«СОЛОДКА БІБЛІОТЕКА»

Л. І. Білодід, завідувачка бібліотеки гімназії № 1 «Сузір’я», м. Оріхів, Запорізька обл.


ПЕРЕДМОВА ДО ПРОЕКТУ

Готуючись до Новорічних свят, я зайшла до центрального гастроному нашого міста, щоб купити солодкі подарунки онукам. Незвичайний аромат, блиск кольорів і величезний асортимент вітчизняних цукерок вразили мене. І зараз подумалося: які ж краще купити? Почала вивчати назви. І що за дивина! Я ніби з гімназійної потрапила до «солодкої» бібліотеки: «Гулівер», «Золотий ключик», «Мауглі»…
 
Професіонали-кондитери дають своїм виробам аналогічні назви дитячих книжок. «Як це здорово! — подумала я. — Прочитає школярик книгу про Робін Гуда й посмакує цукеркою з такою ж назвою або перегорне сторінки казок Г. К. Андерсена, а його вже чекають цукерки “Русалочка” чи морозиво “Дюймовочка”. І тоді ці кондитерські вироби вдвічі будуть солодшими для начитаної та розумної дитини».
 
Професія кондитера чимось дуже схожа з діяльністю письменника. Треба мати багато знань, велику уяву й фантазію, дотримуватися професійних технологій, і тоді користувачі гідно зможуть оцінити мистецький шедевр Майстра своєї справи.
 
І ось очікувані новорічні свята прийшли й до нашої оселі. У перерві між веселими іграми та розважальними телепередачами онука Валерія почала роздивлятися пакунки із солодощами, коментуючи: «Бабусю, а я знаю, хто такий Карабас Барабас, і про Червону Шапочку читала. А хто такі Чук і Гек, я не знаю». Ось тоді я дістала з книжкової шафи том Аркадія Гайдара, і наше спілкування продовжилося голосним читанням оповідання «Чук і Гек». У квартирі стояла тиша, яскраві вогники мерехтіли на лісовій красуні ялинці, і вся наша родина ніби перенеслася до селища посеред тайги, щоб разом із пустотливими хлопчиками Чуком і Геком та їхніми батьками зустріти казковий Новий рік. І, мабуть, це не так важливо, що свій твір А. Гайдар написав ще у XX столітті, бо він залишається таким же легким для сприйняття дітворою нинішнього віку.
 
Після зимових канікул онука поїхала до Запоріжжя. На прощання подарувала мені цукерку «Бабусині казки» й пообіцяла прочитати всі «Солодкі книжечки».
 
Швидко плине час. Я знову ходжу між стелажами рідної бібліотеки і мрію, щоб кожна дитина, яка ласує цукеркою «Маша та три ведмеді» або «Круть та Верть», добре знала, що це назви літературних творів або імена казкових героїв, які вона читала або хоче прочитати. Так виникла ідея створення проекту «Солодка бібліотека». Серед читачів 3–10-х класів знайшлося багато активістів, які примножували колекцію «Солодких назв» книжок.
 
30 вересня, під час проведення заходів до Всеукраїнського дня бібліотеки, була організована книжкова виставка «Солодка бібліотека». На ній поряд із фантиками від цукерок були представленні однойменні літературні твори. Біля такої нетрадиційної виставки зібралося багато читачів. Члени бібліотечної ради зробили огляд представленої літератури та провели вікторину. За кожну правильну відповідь давали солодкий приз. Інтерес до цього заходу не обмежувався віком читачів.
 
Старшокласники знали, що твір «Чайка» є у творчості двох письменників — російського А. П. Чехова та українського С. Васильченка. Дехто з дівчаток були знайомі з прекрасною «Анжелікою» й радили всім прочитати роман Анн і Сержа Голонів. А семикласниця Марія, випускниця музичної школи, подарувала всім присутнім пісню Наталки Полтавки з однойменної п’єси І. П. Котляревського.
 
