрації із зображенням тюльпанів, що квітнуть.

Звернути увагу дітей на те, що на деревах розкриваються і бубнявіють бруньки. Нахилити гілку каштана, тополі, дати дітям можливість розглянути бруньки, доторкнутись до них. Що виросте з бруньок? Чому не можна псувати їх?

Запитати дітей, яких комах вони бачили пізньої осені. Розглянути малюнки метеликів, комах. Дати завдання спостерігати, які комахи раніше прокинуться від сплячки. Нагадати дітям, що метелики кропив’янка та павичеве око зимували в щілинах парканів, під дахами, тому вони рано вилітають. Чому не можна ловити кропив’янку, павичеве око, лимонницю? Наголосити, що метелики — краса нашої природи.

6. Провести спостереження за погодою. Тепло чи прохолодно надворі? Чи гріє сонце? Зазначити, що сонце вже краще світить, але не дуже гріє. Назвати ознаки похмурої погоди. Чи може одночасно погода бути і похмурою, і сонячною? Чому? Пояс-нити.

Розглянути сходи багаторічних квітів на ділянці дитячого садка — ірисів, півоній, дельфініуму. Чим вони схожі і чим різняться? Що потрібно рослинам для поліпшення росту? Для чого підпушують землю, підживлюють добривами? Зробити висновок, що рослини потребують гарного ґрунту та живлення.

Спостереження за мати-й-мачухою. Чи відкрита квітка ввечері? Коли вона відкривається? Які квіти ще на ніч закривають свої квітки? Пояснити, що квіти оберігають себе від роси та приморозків. Повідомити прикмету, що закриті вдень квіти мати-й-мачухи є ознакою погіршення погоди (якщо є можливість, перевірити цю прикмету).

7. Звернути увагу на те, що молода трава почорніла. Чому це сталося? Чи добре почувають себе рослини, коли мороз? Чому? Як почувають себе люди, птахи? Визначити, якою погода надворі. Чи можна сказати, якою погода буде вдень? Пригадати прикмети.

Розглянути ряст. Як називаються ці квіти? Де вони ростуть? На які квіти вони схожі? Пояснити, що ряст прикрашає ліс, із його квітів п’ють солодкий сік джмелі та бджоли. На що схожі листочки цієї рослини? Чому не можна топтати рослини в лісі?

Спостерігати за побілкою стовбурів плодових дерев. Для чого це роблять? Хто полюбляє ховатися в тріщинах кори? Яких шкідників знають діти? Показати ілюстрації із зо­браженням шкідників лісу та саду.

8. Запропонувати визначити, чи є надворі вітер. Запитати, як діти про це дізналися? Нагадати, що коли повітря рухається, то утворюється вітер. Який буває вітер? Як називається дуже сильний вітер? Вітер — це добре чи погано? Яку користь приносить вітер?

Спостереження за жучком сонечком. Яке воно і де його можна знайти? Запропонувати дітям знайти на майданчику цю комаху. Якого вона кольору? Яку форму має тулуб? Де мешкає (в місцях, де є сонце, чи де немає)? Скільки крапочок має жучок? Де він був узимку?

Розглянути шпаківню. Звернути увагу на льоток. Чому льоток роблять маленьким? Біля льотка прибивають дощечку, щоб пташка могла сісти. Шпаківню вішають льотком до сонця. Птахи люблять співати вранці, сидячи проти сонця.

Із чого роблять шпаківні? Чому люди турбуються про птахів? Вивчити прислів’я «Де багато пташок, там немає комашок».

9. Помилуватися тим, як гарно світить сонце. Сказати, що вся природа радіє йому. Прочитати вірш Марії Познанської «Промінці». Запропонувати підставити щічки сонячним промінцям. Що відчуваєте? Як нагрівається поверхня одягу від сонячного проміння? Який одяг нагрівається швидше — темний чи світлий? Чому? Як називається частина доби, коли з’являється сонце? Коли сонце ховається за обрій? Провести гру «Моя доба».

Спостереження за жучками сонечками «Як літає та повзає комаха».

Запропонувати дітям порахувати, скільки сонечко має лапок, крилець. Як пересувається? (За допомогою лапок комаха швидко бігає по корі, камінцям, по руці; крила дають змогу літати.) Коли комаха готується злетіти, то розкриває надкрили і піднімає їх. Потім випускає прозорі крильця і летить. Пригадати народну дражнилку: «Сонечко, сонечко, ти злети на небо...»

Запропонувати знайти на майданчику сходи маку. Якого кольору є листочки? Чим вкриті? Для чого цей пух на них? У яких рослин листя вкрите схожими ворсинками? Пригадати, якого кольору квіти маку? Яке мак має насіння? На що воно схоже?

10.    Розглянути гілки берези. Що ви бачите на них? На що схожі сережки берези? Розповісти, що дрібненькі квітки сидять на довгенькій, тонесенькій ніжці. Якими вони є на дотик? Як у народі називають берізку? Чим корисна ця рослина? Розповісти про цілющі властивості берези.

Спостереження за жучком сонечком. Що він їсть?

Розповісти, що комаха живиться дуже мілкими комашками, які ссуть сік з інших рослин і тим завдають їм шкоду. Де мешкає сонечко? Корисна чи шкідлива ця комаха? Хто бачив, як сонечко поїдає попелиць? Як воно пересувається? Чи є у цієї комахи вороги? Пригадати народні прикмети та запропонувати дітям пояснити їх.

«Побачиш шпака — знай: весна на порозі»; «Квітень з водою, травень з травою»; «Мокрий квітень, сухий май — для картоплі буде рай»; «Добрий день видно з ранку, а добрий рік — з весни».

11.    Спостерігати за розвитком бруньок на каштані. Чим молоді листки й суцвіття каштана відрізняються від листків та квітів інших дерев? Які листки у каштана — прості чи складні? Які рослини мають складні листки, а які — прості?

Показати дітям клопа-солдатика. Ці комахи живуть купами. Їх можна впізнати за червоним забарвленням із чорними плямами. Таке забарвлення відлякує птахів, і вони не їдять комах. В яких комах забарвлення схоже на забарвлення клопів-солдатиків? Скільки мають лап? Якої форми тіло? Яку користь вони приносять?

Спостереження за транспортом. Запропонувати дітям поглянути уважно на вулицю. Що можна про неї сказати? Де рухаються пішоходи? Чому вони рухаються лише тротуаром? Де рухаються автомобілі? Для чого потрібен пасажирський транспорт? Де його очікують люди? Як називають людей, які їдуть у транспорті?

12.    Спостерігати за граками. Запропонувати дітям описати грака. Що роблять граки на полях? Де будують свої гнізда? Як називаються їх малята? Яку користь приносять граки?

Розгляд кульбаби. Чому люди радіють появі кульбаб? Що спільного і відмінного у кульбаби та мати-й-мачухи? Чи можна за допомогою кульбаби передбачати погоду? Які цілющі властивості мають кульбаби? Розповісти легенду «Чому цю квітку звуть кульбаба» (Николаева С. Экологическое воспитание дошкольников.— М.: Новая школа, 1995.— С. 296).

Викопати із землі дощового черв’яка. Де він мешкає? Якого кольору? На що схожий? Яким є на дотик? Чи є у нього очі? Чому? Як ви гадаєте, хто ще живе у ґрунті? Підвести до висновку: у ґрунті ростуть рослини, живуть комахи, черв’яки, тварини. Як потрібно ставитися до ґрунту?

13.    Запропонувати дітям підійти до ялини. Чи змінився її вигляд? Показати молоді гілочки. Чим вони схожі на старі? Чим різняться? (Кольором, розміром) Чи мають запах молоді гілочки?

Закріпити назви складових частин дерева. Де знаходиться корінь?

Спостереження за комахами, які прилітають до перших весняних квітів. Які комахи прилетіли до квітів? Що вони там шукають? Де зимували комахи? Які комахи першими прокинулись? Яку користь приносять бджоли, джмелі природі і людям? Як назвати одним словом попелицю, бджолу, бабку, сонечка та метелика? Як потрібно ставитися до комах?

Спостереження за камінням. Показати дітям камінці. Що це? Яке буває каміння? Де його можна знайти? Якими камінці є на дотик? Де їх використовують люди? Чи є в них повітря? За допомогою якого досліду можна про це дізнатися? Живі вони чи ні? Доведіть.

14.    Показати дітям мох. Що це? Який колір має мох? Який він на дотик? Де росте мох? Розповісти, що мох їдять північні олені, тому що на півночі майже не росте трава. Запропонувати порівняти мох із травою. Чи має мох корінь?