І ще довго біля виставки крутилися читачі, складаючи індивідуальні плани «Що читати далі». Адже ні телебачення, ні комп’ютер не зможуть замінити щирого спілкування з вірним другом — книгою.
 
Змінюється час, удосконалюється техніка, але книга залишається тим джерелом, що пробуджує добрі почуття, викликає ніжні емоції людської душі. Ми насолоджуємося дружбою з літературними героями, беремо приклад з позитивних і не допускаємо помилок негативних героїв. Маленький читач виростає, стає дорослою людиною, обирає престижну та потрібну людям професію. Та іноді соромно буває, коли в гурті одноліток заходить розмова про дитячу світову літературу, а він свого часу полінувався дочитати книгу до кінця або іноді просто пройшов повз бібліотеку. І якою гіркою може бути цукерка «Му-му», якщо не знаєш однойменного оповідання І. С. Тургенєва.
 
Тож не гайте часу, поспішайте до бібліотеки, читайте перевірені не одним поколінням дитячі твори, а в нагороду одержуйте солодку та смачну цукерку, повагу від людей і розуміння того, що тільки любов до прекрасного врятує світ!
 
 
ПАСПОРТ ПРОЕКТУ
 
Тип проекту: інформаційно-пошуковий.
Предметно-змістова ознака проекту: монопроект.
Тривалість проведення: довготривалий.
За кількістю учасників: груповий.
За характером контактів: позашкільний.
Тема проекту: «Солодка бібліотека».
 
Цілі проекту:
  • закріпити знання про структуру книги;
  • виховувати бережне й шанобливе ставлення до праці людей і до книги;
  • залучити читачів до дослідної роботи з комплектування колекції однойменних назв книг і кондитерських виробів;
  • розвивати пізнавальні інтереси читачів, їхні творчі здібності та комунікативні навички.

Досліджувана проблема: пропаганда вітчизняної та світової дитячої літератури через назви кондитерських виробів.

 
Термін виконання: січень – вересень.
 
Етапи реалізації:
1) підготовчий: визначення теми й цілей, постановка завдань;
2) планування: читачі збирають колекцію обгорток від цукерок з однойменними назвами книг або літературних героїв, підбирають до них книги в бібліотеці, рекламують прочитану літературу;
3) захист проекту: у формі інформаційно-розважального виховного заходу для учнів 3–7-х класів.
 
Обладнання: виставка «Солодка бібліотека»: книги; обгортки від цукерок (макети); у вазочках — цукерки; на сцені намальовані дві фігури людини — письменник і кондитер.
 