Розглянути мурашок. Якого вони розміру? Скільки мають лапок? Чи мають очі? Піднести до мурах тонку травинку. Що відбувається? Розповісти, що мурахи піднімають вантаж, більший за свою вагу. Як пересуваються мурахи? Де мешкають? Яку користь приносять? Чому не можна руйнувати мурашники?

Порівняти кору дерев — берези та тополі. Для чого потрібна кора деревам? Яка кора у берези за кольором та на дотик? Розповісти, що з кори берези народні майстри виготовляютьрізні вироби.

Яка кора у тополі? Чи можуть дерева існувати без кори? Чому? Як допомогти дереву, в якого ушкоджена кора?

15.    Запропонувати дітям розглянути траву, кущі, дерева. Як назвати їх одним словом? Назвати складові частини дерева, куща, трави. Що спільного у всіх рослин? (Корінь) Чому ми не бачимо кореня рослин? Чи є стебло у дерева, а стовбур у трави? Чи всі рослини мають листя?

Провести дидактичну гру «Підбіжіть до рослини, яку я назву».

Розглянути сережки тополі. Сказати, що це квіти тополі. Якого вони кольору? На чому тримаються? У яких дерев є схожі квіти? Чи всі сережки мають однаковий розмір, колір, довжину? Пригадати правила друзів лісу.

Підійти до місць мешкання мурах. Насипати доріжку із цукру. Що відбувається? За допомогою чого мурахи відчувають запах цукру? (У них є вуса, які рухаються. За їх допомогою мурахи торкаються один одного, неначе вітаються, і відчувають запах. Якщо з’являється мураха з іншого мурашника, то за запахом її відразу відчують та виженуть.) Чому мурах потрібно охороняти?

16. Розглянути пуп’янки плодових дерев. Чи можна за пуп’янками визначити, що це за дерево? Порівняти гілки вишні та яблуні. Чим вони схожі і чим різняться? Які є красивішими? Розповісти, що існує дуже багато сортів плодових дерев. Над їх виведенням працюють селекціонери. (Пояснити зміст слова селекціонер.)

Порівняти лісову та кімнатну фіалки. Чим схожі ці рослини і чим різняться? Як потрібно доглядати за кімнатною фіалкою? Чому лісовій фіалці не страшний дощ?

Пригадати назви первоцвітів. Які кольори більш притаманні їм? Які кольори є у весни?

Запропонувати визначити стан ґрунту. Який ґрунт на дотик?

Взяти жменю мокрого і сухого ґрунту, стиснути руки в кулачки. Що відбувається з мокрим ґрунтом? Що можна сказати про зміни, які відбулися із сухим ґрунтом? В який ґрунт необхідно висаджувати рослини? Чому?

Травень

1. Прочитати дітям вірш Т. Коломієць «Травень».

Сказати, що настав останній місяць весни — травень. Які весняні місяці ви знаєте? Чому березень так називають? Яку ще назву має березень? (Крапельник) Чому другий місяць весни назвали квітень? Як називається останній місяць весни? Пояснити назву місяця. Які зміни відбулися в природі за останні два місяця?

Помилуватися квітучою черемхою. Прочитати вірш С. Єсеніна «Черемха». Розповісти, що черемха — не тільки красиве, а й дуже корисне дерево. Якщо гілку черемхи поставити у кімнаті, то загинуть комахи (мошка, мухи, комарі). У листях черемхи багато вітаміну С. Із плодів, квітів виготовляють різні ліки. Час цвітіння черемхи збігається з поверненням холоду. Визначити, чи були зміни у стані погоди.

Розглянути рабатки. Що з’явилося нового на лілії та ірисі? Запропонувати дітям показати рукою, які заввишки були квіти раніше і якими стали тепер. Показати на ірисі квіткову стрілу з пуп’янком. Розглянути на ілюстрації, якою буде ця квітка, коли розквітне.

2. Звернути увагу дітей на те, як готується до цвітіння бузок. Чи виросли його суцвіття? Як змінився розмір та колір листочків? Запитати в дітей: бузок — це дерево чи кущ? Чим відрізняється кущ від дерева?

Спіймати хруща в банку і розглянути його. Запропонувати дітям описати хруща. Розповісти, що хрущ їсть листя берези. Поставити в банку гілочку берези з листочками і поспостерігати за хрущем. Підійти до берези, вишні і послухати, як гудуть хрущі. Імітувати звук літаючого хруща.

Прочитати вірш Т. Г. Шевченка «Садок вишневий коло хати...»

Розглянути квітучий каштан. Якого кольору квіти? З чим можна порівняти квітучий каштан? Чи пахнуть квіти? Розповісти, що квіти відцвітуть, а замість них виростуть плоди — каштани. Пригадати, якими є плоди каштана. Коли їх можна збирати? Сказати, що у Києві є вулиця — Хрещатик, яку прикрашають ці прекрасні дерева.

3. Спостерігати за горобцями. Чи такі вони були жваві, чи так весело вистрибували взимку? Чому? Чим живляться ці птахи? Чим вигодовують своїх пташенят? Яку користь приносять? Чим схожі на інших птахів? Чим різняться?

Показати дітям квітучу вишню. Чому дерево зараз таке красиве? Скільки пелюсток має квітка вишні? Хто літає біля квіток? Чим корисне дерево? (Весною своєю красою прикрашає природу, влітку дає плоди і має безліч лікувальних властивостей.)

Зазначити появу комарів, мошок. Чим вони шкідливі? Яку користь приносять? Розповісти, що їх поїдають пташки та жаби. Коли найбільше комарів — вдень чи ввечері?

Розглянути комара. Скільки лапок має? Звернути увагу на те, що він має носик — хоботок, через який живиться. Що потрібно робити, коли вкусив комар?

4. Прочитати вірш Т.?Масенка «Дощик у траві». Якою стала ділянка дитсадка після нічного дощу? Яким стало повітря? Дощ — це добре чи погано? Помилуватися бузком із краплинами дощу на квітах.

Показати дітям колонію клопів-солдатиків, що гріються на сонці. Сказати, що комахи так само люблять сонце, як і квіти. Де були комахи взимку? Солдатики красиві і не шкодять рослинам. Чим живляться клопи-солдатики?

Спостереження за кульбабою. Як називаються ці квіти? З чим їх можна порівняти? Розповісти про лікарські властивості рослини. Показати корінь. На що схожий? Яку функ­цію виконує? Прочитати вірш М. Познанської «Кульбаби».

5. Звернути увагу дітей на те, що трава вранці мокра. Чому? Як називаються краплинки води на траві? Прочитати оповідання В.?Танасійчук «Дивна крапелька». Чому в оповіданні роса названа дивною крапелькою? Яка роса на дотик? Запропонувати поспостерігати, чи буде роса вдень. Пояснити це явище.

Спостереження за небом. Якого кольору весняне небо? Чи є на ньому хмари? Чи схожі ці хмари на зимові? Якими вони були взимку? Спостерігати, як пливуть хмари, змінюючи свою форму. Що вони нагадують? Що несуть в собі хмари? З чого вони утворюються?

Підпушити сходи багаторічних квітів у квітнику. Які зміни сталися? Пригадати назви квітів, що росли минулого року на рабатках. Розглянути красиве листя орликів. Запитати в дітей, хто бачив, як цвіте ця рослина? Чому ми доглядаємо за рослинами, бережемо їх?

6. Прочитати вірш М.?Познанської «Конвалії». Розглянути квітучу конвалію. Якого кольору квіти? Якого розміру? Чи пахнуть квіти? На що схожі ці квіти? Розповісти, що конвалія є лікарською рослиною й водночас отруйною. Чому потрібно оберігати цю рослину? Конвалію занесено до Червоної книги.

Звернути увагу на те, що з’явилися метелики. Спіймати білана капустяного, посадити в банку. Як називається цей метелик? Яких метеликів і жуків ви знаєте? Чим вони корисні? Які особливості зовнішнього вигляду метеликів? Покласти в банку квіти кульбаби і збризнути їх водою. Спостерігати, як метелик з цієї квітки п’є сік. Підкреслити, що метелики прикрашають природу.

Спостерігати, як поступово опадають пелюстки з квіток плодових дерев. Що нагадує вкрита білими пелюстками земля? Що утворюється на місці квітки? Чому пелюстки кружляють у повітрі? Які дерева ще цвітуть?