 
ДОДАТОК 1
 
Вікторина
 
1. Український та російський письменники написали два різні твори, але з однаковою назвою. Якою? Як прізвище авторів? («Чайка», С. Васильченко, А. Чехов)
2. У баладах якого народу описано відважного захисника правди й справедливості Робін Гуда? (Англійського)
3. Які екранізовані казки Уолта Діснея ви знаєте? («Білосніжка та семеро гномів», «Бембі»…)
4. Лапути, Лаггнегг, Ліліпутія, Японія. Хто з літературних героїв подорожував цими країнами? (Лемюель Гулівер)
5. Згадайте розважально-пізнавальний журнал для дітей із солодкою назвою фрукта? («Яблунька»)
6. Яку книгу подарував тато Карло Буратіно? (Азбуку)
7. Із зернятка якої квітки народилася Дюймовочка? (Тюльпан)
8. В якій країні народився хлопчик Мауглі та в якій сім’ї його виховували? (Народився в Індії, а виховували його у джунглях у вовчій зграї)
9. Як називають дівчат, які мають чисту та ніжну шкіру, як пелюстки троянд, очі — сині та глибокі, як море, а замість ніг — риб’ячий хвіст? (Русалоньки)
10. На яке свято бабуся подарувала онучці червону шапочку? (На день народження)
11. Її красою й непокірністю захоплюються всі читачі французьких романів. Хто це? (Анжеліка)
12. Слово «Прометей» походить з давньогрецької міфології. Що воно означає? (1. Титан, який викрав у Зевса вогонь для людей. 2. Символ людини, яка прагне робити добро)
13. «Золото — не дівка!... Крім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна, — яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе». Назвіть ім’я героїні, назву твору й автора. («Наталка Полтавка», І. Котляревський)
14. Яке свято зустрічали Чук і Гек разом із батьками в селищі посеред тайги? (Новий рік)
15. Із якого матеріалу був зроблений ведмедик Вінні-Пух? (Із плюшевої тканини)
16. Чому маленькій собачці в оповіданні І. С. Тургенєва дали кличку Му-му? (Тому що її господар був німим)
17. В якій казці можна посмакувати киселиком із молочної ріки, запашними яблучками та житнім пиріжечком? («Гуси-лебеді»)
18. Які дівочі імена найчастіше трапляються в російських народних казках? (Альонушка, Машенька)
19. Хто найчастіше розповідає дітям казки? (Бабуся)
20. «Жили собі двоє мишенят — Круть та Верть і півник…» Як його було звати? (Голосисте Горлечко)
21. Яких людей називають іменем «барона Мюнхгаузена» (Людей, які люблять брехати й вигадувати собі всілякі неймовірні подвиги)
22. До чого доводить жадібність людей? (До втрати совісті)
23. З якої тканини була зроблена нова сукня для короля? (З повітря)
24. Тюбик, Булька, Гусля, Пончик, Авоська… В якій казці ви можете зустріти цих героїв? («Пригоди Незнайки і його друзів»)
25. Що зробила зла відьма з головною героїнею цієї казки «Сестрица Алёнушка и братец Иванушка»? (Наслала на неї страшну хворобу)
26. Що уособлює головний герой повісті Миколи Гоголя «Тарас Бульба»? (Героїчний образ народу, який боровся за свободу й незалежність проти польської шляхти)
27. Скільки синів було у старого мірошника в чудовій казці Шарля Перро «Кіт у чоботях»? (Троє)
28. Хто був найбільшим ворогом Чиполліно? (Сеньйор Помідор)
 
За кожну правильну відповідь — солодкий приз.
 
 
ДОДАТОК 2
 
Зразок оформлення результатів проекту
 
 
ДОДАТОК 3
 
Радимо прочитати
1. Андерсен Г. К. Дюймовочка / Г. К. Андерсен. — Х. : Ранок, 2002.
2. Андерсен Г. К. Русалочка / Г. К. Андерсен. — К. : Гроно, 1998.
3. Васильченко С. Чайка / С. Васильченко. — К. : Веселка, 1981.
4. Дісней У. Білосніжка та семеро гномів / У. Дісней. — К. : Веселка, 1990.
5. Киплинг Р. Маугли / Р. Киплинг. — Симферополь : Таврия, 1989.
6. Котляревський І. Наталка Полтавка / І. Котляревський. — К. : Дніпро, 1969.
7. Милн А. А. Винни-Пух и все-все-все / А. А. Милн. — М. : Детская литература, 1965.
8. Миф о Прометее. — М. : Детская литература, 1967.
9. Перро Ш. Червона Шапочка / Ш. Перро. — Х. : Ранок, 2002.
10. Робін Гуд. — К. : Веселочка, 1993.
11. Свіфт Дж. Мандри Лемюеля Гуллівера / Дж. Свіфт. — К. : Веселка, 1993.
12. Скарбниця казок. — Х. : Промінь, 2002.
13. Тургенев И. С. Муму / И. Тургенев. — М. : Детская литература, 1967.
14. Чехов А. П. Чайка. Вишневый сад / А. Чехов. — М. : Сов. Россия, 1981.
15. Яблунька : розважально-пізнавальний журнал для дітей.
Dounload PDF

Відгуки читачів