7. Запропонувати дітям визначити, яка сьогодні погода. Яку погоду називають похмурою? Пригадати прикмети гарної погоди. Які опади були взимку? А які бувають весною? Чому? Чим вам подобається весна?

Спостерігати за появою сонечка, колорадського жука. Чим жуки схожі, а чим різняться? Чим живляться жуки? Чим корисні? Чим шкідливі? Назвіть жуків, яких ви
знаєте.

Оглянути квіти в куточку природи. Які квіти цвіли взимку? Чому квіти і рослини краще ростуть навесні? Підвести дітей до висновку: для росту і розвитку рослин потрібні сонячне тепло і світло, добрий ґрунт та правильний догляд. Як потрібно доглядати за рослинами куточка природи? Запропонувати дітям полити квіти, витерти пил із листочків, підпушити ґрунт у горщиках із квітами.

8. Загадати дітям загадку: «Без рук, без ніг, а ворота відчиняє». Визначити, чи є на­дворі вітер. Чи відрізняється весняний вітер від зимового? У який бік дме вітер? Як ви визначили? Провести ігри зі стрічками. Як штучно створити вітер?

Показати дітям джмеля. Чи можна про нього сказати, що він «одягнений в шубу і з чорного та жовтого хутра»? Скільки в нього крил, ніг? Як називають цих комах? Що джмелі шукають на квітах? Чим вони живляться? Розповісти, чим корисні джмелі. Вони шукають на квітах солодкий сік — нектар — і пилок. Перелітаючи з квітки на квітку, вони переносять пилок. Джмелів не можна ловити. У них є гостре жало, яким вони можуть боляче жалити. Якими будуть ваші дії, якщо вжалив джміль?

Запропонувати дітям знайти подорожник. Чому так називають цю рослину? Якої форми листки? Чому подорожник вважають лікарською рослиною? Де він росте? Назвіть складові цієї рослини.

9. Розглянути з дітьми голуба. Як називається цей птах? Чим вкрите тіло? (Звернути увагу на те, що забарвлення пір’я у птахів різне.) Як пересувається? Чим живиться? Розповісти, що цих птахів називають поштарями. Їх використовують для підтримки зв’язку. Люди спеціально розводять цих птахів. Але в природі існують і дикі голуби.

Розглянути квітучу горобину. Якого кольору квіти? Чи добре пахнуть? Пригадати, якою горобина була взимку. Хто живиться горобиною? Який листок у горобини — складний чи простий? В якої рослини ягоди схожі на ягоди горобини?

Спостерігати за дощовими черв’яками. Показати в різних місцях ділянки маленькі купки землі. Розповісти, що їх роблять дощові черв’яки. Розглянути черв’яка. Якого він кольору? Яким є на дотик? Суха чи волога в нього шкіра? Як він пересувається? Розповісти, що черв’яки риють собі ходи під землею і тим самим розпушують ґрунт. Вони корисні.

10.    Показати дітям попелиці. Звернути увагу дітей на те, що там, де є попелиці, листочки зморщені, пошкоджені. Розповісти, що попелиця є шкідником рослин. Вона своїм тоненьким хоботком проколює листочки і п’є сік. Зірвати листочок із попелицями та покласти його в банку, туди посадити жука-сонечка. Чим живиться цей жук? Яку користь приносить?

Розглянути квітучий бузок. Як називається кущ? Якого кольору в нього квіти? Сказати, що хоча квіти і дрібні, але їх багато, і тому кущ такий красивий. Чому люди часто саджають бузок? Які комахи прилітають до квітів бузку? На що схожі квіти бузку?

Показати дітям, як клубочуться в небі грозові хмари. Пригадати білі малорухливі купчасті хмари і порівняти їх з темними рухливими, грозовими. Що буває під час грози? Чи спостерігали ви за грозою взимку? Сказати, що грози найчастіше бувають влітку і навесні. Прочитати уривок із вірша А. Майкова «Люблю грозу...»

11.    Розглянути квітучу акацію. Понюхати її квіти і помилуватися деревом у весняному вбранні. Сказати, що акація цвіте майже останньою. Чому навколо акації чути гул? Хто це гудить? Що шукають бджоли навколо акації? Чим корисний мед?

Загадати загадку.

Швидко скрізь цей птах літає,

Всіх комашок поїдає.

За вікном гніздо будує,

Тільки в нас він не зимує.

Показати місця гніздування ластівок і подивитись, повернулися вони на своє старе місце чи ні. Що вони тепер роблять? Чому люди люблять цих красивих птахів?

Запропонувати дітям назвати всі дерева, які ростуть на майданчику дитячого садка. Що є спільного у всіх дерев? Чим вони різняться? Які дерева мають складні листочки? В яких дерев листя просте? Для чого потрібні людям дерева? Які умови потрібні для росту та розвитку дерев?

12.    Оглянути майданчик. Куди поділися весняні квіти? Які квіти зникли? Пригадати, про що читали діти у казці «Під кущем». Показати, як підросло листя в мати-й-мачухи. Чому так називається ця рослина? Яка від неї користь людям?

Запропонувати дітям знайти на майданчику спориш. Якої форми є листочки, а також якого розміру? Закріпити назви складових частин рослини (корінь, стебло, листочки, квіти). Розповісти, що спориш — це лікарська рослина. Прочитати легенду «Ой, трава-мурава». Яка трава, крім споришу, росте на майданчику?

Спостереження за ластівками. Високо чи низько вони літають? Чому? Чим живляться ластівки? Ознайомити із прикметами: «Ластівки низько літають — до дощу», «Ластівки високо літають — до ясної погоди». Пояснити ці прикмети. Ластівки — це зимуючі чи перелітні птахи? Чому вони восени відлітали у вирій?

13.    Запитати в дітей, яка зараз пора року. Як називаються весняні місяці? Яка погода була в березні, квітні? Чи схожа вона на травневу? Чому весною все починає швидко рости? Які дерева цвітуть першими? Які ви знаєте весняні квіти? Чому вони так рано розцвітають? Куди вони потім зникають? Чим зайняті колгоспники?

Спостереження на ділянці за птахами. Чи так птахи співали восени? Що вони носять у дзьобах? Для чого їм потрібні різні матеріали? Сказати, що навесні птахи ремонтують старі або будують нові гнізда — готуються до виведення пташенят. Назвіть птахів, які живуть у дуплі. Які під стріхою вони в’ють
гнізда?

Оглянути ялини на майданчику. Чи змінився їх вигляд? Що з’явилося нового? Якими є молоді гілки на дотик? Чи мають вони запах? Як ви відрізняєте молоді гілки від старих? Що сталося з шишками? Що було в шишках? Де поділося насіння? Чому потрібно оберігати ялинки?

14.    Пригадати з дітьми прислів’я, приказки про весну, птахів. Чому в народі говорять: «Ластівка день починає, а соловей кінчає?»; «Де цвіток, там і медок»? Перевірити прикмети: «Розкрилися квіти кислички — дощу не буде»; «Хмари низько — буде дощ»; «Вранці роса — буде ясна і жарка погода».

Спостереження за шпаками. Скільки разів вилітають із шпаківні і повертаються до неї? Що носять у дзьобах? Розповісти, що одна пташка сидить на яйцях, а інша приносить їй їжу. Чим корисні птахи? Яка пташка собі гнізда не в’є? Як з’являються її пташенята?

Дидактична гра «Тук-тук» (закріплення назв дітлахів птахів).

Прочитати дітям оповідання В. Сухомлинського «Соромно перед соловейком». Чому дівчинці стало соромно? Які правила потрібно пам’ятати під час прогулянок парком, лісом? В яку книгу занесені рослини, які зникають? Чому колір цієї книги червоний? Як ви охороняєте природу?

 

Література

1. Базовий компонент дошкільної освіти.— К., 1999.

2. В. О. Сухомлинський — дітям.— Х., 2003.

3. Калуська Л. Дивокрай. Книга 2.— Тернопіль: Мандрівець, 2004.

4. Лисенко Н. В. Екологічне виховання дошкільників.— К.: Освіта, 1993.

5. Лучич М. В. Дітям про природу.— К., 1973.

6. Николаева С. Экологическое воспитание дошкольников.— М.: Новая школа, 1995.

7. Плохій З. П. Виховання екологічної культури.— К., 2002.

8. Терлецький В. Дивовижне у світі рослин.— К.: Урожай, 1990.

9.       Щенников В. І. Цікаве природознав­ство.— Д.: Сталкер, 2000.

Відгуки читачів